Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: klapikasa - 21.12.19 - klo:20:09
-
Perjantain maastullissa juttu valtran etuakselista josta etuakselin joku tappi katkennu. Muistan kun ännä tuli ja esi sarjassa oli se etuakseli, fendt luki valuussa. Onko fenteissä sitten samoja vaivoja
-
Tuskin Fendtissä mitään ongelmaa, jokuhan täällä julisti että, jarrusylinteritkin kestää muissa mutta ei Valtrassa ;D
-
Varmaan tällä foorumilla aiemmin kerrotun perusteella muistelisin että kyse on siitä etujousituksen "kehdon" kiinnityksestä runkoon. Valtrassa kuulemma pultti yhdessä korvakkeessa kummallakin puolella kun samaa etukehtoa Fendtissä pitää paikoillaan pultti kahden korvakkeen välissä. Vähän kuten JD:n takanostolaite versus melkein kaikki muut traktorit.
-
Perjantain maastullissa juttu valtran etuakselista josta etuakselin joku tappi katkennu. Muistan kun ännä tuli ja esi sarjassa oli se etuakseli, fendt luki valuussa. Onko fenteissä sitten samoja vaivoja
Kyllä se ihan samalta näyttää mitä ventinkin akselin ripustus, täytyykin pitää silmällä , no, onhan se kartaanistakin ja niistä jousituksen sylintereistä kiinni sentään lisäksi..
-
ittiä vaan ihmetyttää miksi tuosta kerrotaan vasta NYT??? olis ollu ihmisillä aikaa katella kirkkaina päivinä kuivilla pihoilla nuita pultteja jopa alta, toisin kuin nyt kiireisenä lumisohjopaskan kans touhutessa..
-
Kuten sanottu, noista on jo aikoja sitten varoiteltu. Silmät ja korvat vaan auki ja korvia tarkastelemaan:
https://uusi.keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=84176.0
-
t4 valtroissa kanssa joku tappiongelma. Uuden saa toki ilman kun entinen tipahtaa mutta etukäteen asiasta ei hiiskuta.
-
Näemmä rakennekukkanen, pitäis kuulua 1000 h huoltopakettiin
Velotuksetta, olis valmistajalta jämpti ele.
-
t4 valtroissa kanssa joku tappiongelma. Uuden saa toki ilman kun entinen tipahtaa mutta etukäteen asiasta ei hiiskuta.
T4 vai N4? Eikös N-sarjassa ole tuon onnettomuustraktorin kaltainen etujousitus ja T-sarjassa Valtran ilmapussijousitus? Vai onko joku ihan muu pulttiongelma?
PS. Naapurin Fendtissä kaksipuoleinen tuki sille valtrassa katkenneelle pultille.
-
Näemmä rakennekukkanen, pitäis kuulua 1000 h huoltopakettiin
Velotuksetta, olis valmistajalta jämpti ele.
Kun valmistajalta kysyy, ei mitään ongelmaa ole. Ei ole
tiedossa yhtäkään katkennutta pulttia. Jos onkin, niin
johtuu huollon laiminlyönnistä tai käyttäjän virheestä.
-
t4 valtroissa kanssa joku tappiongelma. Uuden saa toki ilman kun entinen tipahtaa mutta etukäteen asiasta ei hiiskuta.
T4 vai N4? Eikös N-sarjassa ole tuon onnettomuustraktorin kaltainen etujousitus ja T-sarjassa Valtran ilmapussijousitus? Vai onko joku ihan muu pulttiongelma?
PS. Naapurin Fendtissä kaksipuoleinen tuki sille valtrassa katkenneelle pultille.
t4 kuten kirjoitin. Eikä ilon päivää muutenkaan.
-
t4 kuten kirjoitin. Eikä ilon päivää muutenkaan.
Kiitos varmistuksesta.
Itsevarman oloinen kommentti vaan sen jälkeen kun aloituksessa luki "t4:ssä joku tappiongelma". Luulisi olevan enemmän tietoa mikä ongelma tarkalleen ja olisi suotavaa sitä tietoa sitten vähän jakaakin kun kysytään. Tältä pohjalta menee mappiin jonnikkamiesten mielipiteet (osa niistäkin faktaa mutta lähes kaikki käyttökelvotonta kun ei koskaan voi luottaa siihen että nyt osui oikeaa tietoa kohdalle).
-
On hyvä että Traficom nyt puuttuu tähän asiaan, kun tehdas tuntuu olevan välinpitämätön ja vetäytyy vastuustaan.
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/koneet-autot/artikkeli-1.771943
On itsestään selvää että välittömistä traktorin liikenneturvallisuuteen vaikuttavista kohdista, kuten valojen ja jarrujen kunnosta vastaa trakrorin omistaja, mutta kun kyse on tämän tapaisesta piilossa olevasta rakenteellisesta heikkoudesta, joka heikentää traktorin liikenneturvallisuutta vakavalla tavalla, vastuun pitää ottaa valmistaja, kutsumalla korjaukseen kaikki ne mallit, missä tuo heikkous on. Ei voida vaatia että omistaja tietäisi kaikki ne heikkoudet mitä koneissa on. Valtra ottakoon kaiken vastuun valmistamistaan koneista ja korvatkoon kaikki vahingot, huollot ja korjaukset, mitä tuo suunnitteluvirhe on aiheittanut. Jos ei muuten, niin viranomaisten pakottamana.
Joku ehdotti kommenteissa pakollista katsastusta traktoreille. Kun ajattelee, minkälaisia nykytraktorit on teknisiltä ominaisuuksiltaan, niin tuota ajatusta voikin kannattaa, katsastuspakko voisi koskea ainakin vuoden 2010 jälkeen valmistettuja traktoreita, sillä nykytraktorit on painavia möhkäleitä, jotka kulkee kovaa, ja ovat siksi vaarallisia liikenteessä, ne on aivan erilaisia teknisesti kuin ennen 2000 lukua valmistetut koneet, joten uudempien traktoreiden pakollinen vuosikatsastus olisi ihan paikallaan.
-
https://www.youtube.com/watch?v=q8DZOSBbVxM
Mikä tuossa oli heikko lenkki?
-
t4 kuten kirjoitin. Eikä ilon päivää muutenkaan.
Kiitos varmistuksesta.
Itsevarman oloinen kommentti vaan sen jälkeen kun aloituksessa luki "t4:ssä joku tappiongelma". Luulisi olevan enemmän tietoa mikä ongelma tarkalleen ja olisi suotavaa sitä tietoa sitten vähän jakaakin kun kysytään. Tältä pohjalta menee mappiin jonnikkamiesten mielipiteet (osa niistäkin faktaa mutta lähes kaikki käyttökelvotonta kun ei koskaan voi luottaa siihen että nyt osui oikeaa tietoa kohdalle).
Ei oo huhua kun kaverin kone. Jotenkin erilaisen tapin saaneet tilalle,pellolla oli irronnu entinen.
Kaveri pahalla päällä ku ampiainen,siis tuosta mitä kirjoitin,hyllyssä valmiina ja saa ilman mutta etukäteen ei tietoa.
Vanhemmalla kalustolla tekivät hommat kun uusi makasi pajalla käytännössä koko kesän. Lyhimmillään pari päivää ja taas lavetilla pajalle.
Minusta surullisinta tuossa koneessa on tehtaan ja myyjien suhtautuminen,siis koneessa oleviin vikoihin,niitä on riittänyt, ja koneen omistajaan. Aika vaikea myydä enää samaa merkkiä sinne.
Vanhemmalla kalustolla tekivät hommat kun uusi makasi pajalla käytännössä koko kesän. Lyhimmillään pari päivää ja taas lavetilla pajalle.
-
Nyttemmin traktoritkin ovat tuotteita, joita tehdään myytäviksi.
Kaupanteon jälkeen ostaja on sitten omillaan.
-
cutana, kertoisikko mikä tuossa yksilösä oli vikana. kun taas niiiin moni ajaa ilman mitään vikaa.. ???? ite en ole viatonta konetta nähnykään. mut kuiteskii...
-
cutana, kertoisikko mikä tuossa yksilösä oli vikana. kun taas niiiin moni ajaa ilman mitään vikaa.. ???? ite en ole viatonta konetta nähnykään. mut kuiteskii...
Ei kannata olla huolissaan. Kysehän oli naapurin traktorista. Naapurin koneessahan täällä lähes aina ne ongelmat on eikä omissa.
-
Eikö koneviestin laajemmassa testissä T174 katkennut myös joku tappi etuakselin jousituksesta ja ajo meni levottomaksi.
En nyt 100% varma ole muistanko oikein. Pitää huomenna kaivella lehti arkistoa
-
hui, tuollasessa paskalehessäkii huomattu et valtu ei ookaan maailmannapa!!! hyi hitto!!
-
Eikö koneviestin laajemmassa testissä T174 katkennut myös joku tappi etuakselin jousituksesta ja ajo meni levottomaksi.
En nyt 100% varma ole muistanko oikein. Pitää huomenna kaivella lehti arkistoa
"Ainut testin aikana esiintynyt vika liittyi etujousitukseen. Niittotyön jälkeisellä siirtymällä etujousitus lakkasi yllättäen toimimasta ja traktorin kulku
muuttui levottomaksi. Ensivilkaisulla syyllinen vaikutti olevan etujousituksen asentoanturin varsi, joka oli katkennut.
Varren katkeamisen syy paljastui nopeasti, kun etujousituksen apurungon toisen puolen kiinnityspultin havaittiin katkenneen. Mutterin löystyminen
ja putoaminen suljettiin ulos vaihtoehdoista, sillä pultti kiristetään lukkomutterilla."
Tekstilainattu Koneviestin numero 15. vuosi 2016
-
cutana, kertoisikko mikä tuossa yksilösä oli vikana. kun taas niiiin moni ajaa ilman mitään vikaa.. ???? ite en ole viatonta konetta nähnykään. mut kuiteskii...
Ei kannata olla huolissaan. Kysehän oli naapurin traktorista. Naapurin koneessahan täällä lähes aina ne ongelmat on eikä omissa.
Kyllä tällä iällä on jo oppinut että kaikessa on vikaa,välillä itsessäkin.
Tuo mainitsemani kone ei ole minun niin en sitä pilkulleen avaa mitä vikoja oli,kertovat varmasti joskus itse.
Joku voi naureskella tälläiselle etuakselin tapin/pultin irtoamisen salaamiselle,minä en.
Rapian 50 kumminki tiellä menee,kuormaimen kaa massaakin lienee tarpeeksi viemään hengen muiltakin kuin kuljettajalta jos noin sanotusti etuakseli hervottomaksi heittäytyy.
Tonen kohta jota vielä erikseen painotan on tässä tapauksessa tuo tehtaan/myyjien suhtautuminen asiaan.
Talon ykkösveturi kyseessä,saiko sijaiskonetta? Ei. Pitikö perua so*****ja urakoita? Piti.
Väheksymistä lähinnä ja hölmönä pitämistä,lopuksi kumminkin oho olit kumminkin oikeessa.
Toivon toki että valmetin tehtaalla menis hyvin ja ois mahollisimman monelle töitä,asiakkaita väheksymällä se ei onnistu.
-
tuo miusta hupsuinta kun selitettiin että huolto laiminlyöty ja käytetty väärin. siis miten??? ajettu pellolla mulloksella? eikö saa käyttää muualla kuin asvaltilla ja eiks tuo juuri tieajossa levinny? toista se on oikeassa elämässä. ihan kuin net valmetin varaosa nostotangot joihin oli maalattu kierteet!!! meni hieman usko hommaan.
-
Eikö koneviestin laajemmassa testissä T174 katkennut myös joku tappi etuakselin jousituksesta ja ajo meni levottomaksi.
En nyt 100% varma ole muistanko oikein. Pitää huomenna kaivella lehti arkistoa
"Ainut testin aikana esiintynyt vika liittyi etujousitukseen. Niittotyön jälkeisellä siirtymällä etujousitus lakkasi yllättäen toimimasta ja traktorin kulku
muuttui levottomaksi. Ensivilkaisulla syyllinen vaikutti olevan etujousituksen asentoanturin varsi, joka oli katkennut.
Varren katkeamisen syy paljastui nopeasti, kun etujousituksen apurungon toisen puolen kiinnityspultin havaittiin katkenneen. Mutterin löystyminen
ja putoaminen suljettiin ulos vaihtoehdoista, sillä pultti kiristetään lukkomutterilla."
Tekstilainattu Koneviestin numero 15. vuosi 2016
Olipa aika varma kommentti että katkennut. Itellä kans lähti mutteri ja tappi pakitti karkuun. Ihmettelin vähän kun ei kule suoraa enää. No sitten tappi takasi paikalleen ja uus mutteri. En tiiä tekikö ni toiselle puolelle vääränkätisellä kierteellä olevan tapin ettei se nitkuis auki. Ei noissa t4:ssa vielä mitään maata mullistavaa ole ollu. Toisessa 4300h ja toisessa 1300h. Joillakin tuntuu kyllä sattuvan kohalle kunnon maanantai kappaleet.
-
ja sit kun noita maanantai kappaleita teköövät aika monena päivä.. aikoinaan nuita tuli seurattua ku huollossa joutu käymään jos jonkin takia, -siis muun asian takia. huolto teki muutakin metallikorjausta koneisiin..
-
Tässä vaan ihmetellyt lukiessa tusta akseli kolarista ja samoin tuusniemellä sattuneesta auramiehen sukelluksesta et miksi evät käytä turvavyötä? Vai eikö nuukuuksissaan ole tullut hankittua uutena tai sitten tarvikkeena, ei oo hinnan kiroissa. Itellä on jo vaistomainen vyön veto kun pukille istuu kaikissa koneissa ainut mönkkäri jos ei oo vyötä ;)
-
Ainakin noissa moitituissa T4 Valtroissa on turvavyöt vakiona. Täytyy kyllä myöntää että liian usein jää itseltäkin kytkemättä niissä missä vyöt on.
-
kiva on vyö tuolla töissä. kun sen oppii laittamaan ni on kuin ilman housuja ilman lähtis auraamaan tahi vastaavaan.. tottumus toinen luonto. joskus ihan ittiä naurattannu ku tuloo vetettyä tojossakii vyö kii kun siirtää pihassa muutaman metrin..
-
Eikö koneviestin laajemmassa testissä T174 katkennut myös joku tappi etuakselin jousituksesta ja ajo meni levottomaksi.
En nyt 100% varma ole muistanko oikein. Pitää huomenna kaivella lehti arkistoa
"Ainut testin aikana esiintynyt vika liittyi etujousitukseen. Niittotyön jälkeisellä siirtymällä etujousitus lakkasi yllättäen toimimasta ja traktorin kulku
muuttui levottomaksi. Ensivilkaisulla syyllinen vaikutti olevan etujousituksen asentoanturin varsi, joka oli katkennut.
Varren katkeamisen syy paljastui nopeasti, kun etujousituksen apurungon toisen puolen kiinnityspultin havaittiin katkenneen. Mutterin löystyminen
ja putoaminen suljettiin ulos vaihtoehdoista, sillä pultti kiristetään lukkomutterilla."
Tekstilainattu Koneviestin numero 15. vuosi 2016
Tämä nelossarjan jousituksen pulttiongelman syy löytyi käsittääkseni kokoonpanosta(panijasta) aikanaan, eli oli liian kireelle laitettu. Eli sen uskoisin olleen varsin lyhytaikainen (joskin tietysti legendoja synnyttävä) haitta ja ko. tapaukset varmaan jo kärsitty, eli vaihdettu jo ne mitkä olivat mennäkseen.
-
Kovat on olettamat taas.. itellä takana T4 sarjalaisilla n.19000h
Ei yhtään katkennutta,löystynyttä tai vaihdettua pulttia.
Kyllähän koneet kuluu ajossa ja ite ainakin seuraan ns. kriittisiä kohtia päivittäin.
Jos tunteja alkaa olla 6000h + niin ihan merkistä riippumatta kattelisin tarkkaan ja vaihtaisin joitain osia ennakoivasti.
Onhan tuolla euroopan matkoillakin löytynyt mitä ihmeellisimpiä tapauksia eri merkeistä..
-
Taas oli maaseudussa juttua https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/artikkeli-1.785868
Onhan tuo rakenne suunniteltu aika hälläväliä asenteella. Kummankin puolen pultille tulee toispuoleinen kuormitus korvakon puutteen takia. Kaiken lisäksi pultti vielä OHENEE jengan kohdalta :-[.
Mutta hyvä että maaseutu on tarttunut asiaan, monihan on ajellut tietämättömänä tuosta "ominaisuudesta". Kannattaa tosiaan myös huomata käytettyä ostaessa onko öljypohja vaihettu uudenmalliseen, viimeisimmissä koneissahan on jo lisätty se toinen korvakko.
Valtra on kyllä hoitanut tuon akselien putoamisen todella huonosti. Oikea ratkaisuhan olisi ollut kutsua kaikki riskirakenteella olevat koneet huoltoon öljypohjan vaihtoon. Valtra ei vieläkään myönnä suunnitelussa olevan virheitä vaan "asiakas on laiminlyönyt koneen huollon". Tuossa tuoreimmassa maaseudun uutisoimassa tapauksessa kone oli käytetty merkkihuollossa. Ohjekirjakaan ei kerro mitään toimenpiteitä akselin pulttien huoltoon.
-
Taas oli maaseudussa juttua https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/artikkeli-1.785868
Onhan tuo rakenne suunniteltu aika hälläväliä asenteella. Kummankin puolen pultille tulee toispuoleinen kuormitus korvakon puutteen takia. Kaiken lisäksi pultti vielä OHENEE jengan kohdalta :-[.
Mutta hyvä että maaseutu on tarttunut asiaan, monihan on ajellut tietämättömänä tuosta "ominaisuudesta". Kannattaa tosiaan myös huomata käytettyä ostaessa onko öljypohja vaihettu uudenmalliseen, viimeisimmissä koneissahan on jo lisätty se toinen korvakko.
Valtra on kyllä hoitanut tuon akselien putoamisen todella huonosti. Oikea ratkaisuhan olisi ollut kutsua kaikki riskirakenteella olevat koneet huoltoon öljypohjan vaihtoon. Valtra ei vieläkään myönnä suunnitelussa olevan virheitä vaan "asiakas on laiminlyönyt koneen huollon". Tuossa tuoreimmassa maaseudun uutisoimassa tapauksessa kone oli käytetty merkkihuollossa. Ohjekirjakaan ei kerro mitään toimenpiteitä akselin pulttien huoltoon.
Se on sitä suomalaisten ay-duunareiden ylenkatsomista viljeliää kohtaan joka ei ole edes heidän mielestään ihminen. Sama Sampon takarenkaan kanssa. Ei ongelmia vaikka niitä lentelkee harva se päivä puintikaudella.
-
net on yksittäistapauksia.
-
Meno muistuttaa lupaavasti tuottajien omistamaa osuustoimintayritystä, ni.
-
Sama Sampon takarenkaan kanssa. Ei ongelmia vaikka niitä lentelkee harva se päivä puintikaudella.
Joo, just näin. Multakin lähti takapyörä puidessa irti, ei varmaan tosin lentänyt. Kone oli Sampo 10, ja tapahtuma sattui muistaakseni 1981 tai -82. Sen jälkeen ei kyllä tuolta suunnalta ole lentoon lähtenyt mitään...
-
Kaikkia sattuu https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/artikkeli-1.785868
-
Siinä ei huoltaminen mitään auta, jos rakenne on päin persettä.
-
miten mahtaa olla huolto-ohje tuolle rakenteelle? kuin usein on pultit vaihettava ja millä kireytellä kii?
-
Se on sitä suomalaisten ay-duunareiden ylenkatsomista viljeliää kohtaan joka ei ole edes heidän mielestään ihminen. Sama Sampon takarenkaan kanssa. Ei ongelmia vaikka niitä lentelkee harva se päivä puintikaudella.
Tuossa ei ole AY-duunarilla kylläkään mitään tekemistä, ollaan sitten ay-duunareista mitä mieltä tahansa. Siinä on Acgon isot johtajat sanoneet, ettei kestä kahta pulttia tällä hinnalla, eikä Suomessa tarvitse ameriikan malliin maksaa miljardikorvauksiakaan, jos pahasti sattuu. Että antaa mennä vaan sillä yhdellä pultilla, hus-hus.
Ja insinöörikuli piirtää pultin niin kuin käsketty.
-SS-
-
Ettei vaan ventissä ole just sama systeemi, pitäs käydä katsomasa, ja varoiksi ajella ilman joustoa..
-
Ettei vaan ventissä ole just sama systeemi, pitäs käydä katsomasa, ja varoiksi ajella ilman joustoa..
Kannattaisi lukea koko threadi, ei tarvitse käydä omasta Fendtistä katsomassa.
Mutta miten se kiinnike kestäisi paremmin jos ajaa ilman joustoa? Eiköhän tule vaan kovemmat iskut kiinnikkeille. Vai meinasitko ajaa niin hiljaa että ei jousta vaikka jousto aktiivisena.
-
Lepäähän se sitten niitten kumipallukoitten päällä niin aattelin että olis vähemmän rasitusta niille pulteille, eihän ne joustosylinterit tue sitä systeemiä kuin korkeussuunnassa. Pitää huomenissa tarkistaa..
-
Lepäähän se sitten niitten kumipallukoitten päällä niin aattelin että olis vähemmän rasitusta niille pulteille, eihän ne joustosylinterit tue sitä systeemiä kuin korkeussuunnassa. Pitää huomenissa tarkistaa..
Ei ne joustosylinterit tue mutta ajattelisin että pyörän osuessa johonkin esteeseen se jouston myötä ohittaa sen esteen vähemmällä voimalla kuin ilman joustoa. Mutta kuten sanottu, yksippuoleinen kiinnitys on siinä Valtran etujousituksessa samoin kuin jonnikan takanostolaitteen sylinterissä ja molemmat katkeilee. Fendtissä ihan eri ongelmat.
-
Lisätään nyt sen verran että vaikka rakenne nurinkurinen olisikin, pois en antaisi!
-
Lisätään nyt sen verran että vaikka rakenne nurinkurinen olisikin, pois en antaisi!
Tarkoitatko etujousitusta, Valtraa vai molempia? Käsittääkseni pulttien katkeilu koskee etujousitettua mallia (sekä Fendt-tyyppistä että Valtran ilmajousitettua eri malleissa?).
-
No, tänään vilkasin ton ventin aisojen kiinnityksen, oli kyllä korvakkeet kahta puolta aisaa..
-
Tuleekohan tästä akselin pultista legendaarinen
lausahdus? Essonbaarissa jokainen aloitteleva
kaivurikuski jaksaa muistella länkkärin etuperää.
-
Minä muistan kaverin Länkkärin keskinivelen tappia joka irtosi..
-
Minä muistan kaverin Länkkärin keskinivelen tappia joka irtosi..
On multakin tippunut linkkukoneen alempi nivelen tappi. Ihmettelin metsässä kun tasamaalla oudosti kolahteli ajaessa, takana ilmassa ollut nosturi painoi niveltä kuitenkin kiinnipäin. Ei katkaissut yläniveltä kun ei päässyt vääntämään vaan painoi alemman osia toisiaan ja runkoa vasten. Tuossa on isot häränsilmät laakereina joten pieni tapin kulmavirhe ei vaikuta mitään.
Oli irronnut tappi leikannut lukituspulttinsa poikki. Tappi löytyi kun käveli jälkiään takaisinpäin, ja nosturin liikkeillä sai linjattua osat taas kohdalleen.
Tuli vaan mieleen että minkähänlaisen videon olisi saanut seuraavasta rinteestä kun kuorman suunta olisi jonkun kiven ylityksessä vaihtunut, yläkorva väännetty poikki ja kone olisi jakautunut kahteen erilliseen osaan =:-|
Etupää kuskeineen olisi mennyt turvalleen mäkeä alas ja takapää kaatunut taakse pystyyn puomin varaan... olisi ehkä ollut hymy tiukassa mutta kuhmu otsassa.
-
Mahtaako tulla vielä maastulliin yhteydenottoja kun on katkennu?
Aika hiljaista on ollut jontikan vanteista..........
-
Mahtaako tulla vielä maastulliin yhteydenottoja kun on katkennu?
Aika hiljaista on ollut jontikan vanteista..........
Nimimerkki Timppaa odotetaan kommentoimaan .
1975 petti Valmet 700 traktorista ohjaus kesken kalkinlevityksen . >:( Pitää kirjoittaa johonkin .
-
Mahtaako tulla vielä maastulliin yhteydenottoja kun on katkennu?
Aika hiljaista on ollut jontikan vanteista..........
Ihan paskojahan ne,ainaki oli.
Kirjeellä muistivat osta vahvikkeet ja todella maksa ite.
Olipahan etes varotettu.
Vaiko vetäydytty vastuusta?
Minun ääni jälkimmäiselle.
-
Olisin ostanut juuri tuollaisen ongelma Valtran mutta myyjä
oli niin ylimielinen, että kaupanteko kosahti heti alkuunsa.
Pitänee lähettää kiitos-viesti.
-
kyllä janne siitä viestistä olis tyytyväinen. btw, mitä nuissa jonnen vanteissa oli kyse? katki pultit? vai ratkiimat reijissä? nyyssä oli vannekehän ja kiinnikkeitten saumat arkoja vetätykselle... ilmat karkas nuista saumoista..
-
kyllä janne siitä viestistä olis tyytyväinen. btw, mitä nuissa jonnen vanteissa oli kyse? katki pultit? vai ratkiimat reijissä? nyyssä oli vannekehän ja kiinnikkeitten saumat arkoja vetätykselle... ilmat karkas nuista saumoista..
Asutko jossain Lapin perukoilla vai miten ei ole yhtään jonnikkaa pyörä irronneena osunut kohdalle? Vai oletko vaan lisännyt kaasua vihreää nähdessäsi etkä ehtinyt katsoa mistä oli irronnut?
Täällä etelämpänä noita on ollut näytillä teiden varsilla vähän väliä.
-
Kyllä tuossa Valtussa on enemmän ollut pieniä vikoja, kuin Jontussa. Tämä ainakin omalla kohdalla, irtoilevia vaihdekeppejä, starttikehä, laturi jne...
-
en henk.koht ole törmännyt yhteenkään jonnuun jossa pyörä irti ilman pultikonetta ja nuita tuttujen piirissä aikas montakin. uutenpia ja vanhoja. kannen pahveista olen kyllä kuullu neloskoneissa.. ja sentäs täällä myhäileväsä mikkelissä tuttu jopa myyjänä..
mutta valtuin remppoja olen totistannu montakii, kun korjaavat siellä jopa pienmoottoreita. ( murraun aikaan usein käytynä... )
-
Viime syksynä viimeks näin Jonnun panjo maassa, pyörä oli metsässä toisella puolen tietä, on näitä täällä käynyt muitakin ja muillekin, yhdestä Vallusta otin kuvankinkun seisoi keskellä peltoa muutaman päivän..
-
En ole yhtäkään tapausta kuullut jonnen pyöränpulteista kun tällä palstalla , varmaan niit on menny en sitä kiellä . Vanhimmat traktorit mitä näkee ajossa on kyllä varmaan Fordit ja Jonnet .
Pari kertaa päässy jontikkaa ajamaan tosi toimissa , mukava kokemus molemmilla kerroilla . Vanhemmat valtrat kyllä kesti mitä vaan .
-
Ei tuollaiseen Valluun sitten saisi sepitettyä jotain levynkappaletta, joka tukisi sen pultin toisen pään. Vaikka kuormaajan sovitteisiin integroituna.
-
Jontikan takapyöristä. On ollut kuvii pottupellossa, iltalehdessä tmv. linkkejä täällä ja viimeksi keväällä, mulla kuva kun joku kuutos R takarengas otti eron traktorista.
Valtroista, vieläkö tippuu ikkunota itekseen?
-
Ei tuollaiseen Valluun sitten saisi sepitettyä jotain levynkappaletta, joka tukisi sen pultin toisen pään. Vaikka kuormaajan sovitteisiin integroituna.
Saa. Jossakin päin Suomea saattaa olla keltainen N 121, johon on tehty juurikin kuvailemasi muunnelma. Jos on pysynyt niiltä tai muilta osin kunnossa. :-X
-
En ole yhtäkään tapausta kuullut jonnen pyöränpulteista kun tällä palstalla , varmaan niit on menny en sitä kiellä . Vanhimmat traktorit mitä näkee ajossa on kyllä varmaan Fordit ja Jonnet .
Pari kertaa päässy jontikkaa ajamaan tosi toimissa , mukava kokemus molemmilla kerroilla . Vanhemmat valtrat kyllä kesti mitä vaan .
Ei niissä ole kai kyse pulteista vaan akselin kkeamisesta, ainakin näissä mun näkemissäni.
-
Maantieojien niittourakassa olevasta 6290-jontikasta oli katkennut akseli laipan juuresta; omistaja sanoi, että samassa hommassa olleesta 8000-sarjan verkusta oli katkennut koko taka-akselikotelo.
-
Aika paljon noita "saaDanan" akseleita on mennyt ilman etujousiakin. MF, Valtra ja Deere niitä ainakin käyttää. Omaan 1- sarjan ännässä se kesti ek käytössä 6500 h, vaikka oli järeämpi teollisuus akseli mukamas. T - Sarjassa niitä on mennyt paljon jopa turvesuolla. Uusissa rasvanipat on enää vain keinussa. Olkatapeissa niille on valmius ja moni niitä on jälki asentanut. Kerran vanhaan vaihdettiin huollossa kardaanin läpivienti kun niissä oli tyyppivikaa.
-
Eiköhän vanhemman T-sarjan Danat vaihdeta yleensä keinutapin kulahtamisen takia uusiin. Akselikotelo ei ole kovin paksu ja hankala korjata jos kuluu liiaksi tai puhkikin niitä on mennyt.
-
Eiköhän vanhemman T-sarjan Danat vaihdeta yleensä keinutapin kulahtamisen takia uusiin. Akselikotelo ei ole kovin paksu ja hankala korjata jos kuluu liiaksi tai puhkikin niitä on mennyt.
Rasvaus??
-
Eiköhän vanhemman T-sarjan Danat vaihdeta yleensä keinutapin kulahtamisen takia uusiin. Akselikotelo ei ole kovin paksu ja hankala korjata jos kuluu liiaksi tai puhkikin niitä on mennyt.
Rasvaus??
Aivan, rasvaus reittäin tärkeää, mutta on se akseliputkeen työstetty vastinpintakin melko kuluvaa tavaraa kun laakerihela on runkoon pultattavassa korvakkeessa. Saisi olla toisin päin, ne korvakkeet maksavat muutaman satasen ,akseli rapian 5 tonnia.
-
Koneviestissä juttuu ku jabond työstää vatun etuakselin keinuu.
-
Huhhuh. Taidanpa lähettää sille Valtran myyjälle kiitoskortin
lisäksi vielä suklaalevyn. Ei omissa koneissa ole koskaan ollut
mitään tuon kaltaisia vikoja. Kopkop ja huhhuh.
-
ja uusiakin valtuja menee vaihtoon... ei kyllä akselivian takia vaan kypsyminen takuisiin..
-
Vissii sama kone ny myynnis ruttutukussa
https://www.copart.fi/lot/50052104