• Tavallinen aihe

Aihe päästöt ja autot  (Luettu 9369 kertaa)

AP120

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 825
Vs: päästöt ja autot
Tulee mieleen paljonko teiden kuluminen lisääntyy jos henkilöautojen keskiarvopainoon lisätään toistasataa kiloa.

Ei yhtään.
Tuolla kaavalla pitäisi jo nyt olla vaikka kuskin maksimi painoraja😂, olisko 90kg hyvä?

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19627
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: päästöt ja autot
Kaasu auto yks vaihtoehto etenkin kotimaisella kaasulla käyvät
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19627
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: päästöt ja autot
mutta kyllä miusta jo aikasemmin on autojen tekniikka ollu ihan luotettavaa.     kaverin 127 fiude mittarissa 220 000 ekan kerran kone auki ja ventiilien tasaus..   luopu kun heilahti 300 tonnia mittariin.     ( ei menny katastuksesta läpi kun jalka meni..  läpi )

Tuota noin juu. Tuollakin varmaan tapaillaan kakkosta vaihdelaatikosta kun on kuormaa ja riittävän iso mäki?

Mutta tuohon 127 Fiat'iin liittyy nuoruudesta muistokin. Olin saanut työmatkaa varten työnantajalta käyttööni tuollaisen. Olin ajanut takaisin reissusta hyvän matkaa Tuusulan moottoritietä pitkin. Moottoritienopeudella. Ei ollut tarvinnut kertaakaan jarruttaa. Ja nuori kun olin, niin ajettiin aina mutkaan tai risteykseen täysillä ja jarrutus viime tipassa ja voimakkaasti. Näin nytkin. Ajoin kehä I rampille mutkaan ja painoin jarrua. Ja poljin painui pohjaan hervottomasti! Eikä hidastunut pätkääkään. Pumppasin poljinta ja heitin kolmoselle ja vedin käsijarrusta. Sora rapisi ja jollain ihmeen kaupalla sain sen pysymään tiellä. Meinaan siitä luiskan reunasta kun olisi mennyt alas, niin olisi menty kierteellä kerien vauhdikkaasti. Ja en ihan ehkä luottaisi 127 turvaominaisuuksiin siinä tilanteessa. Pulssin tasaannuttua ajoin hyvin hyvin varovasti työpaikalle ja laitoin rattiin ison lapun että "Epäkunnossa" ja aamulla kertoilin pomolle miten oli käynyt.

Mutta että lienee selvää, mitä mieltä minä olen 127 luotettavuudesta?
;D Niissä oli huonot jarrut .

Ukko osti vanhoilla päivillään vanhan Minin . Kävin hakemassa sen yhden kaverin kanssa Turusta . Meni jarruputki poikki  ;D käsi jarrulla ja vaihdetta pienempään se sai pysähtymään .  ;D
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 53355
Vs: päästöt ja autot
ja nykykoslia ei tartte hinurilla siirtää??   kyll ite olen ajannu yli 230 tonnia ajetulla 55 unolla ja ei kertaakaan jättänny tielle..  ja yhen kerran pihassa vaan sammu ja sit ihmottelin ku ei lähtenny käyntii ollenkaan.   virranjakajan akseli poikki.   muuta vikaa ei löytynnä..  ja osat halpoja;  takajarrusylinteri markoissa 12 vuonna 96.     katastuksesta kerralla läpi..   mutta miksi nuita nykykoslia pietään turvallisina ja silti porukka sit ajaa kuin naulapäät.    tuolla puimurilla ja traktorilla tiellä näkee tosi mahtavia ohituksia..    eikö net kulje yhtään kovempaa kuin em. värkit?

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19832
  • vastustan
Vs: päästöt ja autot
Kaasu auto yks vaihtoehto etenkin kotimaisella kaasulla käyvät
ei tuu kyllä naapureilla uni silmään jos sorkkiksella on kaasuauto :o :o :o :o
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

John Ferguson

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1163
Vs: päästöt ja autot
ja nykykoslia ei tartte hinurilla siirtää??   kyll ite olen ajannu yli 230 tonnia ajetulla 55 unolla ja ei kertaakaan jättänny tielle..  ja yhen kerran pihassa vaan sammu ja sit ihmottelin ku ei lähtenny käyntii ollenkaan.   virranjakajan akseli poikki.   muuta vikaa ei löytynnä..  ja osat halpoja;  takajarrusylinteri markoissa 12 vuonna 96.     katastuksesta kerralla läpi..   mutta miksi nuita nykykoslia pietään turvallisina ja silti porukka sit ajaa kuin naulapäät.    tuolla puimurilla ja traktorilla tiellä näkee tosi mahtavia ohituksia..    eikö net kulje yhtään kovempaa kuin em. värkit?
Vaggilaisten ja Nissaneiden (ja muiden halpojen ranskalaisten) ongelmia nuo tielle jäämiset. Hinurinkaan kyydissä ei ole aina tielle jättänyt auto, voi olla myös kolaroitu kylkeen jne.

Ja kyllä nykyautot on turvallisia. Ajappas Unollas seinään vaikka 60km/h niin teen saman perässä omalla autollani. Ai niin, se ei edes anna ajaa seinään, vaan vetää liinat kiinni.  ;D

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19627
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: päästöt ja autot
Kaasu auto yks vaihtoehto etenkin kotimaisella kaasulla käyvät
ei tuu kyllä naapureilla uni silmään jos sorkkiksella on kaasuauto :o :o :o :o
En ole semmoista hankkimassa mutta yks hyvä vaihtoehto kun rättipäät nostaa öljyn hintaa.

70- 80 luvulla muutettiin kovia pensasyöppöjä nestekaasulla toimiviksi . Halvempaa ajoa ja pienemmät päästöt .  Valtio tyrmäsi hankkeen laittamalla veron .  >:(
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19627
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 53355
Vs: päästöt ja autot
juuu, mutta hitto kun ei ole tullut yhtään kolaria ajettua näihin vuosiin..  ja miksi ajaa päin seinää??   en nyt ihan varma onko naulapäitten syytä ajaa kuten ajavat kun on niiiiiin turvallinen auto alla..?                       ja autohan liikkuu vain siten kuin kuski käskee..  jopa ohitustilanteessa..   onko nuo nykyset laiskoja vai vaihtaminen niin vaikiaa että sillä kutosella yritetään 40 vauhissa ohittaa..?

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11755
Vs: päästöt ja autot
Kyllä minä kaipaan aikoja kun oli alla GAZ 21, sai tarvittaessa tilavan makuualustan kun kaatoi etupenkin selkänojan alas.. kolmen istuttavassa etusohvasta tuli ihan kelpo makuualusta jos sellasen tarpeelle tuli reissun aikana..

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 53355
Vs: päästöt ja autot
ite katoin risman parkkiksella kun siellä aikaa nähny laittamaton amazon varkku volvo seisoi ja ihan pakko käydä kuskia moikkaamassa.  sellaisella kermanvärisellä aikoinaan tuli päästeltyä..   hyvä oli työautona kun kontissa kulki kaikki tarvittava ja pääsi pellolle ja mehtään..                     tuossa viimeeks katastuksella juttelin prin inssin kaa ja ne sano et nuo nyky avolavat on hiton onnettomia, kun aina saa olla jotain laitattamassa..  jos ei muuta niin niitä hiton muovilistoja..                      illalla heitin yhen väsyneen kotio tojolla ja tuota just laitettua tietä;   hää vaan ihmotteli silmä pyöreenä kuin hiljaa tojo eteni siinä rompolissa..   ei kolissu ja rämissy vaikka takana jo 30 vuotta.   hänen oma auto pitää samalla pätkällä meteliä ku pottupellossa.    2009 joku saku...

AP120

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 825
Vs: päästöt ja autot
juuu, mutta hitto kun ei ole tullut yhtään kolaria ajettua näihin vuosiin..  ja miksi ajaa päin seinää??   en nyt ihan varma onko naulapäitten syytä ajaa kuten ajavat kun on niiiiiin turvallinen auto alla..?                       ja autohan liikkuu vain siten kuin kuski käskee..  jopa ohitustilanteessa..   onko nuo nykyset laiskoja vai vaihtaminen niin vaikiaa että sillä kutosella yritetään 40 vauhissa ohittaa..?

Ei kukaan kirjaimellisesti tarkoittanut seinään ajamista.
Omalla kohdalla auto on yhden pyöräilijän eteen tulemisen ja osumisen estänyt.

Puuha-Pete

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7393
Vs: päästöt ja autot
Kyllä teillä on taas aika *****ttanut muistot. Tai sitten olette liian nuoria.

Kuka oikeasti kaipaa 60-70 -luvun autoja. Onhan niillä kiva fiilistellä mutta että käyttöautoksi.

Itsellä jäänyt mieleen eräs retkeilyreissu. Lähdettiin täältä määränpäänä ei Vesilahti mutta lähelle kun eräs oli sieltä päin kotoisin. Jostakin syystä reittinä oli 2-tien kautta, johtuiko siitä, että 3-tie ei silloin ollut moottoritie vai siitä, että piti poiketa "Marskin salonkivaunussa". Jossakin Vammalan ja Tampereen välillä oli aivan jumalaton mäki. Autossa neljä nuorta, kaksi telttaa, makuupussit yms ja tietty muutama koppa kaljaa. Ja tuossa mäessä auto kerta kaikkiaan hyytyi. Kakkosta piti hakea ja hyvä että ei keittänyt. Kuka oikeasti kaipaa noita autoja? Tehoja oli.

Aina ihmetellään, että kun nykyautot hyytyy sähkövikaan. Hyytyi ne vanhatkin, niitä vaan pystyi elvyttämään jossain määrin tien päällä.

Kuka kaipaa kaasariautoja käynnistyvaikeuksineen? Monen auton ohjekirjassa oli tarkat ohjeet, missä asennossa kaasupolkimen piti olla käynnistäessä. Kylmänä ja lämpimänä eri asento. Ja hassuinta oli, että auto saattoi kieltäytyä käynnistymästä, jos kaasupoljin oli väärässä asennossa.

Ja oli rikastin eli ryyppy. Joko käsikäyttöinen tai automaattinen. Käsikäyttöisen kanssa oli tarkkaa, että ryyppy oli juuri sopivasti vedetty ja sitä pienennettiin sopivasti moottorin lämmetessä. Muuten alkoi helposti nykimään. Automaattiryyppy hoiti tuon automaattisesti. Tai sitten ei. Kulutus saattoi olla +2-3 litraa suurempi kun automaattiryyppy jumitti päälle. Ja ainakin joissakin autoissa öljypohjassa oleva nestemäärä lisääntyi helposti litralla parilla. Tosin bensa sitten heikensi voiteluominaisuuksia.

Pahimmillaan kostealla ilmalla lämpötiloissa -3 - +3 kaasuttajan kurkku saattoi jäätyä. Ja sitten oli kivaa.

Niin ja oikein huippukeksintö oli muuttuvakurkkuinen kaasutin. Sai aika pian nimityksen juuttuvakurkkuinen.

Niin ja imuilma otettiin joko pakosarjan vierestä tai muualta. Säätö oli joko manuaalinen tai automaattinen. Jos unohti kääntää talviasennosta kesäasentoon tai automatiikka jumitti, niin sen huomasi viimeistään ekoilla helteillä. Auto uhkasi keittää.

Ja virranjakaja. Sitä piti säätää, sytytysennakkoa. Oliko se strobovalo vai mikä, muista enää. Ensin imusarjan letku irti ja perussäätö ja sitten periaatteessa imusarjan kautta hoitui hienosäätö kierrosluvun mukaan. Ja virranjakajan kansi ja kärjet ja pyörijä kulutustavaraa. Ja pieni näkymätön pore jakajan kannessa saattoi aiheuttaa käyntihäiriön. Ja tulpanjohdot tai tulpan hattu tai sytytystulppa. Niin ja sytytyspuola.

Mitäs vielä. Pahuksen rumpujarrut. Pysyivät säädöissään juurikin katsastuksen ajan. Ehkä. Jatkuvasti sai olla rassaamassa.

Mutta että jos nykyautoihin vertaa, niin aika huoletonta on autoilu nykyisin. Ja ennen arvelutti ostaa 100.000 ajettua autoa kun oli moottoriremppa tehtävä. Nykyisin 300 menee heittämällä jos muistaa vain öljyt vaihtaa.

Mutta onko aika *****ttanut muistot?

Tuo mainitsemasi mäki...Sarkolan mäki.

On se iso, on...
Masu pipi...?...klikkaamalla 5000 euroa ; )) ja mistä Faariin rengas kaikkein halvimmalla? Sarka-museostako? YMPYRÄPUINTIA!!!

Ihan niin kuin minä ja Köntys Sarka-museossa ennustettiinkin!

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 53355
Vs: päästöt ja autot
mutta menöökö nykyautot ihan mukisematta mäjelle samasa lastissa?   mitä näyttää kulutusmittari?

John Ferguson

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1163
Vs: päästöt ja autot
mutta menöökö nykyautot ihan mukisematta mäjelle samasa lastissa?   mitä näyttää kulutusmittari?
Menee, koska voimalinja on huippuunsa hiottu. 40v aikana kuitenkin tapahtuu aika paljon edistystä. Ja vähemmän näyttää, koska polttoaineensyöttö on sylinterikohtainen ja tarkkaan seurataan tarvetta.