Terve kaikille.
Mulla on sellanen hehtaarin kokoinen vanha pelto, joka nyt on täysin heinittynyt rikkakasviniityksi koska ei ole aikoihin (kymmeneen vuoteen?) viljelty. Olis tarkoitus siitä tehdä lampaille laidun. Tälläiseen projektiin ja muuhun amatöörin harrastushenkiseen opetteluun tarttis äkeen.
Mulla on kolmevitonen fergu, eli vallan pieni kaveri. Äkeen osto onkin osoittautunut mutkikkaaksi kun en näistä asioista oikein mitään tiedä.
Millainen äes olisi hyvä kolmevitoseen massikkaan? Sellaisen käsityksen sain, että alle kolme metriä (esim 2.5m) leveä täytyisi olla, sekä mieluiten varpajyrillä varustettu joustopiikki. Tollasta pitäis fergun jaksaa vetää hyvin ja joustopiikkiäkeessä pyörivää äestä parempi laatu.
Aika vaikeeksi on vaan osoittautunut noin pienen varpajyrillä varustetun joustopiikkiäkeen etsiminen. Onko varpajyriä edes tuollaisen aikakauden laitteissa? Mitä kokeneet mestarit tuumaavat, millaista äestä mun pikkufergu jaksais hinata, sekä millainen äes on työnjäljeltään fiksuin tälläiseen pikkupuuhaan?
Kiitos jo etukäteen jos joku näkee asiakseen vastata ja opastaa amatööriä