Meijerien titityskykyä vertailtaessa isoin vaikutus on sillä, mitä yritys valmistaa, ja minne se tuotteensa myy.
Kulutusmaidon pakkaaminen kotimaan markkinoille on perinteisesti ollut pienimmille meiijeriyrityksille helpoin, ja Suomen hintasuhteilla myös tuottoisin vaihtoehto. Tähän perustuu hyvin pitkälle myös muutamien pienten meijerien ainakin ajoittan Valiota parempi tilityskyky.
Jos kotimaan kulutusmaitomarkkinat kilpaillaan heikkokatteisemmiksi kuin esim. Valion vientimarkkinoilta saama tuotto on, niin homma alkaa toimimaan päinvastoin, pienten meijeriyritysten kilpailukyky häviää.
Aito Maidon aikaisessa hintakisassa tulos oli tätä luokkaa, kaupoille tarjottiin pakattua maitoa todella halvalla, ja sivutuotteena kaksi pääosin kulutusmaidolla elänyttä pikkumeijeriä, Liminka ja Mouhijärvi, kaatuivat, Mouhijärvi tosin myös listerian rasittamana.
Perustotuus Suomen maitomarkkinoilla on, että Valion vahva asema ja sen harjoittama vienti turvaa tuottajahinnan yleisen tason. Jos Valio alkaa paikkaamaan vientiin menevien tuotteiden katteita pyrkimällä valtaamaan hinnalla markkinaosuutta esim. kotimaan kulutusmaitomarkkinoilta tulee kyyti maidontuottajille olemaan todella kylmää, tilityshinta tulee romahtamaan.
Pieni joukko meijereitä ja/ tiloja voi periaatteessa hyödyntää tilannetta myymällä maitonsa esim. Hämeenlinnalle hieman paremmalla hintaa, jos markkina pysyy nykyisenlaisena, ts. markkinoiden vähiten jalostamista vaativa tuote pysyy erittäin hyvän tilityskyvyn antavana. Jos venettä keikutetaan, jota tuoremaitomarkkinoiden valtaaminen tuontiraaka- ainetta pakkamalla edustaa silloin jos sillä saadaan oikeasti merkittävää jalansijaa tai kaupoilta saatava hinta alas, niin tappiot saattavat olla koko elinkeinolle valtaisat.
Tämä varsinkin nyt, kun Valio joutunee puolustamaan asemaansa hinnalla kun vientimarkkina on juuri nyt huono.
Periaatteessa eri osuuskuntien tilityskyky on Valion hallinnassa, se voi niin halutessaan ajaa tilanteen sellaiseksi, että osa kilpailijoista kaatuu, tai ainakin niiden tuottajien tilityshinta romahtaa reilusti alle Valion tason, mutta kyseinen operaatio on Valion omille tuottajillekin niin kallis, että sitä tuskin tapahtuu, jollei Valio ajaudu selkä seinää vasten tilanteeseen, jossa vienti ei anna enää lähellekään riittävää tilityskykyä ja raaka- aineelle on pakko alkaa hakemaan parempihintaista markkinaa kotimaasta, Valiollahan on riittävästi raaka- ainetta koko Suomen tuoretuotemarkkinan täyttämiseen.
Eli käytännössä kaikkien, ei pelkästään Valion, tuottajien etu on se, että Valiolla menee mahdollisimman hyvin. Ei ole mitään iloa siitä, että saa 23 senttiä kun naapuri saa vain 21, molempien navetasta lähtevät tuolla hintatasolla lehmät ennen pitkää. Sen sijaan sillä on merkitystä, jos sattuu saamaan 40 senttiä kun naapuri saa 38.