Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys  (Luettu 17465 kertaa)

taneli

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 193
Tuommoinen 80-luvun kaasulla käyvä trukki.
Moottori on Toyota 5R, ilmeisesti myös Toyota Crownissa on käytetty tuota samaa konetta.
Meinaa vaan järki loppua tuon kanssa.

Ongelmana on nyt viimeaikoina ollut olemattoman huono käyntiinlähtö kylmänä. Lähtee kyllä käyntiin, kunhan on lohkolämppärissä. Eilen vein lämpimään tilaan (n. 15 C), mutta ei vain lähtenyt tänään enää käyntiin.
Startatessa pyörittää hyvin, mutta ei vain tahdo lähteä käyntiin, saattaa sekunnin verran käydä, mutta ei jaksa pysyä käynnissä. Tuntuu että ei oikein kestä antaa kaasu, mutta tyhjäkäynti ei jaksa pyörittää.
Tosiaan kun on roikassa ja lähtee käyntiin, niin ei oikein aluksi kestä kaasutella, muuten rupeaa katkomaan käynti. Lämmettyään käy hyvin. Jos antaa käydä tyhjäkäynnillä, hetken päästä rupeaa taas kakomaan, silloin auttaa varovainen kaasuttelu.
Tähän asti on talvellakin lähtenyt hyvin käyntiin, kunhan vain startti on jaksanut pyörittää.

Kaasua on, kokeilin vielä täydellä pullollakin. Kaasulinjan ruostemoskasuodattimen putsasin. Höyrystimen olen avannut ja puhdistellut, eipä siellä mitään vikaa näkynyt. Höyrystimellä on magneettiventtiili, mikä nappia painamalla päästää kaasua, normaalisti auttaa kylmäkäynnistyksessä, nyt ei. Sen toiminnan kuulee, kun kaasu kohisee kaasariin. Höyrystinhän tuossa on sellainen, missä vesi kiertää. Höyrystimeltä on putki kaasarille ennen kaasuläppää. Kaasun säätö toimii alipaineella kaasarin kurkusta. Kaasulinjasta siis tulee kaasua.
Bensalla tuota joskus yli 10 vuotta sitten kokeilin käyttää, kun siinä kerran on normaali kaasari, mutta silloin päädyin siihen, että bensapumppu ei pyöri.
Virranjakajassa on alipaineella toimiva ennakon säätö. Säätö liikkuu hienosti kaasuteltaessa. Siinä on myös jonkilainen säätöruuvi ennakolle. Kokeilin ruuvata sitäkin edestakaisin, mutta ei sillä tuntunut olevan vaikutusta käyntiin.
Tulpat vaihdoin uusiin. Kipinää antaa, ainakin jonkinmoisen.
Jakopää taitaa olla hammasrattailla, ehkä.
Venttiilien kunnosta ja välyksistä en tiedä.

En ole pahemmin kipinäkoneiden, varsinkaan kaasarivehkeiden kanssa pelannut.
Tuon käynnistymättömyys on sen verran kummallista, että alkaa jo mennä akateemisen mielenkiinnon puolelle.
  • Miksi koneen pitää olla oikeasti lämmin, että se käy, 15 C ei riitä.
  • Oire on seuraus jostain, mutta mikä on syy.
  • Kaasua tulee, mutta jostain syystä se ei syty. Voisiko se johtua jostain syystä, minkä seurauksena kaasun pitää olla riittävän lämmintä, että se syttyy.
  • Mikä on voinut muuttua, niin että moottori ei lähde käyntiin.

aarne

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 37
Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
No ei liene tulpat ainakaan kastu..heheh.
Vaan kummaltahan tuo kuulostaa kun eihän tuon luulisi kaasun puutekkaan olevan kun kerran se "rikastinkin" pelaa eikä hyödytä mitään. Mitenkä lie tuollainen kaasu moottori reagoi jos seos liian rikas? Luulisi ettei niin kovin nuukaa siihen suuntaan. Tulisi seuraavaksi mieleen mitata puristukset että voisiko olla ihan vaan mennyt niin väljäksi, tai kantaako venttiilit tms. ettei jaksa enää kylmänä pyöriä. Ei tuollaisista kaasu häkkyröistä kyllä mitään hajua mutta..
Epäilisin että masinisti foorumilta voisi löytyä myös joku joka oikeasti tietää jotain tuollaisista vehkeistä, kun siellä jos minkä alan ihmistä liikkuu.

Korjaaja

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11
Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Vika saattais olla kaasussa . Väljämoottori voi olla myös . Lämmitä kaasua varovasti. jos auttaa on vika kaasussa

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64944
Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
onko noilla kaauilla olennaisia eroja?    kaveri kauppas trukkia ja manas ku ei mene kaupaks, ku kaasu...

taneli

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 193
Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Ei ole kaasussa vika, kaasua kyllä tulee kaasarille asti.
Seos toki voi olla liian rikas, tai liian laiha, mistä sen voi tietää. Kuitenkin kun lämpimänä käy hyvin.

Voihan moottori toki olla väljäkin, mutta mikäs sen noin yhtäkkiä olisi väljäksi saanut. Voisiko männänrenkaat tehdä kiusaa, joka sitten lämmetessään tiukkenesi? Eipä tuo puristuspainemittari Biltemassa näytä paljoa maksavan.

Korjaaja

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11
Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Kylmäkaasu ei välttämättä syty kylmässä moottorissa .Joskus kaasutrukit laitettiin bensalla käyntiin ja lämmettyä vaihdettiin kaasulle

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8842
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Luulis notta a netistä on turha tuohon ominaisuuteen syytä kysellä. Höyrystin se kaasuvehkeis on monta kertaa pää syy, sitäkin voi lämmittää jollain hiustenkuvaajalla.

Eikö sisällä päin oo toimivaa trukkihuoltoa, olen joskus kuullut tuon höyrystimen säädön olevan tarkkaa puuhaa, sitten on päälle normaalit bensavehkeen temput – venttiilinvälyskin vaikuttaa varsinkin jos välystä ei ole ja paineet pääsee ohi venttiilin.
   cría cuervos y te sacarán los ojos

taneli

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 193
Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Niin, kyllähän tuo voisi venttiilin välyksistäkin johtua. Tuonkin varmaan näkee puristuspainemittarilla, kunhan sellaisen vaan käy kaupasta hakemassa.

Eikä tähän nyt mitään trukkihuoltoja sotketa. Tässähän on mysteeri, joka odottaa ratkaisua, josta voi jotain oppia.

Höyrystin on yksinkertainen vehje, paljon yksinkertaisempi kuin kaasari. Sisällä on kaksi venttiiliä, joita ohjataan kalvolla.
Ensimmäinen ohjaa sisääntulevaa kaasua höyrystimen omalla kaasun paineella.
Toinen ohjaa kaasariin menevää kaasua, kaasarin kurkun alipaineen avulla.
Vesikierto lämmittää/höyrystää tulevan kaasun.
Höyrystin vaikuttaa olevan toimintavarma vehje, kunhan kalvot pysyy ehjänä.

Moottoripolkupyörä Man

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4242
Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Arvailuahan tämä on, mutta jos trukin ilmastointi on päällä, niin moottori ei koskaan pääse lämpenemään. Kaukaa haettu, mutta tällaisiakin tapauksia on todettu. Ei tosin trukissa, eikä toyotassa.
Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8842
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Tuli mieleen notta wanhoja bensa vehkeiden vikoja kun etsi yx konsti oli imusarjan yms imupulen vuodot löysi kun ruiskutti jota palonarkaa spraytä vähäkerrallaan imusarjan ja muulle imulla toimivaan – jos kierrosluku nousi niin siinä oli vuoto.

Jarrucleaneri palaa ehkä liiankin hyvin mutta joku contakti spray tms saataisi olla sopivaa pois sulkemaan yhden vika mahdollisuuden.

Vanhoihin virranjakajan kaapeleihin tulee kanssa kummallisia vikoja jotka ei tule ilmi kuin jossain olosuhteissa ja toisinaan taas pelaa.
   cría cuervos y te sacarán los ojos

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64944
Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
aha, siis en saisi keskustella tästäkään...  siulla aika iso osa hommassa estää moinen..   kaverikin saattaa jotain sanua..    noooo, sulla nyt vaan keittää joku..

mike

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1809
Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Kyllä ne kylmänä käyntiin lähtee.Koita vetää ryyppy päälle,ei jalka kaasua ja kun starttaat työnnä hiljalleen ryyppy takaisin.


Onko pyörijä ja kansi kunnossa?
"ei mikkään mee saatana kohtuuella,se oli sen edellisen Teen kanssa sama homma.Viinaa pittää juua!"

trmitja

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11
Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
oletko vaihtanut uudet tulpat ,itsellä oli samoja vikoja sillä korjaantu

taneli

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 193
Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Mittasin juuri puristuspaineet, kaikissa sylintereisä oli tasaisesti n. 10,5 bar, eli ei kuulosta harvalta, eikä venttiilivialta.

Tulpat on uudet, kaikkiin tulppiin tulee kipinä.

Vika pitäisi siis olla kaasuseoksessa. Liian rikas tai liian laiha. Pitänee vielä kerran käydä kaasupuoli läpi.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7069
  • karkki vai keppana?
Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Käytätkö alumiini vai teräspulloa? Alumiinisessa kalliimpaa, mutta ei irtoa epäpuhtauksia.
pessimisti ei pety!