Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: taneli - 13.01.19 - klo:23:20

Otsikko: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Kirjoitti: taneli - 13.01.19 - klo:23:20
Tuommoinen 80-luvun kaasulla käyvä trukki.
Moottori on Toyota 5R, ilmeisesti myös Toyota Crownissa on käytetty tuota samaa konetta.
Meinaa vaan järki loppua tuon kanssa.

Ongelmana on nyt viimeaikoina ollut olemattoman huono käyntiinlähtö kylmänä. Lähtee kyllä käyntiin, kunhan on lohkolämppärissä. Eilen vein lämpimään tilaan (n. 15 C), mutta ei vain lähtenyt tänään enää käyntiin.
Startatessa pyörittää hyvin, mutta ei vain tahdo lähteä käyntiin, saattaa sekunnin verran käydä, mutta ei jaksa pysyä käynnissä. Tuntuu että ei oikein kestä antaa kaasu, mutta tyhjäkäynti ei jaksa pyörittää.
Tosiaan kun on roikassa ja lähtee käyntiin, niin ei oikein aluksi kestä kaasutella, muuten rupeaa katkomaan käynti. Lämmettyään käy hyvin. Jos antaa käydä tyhjäkäynnillä, hetken päästä rupeaa taas kakomaan, silloin auttaa varovainen kaasuttelu.
Tähän asti on talvellakin lähtenyt hyvin käyntiin, kunhan vain startti on jaksanut pyörittää.

Kaasua on, kokeilin vielä täydellä pullollakin. Kaasulinjan ruostemoskasuodattimen putsasin. Höyrystimen olen avannut ja puhdistellut, eipä siellä mitään vikaa näkynyt. Höyrystimellä on magneettiventtiili, mikä nappia painamalla päästää kaasua, normaalisti auttaa kylmäkäynnistyksessä, nyt ei. Sen toiminnan kuulee, kun kaasu kohisee kaasariin. Höyrystinhän tuossa on sellainen, missä vesi kiertää. Höyrystimeltä on putki kaasarille ennen kaasuläppää. Kaasun säätö toimii alipaineella kaasarin kurkusta. Kaasulinjasta siis tulee kaasua.
Bensalla tuota joskus yli 10 vuotta sitten kokeilin käyttää, kun siinä kerran on normaali kaasari, mutta silloin päädyin siihen, että bensapumppu ei pyöri.
Virranjakajassa on alipaineella toimiva ennakon säätö. Säätö liikkuu hienosti kaasuteltaessa. Siinä on myös jonkilainen säätöruuvi ennakolle. Kokeilin ruuvata sitäkin edestakaisin, mutta ei sillä tuntunut olevan vaikutusta käyntiin.
Tulpat vaihdoin uusiin. Kipinää antaa, ainakin jonkinmoisen.
Jakopää taitaa olla hammasrattailla, ehkä.
Venttiilien kunnosta ja välyksistä en tiedä.

En ole pahemmin kipinäkoneiden, varsinkaan kaasarivehkeiden kanssa pelannut.
Tuon käynnistymättömyys on sen verran kummallista, että alkaa jo mennä akateemisen mielenkiinnon puolelle.
Otsikko: Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Kirjoitti: aarne - 14.01.19 - klo:00:03
No ei liene tulpat ainakaan kastu..heheh.
Vaan kummaltahan tuo kuulostaa kun eihän tuon luulisi kaasun puutekkaan olevan kun kerran se "rikastinkin" pelaa eikä hyödytä mitään. Mitenkä lie tuollainen kaasu moottori reagoi jos seos liian rikas? Luulisi ettei niin kovin nuukaa siihen suuntaan. Tulisi seuraavaksi mieleen mitata puristukset että voisiko olla ihan vaan mennyt niin väljäksi, tai kantaako venttiilit tms. ettei jaksa enää kylmänä pyöriä. Ei tuollaisista kaasu häkkyröistä kyllä mitään hajua mutta..
Epäilisin että masinisti foorumilta voisi löytyä myös joku joka oikeasti tietää jotain tuollaisista vehkeistä, kun siellä jos minkä alan ihmistä liikkuu.
Otsikko: Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Kirjoitti: Korjaaja - 14.01.19 - klo:07:35
Vika saattais olla kaasussa . Väljämoottori voi olla myös . Lämmitä kaasua varovasti. jos auttaa on vika kaasussa
Otsikko: Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Kirjoitti: Oksa - 14.01.19 - klo:08:22
onko noilla kaauilla olennaisia eroja?    kaveri kauppas trukkia ja manas ku ei mene kaupaks, ku kaasu...
Otsikko: Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Kirjoitti: taneli - 14.01.19 - klo:09:04
Ei ole kaasussa vika, kaasua kyllä tulee kaasarille asti.
Seos toki voi olla liian rikas, tai liian laiha, mistä sen voi tietää. Kuitenkin kun lämpimänä käy hyvin.

Voihan moottori toki olla väljäkin, mutta mikäs sen noin yhtäkkiä olisi väljäksi saanut. Voisiko männänrenkaat tehdä kiusaa, joka sitten lämmetessään tiukkenesi? Eipä tuo puristuspainemittari Biltemassa näytä paljoa maksavan.
Otsikko: Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Kirjoitti: Korjaaja - 14.01.19 - klo:09:35
Kylmäkaasu ei välttämättä syty kylmässä moottorissa .Joskus kaasutrukit laitettiin bensalla käyntiin ja lämmettyä vaihdettiin kaasulle
Otsikko: Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Kirjoitti: 42 - 14.01.19 - klo:10:15
Luulis notta a netistä on turha tuohon ominaisuuteen syytä kysellä. Höyrystin se kaasuvehkeis on monta kertaa pää syy, sitäkin voi lämmittää jollain hiustenkuvaajalla.

Eikö sisällä päin oo toimivaa trukkihuoltoa, olen joskus kuullut tuon höyrystimen säädön olevan tarkkaa puuhaa, sitten on päälle normaalit bensavehkeen temput – venttiilinvälyskin vaikuttaa varsinkin jos välystä ei ole ja paineet pääsee ohi venttiilin.
Otsikko: Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Kirjoitti: taneli - 14.01.19 - klo:10:46
Niin, kyllähän tuo voisi venttiilin välyksistäkin johtua. Tuonkin varmaan näkee puristuspainemittarilla, kunhan sellaisen vaan käy kaupasta hakemassa.

Eikä tähän nyt mitään trukkihuoltoja sotketa. Tässähän on mysteeri, joka odottaa ratkaisua, josta voi jotain oppia.

Höyrystin on yksinkertainen vehje, paljon yksinkertaisempi kuin kaasari. Sisällä on kaksi venttiiliä, joita ohjataan kalvolla.
Ensimmäinen ohjaa sisääntulevaa kaasua höyrystimen omalla kaasun paineella.
Toinen ohjaa kaasariin menevää kaasua, kaasarin kurkun alipaineen avulla.
Vesikierto lämmittää/höyrystää tulevan kaasun.
Höyrystin vaikuttaa olevan toimintavarma vehje, kunhan kalvot pysyy ehjänä.
Otsikko: Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 14.01.19 - klo:13:40
Arvailuahan tämä on, mutta jos trukin ilmastointi on päällä, niin moottori ei koskaan pääse lämpenemään. Kaukaa haettu, mutta tällaisiakin tapauksia on todettu. Ei tosin trukissa, eikä toyotassa.
Otsikko: Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Kirjoitti: 42 - 14.01.19 - klo:15:36
Tuli mieleen notta wanhoja bensa vehkeiden vikoja kun etsi yx konsti oli imusarjan yms imupulen vuodot löysi kun ruiskutti jota palonarkaa spraytä vähäkerrallaan imusarjan ja muulle imulla toimivaan – jos kierrosluku nousi niin siinä oli vuoto.

Jarrucleaneri palaa ehkä liiankin hyvin mutta joku contakti spray tms saataisi olla sopivaa pois sulkemaan yhden vika mahdollisuuden.

Vanhoihin virranjakajan kaapeleihin tulee kanssa kummallisia vikoja jotka ei tule ilmi kuin jossain olosuhteissa ja toisinaan taas pelaa.
Otsikko: Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Kirjoitti: Oksa - 14.01.19 - klo:16:48
aha, siis en saisi keskustella tästäkään...  siulla aika iso osa hommassa estää moinen..   kaverikin saattaa jotain sanua..    noooo, sulla nyt vaan keittää joku..
Otsikko: Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Kirjoitti: mike - 14.01.19 - klo:18:14
Kyllä ne kylmänä käyntiin lähtee.Koita vetää ryyppy päälle,ei jalka kaasua ja kun starttaat työnnä hiljalleen ryyppy takaisin.


Onko pyörijä ja kansi kunnossa?
Otsikko: Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Kirjoitti: trmitja - 14.01.19 - klo:20:28
oletko vaihtanut uudet tulpat ,itsellä oli samoja vikoja sillä korjaantu
Otsikko: Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Kirjoitti: taneli - 14.01.19 - klo:20:48
Mittasin juuri puristuspaineet, kaikissa sylintereisä oli tasaisesti n. 10,5 bar, eli ei kuulosta harvalta, eikä venttiilivialta.

Tulpat on uudet, kaikkiin tulppiin tulee kipinä.

Vika pitäisi siis olla kaasuseoksessa. Liian rikas tai liian laiha. Pitänee vielä kerran käydä kaasupuoli läpi.
Otsikko: Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Kirjoitti: Toivo Tonta - 14.01.19 - klo:21:25
Käytätkö alumiini vai teräspulloa? Alumiinisessa kalliimpaa, mutta ei irtoa epäpuhtauksia.
Otsikko: Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Kirjoitti: Kaikki - 14.01.19 - klo:21:36
Jos taneli on ostanut väärää kaasua .Kaikki epäilee että olisiko hiilidioksiidia.
Otsikko: Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Kirjoitti: Korjaaja - 15.01.19 - klo:06:54
Mittasin juuri puristuspaineet, kaikissa sylintereisä oli tasaisesti n. 10,5 bar, eli ei kuulosta harvalta, eikä venttiilivialta.

Tulpat on uudet, kaikkiin tulppiin tulee kipinä.

Vika pitäisi siis olla kaasuseoksessa. Liian rikas tai liian laiha. Pitänee vielä kerran käydä kaasupuoli läpi.
No just .Tarkista onko oikeaa kaasua .
Otsikko: Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Kirjoitti: taneli - 15.01.19 - klo:11:09
Höyrystimessä on säätöruuvi, joka kiristää jousta, joka painaa kaasun säätöventtiiliä pienemmälle alipainesäätöä vasten. Sillä ilmeisesti säädetään seosta. Tuo jousi oli jäänyt putsatessa huonosti. Kiinni ja ... ei vaikutusta. Säädin tuota säätöruuvia edestakaisin, eikä vaikutusta. Aina välillä syttyy ja saattaa käydä puoli sekuntia.

Kaasuputki tulee kaasuläpän ja ryypyn kuristimen väliin. Kaasuputki ei ole tukossa. Ryypyn kuristin ei ole ollut ennenkään toiminnassa ja kaasuläppä liikkuu. En tiedä, mitä muuta kaasarissa voisi olla, mikä vaikuttaa käyntiin.

Varsinaisen kaasarin ja imusarjan välissä on ylimääräinen alipainesäätöinen läppä. Säätimestä alipaineletku menee imuilmakoteloon, joka on kaasarin ja ilmanputsarin välissä. En tiedä, mikä tuon läpän tarkoitus on.
4-5 vuotta sitten oli jotain vikaa, kone ei tainnut käynyt tyhjäkäynnillä. Tuon läpän jousi oli poikki. Olin näköjään korjannut sen vain pönkäämällä säädinkotelosta läpän aukiasentoon. Eli tuo ylimääräinen läppä on ollut jo vuosia poissa käytöstä.

Sitten tuon ylimääräisen läpän ja kaasarin väliin tulee jokin putki, joka menee jonhonkin peltikoteloon moottorin kylkeen. Vähän huonosti näkee sinne väliin, mitä siellä on. Putken suulla näyttäisi olevan tippa moottoriöljyä. Tuonkaan tarkoituksesta ei ole mitään käsitystä. Venttilinkopan huohotinputki tulee kuitenkin imuilmakoteloon. Voisiko tuo olla jokin toinen huohotinputki.
Otsikko: Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Kirjoitti: Kaikki - 15.01.19 - klo:12:07
Kaikki uskoo että kait kampikammiostakin tulee hohotinputki.Ne nyt ei vaikuta käyntiin lähtöön kunhan ei tukossa ole ettei tiivisteet pullahtele ulos . Onko tuo käynnistys ongelma nyt vasta talven harmi, olisiko johonkin pikku kanavaan kaasarissa jäänyt kosteutta ja nyt jäässä.Kaasari irti tenupesua ja puhaltelua... ja se toinen läppä kasarissa ,voisiko kosaanit karata väärään suuntaan jos se on selällään?Sorkkis voi korjata asia virheet ,ehkä Kaikki on väärässä Sorkkis oikeassa.Wookin voi dissata Kaikki jos haluaa.
Otsikko: Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Kirjoitti: taneli - 15.01.19 - klo:14:25
Niin ongelma on tullut vasta pari viikkoa sitten. Aiemmin talvella ei ole ongelmia ollut.

Trukki on nyt ollut pari päivää lämpimässä tilassa (n +15 C), joten mikään ei ole ainakaan jäässä.

Kyllä se toinen putki varmaan on kampikammion huohotinputki.

Kokeilin laittaa kaasun kiinni ja ruikkia pelkkää käynnistysspraytä kaasariin, mutta vain pari kertaa syttyi. Paremmin yrittää kaasulla.

Laitoin lohkolämppärin kiinni tunniksi (edelleen trukki on lämpimässä tilassa) ja heti lähti käyntiin. Kaasua ei vain kestä oikein antaa. Ihan vähän kestää kaasuläppää kääntää, niin käy nätisti ja nostaa kierroksia. Kun kaasuläppää kääntää enemmän auki, niin rupeaa röpöttämään, pätkimään. Vähän samalla lailla, kuin silloin kun kaasu oikeasti on loppumassa.

Kyllähän kaasua voi koi karata vääräänkin suuntaan, mutta moottorin pyöriessä imu on sen verran hyvä, että kaasu menee ilmavirran mukana moottoriin.

Kaasun säätö höyrystimessä on siis alipaineella ja alipaineletku menee imusarjaan. Ilman alipainetta kaasua ei höyrystimestä tule. Ja suuremmalla alipaineella kaasua tulee enemmän. Nyt kun kaasuläppää avataan, niin eikös imusarjassa silloin ole pienempi alipaine, kun ilmaa pääsee imusarjaan enemmän, siis ennenkuin kierrokset ehtii nousta. Silloinhan kaasua menisi kaasariin vain vähemmän. Ja suurilta kierroksilta, kun kaasuläppä menee kiinni, niin silloinhan imusarjassa on suuri alipaine ja höyrystimeltä tulisi vain enemmän kaasua, kun sitä nimenomaan ei pyydetä. Jotenkin tuo logiikka nyt ontuu pahasti.
Otsikko: Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Kirjoitti: aarne - 15.01.19 - klo:15:17
Jos noin päin muka se höyrystin tosiaan pelaa niin ei luulisi toimivan! Erikoista jos se samalla kokoonpanolla on toiminut aiemmin.
Tuli muutes noista kipunoista mieleen kun etsin 99 saapin katoavaa kipunaa. Pyöri tyhjäkäyntiä hyvin ja varovasti sai antaa kierroksiakin, mutta kun kuormitti moottoria niin alkoi käydä kolmella. Syyksi paljastui tulpan johto, joka löi läpi ainoastaan kun moottoria kuormitti. En tiedä voiko palotilan kovemmat olosuhteet kuormitettaessa tuoda tulpan hyppysähkölle enempi vastusta, vai mikä, mutta niin vain oli.
Otsikko: Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Kirjoitti: Kaikki - 15.01.19 - klo:15:45
Jos noin päin muka se höyrystin tosiaan pelaa niin ei luulisi toimivan! Erikoista jos se samalla kokoonpanolla on toiminut aiemmin.
Tuli muutes noista kipunoista mieleen kun etsin 99 saapin katoavaa kipunaa. Pyöri tyhjäkäyntiä hyvin ja varovasti sai antaa kierroksiakin, mutta kun kuormitti moottoria niin alkoi käydä kolmella. Syyksi paljastui tulpan johto, joka löi läpi ainoastaan kun moottoria kuormitti. En tiedä voiko palotilan kovemmat olosuhteet kuormitettaessa tuoda tulpan hyppysähkölle enempi vastusta, vai mikä, mutta niin vain oli.
Kaikki meinasi tuota myös ehdottaa ,mutta kävisikö trukki lämpimänäkään.Hiilipiuhoissa oli ainakin ennen usein vikaa .Kokeile taneli käyttää sitä pimeällä ,näkyykö hyppykipinöitä ympäri konetilaa .Tosin jos hiilihdot on viallisia,ei taida kipinätkään aina hyppiä ja näkyä . Tulppien lämpöarvokin voi olla vääränlainen ? Polttoainevikaa kuitenkin Kaikki eniten epäilee.
Otsikko: Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Kirjoitti: taneli - 15.01.19 - klo:15:58
Hyppykipinöitä en ole huomannut, mutta kipinää kokeiltaessa antoi kyllä kerran kynsille, vaikka pidin mukamas riittävän kaukana eristeistä kiinni.

Yksi vika ei poissulje toista vikaa. Voihan tuo lyödä johdosta läpi ja lisäksi vielä jokin muu vika.

Ehkä parempi vaihtaa vielä tulpanjohdot, niin saa senkin vian poissuljettua.
Otsikko: Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Kirjoitti: Kaikki - 15.01.19 - klo:16:25
Kaikki on mahdollista.Hiilipiuhassa on usein johdon sisässä niitä katkoksia missä kipinä hyppii johdon sisällä "piilossa .Voi siitä tulpallekin riittää vielä jonkinlainen kipuna kokeiltaessa.Moottorin toimiessa alipaine imusarjassa pysyy tai paranee kaasutettaessa kun moottori toimii niinkuin pitää. Mutta jos kierrokset ei nousejostain syystä kun kaasuläppää avaa ,alipaine pienenee . Onko muuten sytytysennakko kohillaan ,virranjakajan kansi halki tai pskainen ,puola??
Otsikko: Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Kirjoitti: taneli - 15.01.19 - klo:21:00
Nyt on tulpanjohdot vaihdettu, ei vaikutusta.

Tuossa höyrystimen alipainesäädössä tuntuu olevan sellainen ominaisuus, että alipaineen kasvaessa se ensin säätää kaasun virtausta suuremmalle, mutta kun alipaine kasvaa riittävän suureksi, kaasun virtaus katkeaa lähes kokonaan.

Kokeilin myös manuaalisesti säätää kaasun virtausta startatessa, mutta ei auta.

Kaasua menee sylinteriin, se on varma, seossuhteesta ei voi olla niin varma.
Riittävän lämpimänä kaasu syttyy sylinterissä, mutta huoneenlämpöisenä vain joskus.

Kipinä tulee joka sylinteriin, mutta onko se riittävän tehokas. Jos kylmä kaasu ei syty niin helposti.
Otsikko: Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Kirjoitti: Toivo Tonta - 15.01.19 - klo:21:27
Onko moottorissa mitään lämpöaturia, sähköistä tai mekaanista mistä johtuisi, jos noin voimakkaasti vaikuttaa lämpötila. Miten sytkän ajoitus?
Otsikko: Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Kirjoitti: taneli - 15.01.19 - klo:21:48
Pimeässä ei näkynyt mitään irtokipinöitä.

Ajoituksesta en ole varma. Yritin sitäkin säädellä edestakaisin, mutta ei sillä tuntunut olevan vaikutusta.

Lämpöantureita ei ole näkynyt.

Nyt on puola pöydällä vaihdan sen seuraavaksi.

Yllättävän halpoja nuo vanhanaikaisen pensakoneen perus osat. Diisseliin ei viitsisi noin paljon kokeeksi vaihtaa osia.
Otsikko: Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Kirjoitti: 42 - 15.01.19 - klo:21:48
Tulpanjohtojen toimintaa voi katsastaa jos vehje lähtee käyntiin niin sammuttaa valot ja katsoo konehuoneeseen pilkkopimeässä – veikkaan notta melkoinen loimotus on. Paiti jos on uuden silikonipintaiset kaapelit.

Niin notta kai tiesit pulloa pidettävän poikittain ja liitäntä suoraan alas ja että höyrystimessä pitää kiertää jäähdytysneste? Moottorikaasu kun tulee aika kylmänä nesteenä joka on tarkoitus höyrystimessä muuntaa kaasuksi. Toki sen pitäisi nähdä jos höyrystin ei toimi kunnolla kun se tulee kuuraan.

Jos puolasta lähtevän johdon virranjakajanpäähän tulevassa liittimessä on lähelle runkoa vietynä noin 10 mm pitkä kipinä tai enemmän pitäisi sen riittää. 

Perusennakko kipinälle on yleensä 5 – 10 astetta eykk – pyöritä siivapyörä ko kohtaan ja katso osoittaako pyöriä 1 vai 4 sylinteriä > ota kyseisen sylinterin johto irti ja liikuta löysättyä virranjakajankantta kunnes kipinä ”napsahtaa” lähellä runkoa olevasta tulpanjohdosta, nyten on perusennakko ainakin kohdallaan – se onko kipinä juuri oikeassa sylinterissä oikeaan aikaan on sitten taas oma tarinansa – sellaistakin on sattunut notta kipinä on ollut nelosessa ykkösen sijaan.

Otsikko: Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Kirjoitti: Kaikki - 15.01.19 - klo:21:54
Kaikki eppäilee että tulppien lämpöarvot väärät.
Lainaus
http://www.harrika.fi/wiki/index.php?title=Sytytys#Sytytystulpat
Sytytystulppia on eri lämpöarvoilla ja eri valmistajat ilmoittavat lämpöarvon eri tavalla, eli numeromerkintää tai arvoa ei voi pitää yleispätevänä.

    Kuuma tulppa = kylmä kone (mitä pienempi numero, sitä kuumempi tulppa)
    Kylmä tulppa = kuuma kone
  http://ww2.justanswer.com/uploads/heavychevy396/2011-05-17_144927_heat_range_cross_refence_chart.jpg
Otsikko: Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Kirjoitti: Korjaaja - 15.01.19 - klo:22:06
Tarkista tuleeko kaasu nesteenä vai kaasuna
Otsikko: Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Kirjoitti: taneli - 16.01.19 - klo:09:57
Uusi puola vaihdettu, ei vaikutusta. Välillä vähän yrittää, mutta ei käy.

Kaasu tulee kaasariin kaasuna. Sylinteriin tulee palava ilma-polttoaineseos. Oikeasta seossuhteesta ei voi olla varma.

Jokaiseen sylinteriin tulee kipinä. Ajoituksesta ei voi olla ihan varma, mutta kuinka paljon saa olla pielessä, että ei syty.

Tajusin nyt sen höyrystymen säätimen toiminnan. Alipaine vetää jousikuormitettua kalvoa. Kalvossa on magneetti, joka vetää vipua, joka taas aukaisee kaasuventtiiliä. Kun alipaine kasvaa riittävän suureksi, kalvo menee ihan pohjaan, vipu ei voi enää liikkua enempää, vipu irtoaa magneetista ja jousikuormitettu venttiili suljee kaasun tulon.
Kun suurilta kierroksilta suljetaan kaasarin kaasuläppä, alipaine kasvaa niin paljon, että vipu irtoaa magneetista ja kaasuventtiili menee kiinni, kierrokset tippuu ja lopulta alipaine pienenee niin paljon, että vipu ottaa taas tyhjäkäynnillä magneettiin kiinni.
Vähän erikoinen systeemi, melko yksinkertainen rakenne ja toimii - ainakin tähän asti.
Otsikko: Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Kirjoitti: Kaikki - 16.01.19 - klo:10:05
Olisko sulla toista kaasupulloa kokeilla siihen, Kaikki kokeilisi tuonkin ettei sattuisi olemaan maanantaikaasua.
Otsikko: Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Kirjoitti: taneli - 16.01.19 - klo:10:20
Olisko sulla toista kaasupulloa kokeilla siihen, Kaikki kokeilisi tuonkin ettei sattuisi olemaan maanantaikaasua.

Toista pulloa olen kokeillut. Nyt on täysi pullo kiinni.

Imuilmakotelo on kaasarin päältä pois, niin hyvin näkee kuinka kaasua tulee kaasarista, kun konetta ei yritä pyörittää. Mielessä on käynyt, että kokeilisi kuinka tuo kaasu syttyy, mikä kaasarista tulvii. Ei vain viitsisi ainakaan sisätiloissa kokeilla.
Otsikko: Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Kirjoitti: ilkka - 16.01.19 - klo:10:41
Toimiiko moottorin ilmansuodatusjärjestelmä alunperin suunnitellulla tavalla ?
Otsikko: Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Kirjoitti: aarne - 16.01.19 - klo:10:46
On jo kumma kun ei pyöri!
Otsikko: Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Kirjoitti: Cutana - 17.01.19 - klo:09:55
Kuulostaa niinku laihalla ois kylmänä? Tuki ilmanottoo kokeeksi rukkasella tms vai joko oot kokeillu? Minkälainen ryyppy noissa lienee?             Automaattiryypyt joskus muinoin autoissa sirkusteli.
Otsikko: Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Kirjoitti: taapero - 17.01.19 - klo:10:35
Onks akku ja laturi OK, oma tojo temppuilee jos akku vajaa.
Otsikko: Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Kirjoitti: taneli - 17.01.19 - klo:11:52
Kaasarissa on ryypyn kuristinläppä, joka ei ole normaalisti käytössä. Kokeilin sillä käsin säätää ilmanottoa, mutta ei vaikutusta.

Akku on kunnossa, hyvin pyörittää.

Seuraavaksi kokeilen vaihtaa virranjakajan kärjet.
Otsikko: Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Kirjoitti: Kaikki - 17.01.19 - klo:12:04
Kaikki tekee tyhman kysymyksen, kait sulla on käytössä moottorikaasua ja pullo kumollaan oikeassa asennossa? Kokeile puhaltaa sinne kaasariin lämmintä/kuumaa ilmaa hiustenkuivaajalla tai (kuumailmapuhaltimella varovasti) käykö sillä.
Otsikko: Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 17.01.19 - klo:13:18
Ja se sytkä on oikeasti kohdallaan? Onko sulla ajoituslamppua?
Otsikko: Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Kirjoitti: Kaikki - 17.01.19 - klo:14:37
Kaikki luki muilta foorumeilta ettei kaasutrukkien kuulukkaan käydä talvella ,tai jos saa käyntiin ei kannata sammuttaa kun vasta keväällä.
Otsikko: Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Kirjoitti: taneli - 17.01.19 - klo:22:02
Kaikki tekee tyhman kysymyksen, kait sulla on käytössä moottorikaasua ja pullo kumollaan oikeassa asennossa? Kokeile puhaltaa sinne kaasariin lämmintä/kuumaa ilmaa hiustenkuivaajalla tai (kuumailmapuhaltimella varovasti) käykö sillä.

Pullo on oikea, oikeassa asennossa.

Kokeilin puhaltaa kuumailmapuhaltimella lämmintä ilmaa kaasariin, niin heti lähti käyntiin, mutta heikosti käy.

En saanut uusia katkoja kärkiä, mutta ei ne pahalta näyttäneet. Katselin sopivaa välystä ja pyöritin vähän startilla, niin kärkien välissä kipinöi. Otin kondensaattorin irti ja yleismittari näyttää 260 nF. Eipä tuokaan kallis osa ole kokeeksi vaihtaa.

Ja se sytkä on oikeasti kohdallaan? Onko sulla ajoituslamppua?

Ajoituksesta ei mitään hajua, olen sitä kokeillut säätää edestakaisin. Ei ole ajoituslamppua, mutta ei kyllä ole tietoa ajoitusmerkeistäkään. Vauhtipyörän päässä ei ainakaan näy mitään paikkaa, mistä merkkejä voisi etsiä.
Otsikko: Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Kirjoitti: Kaikki - 17.01.19 - klo:23:06
Kaikki epäilisi että ne ajoitusmerkit on siinäkin kampiaksilan toisessa päässä hihnapyörässä pienet lovet https://volkkaripalsta.com/keskustelu/uploads/monthly_04_2012/post-948-13888364420313.jpg Höyrystimestätä vielä että onko siellä kalvot varmasti ehjät ,tosta jutusta vaan tuli mieleen https://www.facebook.com/pg/Trukki-Ukko-Oy-107697355988323/posts/ aika lailla sivun alareunassa on tämmönen juttu "Nestekaasutrukeissa on aika monimutkainen polttoainejärjestelmä mutta lähes kaikkiin on saatu käynti kohdilleen. Kuvassa höyrystin osina joka muuttaa nestekaasun moottorille soveltuvaan käyttömuotoon. Tähän laitettiin uusi kalvo/venttiilisarja. Oli muuten todella likainen ja yksi kalvokin rikki! Ihme että moottori edes kävi."
Otsikko: Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys [Ongelman ratkaisu]
Kirjoitti: taneli - 18.01.19 - klo:17:30
Kaikki epäilisi että ne ajoitusmerkit on siinäkin kampiaksilan toisessa päässä hihnapyörässä pienet lovet https://volkkaripalsta.com/keskustelu/uploads/monthly_04_2012/post-948-13888364420313.jpg Höyrystimestätä vielä että onko siellä kalvot varmasti ehjät ,tosta jutusta vaan tuli mieleen https://www.facebook.com/pg/Trukki-Ukko-Oy-107697355988323/posts/ aika lailla sivun alareunassa on tämmönen juttu "Nestekaasutrukeissa on aika monimutkainen polttoainejärjestelmä mutta lähes kaikkiin on saatu käynti kohdilleen. Kuvassa höyrystin osina joka muuttaa nestekaasun moottorille soveltuvaan käyttömuotoon. Tähän laitettiin uusi kalvo/venttiilisarja. Oli muuten todella likainen ja yksi kalvokin rikki! Ihme että moottori edes kävi."

Hihnapyörä on niin ahtaassa paikassa, että ei sinne näe. Höyrystimessä on kaikki kalvot ehjät. Höyrystin on paljon yksinkertaisempi, kuin tuossa linkissä oleva. Varmaan vähän suuremmasta koneesta.

Alumiinipullostakin kysyttiin aiemmin. En ole moisia missään nähnytkään.

Vaihdoin uuden kondensaattorin. Katkojan kärkien välissä kipinöi nyt vielä enemmän, vähän jäi epäilyttämään kuinka se kuluttaa kärkiä. Nyt käy. Kipinä oli siis vain liian heikko ja kondensaattorilla oli siihen jokin vaikutus.
Kokeilin vielä säätää seossuhdetta ja ajoitusta, eipä noilla ole juurikaan havaittavaa vaikutusta. Kaasukone tuntuu käyvän vähän millä sattuu säädöillä, kunhan kipinä on riittävän voimakas.
No tulipahan putsattua kaasuosat.
Otsikko: Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Kirjoitti: metsajussi - 18.01.19 - klo:17:52
Tuo mittaamasi entisen konkan arvo (260 nF) on kyllä ihan oikealla hehtaarilla, yleensä nuo ovat siellä 0,2 uF luokkaa (=200 nF).
Mutta konkka on saattanut 'lyödä läpi' eli käyttötilanteessa kärkien rinnalla on silloin ollut vastus tai osittainen oikosulku, joka tietenkin tuhoaa kipinän edellytykset tehokkasti.
Kapasitanssimittarin mittausjännite on niin alhainen että tuollainen vika ei sillä löydy vaikka se koneen käydessä kiusaa.

Mutta hyvä että nyt käy, minä en kaasuvehkeistä muuten mitään tiedä.
Otsikko: Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys [Ongelman ratkaisu]
Kirjoitti: Toivo Tonta - 18.01.19 - klo:19:16
Kaikki epäilisi että ne ajoitusmerkit on siinäkin kampiaksilan toisessa päässä hihnapyörässä pienet lovet https://volkkaripalsta.com/keskustelu/uploads/monthly_04_2012/post-948-13888364420313.jpg Höyrystimestätä vielä että onko siellä kalvot varmasti ehjät ,tosta jutusta vaan tuli mieleen https://www.facebook.com/pg/Trukki-Ukko-Oy-107697355988323/posts/ aika lailla sivun alareunassa on tämmönen juttu "Nestekaasutrukeissa on aika monimutkainen polttoainejärjestelmä mutta lähes kaikkiin on saatu käynti kohdilleen. Kuvassa höyrystin osina joka muuttaa nestekaasun moottorille soveltuvaan käyttömuotoon. Tähän laitettiin uusi kalvo/venttiilisarja. Oli muuten todella likainen ja yksi kalvokin rikki! Ihme että moottori edes kävi."

Hihnapyörä on niin ahtaassa paikassa, että ei sinne näe. Höyrystimessä on kaikki kalvot ehjät. Höyrystin on paljon yksinkertaisempi, kuin tuossa linkissä oleva. Varmaan vähän suuremmasta koneesta.

Alumiinipullostakin kysyttiin aiemmin. En ole moisia missään nähnytkään.

Vaihdoin uuden kondensaattorin. Katkojan kärkien välissä kipinöi nyt vielä enemmän, vähän jäi epäilyttämään kuinka se kuluttaa kärkiä. Nyt käy. Kipinä oli siis vain liian heikko ja kondensaattorilla oli siihen jokin vaikutus.
Kokeilin vielä säätää seossuhdetta ja ajoitusta, eipä noilla ole juurikaan havaittavaa vaikutusta. Kaasukone tuntuu käyvän vähän millä sattuu säädöillä, kunhan kipinä on riittävän voimakas.
No tulipahan putsattua kaasuosat.

Millä sinne näkee käynnin aikana? Vai missä kärjet on?
Otsikko: Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys [Ongelman ratkaisu]
Kirjoitti: taneli - 18.01.19 - klo:19:31
Millä sinne näkee käynnin aikana? Vai missä kärjet on?

Ei käynnin aikana, mutta virranjakajan kansi auki ja startilla pyörittäessä.
Otsikko: Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Kirjoitti: Kaikki - 19.01.19 - klo:10:40
Hyvä että nyt Kaikki toimii ja vika löyty. Jos se kipinä ja käyntiinlähtö vielä oirehtii ,vaihda puolakin tehokkaampaan.Esim https://www.biltema.fi/autoilu---mp/auton-varaosat/sytytysosat/sytytyspuolat/suurtehopuola-sininen-12v-2000037038 Voisko ne kärjet vielä kipinöidä siksi kun virranjakajan kansi ei ole paikoillaan ja virtojen kulku tyssää siihen .Kannattaa seurata kärkien kulumista ,ei onneksi ole kalliita vaihdella .Kärjetöntäki sytytystä löytynee tarvikkeena merkkiin kuin merkkiin :D Ja se sytytysennakkokin kannattaisi kuitenkin saada oikealle hehtaarille ,säädä tyhjäkäynnillä siihen kohtaan missä käy parhaiten.Tai sitten käännät sitä niin paljon aikaiselle että startatessa alkaa vähän potkia vastaan ,siitä sitten pari astetta takaisin myöhäiselle päin.
Otsikko: Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Kirjoitti: Raikka - 19.01.19 - klo:21:16
Kannattaa aina muistaa näissä kaasu koneissa: siellä linjassa on se pieni suodatin pullon jälkeen ja se menee aikaajoin pulloista tulevan töhnän takia tukkoon.
Ja kun pullos voi olla TODELLA PALJON töhnää eli joskus oon tapellu ja joutunu laittaa "pahan" pullon sivuun ja taas uuden suodattimen.
Meille ainakin korvataan ja saa uuden täyden pullon kun paluttaa "vajaana" ja ilmoittaa että on likainen.
Otsikko: Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Kirjoitti: taneli - 20.01.19 - klo:09:52
Voi tosiaan olla, että konkka löi läpi. Silläkin voi tosiaan olla vaikutusta kärkien kipinöintiin, että kipinä ei päässyt puolalta mihinkään, kun virranjakajan kansi oli irti.

Semmoinen kärjetön sytytys kärkien tilalle voisi olla hyvä, jos semmoisen vain jostain löytää. Nyt kuitenkin taas toimii.

Reilun 10 vuoden aikana olen nyt varmaan 2 kertaa avannut ja puhdistanut tuon kaasulinjan suodattimen. Paljon siellä kyllä oli töhnää, ihme että kaasu vielä meni niinkin hyvin läpi. Enpä ole pulloissa eroja huomannut, ei tosin kovin montaa pulloa vuodessa mene. Ehkä ei ole sitä pahaa pulloa tullut vielä vastaan.
Otsikko: Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Kirjoitti: Toivo Tonta - 20.01.19 - klo:11:11
http://www.aga.fi/fi/images/AGA%20Propane%20Truck%20Cylinder%20Datasheet%20FI_tcm634-121314.pdf
Pari jöröö taitaa olla alumiinipullossa kalliimpaa. Puhtaudella olen sen käyttöä itselleni perustellut.
Otsikko: Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Kirjoitti: sorkkis - 07.02.19 - klo:15:35
Voi tosiaan olla, että konkka löi läpi. Silläkin voi tosiaan olla vaikutusta kärkien kipinöintiin, että kipinä ei päässyt puolalta mihinkään, kun virranjakajan kansi oli irti.

Semmoinen kärjetön sytytys kärkien tilalle voisi olla hyvä, jos semmoisen vain jostain löytää. Nyt kuitenkin taas toimii.Jos konkka lyö läpi ei käynnisty ollenkaan . Purkaamoilta löytyy kärjettömiä sytyksiä halvalla ja uusiakin saa kohtuu hinnalla .

Reilun 10 vuoden aikana olen nyt varmaan 2 kertaa avannut ja puhdistanut tuon kaasulinjan suodattimen. Paljon siellä kyllä oli töhnää, ihme että kaasu vielä meni niinkin hyvin läpi. Enpä ole pulloissa eroja huomannut, ei tosin kovin montaa pulloa vuodessa mene. Ehkä ei ole sitä pahaa pulloa tullut vielä vastaan.