Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe MTK kriisikokouksessa  (Luettu 27828 kertaa)

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52008
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: MTK kriisikokouksessa
Yritin olla kommentoimatta, mutta en malttanut; oman viljelijäurani aikana en ole vielä kertaakaan myynyt viljaa rehuksi. Härkistä olen myynyt rehuna, sen myönnän ja se on poikkeus. Kaurasiilot aukeaa kun ostaja maksaa rahdin ja suurimon hinnan, niin muuten kävi viimeksi kun myin luomuviljaa, mille kuulemma ei ole kysyntää.

Tilat jotka tuottaa omaa rehuviljaa kitisee hinnasta, se on ihan naurettavaa pelleilyä. Tilanne on kun saamattomat tulot muuttuvat kustannukseksi. Vähän kuin sopimuspelloilla, antaa lehmien kolla mutta on niin kallista korjata.

🤣
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8381
Vs: MTK kriisikokouksessa
Minä syön kaiken viljan ja käyn paskomassa itämereen ja ihmisten pihoille.

Tiedetään... minä se olin.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

UoleviUU

  • Vieras
Vs: MTK kriisikokouksessa
Minä syön kaiken viljan ja käyn paskomassa itämereen ja ihmisten pihoille.

Tiedetään... minä se olin.

Minä syön lihaa, juon maitoa ja käyn paskomassa Touko Aallon asunnon rappusille, ehkä hän rangaistukseksi piiskaa minua pyllylle.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52008
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: MTK kriisikokouksessa
Minä syön kaiken viljan ja käyn paskomassa itämereen ja ihmisten pihoille.

Tiedetään... minä se olin.

Minä syön lihaa, juon maitoa ja käyn paskomassa Touko Aallon asunnon rappusille, ehkä hän rangaistukseksi piiskaa minua pyllylle.

Sitten tulee Halal-Aho ja alottaa Toukopoukon kanssa kakkaleikit.

Mitäs siihen sanot?  Huijari Hakkarainen porhaltaa vielä saunakämpästään eduskuntataksilla kolmanneksi pyöräks?

Järkytytkö?
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

UoleviUU

  • Vieras
Vs: MTK kriisikokouksessa
Minä syön kaiken viljan ja käyn paskomassa itämereen ja ihmisten pihoille.

Tiedetään... minä se olin.

Minä syön lihaa, juon maitoa ja käyn paskomassa Touko Aallon asunnon rappusille, ehkä hän rangaistukseksi piiskaa minua pyllylle.

Sitten tulee Halal-Aho ja alottaa Toukopoukon kanssa kakkaleikit.

Mitäs siihen sanot?  Huijari Hakkarainen porhaltaa vielä saunakämpästään eduskuntataksilla kolmanneksi pyöräks?

Järkytytkö?

Uolevi-ukkopekka-uu-uu leikkii niitten kans junaa  :D

Justiinsa juu ihan jetsulleen.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5155
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: MTK kriisikokouksessa
Yksinkertaistettu laskelma vehnän tuotosta, 4t/ha

Menoja
Y1        0,45t x 381e (sis. rahdin) = 171e
Serti     0,32 x 529 e (sis. rahdin) = 170e
Kylvö                                                      60e  (Suorakylvöllä, kyntö ja äestykset vähintää tuplaavat varmaankin tuon)
Kasvinsuojelu                                       60e
Puinti                                                    100e
Kuivaus                                                  75e
Rahti                                                       64e
--------------------------------------------
Yhteensä                                             700e

Tuossa siis vaan helposti laskettavat kulut. Poissa laskelmasta ovat kaikki rakennuksiin, peltoihin, koneisiin kuluvat: huolto, ylläpito, perusparannus, korko, ym. kulut. Nämä usein merkittäviä menoeriä. Tietty koneiden osalta voi ajatella että nämä sisältyvät jo hehtaari kuluihin jos vaikka käyttäisi pelkästää urakoitsijaa. Sitten myös mahdolliset pellonvuokrat, aika monella lienee näitäkin. Eikä nyt ole kovin kaukaa haettua, että peltoihin ja kalustoon sitoutuneelle pääomallekin pitäisi laskea joku korkovaatimus... Tässä vaiheessa voi jo alkaa tuumimaan maajussin järjenjuoksua; helposti omaisuutta on kiini jo puolesta miljoonasta ylöspäin... Kauppalehden keskusteluissa lieni jonkinlainen keskiarvo pääomalle, jonka tuotolla voisi kohtuudella elää 800 000. Siis tekemättä juurikaan mitään...

Tuloja
Tuet                                                        500e
Viljan myynti 4t x 175 e                      700e
--------------------------------------------
Yhteensä                                              1200e

Tulot - menot                                         500e


Spekulointia sadon määrän vaikutuksesta tulokseen
4t/ha siis                                    500e/ha
5t/ha  500e + 175e =                675e/ha
6t/ha   500e +(2 x 175e) =       850e/ha
Jne...
Yllä olevastakin puuttuu sitten suuremman sadon vaikutus kuivatukseen ja rahteihin, joitakin kymppejä/tonni sekin tekee, kun rahti yksistään n.16/t

Sadolla on siis huomattava merkitys tulokseen, tämähän nyt tiedettiinkin.
Valitettavasti saan ainakin itse tyytyä lähinnä tuohon 4t/ha, kun otetaan 10v keskiarvo. Tänä kautena sain tyytyä 3t/ha vehnällä, kuivuuden takia...
Vieläpä satoakin merkittävämpi vaikutus on viljan hinnan vaihteluilla, 100e vai 200e/t... Jokainen osannee itse laskea yhtälön eri arvoilla. Laskelmassa käytin tällä hetkellä realistisia hintoja.

Sitten vielä huomautus, mahdollisille alaa tuntemattomille, mutta keskustelua mahdollisesti lukeville:
Menoista todellakin puuttuu helposti jopa useampia satasia, juuri noiden kaikkien muiden menojen puuttuessa laskelmasta! Eli nettovoitto on jotain muuta kuin tuo näkyvä 500-850e/ha, kun jo pelkkä pellovuokra on helposti 200e/ha (vaihteluväli ehkä jotainn 100e- 400e)


Tämä siis toisesta, vanhemmasta keskustelusta.
http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=49233.msg845785#msg845785



Tässä muistin virkistämiseksi aikaisempaa keskustelua tästä kullan vuolemisesta...
Linkki vieläkin vanhempaan keskusteluu ei taida toimia.

Joo ton laskelman nyt voi tehdä eritavallakin. Vaihtaa ton y1 halvempaan lantaan, käyttää tossia ja myy sadon rehuksi läheiselle karjatilalle niin saa rahtia pienennettyä. Mutta eihän tämä mikään kultakaivos ole. Homma kusee viimeistään siinävaiheessa kun alkaa hölmöilemään pellon vuokrassa tai ostohinnassa ja ostaa kiiltävää peltiä pihaan..

Jos karjatilalle myy häviää helposti myyntihinnassa ennemän kuin tuon rahdin, ainakin jos näillä kulmilla myy. Se vilja kun ei tunnu olevan minkään arvoista kun sitä myy suoraan käyttöön ja oikeastaan puintituoreena myydessä pitäisi melkein maksaa siitä että saa käydä esimerkiksi murskemakkaran täytteeksi viemässä. Jos kulujen ja tulojen erotus on 500€ sillä saa 7500€/ha ostohinnalla olevaa peltoa lyhennettyä, jää vielä verojen maksut yms suorittamatta. Tosta saa kyllä tossilla vähän nipistettyä ja puintii omalla vanhalla puimurilla ei tarvi laskea 100€/ha.

No eihän sitä kannata ilmaiseksi myydä sille karjatilalle. Myykää sitten muualle sinne mistä parhaimman hinnan saa. Mä olen tähän asti maksanut kyllä aina ihan markkinahinnan. Oletan, että molempi puoli on ollut tyytyväinen järjestelyyn. En ymmärrä sitä, että jos siitä pitää alkaa jotain ekstraa maksamaan. Ainahan tuo on kahden välinen asia.

Eiks toi ole itsestään selvyys?

Juurihan sinäkin kirjoitit että vilja kannattaa myydä eikä syöttää elukoille.

Niin tällä hetkellä kyllä. Johtuen siitä, että elukasta ei saa riittävästi verrattuna siihen jos viljan myy. Yleisesti ainakin itse on täytynyt maksaa vähän enemmän kuin kauppa, että sitä viljaa on saanut ostettua, että sen vuoksi ajattelin, että viljanviljelijä saa paremman hinnan kun myy karjatilalle. SKI:n nurkilla ilmeisesti näin ei ole, joten silloin tietenkin sinne mistä parhaiten saa rahaa.

Viljatiloja näkyy kovasti ahistavan ettei karjatilat ostakkaan kalliimalla viljaa.Ihan vain tiedoksi,näin se menee muuallakin euroopassa,kotieläintuotanto vähenee rehujen kallistuessa,viljantuotanto lisääntyy.
Joo se on tässä suomessakin tulevana talvena mielenkiintoista nähdä, että mitä tapahtuu jos karjatilojen määrä romahtaa. Tosin tässä itämeren ympärillä on vajausta niin paljon, että eiköhän ne sitten viedä vaan ulos. Minusta tuota kauppaa pitäisi käydä ihan markkinahintaan. Se karjatila ostaa sieltä mistä halvimmalla saa ja viljanviljelijä myy sinne mistä saa parhaimman hinnan. Jos nämä ei kohtaa niin sitten on paras tehdä jotenkin muuten. En mä ainakaan koe, että minun pitäisi eläintilana maksaa viljasta esim. 20e tonnilta enemmän kuin kauppa sen vuoksi, että saan korkeampia tukia jne.



Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19969
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: MTK kriisikokouksessa
En mä ainakaan koe, että minun pitäisi eläintilana maksaa viljasta esim. 20e tonnilta enemmän kuin kauppa sen vuoksi, että saan korkeampia tukia jne.

Just. No vaikka UK 190 euroa, Saksa 210 euroa, Irlanti 230 euroa, Belgia, Hollanti 220 euroa

Totta kai viljanviljelijälle ehkä on pieni raha se, jos myy suoraan tilalle
150 eurolla vaikka 70 tonnia. Verrattuna siihen, että vientisatamaan
vietynä nyt saisi 175 euroa tonni viljatrokarilta. Niin, se kokonaissumman
ero olisi vain noin 2000 euroa. Miksi viljan viljelijä nyt aiheetta niuhottaisi
jostain paristatuhannesta. Viljanviljeijä haluaa olla reilu ja hyödyksi, siksi
pidetään paikalliset hinnat alhaalla.

En usko että toimii noin.

Nämä lienevät periaatekysymyksiä. Niinkin paljon, että näkisin mahdolliseksi
senkin, että jos minun olisi valittava viennin ja suoramyynnin välillä, vaikka samaan 150
euron hintaan, kallistuisin vientiin. En tiedä miksi, ehkä en halua puun ja kuoren
väliin, kun ohran on poissa maasta, se on poissa mielestä, pois aiheuttamasta
epäilyksiä puolin ja toisin.

-SS-

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5155
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: MTK kriisikokouksessa
En mä ainakaan koe, että minun pitäisi eläintilana maksaa viljasta esim. 20e tonnilta enemmän kuin kauppa sen vuoksi, että saan korkeampia tukia jne.

Just. No vaikka UK 190 euroa, Saksa 210 euroa, Irlanti 230 euroa, Belgia, Hollanti 220 euroa

Totta kai viljanviljelijälle ehkä on pieni raha se, jos myy suoraan tilalle
150 eurolla vaikka 70 tonnia. Verrattuna siihen, että vientisatamaan
vietynä nyt saisi 175 euroa tonni viljatrokarilta. Niin, se kokonaissumman
ero olisi vain noin 2000 euroa. Miksi viljan viljelijä nyt aiheetta niuhottaisi
jostain paristatuhannesta. Viljanviljeijä haluaa olla reilu ja hyödyksi, siksi
pidetään paikalliset hinnat alhaalla.

En usko että toimii noin.

Nämä lienevät periaatekysymyksiä. Niinkin paljon, että näkisin mahdolliseksi
senkin, että jos minun olisi valittava viennin ja suoramyynnin välillä, vaikka samaan 150
euron hintaan, kallistuisin vientiin. En tiedä miksi, ehkä en halua puun ja kuoren
väliin, kun ohran on poissa maasta, se on poissa mielestä, pois aiheuttamasta
epäilyksiä puolin ja toisin.

-SS-

Enks mä just kirjottanut, että viljelijä myy sinne mistä parhaimman hinnan saa.. Jos viennistä saa parhaimman hinnan niin sitten sinne ei se mua haittaa. Tekee tälle alalle ihan hyvää. Se, että jos jollakin on joitain periaatteita ettei esim. myy jollekkin firmalle ollenkaan tai eläintilalle vaikka saisi paremman hinnan niin sitten ei kannattaisi valittaa huonosta hinnasta..
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19969
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: MTK kriisikokouksessa
Se, että jos jollakin on joitain periaatteita ettei esim. myy jollekkin firmalle ollenkaan tai eläintilalle vaikka saisi paremman hinnan niin sitten ei kannattaisi valittaa huonosta hinnasta..

No täällä ei sopivalla etäisyydellä 100 km ole eläintilaa, joka tarjoaisi edes viljakauppa - 20 euroa. -30 euroa ja rahti viljelijän piikkiin.
Kaverille kyllä meinaan myydä edullisemmin, ja onhan oma kuljetuskin sillä, mutta se on eri asia.

Toiselle viljanviljelijälle olen lajiteltua leipäsyysvehnää antanut ilmakin.

-SS-

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8368
Vs: MTK kriisikokouksessa


No täällä ei sopivalla etäisyydellä 100 km ole eläintilaa, joka tarjoaisi edes viljakauppa - 20 euroa. -30 euroa ja rahti viljelijän piikkiin.
Kaverille kyllä meinaan myydä edullisemmin, ja onhan oma kuljetuskin sillä, mutta se on eri asia.

Toiselle viljanviljelijälle olen lajiteltua leipäsyysvehnää antanut ilmakin.

-SS-

On niitä ja ostetaan tuoreena.
Mystinen kesälaatumies

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5155
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: MTK kriisikokouksessa
Se, että jos jollakin on joitain periaatteita ettei esim. myy jollekkin firmalle ollenkaan tai eläintilalle vaikka saisi paremman hinnan niin sitten ei kannattaisi valittaa huonosta hinnasta..

No täällä ei sopivalla etäisyydellä 100 km ole eläintilaa, joka tarjoaisi edes viljakauppa - 20 euroa. -30 euroa ja rahti viljelijän piikkiin.
Kaverille kyllä meinaan myydä edullisemmin, ja onhan oma kuljetuskin sillä, mutta se on eri asia.

Toiselle viljanviljelijälle olen lajiteltua leipäsyysvehnää antanut ilmakin.

-SS-

Älä nyt viitti. Käsittääkseni tuolla säteellä päästään jo lähelle tamperetta? Ymmärrän kyllä, että jos ei "tuttuja" eläintiloja ole niin vaikeaa voi olla. Ehkä on paras, että myyt sinne vientiin ja sillä selvä. Sieltähän sait sen parhaimman hinnan..
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: MTK kriisikokouksessa
Kriisikokouksen satoa?

https://yle.fi/uutiset/3-10360317

Euroopan unionilta ei ole tulossa kriisitukea maataloudelle – hallitus sorvaa tukea budjettiin, keskusjärjestöt kannattavat
Nothing is Something Worth Doing

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52008
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: MTK kriisikokouksessa
Kriisikokouksen satoa?

https://yle.fi/uutiset/3-10360317

Euroopan unionilta ei ole tulossa kriisitukea maataloudelle – hallitus sorvaa tukea budjettiin, keskusjärjestöt kannattavat

On sentään joku tolkku sielläkin............
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

UoleviUU

  • Vieras
Vs: MTK kriisikokouksessa
Kriisikokouksen satoa?

https://yle.fi/uutiset/3-10360317

Euroopan unionilta ei ole tulossa kriisitukea maataloudelle – hallitus sorvaa tukea budjettiin, keskusjärjestöt kannattavat

On sentään joku tolkku sielläkin............

Palkansaajakeskusjärjestöt SAK, STTK ja Akava kannattavat kriisipakettia maataloudelle, kertoo Maaseudun Tulevaisuus.

Maaseudun Tulevaisuuden mukaan oppositiopuolueista ainakin SDP ja vasemmistoliitto kannattavat maatalouden kriisipakettia. Sen sijaan vihreiden puheenjohtaja Touko Aalto suhtautuu tukeen kriittisesti. Aalto sanoo lehdelle, että huonoja satovuosia tai muita menetyksiä ei ole kestävää paikkailla toistuvasti valtion budjetista.


No, supersammakko samoilla linjoilla aatetoverinsa toukon kanssa.

Mutta ilahduttavaa että muu vasemmisto ay-liikettä myöten haluaa auttaa kärsiviä viljelijöitä.

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: MTK kriisikokouksessa
Kriisikokouksen satoa?

https://yle.fi/uutiset/3-10360317

Euroopan unionilta ei ole tulossa kriisitukea maataloudelle – hallitus sorvaa tukea budjettiin, keskusjärjestöt kannattavat

On sentään joku tolkku sielläkin............
Nuo kriisituet ei kuulu maatalouteen.Homma pitäis olla ittessään niin kannattavaa,ettei pari huonoo vuotta saisi venettä keinuttaa.
Jos esim. tämävuosi on taloudellisesti katastrofi,se on pankin kans sovittava asia.Ensvuonna sitte maksellaan enemmän.
Mutta kriisituet tulee lopulta vain omaan nilkkaan.
Ja en ole vihreä.Ja ei c1 saa merkittävästi suurempia tukia vrt ab  ;D