Meinaat et se on oikeasti hehtaarista kiinni? Et suomen päättäjät nyt potkivat ja sorsivat pieniä tiloja kun raja on 5 eikä 4 hehtaarissa?
Peltomarkkina on hyvin pitkälti paikasta kiinni. Kiihkeimmillä alueilla ottajia on enemmän kuin tarjontaa. Jossain syrjemmässä voi tarjontaa olla enemmän.
Nyt et ymmärtänyt, en meinannut. Tarkoitin vaan, että Ruotsi ei vetänyt yhtä tiukkaa linjaa, vaan siellä on pinemmälle tilalle annettu mahdollisuus. Taisit itse käyttää ensin sanaa, että pitää ”potkia”, se jotenkin häiritsi. Mutta kun kysyt, niin saattaa sillä olla vaikutusta joidenkin erikoiskasvien viljelyyn. Vaikkapa vihannesten ja marjojen. Heppaheiniäkin voidaan kasvattaa tjms. Tuon kokoisilla aloilla. Meille kummallekaan sillä ole vaikutuksia.
Mielestäni emme ole syrjässä. Ehkä henkilökemioillakin voi olla vaikutusta. Itse en ryhdy itseäni kehumaan, mutta olen kuullut kylältä huhuja, että me olisimme mukavia ihmisiä…..No, huhut ovat aina huhuja.
Sitten pohjoisessa Ruotsissa suositaan pienviljelyä vieläkin enemmän.
"Voit saada kansallista tukea, jos sinulla on tuotantoa tukialueilla 1–5 ja käytössäsi on vähintään 3 hehtaaria peltoa tai laidunta. Sinulla pitäisi olla jokin näistä: vuohia, perunan, marjojen tai vihannesten viljelyä, maidon, lihotussikojen, porsaiden tai munien tuotantoa. "