Laajennetaampas tätä keskustelua. Kovasti nyt pyörii vain Valion ympärillä ja kun meitä muitakin tuottajia on. Mitenkäs Arla, siellä on vielä näin julkisesti ollut aika hiljaista? Samoin muutamat muut meijerit. Hiukan tässä olen viime päivät haistellut muutakin kuin lehmän paskan hajua ja kysellyt mahdollisista muutoksista. Kaikkialla tuntuu kuitenkin olevan agendana odotella, miten arla reagoi tilanteeseen. Olempa myös kuullut huhuja, että ei ne kaikki pienet ole kovinkaan kovalla kädellä tuottajiaan rankaisemassa. Toki huhut ovat huhuja, mutta aina niissä joku totuuden siemen itää. Yhden tappio on toisen voitto.
Se, mikä joskus korpeaa itseä, on se, että kun aikanaan tissinkoittelijaksi aloin, niin en kyllä muista, että silloin tuottajat tällä tavalla olisivat toisiinsa suhtautuneet. Toki silloinkin oli ison talon isäntiä ja emäntiä ja sitten niitä, joiden mielestä pieni on kaunista. Kuitenkin koin, että silloin puhallettiin paljon paremmin yhteiseen hiileen, Jokainen oli oma persoonansa, mutta tätä nykyisen kaltaista nälvimistä oli kyllä huomattavasti vähemmän. Tunnen tuottajia pitkin poikin armasta kotimaata, jokaista tuottajaa tuotantoalasta riippumatta kunnioitan. Mikä siinä on ongelma, jos joku tienaa? Tuli tulo sitten maidosta, viljasta, lihasta, urakoinnista jne. Eikö se ole pääasia että tienaa? Jos nyt maitosektorilla taas rytisee, niin miten se liittyy esimerkiksi siihen, paljonko viljamies saa tukea tai naapurin mullinkasvattaja lompakontäytettä?
Tämä ala nyt on semmoinen, jossa on hyvä, jos matikka on 10 ja uskonto 4, silloin realiteetit vie eteenpäin. Toisinpäin jos nuo suhteet on, niin paljon kyllä silloin laskee muiden varaan. Kun se vastuu kuitenkin pitää itse asioistaan kantaa. Elämä on valintoja, Välillä menee putkeen, välillä taas persiilleen. Kupaa tahtoo itse enemmän?