Eiköhän siellä joka meijerillä kuhina käy. Veikkaan, että toukokuun puolelle menee, ennen kuin kattava katsaus tilanteesta tulee. Aika sykleissä nämä asiat tuppaa menemään. Joskus vain mietin, kun porukka vaihtaa meijeriä, miksi siitä jopa naapurisopu menee. Jos itse oisin nuori tuottaja, paljon velkaa, paljon tulevia investointeja ja se tärkein, halu jatkaa tällä alalla, katsoisin kyllä hyvinkin tarkkaan vaihtoehdot. Jos toinen maksaa tuotteesta enemmän kuin toinen, miksi sitä vähänkään suurempaa tuloa en itselleni soisi? Eihän se tulo ole omalla tilillä kuin ohikiitävän hetken. Kyllä sille on ottaja jo valmiiksi.
Moni myös odottaa venäjän rajojen aukeamista. Sitä saa odottaa. Siellä on jo niin pitkällä tuotantolaitosten valmistuminen ja tuotanto itsessään, ettei sinne suuntaan tosiaankaan kannata toivoa laittaa.
Ja ennenkuin joku saa hepulin ja syyttää minua isänmaan petturiksi, niin aina, ihan aina ensin kotimaisuus, Siinä mittakaavassa kuin se on mahdollista maidonkin ja yleensäkin maatalouden suhteen. Mutta en lähtisi syyllistämään ketään siitä, että meijeri saattaa välillä vaihtuakin. Mikä oikeus kenelläkään on toisen yrittäjän laillisen liiketoiminnan moittiminen? Yrittäjä nimensä mukaisesti yrittää. Ja siitä yrittämisestä on täysi oikeus saada korvaus. Ihannetilahan olisi, että näin maitopuolellakin tulo tulisi sieltä omalta tilalta, eikä muualta tarvitsisi leipärahoja tienata. Onko se sitten nyky-yhteiskunnassa edes enää mahdollista, onko puupohja-aikaa sekin
Ise olen aina tehnyt päätökseni yrityksen etua ajatellen. Jos se ei ole keneltäkään pois, miksi tuntisin siitä syyllisyyttä, vaikka tiukkojakin kommentteja olen saanut? Ei tämän tilan laskuja kukaan muu maksa kuin minä. Ei niitä laskuja kukaan muu teekkään kuin minä.
Tätä maailmanmenoa tyynesti katsellen toivotan kaikille hyvää viikonloppua. Jokaiselle voimia, omanarvontuntoa ja hyvää mieltä. Itse lähden pitkälle lenkille, saisi tuon talven aikana kertyneen vararavinnon ennen juhannusta sulamaan. Tuli muuten mieleen tuosta paisumisesta, että kun kaikki väittää, että se johtuu siitä kun syö liikaa. Kissanviikset se siitä johdu, vaan siitä yksinkertaisesta syystä, että suu on isompi kuin persesilmä!!!