Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Maatalousauto?  (Luettu 31481 kertaa)

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Maatalousauto?


No mä laitan tuon KEVYT KA:n verotukseen ja en pidä yktisyistalouden autosta ajopaivakirjaa enkä nyt vähentele sen kilometrejä verotuksessa. Eli juuri tuolla systeemillä että ne kyllä tasaa toisensa.

Olen viisastellut että jos verottaja rupeaa tästä kitisemään, niin mulla on kohta kaikki autot kalustossa ajopäiväkirjalla. Sehän ei ole kuin omantunnon kysymys miten ajot kirjataan. "Jos lähdet alkoon ja muistat että piti hakea rehusäkki samalla. Ajo ei mene verotukseen. Taas jos lähdet hakemaan rehusäkkiä ja muistatkin että piti käydä alkossa, niin ajo menee verotukseen." Ahneeksai ei pidä ruveta että vähentää jonkun 20000km yksityistalouden auton ajoja verotuksessa ja on KEVYT KA kalustossa. Tohon en ota kantaa saako ajaa vai ei, mutta eipä ole kukaan käskenyt pitää ajopäiväkirjaa. Ainut että kilometri/mailimäärä pitää ilmoittaa veroilmoituksessa. Että sen verran seurataan kaluston ajoa, eli käry kyllä käy jos KEVYT KA:han tulee joku 30000km ja siihen yksityistalouden raattoon ei yhtään. Periaate kait on että yksityistaloudessa pitää olla sellainen auto että sillä voi OIKEASTI suorittaa ne yksityistalouden ajot. Eli rupeaa tulemaan kyselyitä jos on 1000€ raato yksityistaloudessa ja 50k€ laviska maatalouden piikissä varsinkin jos se on joku 5 hengen.

Bensalla veroa ei makseta kuin ajamisesta. Tekniikka on halvempaa.

No mulla ei ole piirturia eikä nopeuden rajoitinta. Nopeuden rajoitin on tullut pakoliseksi 2001 alusta ja silloinkin on ollut siirtymäaika vuoteen 2005 asti. Listan siirtymäajalta saa katsastuskonttorilta mihin autoon nopeuden rajoittimen tarvii.

https://www.trafi.fi/tieliikenne/ammattiliikenne/digitaalinen_piirturikortti

Tuomoisen tiedon löysin että vuoden 2006 jälkeen olisi tavaraliikenteessä pakollinen digitaalinen piirturikortti vuoden 2006 jälkeen rekisteröidyiltä yli 3,5 tonnin autoilta. OLETTAISIN että sekin koskee vain kuorma-auto yrittäjiä/kuljetusliikeitä ja heidän kalustoaan millä ammatikseen ajetaan toisten tuotteita paikasta A paikkaan B. Omia tavaraoita ja omaan käyttöön tulevaa tavaraa saa taas siirtää ilman korttia. Kuten oman kaivinkoneen jolla itse kaivaa 30 minuuttia autolta laskemisen jälkeen ja sen jälkeen kuski. Taas jos kuski kaivaa heti, niin pitää olla kortti.

Eli ei minusta mikaan laki vaadi maatalouden ajoissa pitämään piirturissa korttia.

Olen samaa mieltä, että kirjaamisen voi tehdä niin monella tavalla. Eniten tuossa huokuttaa se, että jos ajopäiväkirjaa ei tarvitse pitää niin on paljon simppelimpää. Jotenkin vain ei omaan järkeen mahdu miksei tätä asiaa ole voitu henkilöautopakunkin kohdalla tehdä samalla tavalla. Olisi valinnan varaa hieman enemmän.

Lainaus
Eli tässä tapauksessa verottaja katsoi, että ei maksa vaivaa pitää ajopäiväkirjaa vaan ajojen katsottiin tasoittuvan.

Tämä riittäisi hyvin minulle. Ei tarvisi sitten joka metriä kytätä tai perustella.

Niin varmasti riittäisi monelle muullekkin. Mutta kai se ajatus siinä on se, että verottaja katsoo ettei niitä maatalouden kilometrejä voi tulla niin paljon. Ainakin meillä kun ei olla tilan ulkopuolella töissä niin lähes joka kerta kun johonkin lähdetään niin samalla haetaan jotain maatalouden tavaraa eli äkkiä olisi yksityistalouden auto kalustossa...

Ehkä siksi että harvemmin emäntäväellä on c-korttia ja todenäköisesti silloin käytetään sitä henkilöautoa enemmän yksityistalouteen. B-kortilla ajettavaan 5 hengen kakskäyttö autolla voisi tulla kiusaus ajaa myös niitä yksityistalouden ajoja herkemmin.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7085
Vs: Maatalousauto?
>>Lasken itse nuo uudemmat (T5 ja T6) portterit ja vitot samaan kategoriaan BMW henkilöautojen kanssa. Eli ostettava uutena ja takuunalaisena.

Nimenomaan noin.Tai parempi jos ei osta ollenkaan.
Mul on uutena 2004 ostettu T5 1,9 Transporteri. Ajettu 190 000. Ei tuossa suurempia vikoja oo ollu. Jarrut laitettu kahdesti ja iskarit kerran. Yksi suurempi mystinen vika oli, kun vetoakseli katesi. Ruostetta on jonkinverran tullut pintaan.

Mulla 2001 uutena ostettu Vito. Ajettu noin 130 000. Kytkimen pääsylinteri, webasto juonitellut jne. pientä. Vielä ei oo maalattukaan, Ei o mätä mutta ruostetta jo löytyy... alustaan ei oo vaihdettu muuta osaa ku pakoputki tänä talvena. Ikä tuon tappaa, ennekuin kilometrit tai muutenkaan. Just oon katellut henkilöautoksi vianoa, löytyy mm. alle neljä vuotta vanha listoilta ja ajettu yli 520tkm. Ei sekään ihan pska voi olla ku noin paljon ehtinyt rullata... Kaverilla moinen, ja on kyllä tykännyt. Ajettu vajaa 600tkm, oli yli puoli miljoona jo ostaessa. Ihmiset pelkää kummasti kilometrejä, enemmän ikä tekee kuin nopeaan tahtiin ajetut kilometrit hyvällä huollolla vs. pska huolto ja vähän kilometrejä pitkällä ajalla. Niin, ois tarjolla tuollainen noin 350tkm ajettu E61 535D bemari, jos jotain kiinnostaa. Eikös näidenkin pitänyt olla ihan pskoja :)



"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Maatalousauto?
>>Lasken itse nuo uudemmat (T5 ja T6) portterit ja vitot samaan kategoriaan BMW henkilöautojen kanssa. Eli ostettava uutena ja takuunalaisena.

Nimenomaan noin.Tai parempi jos ei osta ollenkaan.
Mul on uutena 2004 ostettu T5 1,9 Transporteri. Ajettu 190 000. Ei tuossa suurempia vikoja oo ollu. Jarrut laitettu kahdesti ja iskarit kerran. Yksi suurempi mystinen vika oli, kun vetoakseli katesi. Ruostetta on jonkinverran tullut pintaan.

Mulla 2001 uutena ostettu Vito. Ajettu noin 130 000. Kytkimen pääsylinteri, webasto juonitellut jne. pientä. Vielä ei oo maalattukaan, Ei o mätä mutta ruostetta jo löytyy... alustaan ei oo vaihdettu muuta osaa ku pakoputki tänä talvena. Ikä tuon tappaa, ennekuin kilometrit tai muutenkaan. Just oon katellut henkilöautoksi vianoa, löytyy mm. alle neljä vuotta vanha listoilta ja ajettu yli 520tkm. Ei sekään ihan pska voi olla ku noin paljon ehtinyt rullata... Kaverilla moinen, ja on kyllä tykännyt. Ajettu vajaa 600tkm, oli yli puoli miljoona jo ostaessa. Ihmiset pelkää kummasti kilometrejä, enemmän ikä tekee kuin nopeaan tahtiin ajetut kilometrit hyvällä huollolla vs. pska huolto ja vähän kilometrejä pitkällä ajalla. Niin, ois tarjolla tuollainen noin 350tkm ajettu E61 535D bemari, jos jotain kiinnostaa. Eikös näidenkin pitänyt olla ihan pskoja :)

Periaatteessa sitä jolla on paljon ajettu lyhessä ajassa, niin sitä myös todenäköisemmin huolletaan. sillä on vähemmän lyhyttä ajoa todenäköisemmin ja vähemmän kylmäkäynistyksiä takana.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

maataistelija

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 279
Vs: Maatalousauto?
Jarrupaloja nää luiston estot syö ihan kivasti. Tosin siellä missä luistonestolla varustettu etuveto nykyään menee, niin ei tarvii tavan etuvedolla mennä.

Niinno, ne on ne ajotaidottomat erikseen. Työsuhde/työajokkina oli sellainen kosla, jossa esto, eikä sitä saanut pois päältä kuin sulakkeella ja sitten sekos muut systeemit. Eli päällä koko ajan. No, sopiva sohjo tms. lunta niin eikun jurnutti vain ja mihkään ei pääse. Sata kertaa sadasta olisin päässyt ihan hienosti, ilman sitäkin estoa. Ajonesto se on jos mikä. Aivan turha kapine jos osaa jollain tavalla ajaa, ja ottaa olosuhteet huomioon.

Tietenkin se säästää henkiä, kun niin paljon on sellaisia kohjoja liikenteessä joilla ei pitäis olla sinne mitään asiaa. Sellaiselle, jolla ei ole minkäänlaista tolkkua saati perstuntumaa saati ymmärrystä, sellaiselle se on avuksi. Joskus.

maataistelija

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 279
Vs: Maatalousauto?
Lasken itse nuo uudemmat (T5 ja T6) portterit ja vitot samaan kategoriaan BMW henkilöautojen kanssa. Eli ostettava uutena ja takuunalaisena.

Pikkuluokan pakut kai vielä etenee jotenkin etuvetoisina, mut isommilla on ymmärtääkseni paree pysyä hyvillä ja talvella auratuilla teillä.
Ompa mairitteleva kommentti. Tätä vähän olen itsekkin pelännyt, että uskaltaako tuollaista ostaa vajaa parisataatuhatta ajettuna ja vajaan kymmenen vuoden ikäisenä. Varmasti ihan toimiviakin laitteita on, mutta kuinka paljon noilla sitten oikeasti joutuu korjaamolla vierailemaan niin onkin sitten toinen juttu.

Ja olen samaa mieltä, että pikkupakut etuvetosina voi toimiakkin mitä nyt ovat samanlaisia kuin kaikki etuvedot, että suoraa pyrkivät menemään (puskemaan). Isommat täytysi olla ehdottomasti takavetoja tai mielummin nelikoita.

Samanlaista paskaa ne on eri logoilla vain. Jokaisessa on laittamista ja omat ongelmansa. Yksilöittäin enemmän hyviä ja huonoja. Tietenkin seassa on niitä "yleisesti kaikki" surkeita, kuten esim. just vitot jotka ruostuu ihan suorasta pellistä ilman mitään vaurioita, varsinainen preemium merseedes.. Ja noi DSGt.. on niitä muutama ajettu monta sataa tonnia, mutta pääasiassa kaikki ne on ihan paskoja. Hlöauto puolelta useampi tuttu niiden kanssa temmeltänyt ja onhan sitä yleisestikin tietoa noista paljon.

Yksi kaveri hankki uuden Hiacen pari vuotta sitten, mitään muutakuin remonttia ja ongelmaa. Eräs toinen tuttu joskus 10v sitten, myös uuden, sanoi että on siihen polttimot muistaakseen vaihdettu joskus, ajettu vissiin 500th.. että jotkut menee toiset ei. Mutta pääsääntöisesti noi kait parempia.  Sen nelikon osalta tosiaan kannattaa tarkkaan miettiä miten paljon ajaa sellaista ajoa oikeasti. Vähälle tarpeelle ns. varmuudeksi nostaa vaan kaikkia kuluja turhaan. Sama toi automaatti.. ajatko tosiaan niin paljon, ettei en vertaa jaksa vaihdetta vaihtaa?

Itse olen myös miettinyt mikä se noista olisi, Jenkit on niin stanan isoja rohmoja ja moni syö turhan paljon, pakut ja nää pikkulavat on taas niin kalliita seisottaa, kun ajoa ei ole tolkuttomasti. Toki sekin suhteellista, tulee siitä ajostakin kulua etten minä pahakseni pistä ettei ole.. Vaan kun sylettää maksaa kovat verot kun se seisoo niin paljon. Mutta sitten tarvetta taas on.

Olen alkanut kallistua siihen suuntaan, että sellainen hyvä nelikko ("nelikko" toki tyhjää parempi) hlöauto joka ei syö paljoa, esim. vaikka octavia tms? siihen vetokoukku ja hyvä/sopiva kärry perään. Olis ehkäpä paras kompromissi.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Maatalousauto?
Jarrupaloja nää luiston estot syö ihan kivasti. Tosin siellä missä luistonestolla varustettu etuveto nykyään menee, niin ei tarvii tavan etuvedolla mennä.

Niinno, ne on ne ajotaidottomat erikseen. Työsuhde/työajokkina oli sellainen kosla, jossa esto, eikä sitä saanut pois päältä kuin sulakkeella ja sitten sekos muut systeemit. Eli päällä koko ajan. No, sopiva sohjo tms. lunta niin eikun jurnutti vain ja mihkään ei pääse. Sata kertaa sadasta olisin päässyt ihan hienosti, ilman sitäkin estoa. Ajonesto se on jos mikä. Aivan turha kapine jos osaa jollain tavalla ajaa, ja ottaa olosuhteet huomioon.

Tietenkin se säästää henkiä, kun niin paljon on sellaisia kohjoja liikenteessä joilla ei pitäis olla sinne mitään asiaa. Sellaiselle, jolla ei ole minkäänlaista tolkkua saati perstuntumaa saati ymmärrystä, sellaiselle se on avuksi. Joskus.

Näitä on suurin piirtein kahta sorttia. Toiset ovat tosiaan lähinnä ajonestoja, toiset taas saavat oikeasti auton liikkeelle vaikka 3 pyörää olisi ilmassa (nelivetoisessa siis). Eli osaavat siirtää vetoa niille pyörille joilla on pitoa eikä niin että 3 sutii paikallaan ja yksi ei liikahdakaan. Eli osaavat toimia lukkojen tavoin. Auttaa myös 2-vetoisessa, mahdollisuuksien rajoissa.

Ne ovat kyllä äärimmäisen ärsyttäviä jotka pienestäkin sutaisusta leikaavat koneelta tehot pois eikä juuri muuta sitten tapahdukaan.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Maatalousauto?
Onko kenelläkään tietoa, jos on kevyt KA maatalouden kalustossa, jossa penkkejä vaikka viidelle niin saako tälläisellä ajaa yksityistalouden ajoa? Olettaen tietysti, että maatalouden ajoa on se yli 50%. Ajatus siinä, että onko yksityistaloudessa oltava auto vai meneekö kaikki ajo samalla autolla? Meillä kuitenkin maatalouden ajoa tulee enempi, kuin yksityistalouden ajoa.
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1407
Vs: Maatalousauto?
Onko kenelläkään tietoa, jos on kevyt KA maatalouden kalustossa, jossa penkkejä vaikka viidelle niin saako tälläisellä ajaa yksityistalouden ajoa? Olettaen tietysti, että maatalouden ajoa on se yli 50%. Ajatus siinä, että onko yksityistaloudessa oltava auto vai meneekö kaikki ajo samalla autolla? Meillä kuitenkin maatalouden ajoa tulee enempi, kuin yksityistalouden ajoa.

Ei ne penkit siinä ratkaise mitään. Ka on mullakin Sprintteri 5henk. Ei kalustossa, ajopäiväkirjan kautta saan enemmän vanhalla vähennyksiä.
Jos ei alv-vähennetty ja kalustossa, niin pitäisi ajopäiväkirjalla osoittaa yksityisajot ja leikata yksityisajot pois. Jos alv-vähennetty, yksityisajo ongelmallista.
Toinen auto mulla on alv-vähennetty, vain maatalousajoa, mutta kulut niin pienet, että tulisi kilometrien kautta enemmän vähennystä. Emännän autosta ei vähennetä mitään, kuittaantuu kyllä pienet yksityisajot tuolla kalustoautolla.
Ohjehan tuolla aiemmin sanoi, että jos yli puolet maatalousajoa, niin kalustoon.
 
Ei verottaja ole noita ehtinyt mulkata, tärkeintä on vähentää kaikki ammattiajot tavalla tai toisella.

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Maatalousauto?
Onko kenelläkään tietoa, jos on kevyt KA maatalouden kalustossa, jossa penkkejä vaikka viidelle niin saako tälläisellä ajaa yksityistalouden ajoa? Olettaen tietysti, että maatalouden ajoa on se yli 50%. Ajatus siinä, että onko yksityistaloudessa oltava auto vai meneekö kaikki ajo samalla autolla? Meillä kuitenkin maatalouden ajoa tulee enempi, kuin yksityistalouden ajoa.

On.  Sellainen vielä millä voi ne yksityistalouden ajot oikeasti ajaa.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1407
Vs: Maatalousauto?
Onko kenelläkään tietoa, jos on kevyt KA maatalouden kalustossa, jossa penkkejä vaikka viidelle niin saako tälläisellä ajaa yksityistalouden ajoa? Olettaen tietysti, että maatalouden ajoa on se yli 50%. Ajatus siinä, että onko yksityistaloudessa oltava auto vai meneekö kaikki ajo samalla autolla? Meillä kuitenkin maatalouden ajoa tulee enempi, kuin yksityistalouden ajoa.

On.  Sellainen vielä millä voi ne yksityistalouden ajot oikeasti ajaa.

Ei ne ka:n penkit näy mitenkään siellä veroilmoituksessa.

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Maatalousauto?
Onko kenelläkään tietoa, jos on kevyt KA maatalouden kalustossa, jossa penkkejä vaikka viidelle niin saako tälläisellä ajaa yksityistalouden ajoa? Olettaen tietysti, että maatalouden ajoa on se yli 50%. Ajatus siinä, että onko yksityistaloudessa oltava auto vai meneekö kaikki ajo samalla autolla? Meillä kuitenkin maatalouden ajoa tulee enempi, kuin yksityistalouden ajoa.

On.  Sellainen vielä millä voi ne yksityistalouden ajot oikeasti ajaa.

Ei ne ka:n penkit näy mitenkään siellä veroilmoituksessa.

Ei ne näykkään. Verottaja voi vaan ruveta kyselemään niistä yksityistalouden ajoista jos ei ole yksityistaloudessa autoa.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

wtf

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 221
Vs: Maatalousauto?
Nostetaas kestoaihetta ylös.

Koppimopoa pitäis päivittää, enkä oikeastaan kaipaa uutta umpipakua. Kevyt k-a avolava 5-6henk ois optimi, mutta siisti kuntoiset hinnoissaan, eikä vanhempaan ajatellut muutenkaan vaihtaa.

Onko tosiaan niin että henkilöauton saa kalustoon jos yli 50% on maatalousajoa?
Ja jos 100% niin alvit myös 100%?

Onko kuorma-auto kuitenkaan ainoa joka ei oikeasti vaadi ajokirjanpitoa?
Liiterissä riittävästi muita kulkupelejä, jotka käytössä, joten en ole ilmoittanut nykyisestä koskaan mitään mihinkään. Eli onko jollakulla kokemusperäistä tietoa että tarkastuksen sattuessa hyväksytään vaikkapa paku 100% verotukseen, vaikka kirjanpitoa ei ole pidetty?

Viimeksi muokattu: 24.07.19 - klo:15:57 kirjoittanut wtf

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Maatalousauto?
Aikoinaan kysytty. Paku ja henkilöauto. Pakun kaikki kulut verotukseen myös alvit. Henkilöauton sitten yksityistalouteen. Päiväkirjaa ei tarvinut pitää. Verottaja katsoi että ajot kumoavat toisensa. Näistä ajoista käytännöt kai tiukkaantuneet.

Itse tuota taannoin selvittelin niin homma menee käsittääkseni niin, että eka katsotaan millanen auto. Pakuja ainoastaan enää jos penkit yhdessä rivissä = maks 3 paikkaa. Sitä enemmän paikkoja = henkilöauto. Henkilöauton saa maatalousverotukseen, mutta sillä ei sitten saa ajaa muuta ajoa ollenkaan, jos haluaa alvit vähentää. Ajopäiväkirjaa pidettävä kaikesta. Itse totesin helpoimmaksi hommata kevyt ka:n. On viisipaikkainen eikä tarvii päiväkirjaa pitää. Ainut miinus se, että valinnanvaraa vähemmän, hinta voi nousta korkeaksi ja se nopeudenrajoitin uudemmissa. Kohta varmaan verottajan toimesta tämäkin torpataan, sen verran paljon on alkanut ilmestymään noita kevyt kuorkkeja..
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

Moottoripolkupyörä Man

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4242
Vs: Maatalousauto?
Eiköhän se sitten joku jenkkiavolava ole. Isompi kärrykin tulee mukavasti perässä, jos kirjaimet kortissa riittää.
Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.

traktorikuski

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 363
Vs: Maatalousauto?
Itse tuota taannoin selvittelin niin homma menee käsittääkseni niin, että eka katsotaan millanen auto. Pakuja ainoastaan enää jos penkit yhdessä rivissä = maks 3 paikkaa. Sitä enemmän paikkoja = henkilöauto.

Eikö verottaja vaadi väriksi sellaista puolueen punaista? Jos se itse määrittelee minkälainen auto on pakettiauto rekisteriotteen merkinnästä välittämättä niin samapa se sitten on vaalia julkisesti väriäkin.