Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Maatalousauto?  (Luettu 31624 kertaa)

Mulkero

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 78
Vs: Maatalousauto?
Vaikea valinta. Oikeastaan jännittää näiden tojotien jälkeen, että kuinka sysipaskan laitteen voi hankkia. Onko nuo mainitsemani transporter ja vito kuinka vikaisia laitteita? Kertokaa jos kokemuksia on. DSG:stä en ole ainakaan kuullut mitään hyvää.
[/quote]

No Vitohan on suoraan saatanasta. Se on Seat Ibiza. Räminää, kolinaa, sähkövikaa ja käsijarruremontti joka toiseen katsastukseen

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65298
Vs: Maatalousauto?
miten niin joka toioseen?   eihän nuissa koppa kestä etes sitä joka vuotsita katastelua.    tosa just yks kuksi manas et ratsiassa jossain keksi-suomessa potkivat helman auki ja nyt katastuksesta ei emnny läpi vaikka korjattu.   helma puhki!!

-Joomies-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1131
Vs: Maatalousauto?
 :o kun
Oletteko laskeneet, kummalla "voittaa" enempi, maatalousajoneuvolla poistoineen ja vähennyksineen vaiko yksityisautojen kilometrien korvauksella?  :-X

Tämä ei ole aivan oma valinta. Jos kilometreistä yli 50% tulee maatalouden ajoista, kuuluu auto maatalouden kalustoon ajoneuvotyypistä riippumatta.

Pakettiauton kuluista saa vähentää arvonlisäveron. Henkilöauton kuluista arvonlisäveroa ei saa vähentää.

Alkuperäisen kysymykseen vois vastata että se riippuu ihan ajettavasta kilometrimäärästä ja mahdollisesti kalustossa olevan auton poistamattomasta pääomasta.


Tuo on kyllä vain jonkun virkamiehen tulkinta.
Minkä tahansa auton kaikki maatalouskulut voi vähentää pitämällä ajopäiväkirjaa ja maatalouskilometrien mukaan. Traktori riittää maatalousajoihin pelkästään. Itsellä nelivetopickuppi kalustossa aikanaan alv-vähennetty. Olisi paljon kannattavampi vähentää kilometrien mukaan, mutta joka maatalousajo kilometreineen on merkattava ylös. Pikavoittona alvivähennys, mutta yleensä kannattavampi ajopäiväkirjan kautta muuten yksityispuolella. Sprintterin teen siten, vaikka lähes kaikki ammattiajoa.

https://www.vero.fi/yritykset-ja-yhteisot/tietoa-yritysverotuksesta/tuloverotus/maatalousyrittaja/maatalouden_tulot_ja_menot/autokulujen_vahentaminen_maataloudess/

Verohallinnon linjaukset ei kai ole yksittäisen virkamiehen mielipiteitä.
Se mikä ei tapa, se vituttaa

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Maatalousauto?
Oletteko laskeneet, kummalla "voittaa" enempi, maatalousajoneuvolla poistoineen ja vähennyksineen vaiko yksityisautojen kilometrien korvauksella?  :-X
En ole laskenut. Homma vain yksinkertaisempaa jos on maatalousauto jolla ajetaan maatalousajot ja sitten yksityistaloudessa oma auto.

En ole kuullut, että kevyt kuorma-autosta olisi rajoitusta henkilömäärän suhteen tai siis on varmaan tuo 1+8. Pakulla sallitaan kai tuo kolme vaan, mutta saahan maataloudessa käsittääkseni olla henkilöautokin, jollaisiksi useampipaikkaiset pakut on rekisteröity. Tuollaisen henkilöautopakun käyttömaksut vaan ovat aika kovat, verrattuna tuollaiseen pikku kuormuriin. C1E korttikin löytyy, että senkään puolesta ei ole ongelmaa. Mutta vaihtoehtona tosiaan ainoastaan jenkkejä jos nelikko automaatin haluaa. Vajaa vetosena löytyy sitten sprintteriä ja jotain muuta, mitä? Jenkki olisi kyllä komee peli mutta menovesihän noille taitaa edelleen kelvata? Samoin kai on noissakin jonkinlaista muutakin ongelmaa ollut?

Tuo hiluxin kuormuri olisi ihan varteenotettava vaihtoehto, mutta liian kallis uusi kun on. Ehkä sitten joskus. Mikä tämä f150 foorti on, joku uusi? Todennäköisesti sitten myös liian kallis. Isuzua olen erään kaverinkin kuullut kehuvan, mutta näissä on se ongelma ettei ole edes sitä kolmea paikkaa vaan vain kaksi. Saahan näistäkin kai niitä pitkäkoppisia henkilöautoversioita, mutta käyttömaksuthan noissa nousee.

Vaikea valinta. Oikeastaan jännittää näiden tojotien jälkeen, että kuinka sysipaskan laitteen voi hankkia. Onko nuo mainitsemani transporter ja vito kuinka vikaisia laitteita? Kertokaa jos kokemuksia on. DSG:stä en ole ainakaan kuullut mitään hyvää.

No sanotaanko että 10-15 litraa sataselle Dieselille varmaan osuva haarukka. Mulla meni kesällä matka-ajona tuo 5.9 litran Bensa vehe jollain 15.9 litralla satasen. Syksyllä talvirenkailla meni jotain 18.9 litraa. Eli renkaat vaikutta hirveästi. Ens kesänä olisi tarkoitus kokeilla "oikeilla" kesärenkailla mitä vie kun ei nyt vältämättä tarvii muta renkaita alla koko ajan. Veroja ei tarvitse maksaa kun seisoo parkkiruudussa. Eli olen nauranut että vastaavan Diesel laviskaan mihin 5 henkeä mahtuu, niin tuo kun viikon seisoo pihassa. Kärsii kerran käydä torilla.

Näissä Diesel jenkeissä kannattaa olla sitten varovainen. melko monessa on joku boksi/ohjelma tehon lisäykseen ja siitä johtuvia ongelmia saattaa olla. Eikä saata olla lähelläkään selaista seppää joka sen boksi selvittää. Tekniikka on kuitenkin lähes idiotti varmaa 1960 luvun peruja olevaa perustekniikkaa. Mitä on vähän modernisoitu. Vuosi nyt mennyt edelisestä leimasta ja nyt vaihdettava ristikko ohjaukseen. Kustannut ehkä 50-100€ osalla . vesipumppu vanhuuttaan pettänyt että se vaihtuu samalla. Kaikki nivelet on rasvattavia ja välystä kärsii olla vähän kun ei pysty pyöränripustukset purkaantumaan näissä jenkeissä samalla tavalla kuin tavan vehkeissä.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1410
Vs: Maatalousauto?
:o kun
Oletteko laskeneet, kummalla "voittaa" enempi, maatalousajoneuvolla poistoineen ja vähennyksineen vaiko yksityisautojen kilometrien korvauksella?  :-X

Tämä ei ole aivan oma valinta. Jos kilometreistä yli 50% tulee maatalouden ajoista, kuuluu auto maatalouden kalustoon ajoneuvotyypistä riippumatta.

Pakettiauton kuluista saa vähentää arvonlisäveron. Henkilöauton kuluista arvonlisäveroa ei saa vähentää.

Alkuperäisen kysymykseen vois vastata että se riippuu ihan ajettavasta kilometrimäärästä ja mahdollisesti kalustossa olevan auton poistamattomasta pääomasta.


Tuo on kyllä vain jonkun virkamiehen tulkinta.
Minkä tahansa auton kaikki maatalouskulut voi vähentää pitämällä ajopäiväkirjaa ja maatalouskilometrien mukaan. Traktori riittää maatalousajoihin pelkästään. Itsellä nelivetopickuppi kalustossa aikanaan alv-vähennetty. Olisi paljon kannattavampi vähentää kilometrien mukaan, mutta joka maatalousajo kilometreineen on merkattava ylös. Pikavoittona alvivähennys, mutta yleensä kannattavampi ajopäiväkirjan kautta muuten yksityispuolella. Sprintterin teen siten, vaikka lähes kaikki ammattiajoa.

https://www.vero.fi/yritykset-ja-yhteisot/tietoa-yritysverotuksesta/tuloverotus/maatalousyrittaja/maatalouden_tulot_ja_menot/autokulujen_vahentaminen_maataloudess/

Verohallinnon linjaukset ei kai ole yksittäisen virkamiehen mielipiteitä.

Olihan tuo aika selvä ohje. Tärkeintä on vähentää kaikki ammattiin liittyvä tavalla tai toisella. Herkästi jotain jää lahjaksi pois verottajan hyväksi.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5134
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Maatalousauto?

No sanotaanko että 10-15 litraa sataselle Dieselille varmaan osuva haarukka. Mulla meni kesällä matka-ajona tuo 5.9 litran Bensa vehe jollain 15.9 litralla satasen. Syksyllä talvirenkailla meni jotain 18.9 litraa. Eli renkaat vaikutta hirveästi. Ens kesänä olisi tarkoitus kokeilla "oikeilla" kesärenkailla mitä vie kun ei nyt vältämättä tarvii muta renkaita alla koko ajan. Veroja ei tarvitse maksaa kun seisoo parkkiruudussa. Eli olen nauranut että vastaavan Diesel laviskaan mihin 5 henkeä mahtuu, niin tuo kun viikon seisoo pihassa. Kärsii kerran käydä torilla.

Näissä Diesel jenkeissä kannattaa olla sitten varovainen. melko monessa on joku boksi/ohjelma tehon lisäykseen ja siitä johtuvia ongelmia saattaa olla. Eikä saata olla lähelläkään selaista seppää joka sen boksi selvittää. Tekniikka on kuitenkin lähes idiotti varmaa 1960 luvun peruja olevaa perustekniikkaa. Mitä on vähän modernisoitu. Vuosi nyt mennyt edelisestä leimasta ja nyt vaihdettava ristikko ohjaukseen. Kustannut ehkä 50-100€ osalla . vesipumppu vanhuuttaan pettänyt että se vaihtuu samalla. Kaikki nivelet on rasvattavia ja välystä kärsii olla vähän kun ei pysty pyöränripustukset purkaantumaan näissä jenkeissä samalla tavalla kuin tavan vehkeissä.

Joo ovat nuo jenkkilaitteet hieman tuttuja. Perhepiirissä noita on ollut. Samaa olen kuullut, että noissa ruiskutusbokseissa on ollut jotakin ongelmia ainakin joskus. Sinänsä tuollainen kyllä kiinnostaisi, koska ainakin itselle jäänyt juuri hieman samanlainen kuva, että ovat aika perustekniikkaa tosin näistä alle 10 vuotta vanhoista ei ole käsitystä. Ja mitä muistelen niin osat olivat kohtuu halpoja jos remppaa joutui tekemään. Ja tilaviahan nämä on siitä iso plussa.
Tuo polttoaine kulutus on sitten asia joka menee kyllä niin, että yksikin isompi remontti per vuosi niin meidän kilometreillä se tasaa kustannukset. Ainoa ongelma näissä vain tahtoo olla se, että järkevän ikäisillä ja kohtuu matalilla kilometreillä tahtoo hinta karata käsistä.

Tulihan sieltä eka mairitteleva kommenttikin vitosta. Onko ihan oma kohtaisia kokemuksia?
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

-Joomies-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1131
Vs: Maatalousauto?
Nissanin automaatti ja neliveto on ollut ihan ok. Tämä yhdistelmä on pathfinderissa taitaa löytyä jostain Navarastakin.

Valinta avolavan, umpipaketin ja kevyt kuorma-auton välillä on sitten jo vaikeampi sanoa. Omalla kohdalla päädyin normaaliin maasturiin, kun pitää välillä pystyä viemään kolme ihmistä. Isompien tavaroiden kuljetukseen pitää sitten ottaa perävaunu.
Se mikä ei tapa, se vituttaa

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65298
Vs: Maatalousauto?
ei toki vaan mutta erään tutun kaverin kommentti moisen käytöstä jo muutaman koslan kanssa.   uudemmat heikompia kuin vanhat.   sanoi hää.      mulla tojon kanssa kiva kun katastuksessa käytin kun kohille sattui.   ja hylsy tuli kun koukun runko mnelkein putosi koputtelussa, muu ei millään lailla haitannu.    ja kun tuo koukkukin on aika tärkiä tuossa kotterossa.        nooooo, pajalle tilattu aika ja katotaan kuin selviä..                                 kunnollinen peräkärry on ihan kätevä!

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9736
Vs: Maatalousauto?
Monen olen kuullut Vitoa moittivan ja vielä useampi on kuulopuheiden perusteella moittinut. Itte ainakin olen ihmetellyt miten muutaman kympin ajettuja Vitoja on vaihdettu Transiittiin tai Transportteriin ja samalla taitaa ambulanssi käytössä olla näitä Vitojakin. Onko se mainos salkkua kuljettavan yrittäjän auton laadun kriteeri niin paljon tiukempi, kuin pelastusauto käytössä olevan. Taisi huutokaupat. comissa olla syksyllä 600 000 ajettu lanssi käytössä ollut vito. Maininnalla, että auto jokapäiväisessä käytössä, joten kilometrimäärä kasvaa ... ( voi olla vaan 400 000 ajettukin, mutta mun mittapuun mukaan ihan hirveesti)

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65298
Vs: Maatalousauto?
sisään ajettu!      mutta onko nuo yksilöitä vai varusteltu kunnolla myös runkoa myöten?   lanssi kun painaa sen n. 3 tonnia täysissä varusteissa.

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Maatalousauto?
Monen olen kuullut Vitoa moittivan ja vielä useampi on kuulopuheiden perusteella moittinut. Itte ainakin olen ihmetellyt miten muutaman kympin ajettuja Vitoja on vaihdettu Transiittiin tai Transportteriin ja samalla taitaa ambulanssi käytössä olla näitä Vitojakin. Onko se mainos salkkua kuljettavan yrittäjän auton laadun kriteeri niin paljon tiukempi, kuin pelastusauto käytössä olevan. Taisi huutokaupat. comissa olla syksyllä 600 000 ajettu lanssi käytössä ollut vito. Maininnalla, että auto jokapäiväisessä käytössä, joten kilometrimäärä kasvaa ... ( voi olla vaan 400 000 ajettukin, mutta mun mittapuun mukaan ihan hirveesti)

Mitä enemmän niveliä, sitä enemmän kuluvia osia. Sama pätee näihin hienoihin luistonestoihin. Kun alkaa singnaalirengasta menemään, niin se maksaa.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Maatalousauto?

No sanotaanko että 10-15 litraa sataselle Dieselille varmaan osuva haarukka. Mulla meni kesällä matka-ajona tuo 5.9 litran Bensa vehe jollain 15.9 litralla satasen. Syksyllä talvirenkailla meni jotain 18.9 litraa. Eli renkaat vaikutta hirveästi. Ens kesänä olisi tarkoitus kokeilla "oikeilla" kesärenkailla mitä vie kun ei nyt vältämättä tarvii muta renkaita alla koko ajan. Veroja ei tarvitse maksaa kun seisoo parkkiruudussa. Eli olen nauranut että vastaavan Diesel laviskaan mihin 5 henkeä mahtuu, niin tuo kun viikon seisoo pihassa. Kärsii kerran käydä torilla.

Näissä Diesel jenkeissä kannattaa olla sitten varovainen. melko monessa on joku boksi/ohjelma tehon lisäykseen ja siitä johtuvia ongelmia saattaa olla. Eikä saata olla lähelläkään selaista seppää joka sen boksi selvittää. Tekniikka on kuitenkin lähes idiotti varmaa 1960 luvun peruja olevaa perustekniikkaa. Mitä on vähän modernisoitu. Vuosi nyt mennyt edelisestä leimasta ja nyt vaihdettava ristikko ohjaukseen. Kustannut ehkä 50-100€ osalla . vesipumppu vanhuuttaan pettänyt että se vaihtuu samalla. Kaikki nivelet on rasvattavia ja välystä kärsii olla vähän kun ei pysty pyöränripustukset purkaantumaan näissä jenkeissä samalla tavalla kuin tavan vehkeissä.

Joo ovat nuo jenkkilaitteet hieman tuttuja. Perhepiirissä noita on ollut. Samaa olen kuullut, että noissa ruiskutusbokseissa on ollut jotakin ongelmia ainakin joskus. Sinänsä tuollainen kyllä kiinnostaisi, koska ainakin itselle jäänyt juuri hieman samanlainen kuva, että ovat aika perustekniikkaa tosin näistä alle 10 vuotta vanhoista ei ole käsitystä. Ja mitä muistelen niin osat olivat kohtuu halpoja jos remppaa joutui tekemään. Ja tilaviahan nämä on siitä iso plussa.
Tuo polttoaine kulutus on sitten asia joka menee kyllä niin, että yksikin isompi remontti per vuosi niin meidän kilometreillä se tasaa kustannukset. Ainoa ongelma näissä vain tahtoo olla se, että järkevän ikäisillä ja kohtuu matalilla kilometreillä tahtoo hinta karata käsistä.

Tulihan sieltä eka mairitteleva kommenttikin vitosta. Onko ihan oma kohtaisia kokemuksia?

No nuissa uudemissa alkaa sitten olla tapauskohtaisesti vähän tekniikkaa. Esim. sylintereiden lepuutus toiminto kulutuksen pienentämiseksi.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9736
Vs: Maatalousauto?
Sama pätee näihin hienoihin luistonestoihin. Kun alkaa singnaalirengasta menemään, niin se maksaa.

Mikä on hieno luistonesto? Eikö se ole ihan perusvaruste ollut jo 15v. Ja samalla sellainen varuste, jota ilman en haluaisi ajaa. Jospa se yhdenkin kerran säästää "ihmisen hengen" niin se on hintansa tienannut.

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Maatalousauto?
Sama pätee näihin hienoihin luistonestoihin. Kun alkaa singnaalirengasta menemään, niin se maksaa.

Mikä on hieno luistonesto? Eikö se ole ihan perusvaruste ollut jo 15v. Ja samalla sellainen varuste, jota ilman en haluaisi ajaa. Jospa se yhdenkin kerran säästää "ihmisen hengen" niin se on hintansa tienannut.

No jossain kiassa se perustuu ihan johonkin muuhun kuin mersussa. Mersussa anturi lukee signaalinkaan nopeutta ja vertaa sitä eri pyörien välillä. Sama järjestelmä on kytketty ohjaustehostimeen. Veholla renkaan vaihto 500€ ja anturi 300€. Järjestelmä on hieno ja hyvä kun se toimii.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Maatalousauto?
Jarrupaloja nää luiston estot syö ihan kivasti. Tosin siellä missä luistonestolla varustettu etuveto nykyään menee, niin ei tarvii tavan etuvedolla mennä.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!