Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Traktori ei ole kuorma-auto  (Luettu 34911 kertaa)

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4349
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Traktori ei ole kuorma-auto

Weekmas tekee. On sitte ylipäätään tommonen höylä kyllä semmonen vehje ajaa ainaki nää uudemmat että.
Nappuloita on kahvois enempiku motos. Täytyy myöntää että ensi yrittämällä.en saanu moista vehjettä edes liikkeelle😟


Jos nappulaa on omistajallakin niin kyllähän mm Cat tekee komeita höyliä.

https://www.witraktor.com/koneet/tiehoylat

Tuommoinen 24M niin lähtee sitten polanteet vähän leveämmältäkin tieltä :-))
397 kW / 65800 kg / Emolevy 7,3 m

Olen Lemminkäisen työmaalla aika tuoreen näköisiä nähnytkin varmaan vuoden sisällä. Olisiko Lahdessa jollain urakoitsijallakin ? Yhtiö ilman työkaluja (YIT) ?
Hämärä muistikuva että yksityisen nimen olisin kyljestä bongannut.
Kyllä niitä isoilla työmailla käytetään kun uutta tietä tehdään, ei oikein ole kilpailevaa laitetta olemassa.
Vaan eihän niitä nyt tavalliseen katukunnossapitoon raaskita käyttää.

Moerkoe

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 446
Vs: Traktori ei ole kuorma-auto

Vielä tuosta tiekarhusta.

Tehdäänkö niitä enää uusia? En ole 40-vuotta uudempaa tainnut nähdä.

Tehdään niitä. Jutun kuvassa useampikin.

Lainaus
 Eivät ne sukupuuttoon ole kuolleet. Meidänkin pihassa niitä seisoo viisi valmiina työhön, veistelee Rauman Lapissa varikkoa pitävän Tiehöyläpalvelu Alhontausta Jari Oy:n omistaja Jari Alhontausta.
http://ls24.fi/uutiset/tiet-kaipaisivat-kunnostusta-ely-keskukset-eivat-kayta-tiehoylia-saastoihi-vedoten

TomppaH

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 82
Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Myöskin new holland ja volvo tekee tiehöyliä. Aika paljon asvalttipohjista ja ihan sorapihoistakin tehdään höylä+ bobcat yhdistelmällä

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5501
Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Oulussa on tänä talvena liikkunut aika paljonkin tiekarhuja polannetta poistamassa. Tosin nyt onkin paljon lunta ja tiet paskassa kunnossa.

AJL

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 132
Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Millähän laskimella ne aina laskee tuota tiehöylän käyttöäkin niin kalliiksi, kun sitten kuitenkin moneen kertaan yrittävät hinkata pintaa tasaseks näillä kevyemmillä vermeillä. Sama kesäsin nämä soratiet, jollain kevyellä lanalla vedellään näitä murskeen irtokiviä monttuihin ja ensimmäinen auto heittää ne niistä montuista takas reunoille.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4349
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Mikähän siinä tiehöylässä on niin kallista ylläpitää?

Tietysti hankintahinta on erikoiskoneella tavallista kuorma-autoa huomattavasti kovempi ja käyttöalue kapeampi, mutta ei kai muuttuvissa kuluissa ole hirveää eroa ellei tarvita eksoottisia varaosia? Niitä nyt ei kai nykyisissä merkkikoneissa erityisen usein kuitenkaan kaivata ellei kone ala olla jo elämänsä ehtoopuolella.

Terää nyt saattaa mennä enemmän kun sillä saatetaan oikeasti jotakin tehdäkin, mutta työn tulokseen nähden muuten?

Tietenkin jos hinnoittelu on puhtaasti euroa per juoksukilometri ilman mitään kytköstä työn jälkeen niin kyllähän autolla sen nopeammin läpi pyyhkäisee vähän pintaa hennosti silittäen, mutta....
Ammatitaitoinen höyläkuski saa parempaa palkkaa kuin perus autokuski?

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 25941
  • vastustan
Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Mikähän siinä tiehöylässä on niin kallista ylläpitää?

Tietysti hankintahinta on erikoiskoneella tavallista kuorma-autoa huomattavasti kovempi ja käyttöalue kapeampi, mutta ei kai muuttuvissa kuluissa ole hirveää eroa ellei tarvita eksoottisia varaosia? Niitä nyt ei kai nykyisissä merkkikoneissa erityisen usein kuitenkaan kaivata ellei kone ala olla jo elämänsä ehtoopuolella.

Terää nyt saattaa mennä enemmän kun sillä saatetaan oikeasti jotakin tehdäkin, mutta työn tulokseen nähden muuten?

Tietenkin jos hinnoittelu on puhtaasti euroa per juoksukilometri ilman mitään kytköstä työn jälkeen niin kyllähän autolla sen nopeammin läpi pyyhkäisee vähän pintaa hennosti silittäen, mutta....
Ammatitaitoinen höyläkuski saa parempaa palkkaa kuin perus autokuski?
aika hienoja peliä nuo uudet höylät kun vertaa siihen peruslokomoon aikoinaan jossa etupyörät käänty ja terä liikku pakassa kiinni olevalla vivulla, saattanu hinta pompsahtaa :-\ :-\ :-\ :-\ :-\
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Moerkoe

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 446
Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Mikähän siinä tiehöylässä on niin kallista ylläpitää?

Tietysti hankintahinta on erikoiskoneella tavallista kuorma-autoa huomattavasti kovempi ja käyttöalue kapeampi, mutta ei kai muuttuvissa kuluissa ole hirveää eroa ellei tarvita eksoottisia varaosia? Niitä nyt ei kai nykyisissä merkkikoneissa erityisen usein kuitenkaan kaivata ellei kone ala olla jo elämänsä ehtoopuolella.

Terää nyt saattaa mennä enemmän kun sillä saatetaan oikeasti jotakin tehdäkin, mutta työn tulokseen nähden muuten?

Tietenkin jos hinnoittelu on puhtaasti euroa per juoksukilometri ilman mitään kytköstä työn jälkeen niin kyllähän autolla sen nopeammin läpi pyyhkäisee vähän pintaa hennosti silittäen, mutta....
Ammatitaitoinen höyläkuski saa parempaa palkkaa kuin perus autokuski?

Voisi kuvitella, että käyttötunnit jää pienemmiksi ja näin tuntihintaa pitää nostaa kuolettamisen takia. Kuorma-autoille on monenmoisempaa käyttöä, tiehöylällä ei sorakuormia kuskailla.

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Mikähän siinä tiehöylässä on niin kallista ylläpitää?

Tietysti hankintahinta on erikoiskoneella tavallista kuorma-autoa huomattavasti kovempi ja käyttöalue kapeampi, mutta ei kai muuttuvissa kuluissa ole hirveää eroa ellei tarvita eksoottisia varaosia? Niitä nyt ei kai nykyisissä merkkikoneissa erityisen usein kuitenkaan kaivata ellei kone ala olla jo elämänsä ehtoopuolella.

Terää nyt saattaa mennä enemmän kun sillä saatetaan oikeasti jotakin tehdäkin, mutta työn tulokseen nähden muuten?

Tietenkin jos hinnoittelu on puhtaasti euroa per juoksukilometri ilman mitään kytköstä työn jälkeen niin kyllähän autolla sen nopeammin läpi pyyhkäisee vähän pintaa hennosti silittäen, mutta....
Ammatitaitoinen höyläkuski saa parempaa palkkaa kuin perus autokuski?

Voisi kuvitella, että käyttötunnit jää pienemmiksi ja näin tuntihintaa pitää nostaa kuolettamisen takia. Kuorma-autoille on monenmoisempaa käyttöä, tiehöylällä ei sorakuormia kuskailla.

No tuntihinta korreloi suoraan käyttömäärää. Se on sama tuossa sairaalan mangneettikuvaus laitteessa. Kuvaaminen on kallista ja ei raskita kuvata. Tosin sairaalan kalusto on ostettu verorahoilla. Tiehöylä taas urakoitsian tienaamilla rahoilla. Käytöstä jos maksettaisiin, niin useampi ostaisi tiehöylän varsinkin jos sitä käyttöä olisi. Silloin taas tunti hintakin todenäköisesti laskisi. Nyt vähällä käytöllä pitää hankintahinta kuolettaa isommalla tunti hinnalla.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Juna kulkee. Traktori-tyrijöillekin muistetaan antaa pyyhkeitä, tottakai.

Koneman - Auran perässä.. https://www.youtube.com/watch?v=-10Q18jn8lg
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

mekano

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 262
Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Toiset ei saa edes lapiolla kunnon jälkeä tehtyä.
Eli miehestä tai no henkilöstä kiinni. Erottaa tuostakin meidän kylätiestä aina kun kuski on vaihtunu,olipa auravärkkinä setori tahikka sisu.
Sillon,kauan sitten kun olin nuori,kateltiin ihastellen kun lumi lensi aivan oikeasti,korkealle ja kauas. Aamuvarhain vedettiin niin perkeleenmoista kyytiä tie auki mutta ei ihan reunaan asti. Iltapäivällä käivät toisen lenkin jolloin vedettiin viittoja myöen. ei ollu tuommoisia valleja kun nykyään tulee hitaammin ajaen.

Lainataan vähän tätä vanhempaa kommenttia... Taitolaji niinkuin monet muutkin hommat. Toki välineet työn mukaan, voiveitsella on aika huono viipaloida leipää.

"Norjan YLE" Nrk esittää jo kolmatta kautta sarjaa Brøyt i vei joka näyttää norjalaisten auraajien elämää (eli huom. sisältää lopulta aika vähän aurausta...)
Mutta ihan mielenkiintoista nähdä paikallista kalustoa. Maantiellä lumi lentää pitkälle koska on pakko, muuten valuisi tielle. Meillä tuollaiset aurat peittäisi
kaikki liikennemerkit.

Kärkiaurat kun vetävät kolonnaa ja isot heittävät maantieaurat kun leventävät tietä. Aika paljon norjalaisen GMI:n tekeleitä:
http://www.gmi-as.no/

Toki luulisi että ahtaille kapeille kaduille löytyisi jotain muuta kuin neliveto-scania noin isolla auralla mutta näin Tromssassa, hyppää kohtaan 6:36:
https://tv.nrk.no/serie/broeyt-i-vei/DNRR22000216/sesong-3/episode-2

hummeri5

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 781
Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kyllä taas surkeeta aurausta traktorilla...Kauheeta pyykkilautaa ei meinaa penkillä pysyä.Traktorit siis ventitkin kuuluu pellolle. :o :o

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Mitenkähän meidän seudun traktoriauraajat saisi edes yhden lenkin ajamaan hieman hiljempaa? Koko ajan täysillä ja aura pomppii jatkuvasti. Onko vika aurassa, vauhdissa vai kuskissa, sitä en osaa sanoa mutta jotakin pitäisi tehdä asialle.
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1407
Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Mitenkähän meidän seudun traktoriauraajat saisi edes yhden lenkin ajamaan hieman hiljempaa? Koko ajan täysillä ja aura pomppii jatkuvasti. Onko vika aurassa, vauhdissa vai kuskissa, sitä en osaa sanoa mutta jotakin pitäisi tehdä asialle.

Sais nuo traktorimiehet kysyä Vuometilta, mikä ero on kun Fmg:n jälki on kynnöspeltoa ja Vuometin aina kuin uudella asfaltilla ajais. Enkä ole aurakauppias.

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Mitenkähän meidän seudun traktoriauraajat saisi edes yhden lenkin ajamaan hieman hiljempaa? Koko ajan täysillä ja aura pomppii jatkuvasti. Onko vika aurassa, vauhdissa vai kuskissa, sitä en osaa sanoa mutta jotakin pitäisi tehdä asialle.

Sais nuo traktorimiehet kysyä Vuometilta, mikä ero on kun Fmg:n jälki on kynnöspeltoa ja Vuometin aina kuin uudella asfaltilla ajais. Enkä ole aurakauppias.

FMG:n näköiset oranssit aurat täällä liikkuvat, pitääkin katsoa kun koneet seuraavan kerran näkee että onko tosiaan FMG-auroja nämä pomppuaurat.
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.