Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Tuomari - 16.12.17 - klo:08:53

Otsikko: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: Tuomari - 16.12.17 - klo:08:53
Suolahden valmiste mainostaa 57 km versioita. Kuumaa lienee öljy perässä, märkäjarrut tuomittiin jo vuosia sitten 50 km max. nopeuksille, fysiikan laki.Taitaa JCB ja Unimog olla vain ainoa kones, jolla uskaltaa pidemmän päälle ajaa tuon +60 km.

Onhan näistä paikallisista hurjastelijoista jo huoltomiehillä kokemusta ennen lakimuutosta. Kuumaa on öljy, kardaanin katkeamista, etuakselin ongelmia ja jarrut pettää jo 3500 tunnissa.
Eikä onnettommimmilla edes pysy enää tiellä.

Traktori ei ole kuorma-auto. Eikä tule olemaan. Ja sitten vielä samoille urakoille tullaan, missä kuorma-automiehet ovat olleet.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: vms1 - 16.12.17 - klo:09:53
Jos edes pikkusen miettii maatalouden kilpailukykyä ja taloutta niin nopeasti kulkeva raktori on ainut järkevä kustannuksilta.

Insinöörien asia on sitten kehitellä kone siten että homma toimii. Ei välttämättä olla kovin kaukana ylentävistä napavaihteista koska vaikea on saada voimansiirto kestämään kunnolla niin suurta nopeuseroa.

Toki varsin moneen maatalouden kuljetukseen kuorma-auto kärryineen on kätevä. Sillä liikkuu niin viljat, rehut, sonnat todella tehokkaasti ja isoilla kuormilla mutta raktorin se prosessi aina vaatii.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: Terminator II - 16.12.17 - klo:10:06
Suolahden valmiste mainostaa 57 km versioita. Kuumaa lienee öljy perässä, märkäjarrut tuomittiin jo vuosia sitten 50 km max. nopeuksille, fysiikan laki.Taitaa JCB ja Unimog olla vain ainoa kones, jolla uskaltaa pidemmän päälle ajaa tuon +60 km.

Onhan näistä paikallisista hurjastelijoista jo huoltomiehillä kokemusta ennen lakimuutosta. Kuumaa on öljy, kardaanin katkeamista, etuakselin ongelmia ja jarrut pettää jo 3500 tunnissa.
Eikä onnettommimmilla edes pysy enää tiellä.

Traktori ei ole kuorma-auto. Eikä tule olemaan. Ja sitten vielä samoille urakoille tullaan, missä kuorma-automiehet ovat olleet.

No jos järkevyyttä mietitään, niin juna on tavaran siirtoon järkevin!

Nuo jarrujen kestävyydet on AKT ja SKALLIN insinöörit päättänett. siinä ei ole huomioitu öljytilavuuksien kasvua ja vedettävien koneitten jarruja. 60km/h vauhdissa traktorissa ja peräkärrissä on enemmän suhteessa jarruttavia akseleita kuin normi hiekka-auton nupissa vaikka massat on lähes samat.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: metsajussi - 16.12.17 - klo:10:28
Noihin nopeuksiin kykenevä traktori ei synny sillä että otetaan vakio 40 km/h malli ja vähän vaihdetaan välityksiä.

Mutta kyllähän noihin ongelmiin on lääkkeet olemassa, ei siinä mitään. Hinta saattaa nousta 25-30%.

Täydellistä kompromissia tuskin tullaan näkemään, ristiriita mm. peltokäytön ja nopean ajon optimaalisen rengaskoon välillä on liian suuri.
Nykyiset trac-tyyppiset koneet ovat tämän hyvin osoittaneet, melko pienipyöräisiä tahtovat olla.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: Hervast - 16.12.17 - klo:10:28
Kyllä niillä pelkillä traktoreilla tuntuu moni maatalous/maansiirto "monitaituri" pärjäävän. Kiireajan hommissa sitten eri kirjoilla olevat koneet paikkaa puolin ja toisin. Ja isompaakin urakkaa tekevät, niihin löytyy kuorma-autoilijoita jotka ajaavat nilalle kilpailluilla hinnoilla.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: metsajussi - 16.12.17 - klo:10:44
Kyllä niillä pelkillä traktoreilla tuntuu moni maatalous/maansiirto "monitaituri" pärjäävän. Kiireajan hommissa sitten eri kirjoilla olevat koneet paikkaa puolin ja toisin. Ja isompaakin urakkaa tekevät, niihin löytyy kuorma-autoilijoita jotka ajaavat nilalle kilpailluilla hinnoilla.

Paljonhan se riippuu siitä mitä tehdään ja missä. Isompi tr-yhdistelmä maansiirrossakaan ei paljoa häviä kuorma-autolle jos hyvän tien ajomatka on hyvin lyhyt ja molemmissa päissä on sitten vaikeampaa maastoa. Ja sekalaisemmissa urakoissa ei aina kannata hommata pienen takia juuri sopivinta kalustoa paikalle, monikäyttöisyys on usein hyödyllisempi ominaisuus kuin maksimaalinen teho yhdessä hommassa. Jo se että kärrytraktorin nokalla voi olla kauha jolla voi vähän tuupata tai tasoittaa kippipaikalla auttaa joissakin puuhissa paljon.

Eri asia tietty jos siirrettävää on 100 000 m³, sitten etsitään ison kauhan alle dumppereita jonoon.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: Tuomari - 16.12.17 - klo:11:59
Suolahden valmiste mainostaa 57 km versioita. Kuumaa lienee öljy perässä, märkäjarrut tuomittiin jo vuosia sitten 50 km max. nopeuksille, fysiikan laki.Taitaa JCB ja Unimog olla vain ainoa kones, jolla uskaltaa pidemmän päälle ajaa tuon +60 km.

Onhan näistä paikallisista hurjastelijoista jo huoltomiehillä kokemusta ennen lakimuutosta. Kuumaa on öljy, kardaanin katkeamista, etuakselin ongelmia ja jarrut pettää jo 3500 tunnissa.
Eikä onnettommimmilla edes pysy enää tiellä.

Traktori ei ole kuorma-auto. Eikä tule olemaan. Ja sitten vielä samoille urakoille tullaan, missä kuorma-automiehet ovat olleet.

No jos järkevyyttä mietitään, niin juna on tavaran siirtoon järkevin!

Nuo jarrujen kestävyydet on AKT ja SKALLIN insinöörit päättänett. siinä ei ole huomioitu öljytilavuuksien kasvua ja vedettävien koneitten jarruja. 60km/h vauhdissa traktorissa ja peräkärrissä on enemmän suhteessa jarruttavia akseleita kuin normi hiekka-auton nupissa vaikka massat on lähes samat.

Ei ole skallista lähtöisin tuo tieto. Vaikka kuinka ohutta öljyä pyöritettäisiin levyjen välissä, niin selväähän se on että vastus kasvaa. Jarruja on tottakai perävaunussa, mutta vain paineilmavarustuksella päästään toivotumpaan tulokseen. Onneksi tuleva konedirektiivi tältäkin osin auttaa tilannetta. Mutta perusongelma ei häviä. Näistä valmistajista kun kukaan ei ole ottanut tosissaan tätä nopeuden nostoa, helppo on kierroksia ja perän tai vaihteiston välityksiä muuttaa. Sitten nämä vanteet alkavat heittää ja renkaatkaan eivät ole tasaisesti kulkevia. Saksalaiset olivat jo taannoin sitä mieltä että, ainakin yli 60 km kulkevat pitäis tasapainottaa renkaiden osalta. Taitaa olla jo siellä katsastuspakossakin? Meillä kyllä tehdään näitä virityksiä, henkimaailman laitteita. Kunhan raskas kalusto saadaan oikeista töistä pois ja harrastelijat puuhailemaan tienpitoon ja kuljetuksiin.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: mike - 16.12.17 - klo:12:58
Työpaikallani siirrettiin kivihiiltä 100 000 tonnia, matkaa 1,5 kilometriä.Neljä neliakselista autoa,kaksi puoliperää ja dumpperi.Lastaamassa kaksi 180 volvoa ja yksi 150.

Tuollaisessa ringissä traktorilla ei tee yhtään mitään olkoon millainen T Valmetti hyvänsä.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: John Ferguson - 16.12.17 - klo:13:19
Eihän noissa enää öljyt pyöri, ensi vuonna tulee ilmajarrut pakollisiksi traktoreihin. Niin ja hinta nousee noin 7%. 😊
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: Tuomari - 16.12.17 - klo:13:39
Eihän noissa enää öljyt pyöri, ensi vuonna tulee ilmajarrut pakollisiksi traktoreihin. Niin ja hinta nousee noin 7%. 😊

Ei ne traktorin taka- ja etuakselin jarrut miksikään muutu. Perävaunussa voi toimia ilma-avusteiset jarrut, ja nehän ovat yleensä rummut. Siellä etuakselin navassa saattaa olla kuumempaa voiteluainetta kun kuudestakympistä vedetään pakkotilanteessa jarrut kiinni? Pari litraa parasta öljyä voi vaihtaa väriä ennemmin. Ja tekee hyvää planeetan laakereille. Suomalainen yleensä kokeilee, sitten ongelmien jälkeen kehittää. Mitä 10 % enemmän nopeudessa vaikuttaa komponenttien kuormitukseen, kardaanin tasapainon vaatimukseen, sekä jarrujen kestoon. Paljon.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: sorkkis - 16.12.17 - klo:13:40
Työpaikallani siirrettiin kivihiiltä 100 000 tonnia, matkaa 1,5 kilometriä.Neljä neliakselista autoa,kaksi puoliperää ja dumpperi.Lastaamassa kaksi 180 volvoa ja yksi 150.

Tuollaisessa ringissä traktorilla ei tee yhtään mitään olkoon millainen T Valmetti hyvänsä.
Ei todellakaan tee.
Nufikoita oli kylmäkoskelais kertojalla jotka kulki 60km/h . Leylandit oli kutoskoneella kovia menijöitä  ja ne kilpaili silloisten k-autojen kanssa .
Nykyää ei kannata ees haaveilla semmosista.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: Tuomari - 16.12.17 - klo:13:50
Työpaikallani siirrettiin kivihiiltä 100 000 tonnia, matkaa 1,5 kilometriä.Neljä neliakselista autoa,kaksi puoliperää ja dumpperi.Lastaamassa kaksi 180 volvoa ja yksi 150.

Tuollaisessa ringissä traktorilla ei tee yhtään mitään olkoon millainen T Valmetti hyvänsä.
Ei todellakaan tee.
Nufikoita oli kylmäkoskelais kertojalla jotka kulki 60km/h . Leylandit oli kutoskoneella kovia menijöitä  ja ne kilpaili silloisten k-autojen kanssa .
Nykyää ei kannata ees haaveilla semmosista.


Onneksi lopettivat moisten tappokoneiden teon. Nostolaitekin oli mallia itsemurhakandidaatti. Jarruja ei ollenkaan. Ja varikon perillä oli meilläkin yksi Kontio-Sisu. Ei paappa kovin lämmöllä näitä endgelsmannien koneita muistellut. Kärryvärkiksi taisi myydä sen. Eikä noita taavetin jälkeen saarivaltojen traktoreita meille enää ostettu. Saksan natikkaa ja vihreitä sitten.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: Tuomari - 16.12.17 - klo:13:53
Kolmosluokan teillä auraamassa näitä traktoreita näkee. Onkohan kukaan laskenut oikeasti mitä hommasta jää? Traktorit ovat pellolle, dumpperit maansiirtokoneita ja metsäkoneet metsään. Kuorma-automiehen leivän nurkkaa ovat sitten järsimässä. Niin meiltäkin, ei enää.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: sorkkis - 16.12.17 - klo:14:32
Työpaikallani siirrettiin kivihiiltä 100 000 tonnia, matkaa 1,5 kilometriä.Neljä neliakselista autoa,kaksi puoliperää ja dumpperi.Lastaamassa kaksi 180 volvoa ja yksi 150.

Tuollaisessa ringissä traktorilla ei tee yhtään mitään olkoon millainen T Valmetti hyvänsä.
Ei todellakaan tee.
Nufikoita oli kylmäkoskelais kertojalla jotka kulki 60km/h . Leylandit oli kutoskoneella kovia menijöitä  ja ne kilpaili silloisten k-autojen kanssa .
Nykyää ei kannata ees haaveilla semmosista.


Onneksi lopettivat moisten tappokoneiden teon. Nostolaitekin oli mallia itsemurhakandidaatti. Jarruja ei ollenkaan. Ja varikon perillä oli meilläkin yksi Kontio-Sisu. Ei paappa kovin lämmöllä näitä endgelsmannien koneita muistellut. Kärryvärkiksi taisi myydä sen. Eikä noita taavetin jälkeen saarivaltojen traktoreita meille enää ostettu. Saksan natikkaa ja vihreitä sitten.

Ei ne sentään tappokoneita ollut koska hengissä olen . Ei kyllä hyviäkään traktoreita .
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: sorkkis - 16.12.17 - klo:14:33
Kolmosluokan teillä auraamassa näitä traktoreita näkee. Onkohan kukaan laskenut oikeasti mitä hommasta jää? Traktorit ovat pellolle, dumpperit maansiirtokoneita ja metsäkoneet metsään. Kuorma-automiehen leivän nurkkaa ovat sitten järsimässä. Niin meiltäkin, ei enää.

Sitä en tiijä jääkö kuskeille mitään mutta parempi traktori on aurausvälineenä
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: Tuomari - 16.12.17 - klo:16:51
Kolmosluokan teillä auraamassa näitä traktoreita näkee. Onkohan kukaan laskenut oikeasti mitä hommasta jää? Traktorit ovat pellolle, dumpperit maansiirtokoneita ja metsäkoneet metsään. Kuorma-automiehen leivän nurkkaa ovat sitten järsimässä. Niin meiltäkin, ei enää.

Kyllä traktori on täällä ainakin monella tiellä parempi auraustyössä kuin kuorma-auto. Ja sitten kun nuo kuorma-autoilijat vielä yrittää kesäisin ja syksyisin jollain alusterällä näitä sivuteitä karhutakkin, se on sellaista vähän sinnepäin puuhastelua traktorilla vedettävään kunnon tielanaan verrattuna. Kuorma-autot on sitten paikallaan valtateillä ja muilla nopeilla suorilla tieosuuksilla.

Se on kuule tuomari nyt sitä markkinataloutta, joka on tullut kuorma-autoilijoidenkin tontille  ;D

Nämä lanat ovat sitten toinen luku sinänsä. Kyllä vanhan Nord Werkin aikanaan omistaneena sanua, että karhu voittaa 10-4 nämä perässävedettävät rotiskot. Samaan pystyy auton alusterälläkin melkein kuin noilla lanantapaisilla.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: metsajussi - 16.12.17 - klo:18:01
Se on taas kiinni siitä että onko siellä traktorin perässä kyläsepän 500 kiloinen lana 60-luvulta vai esim Vuometin VRG joka siirtonopeutta lukuunottamatta pesee ja linkoaa alusterät mennen tullen.

Alusterä on kyllä kiva talvella vähän karhentamassa auran jälkeä, traktorissakin. Varsinaiseksi kesälanaksi perusteelliseen lanaukseen siitä ei ole jos on tarkoitus oikeasti lanata eikä silitellä pintasoraa.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: Tuomari - 16.12.17 - klo:18:07
Se on taas kiinni siitä että onko siellä traktorin perässä kyläsepän 500 kiloinen lana 60-luvulta vai esim Vuometin VRG joka siirtonopeutta lukuunottamatta pesee ja linkoaa alusterät mennen tullen.

Alusterä on kyllä kiva talvella vähän karhentamassa auran jälkeä, traktorissakin. Varsinaiseksi kesälanaksi perusteelliseen lanaukseen siitä ei ole jos on tarkoitus oikeasti lanata eikä silitellä pintasoraa.

Kyläsepän tekele ei onneksi käy yleisissä tarjouskilpailuissa.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: BACKSPACE - 16.12.17 - klo:18:17
Ai ei oo vai?

Tää selvitti sen miks hyttiin ei mahdu kymmentä purulavaa, voi pentele 😂
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: nuffieldmaster - 16.12.17 - klo:18:28
Onneksi kävin sen liikennelupakurssin. Saa senkin pienen siivun pois näiltä skallin paskoilta kun loikkari-Nuffieldilla sekä nelikko Leylandilla nälkäraamit keulalla roikkuen ajan urakkaa ;-)  Sain jopa kuntaan sopimuksen.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: sorkkis - 16.12.17 - klo:18:31
Onneksi kävin sen liikennelupakurssin. Saa senkin pienen siivun pois näiltä skallin paskoilta kun loikkari-Nuffieldilla sekä nelikko Leylandilla nälkäraamit keulalla roikkuen ajan urakkaa ;-)  Sain jopa kuntaan sopimuksen.

Et ole ajatellut nuorempia ja parempia koneita , esim Valmet 700 .
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: Tuomari - 16.12.17 - klo:18:59
Kolmosluokan teillä auraamassa näitä traktoreita näkee. Onkohan kukaan laskenut oikeasti mitä hommasta jää? Traktorit ovat pellolle, dumpperit maansiirtokoneita ja metsäkoneet metsään. Kuorma-automiehen leivän nurkkaa ovat sitten järsimässä. Niin meiltäkin, ei enää.

Kyllä traktori on täällä ainakin monella tiellä parempi auraustyössä kuin kuorma-auto. Ja sitten kun nuo kuorma-autoilijat vielä yrittää kesäisin ja syksyisin jollain alusterällä näitä sivuteitä karhutakkin, se on sellaista vähän sinnepäin puuhastelua traktorilla vedettävään kunnon tielanaan verrattuna. Kuorma-autot on sitten paikallaan valtateillä ja muilla nopeilla suorilla tieosuuksilla.

Se on kuule tuomari nyt sitä markkinataloutta, joka on tullut kuorma-autoilijoidenkin tontille  ;D

Nämä lanat ovat sitten toinen luku sinänsä. Kyllä vanhan Nord Werkin aikanaan omistaneena sanua, että karhu voittaa 10-4 nämä perässävedettävät rotiskot. Samaan pystyy auton alusterälläkin melkein kuin noilla lanantapaisilla.

Jätin tiekarhun pois viimetipassa, kun täällä vertaillaan traktoria kuorma-autoon. Olen samaa mieltä että karhu voittaa traktorilla vedettävän lanan 10/4, mutta se traktorivetoinen lana voittaa sitten kuorma-auton alusterän 10/0. Miten nuo kuorma-autoilijat voi saadakkaan sillä alusterällä mitään muuta aikaan kun että hiekat on höylätty pyörtänölle paksulle karholle, tai sitten ei edes sitäkään, kun ei ne näe mitä se terä siellä auton alla tekee, muuta kuin vasta jälestäpäin peileistä.

Ja kyllä täällä ainakin tällähetkellä nämä tiet hoitaa traktoriurakoitsija, joka on itse tehnyt ja suunnitellut lanansa, ja jälki on kiitettävää. Myös auraushommat on hanskassa.

Kyllä sillä kuskilla on merkitystä.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: rantsi - 16.12.17 - klo:20:44
Ohoo..
Onkos joku katkera autoilija nyt tullu tänne avautumaan, oikein "tuomari" nimimerkillä.  ;)

Eikö tuo lie jokkaisen asia mihin rahansa törsää, kuorma-autoon vai trakvaattoriin.. on tässä vuosikymmenien myötä nähty hyvää ja huonoa työtä niin autoilta ku traksoilta.

Kyllähän se niin on jotta pitkälti ratin ja penkin väli ratkaisee homman.

Vuan jos hirveesti tietova tuosta koneihen toiminnasta teknisistä ratkaisuista, niin sitähän voi myös hyödyntää.
Ei muutaku suunnittelu virma pystyyn ja myymään osaamista.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: Viljelijä - 16.12.17 - klo:21:13
Tien lanauksessa karhu on ykkänen, sitte kunnon lana, sitte alusterä, ja kaikissa pitää olla ammattitaitonen kuski.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: nuffieldmaster - 16.12.17 - klo:21:29
Tien lanauksessa karhu on ykkänen, sitte kunnon lana, sitte alusterä, ja kaikissa pitää olla ammattitaitonen kuski.

Mutta karhunpersekkään ei kivikkoa saa muutettua murskeeksi. Eli lanauskerrosta pitää löytyä. Sitä ei nykyään vain teissä ole, kevytkin nostolaitelana pomppii kiintokiveltä kiintokivelle.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: nuffieldmaster - 16.12.17 - klo:22:14
Tien lanauksessa karhu on ykkänen, sitte kunnon lana, sitte alusterä, ja kaikissa pitää olla ammattitaitonen kuski.

Mutta karhunpersekkään ei kivikkoa saa muutettua murskeeksi. Eli lanauskerrosta pitää löytyä. Sitä ei nykyään vain teissä ole, kevytkin nostolaitelana pomppii kiintokiveltä kiintokivelle.

Jokapaikassa ei ole kivikkoa, kaikki ei elä hevon*****loukolla. Vauhti ja kiire näillä normaalisivuteillä pomppimista tekee.

Suurin ongelma täällä on yksinkertaisesti, että lanauskerros uupuu.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: Hervast - 16.12.17 - klo:22:36
Viimekesänä tekivät erään valtion soratien uudelleenmuotoilun. Valtran linkku perälevyn kanssa veti karhon tielle, ja teekkari ajoi murskaimella karhosta kivet muusiksi. Onnistui yllättävän hyvin ja tie sai hyvän muodon. Lopullisen pinnan kävi sitten muutaman viikon päästä ajamassa tiekarhu.

Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: Mopomies - 16.12.17 - klo:22:39
Mistä ihmeen ilma- ja öljyjarruista te höpötätte? Eihän mitkään kulkuneuvojarrut ilmalla tai öljyllä toimi.

Ehkä niitä voidaan käyttää ilmalla ja jäähdytys öljyllä.


Kyllähän toi tonninen ventti on aika rötkylä menemään, mutta onhan se kuitenkin vaan raktori. Nuppirahtaus on nuppirahtausta, mutta kyllähän raktorilla pääsee kuraisissa olosuhteissa huomattavasti paremmin. Että jos ei puolikas tai täysperä ole vaatimuksena, niin kyllähän sitä raktorillakin ehtii.

Raktorilla ei tee auraus tai lanaushommissa mitään. Paitsi jos lana on julmetun iso ja painava. Ei se siltl karhua voita. Auraamiseen raktori on liian pieni ja paskamaisin on lyhyt akseliväli. Aika hyppimistä on kun ajaa millä vaan raktoriauran jäljessä.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: vms1 - 17.12.17 - klo:00:32
Kyllä se vaan niin on etgä varsin moneen hommaan se raktori on vaan juuri se oikea vehje. Muilla puuttuu tar ittava muunneltavuus.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: Oksa - 17.12.17 - klo:08:50
minkähän takia nuilla joillain teillä jota autoauralla avaavat on sellasta aaltoa?   pahempaa kuin traktorilla aurattuna.   viime talvena aurasivat traktorilla yhtä tietä ja hyvä oli jälki ja tänä vuonna sit kuin saimaan aaltoa.     urakoija vaihtui.                               ja kyllä tuollasella natikalla aurattua tietä ajelee mieluusti,  joku 1080 tms. semmonen kutos natikka, siinä on akseliväli piiitkä.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: metsajussi - 17.12.17 - klo:09:54
Ehkä auraa on yritetty kannatella tai säätää sitä vähän ylemmäksi kun tiet ovat vielä puolisulia. Ainakin täällä on päällystetien ensiauraus ollut lainelautaa välillä kuorma-autonkin jäljiltä. Kevättalvella ovat sitten tosi tasaisia. Tasaisia on kyllä traktorinkin jäljiltä ollut, eipä näillä kyläteillä mitään moottoritienopeuksia kukaan ajakaan.

Auran säädöistä ja vauhdista se varmaan riippuu vähintään yhtä paljon kuin työntäjän tyypistä.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: Tuomari - 17.12.17 - klo:10:31
Mistä ihmeen ilma- ja öljyjarruista te höpötätte? Eihän mitkään kulkuneuvojarrut ilmalla tai öljyllä toimi.

Ehkä niitä voidaan käyttää ilmalla ja jäähdytys öljyllä.


Kyllähän toi tonninen ventti on aika rötkylä menemään, mutta onhan se kuitenkin vaan raktori. Nuppirahtaus on nuppirahtausta, mutta kyllähän raktorilla pääsee kuraisissa olosuhteissa huomattavasti paremmin. Että jos ei puolikas tai täysperä ole vaatimuksena, niin kyllähän sitä raktorillakin ehtii.

Raktorilla ei tee auraus tai lanaushommissa mitään. Paitsi jos lana on julmetun iso ja painava. Ei se siltl karhua voita. Auraamiseen raktori on liian pieni ja paskamaisin on lyhyt akseliväli. Aika hyppimistä on kun ajaa millä vaan raktoriauran jäljessä.

Märkälevyjarrujen jäähdytys öljyllä takkuaa jo + 50 km/h. Traktori on traktori.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: Lemmy - 17.12.17 - klo:10:47
Parhaiten tämä paikallinen tie on traktorilla lanattu. Karhut ei ole saaneet riittävästi tavaraa irti, jotta kuopat olisi kadonneet.

Miten ni öljykylpyiset jarrut ei sopisi kovempiin nopeuksiin? Kolme kertaa nopeammin ne jarrulevyt pyörii kuin pyörät omissa laitteissa, vaikka nämä kulkee vaan kyllä sen kolmekymppiä.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: vatanen - 17.12.17 - klo:10:51
kyllä tuo traktorilla teiden auraamisyritys pitäis lailla kieltää!täälläkin nyt parivuotta joku urakoija yrittäny tuota kylätietä lumesta aurata,iso vihreä traktori on alusterillä ja etuauralla.ei tuu hevon*****jakaan siitä hommasta.puolimetriä jää aurauskepeistä penkka ja aura ilmas muutenkin tuntuu olevan,alaterällä kun yrittää vetää,niin eihän se raukka muuta kun tyhjää lyö jos vähä painattaa!yks pieni mäen nyppylä on ties ja senkin joutuu tulla molemmat puolet alaspäin,kun ei kulje muuten :D.aivan turhaa hommaa.auraukseen on kyllä olemas oikeanlaiset koneet,ollu jo vuosikymmeniä!täyttä pelleilyä noitten traktorien kans,eikä ne kerkiä edes minnekkään,kun koko maailman auruut haalletaan ja kalusto ei riitä alkuunkaan siihen.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: mike - 17.12.17 - klo:11:12
Ehkä auraa on yritetty kannatella tai säätää sitä vähän ylemmäksi kun tiet ovat vielä puolisulia. Ainakin täällä on päällystetien ensiauraus ollut lainelautaa välillä kuorma-autonkin jäljiltä. Kevättalvella ovat sitten tosi tasaisia. Tasaisia on kyllä traktorinkin jäljiltä ollut, eipä näillä kyläteillä mitään moottoritienopeuksia kukaan ajakaan.

Auran säädöistä ja vauhdista se varmaan riippuu vähintään yhtä paljon kuin työntäjän tyypistä.

Siihen ei ole kuin yksi syy, auto joustaa ja ei saa korjattua heittoja ennen kun seuraavana talvena.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: icefarmer - 17.12.17 - klo:11:24
Ehkä auraa on yritetty kannatella tai säätää sitä vähän ylemmäksi kun tiet ovat vielä puolisulia. Ainakin täällä on päällystetien ensiauraus ollut lainelautaa välillä kuorma-autonkin jäljiltä. Kevättalvella ovat sitten tosi tasaisia. Tasaisia on kyllä traktorinkin jäljiltä ollut, eipä näillä kyläteillä mitään moottoritienopeuksia kukaan ajakaan.

Auran säädöistä ja vauhdista se varmaan riippuu vähintään yhtä paljon kuin työntäjän tyypistä.
aurahan kelluu aurausasennossa jalaksien/pyörien ja nivelöidyn työntörungon varassa jottatuota ei siihen nyt auton heilumiset kauheasti vaikuta...

Siihen ei ole kuin yksi syy, auto joustaa ja ei saa korjattua heittoja ennen kun seuraavana talvena.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: hummeri5 - 17.12.17 - klo:11:31
kyllä tuo traktorilla teiden auraamisyritys pitäis lailla kieltää!täälläkin nyt parivuotta joku urakoija yrittäny tuota kylätietä lumesta aurata,iso vihreä traktori on alusterillä ja etuauralla.ei tuu hevon*****jakaan siitä hommasta.puolimetriä jää aurauskepeistä penkka ja aura ilmas muutenkin tuntuu olevan,alaterällä kun yrittää vetää,niin eihän se raukka muuta kun tyhjää lyö jos vähä painattaa!yks pieni mäen nyppylä on ties ja senkin joutuu tulla molemmat puolet alaspäin,kun ei kulje muuten :D.aivan turhaa hommaa.auraukseen on kyllä olemas oikeanlaiset koneet,ollu jo vuosikymmeniä!täyttä pelleilyä noitten traktorien kans,eikä ne kerkiä edes minnekkään,kun koko maailman auruut haalletaan ja kalusto ei riitä alkuunkaan siihen.
Näin täälläkin,laatu traktorilla aivan surkeeta.Vaikka kuinka iso traktori ei auta näköjään.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: +200 - 17.12.17 - klo:11:32
Ehkä auraa on yritetty kannatella tai säätää sitä vähän ylemmäksi kun tiet ovat vielä puolisulia. Ainakin täällä on päällystetien ensiauraus ollut lainelautaa välillä kuorma-autonkin jäljiltä. Kevättalvella ovat sitten tosi tasaisia. Tasaisia on kyllä traktorinkin jäljiltä ollut, eipä näillä kyläteillä mitään moottoritienopeuksia kukaan ajakaan.

Auran säädöistä ja vauhdista se varmaan riippuu vähintään yhtä paljon kuin työntäjän tyypistä.
aurahan kelluu aurausasennossa jalaksien/pyörien ja nivelöidyn työntörungon varassa jottatuota ei siihen nyt auton heilumiset kauheasti vaikuta...

Siihen ei ole kuin yksi syy, auto joustaa ja ei saa korjattua heittoja ennen kun seuraavana talvena.
Ainakin traktorikalustolla käännetään auraa liikaa poikkipäin,kun yritetään ajaa tie menemällä eestaas.Vaikka pitäis ajaa kahteen kertaan.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: Hervast - 17.12.17 - klo:11:46
Enempi se aurausjälki on kiinni muista seikoista kuin että mikä vehjes sitä auraa työntää.

Aurakoneessa pitäis olla voimaa että jaksaa kulkea, semmoinen 7-10 tonnin yhdistelmä vaatii mäkisemmissä maisemissa reilut 200 heppaa tappitehoa että pystyy ajamaan polanneterä maassa ja vastamäissäkin työnnättämään hieman penkkaa vasten. Ja renkaat palakumit mielellään nastoilla.

Auransäätö toinen juttu, kaikkia auroja ei vaan saa toimimaan kaikkien veturien kanssa. Itse en edes yritä järkeillä mikä siinä vaikuttaa mihinkin. Yksi seikka mikä varmasti myös vaikuttaa jälkeen, on polttoaineensäästö. Ennen kun taksat oli suhteessa kuluihin paremmat, auraajat raaskivat ottaa jokatoinen kerta ala- tai polanneterän mukaan auraukseen. Nyt tuntuu että se on hyvä jos joka 3. tai 4. kerta raaskitaan raspata. Tuo kun tuntuu olevan se ainoa keino, jolla saa ne auran pomppiessa tulevat laineet pois.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: mike - 17.12.17 - klo:11:47
Ehkä auraa on yritetty kannatella tai säätää sitä vähän ylemmäksi kun tiet ovat vielä puolisulia. Ainakin täällä on päällystetien ensiauraus ollut lainelautaa välillä kuorma-autonkin jäljiltä. Kevättalvella ovat sitten tosi tasaisia. Tasaisia on kyllä traktorinkin jäljiltä ollut, eipä näillä kyläteillä mitään moottoritienopeuksia kukaan ajakaan.

Auran säädöistä ja vauhdista se varmaan riippuu vähintään yhtä paljon kuin työntäjän tyypistä.
aurahan kelluu aurausasennossa jalaksien/pyörien ja nivelöidyn työntörungon varassa jottatuota ei siihen nyt auton heilumiset kauheasti vaikuta...

Siihen ei ole kuin yksi syy, auto joustaa ja ei saa korjattua heittoja ennen kun seuraavana talvena.

Molemmat tiedämme millä asia korjaantuu, kiviä lavalle ja auton alusta kunnossa.

Täällä meillä autoilija otti aurauksia ja osti vanhan Volvon F12 kolmiakselisen romun.Sen jäjiltä kaikki aaltona, mennä keikutteli kaikki laineelle.

Läpivetävä neljäakselinen Sisu tuossa naapuri kylässä ajelee ja on tasasta.

Että selitä nyt sitten :)
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: nuffieldmaster - 17.12.17 - klo:11:48
Ehkä auraa on yritetty kannatella tai säätää sitä vähän ylemmäksi kun tiet ovat vielä puolisulia. Ainakin täällä on päällystetien ensiauraus ollut lainelautaa välillä kuorma-autonkin jäljiltä. Kevättalvella ovat sitten tosi tasaisia. Tasaisia on kyllä traktorinkin jäljiltä ollut, eipä näillä kyläteillä mitään moottoritienopeuksia kukaan ajakaan.

Auran säädöistä ja vauhdista se varmaan riippuu vähintään yhtä paljon kuin työntäjän tyypistä.
aurahan kelluu aurausasennossa jalaksien/pyörien ja nivelöidyn työntörungon varassa jottatuota ei siihen nyt auton heilumiset kauheasti vaikuta...

Siihen ei ole kuin yksi syy, auto joustaa ja ei saa korjattua heittoja ennen kun seuraavana talvena.
Ainakin traktorikalustolla käännetään auraa liikaa poikkipäin,kun yritetään ajaa tie menemällä eestaas.Vaikka pitäis ajaa kahteen kertaan.

Ainakin tuo 500 tie aurataan kuorma-autollakin kahteen kertaan kun ei leveys aurassa riitä kerta-ajolla. Kuorma-autoauraajat ajaa niin halvalla, ettei traktorilla ole kilpailuissa mitään jakoja pärjätä hinnassa.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: SamiT - 17.12.17 - klo:11:54
Täällä aurataan hyvin uusilla traktoreilla auroilla ja saavat tiehen kilometrikaupalla sellaista vajaan metrin jaksolla olevaa aaltoa. Ajavat aina täyttä 50km/h ja viikko aikaa kolaroikin mutkassa kaahatessana toinen traktori kuorma-auton kanssa kevyesti. Jos ovat jostakin syystä joutuneet hidastamaan ajonopeutta niin silloin on tie tasainen ja aurattu reunaan asti, muuten on pomppuuja koko matka ja puoli metriä auraamatta keppeihin. Onko vika koneissa vai kuskeissa, en osaa sanoa mutta epäilen jäljempänä mainittuja ongelman lähteeksi. Ennen ajoi vanhalla SL-Sisulla kokenut vanhan liiton urakoitsija tiet auki ja puhdasta, tasaista ja reunaan asti aurattu. Tämän traktoripelleilyn aikana tie ei ole ikinä kunnossa.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: razer - 17.12.17 - klo:12:27
Kyl se traktorillakin auraus onnistuu pomppimatta. Itellä T190 valtran keulalla AM-tehon 4.3 teräleveyden aura eikä pompi ku säätää kulman kohdilleen. Mulla on suoraan etunostolaitteessa, toisella urakoitsijalla samanlainen aura mut aurapuskuskurissa. Tiet on sen jäljiltä aivan hirveät ajaa. Se myös ajaa niin kovaa kuin traktori kulkee, ite pyrin ajamaan 25-30 km/h ja hyvin sujuu. Et kyl se aika paljon enemmän on tekijästä ku kalustosta kiinni.

Ja sit tietysti jos aurataan useamman kerran eikä höylätä polannetta pois ni alkaa kaikki aurat hyppimään. Pitäs hommata itellekki polanneterä mut ei vielä hoitokilometrit riitä sen kuolettamiseen.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: Hervast - 17.12.17 - klo:12:49
Täällä aurataan hyvin uusilla traktoreilla auroilla ja saavat tiehen kilometrikaupalla sellaista vajaan metrin jaksolla olevaa aaltoa. Ajavat aina täyttä 50km/h ja viikko aikaa kolaroikin mutkassa kaahatessana toinen traktori kuorma-auton kanssa kevyesti. Jos ovat jostakin syystä joutuneet hidastamaan ajonopeutta niin silloin on tie tasainen ja aurattu reunaan asti, muuten on pomppuuja koko matka ja puoli metriä auraamatta keppeihin. Onko vika koneissa vai kuskeissa, en osaa sanoa mutta epäilen jäljempänä mainittuja ongelman lähteeksi. Ennen ajoi vanhalla SL-Sisulla kokenut vanhan liiton urakoitsija tiet auki ja puhdasta, tasaista ja reunaan asti aurattu. Tämän traktoripelleilyn aikana tie ei ole ikinä kunnossa.

Se tuo liian kapea tie syntyy, kun auraaja ei uskalla ajaa renkaiden pidon puuttuessa tarpeeksi reunassa ja reunavallia kevyesti puskettaen.
Taannoin täälläkin auraili eräs "moniosaaja" yrittäjä 8550 valmetilla. Kuorma-autoaura keulassa, etukuormaimella nosto, ei mitään painoa nostolaitteissa ja kierroksilla tehty 50 nopeus. Oli mukavasti lainetta tiessä noina aikoina. Paha olo tuli jo katsoessa sitä aurausta sivusta kun traktorin perä hyppi jatkuvasti laineiden tahtiin.
Viimeinen niitti hänen palveluksiensa suhteen oli, kun hän pokkana esitti että tiekuntien pitäisi kerätä "kolehti" jotta hän voisi hankkia raspin tekemiensä laineiden poistamiseen  ;D Ei ole sillä kaverilla röyhkeydellä rajaa.

Meidän yksityistiellä on käynyt monenlaista auraajaa vuosien varrella. Parhaimpiin kuuluvaa jälkeä teki kaupungin nelivetoinen sisu kuorma-auto, jossa oli puntti takana ja aura keulassa. Toki silloin joutui käyttämään pari kertaa talvessa kaupungin tiekarhua polanteenpoistossa, mutta sekään ei ollut ongelma, kun polaanteenpoisto ei maksanut edes sitävähää mitä yksi lumenaurauskerta nykyään.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: Tuomari - 17.12.17 - klo:15:43
kyllä tuo traktorilla teiden auraamisyritys pitäis lailla kieltää!täälläkin nyt parivuotta joku urakoija yrittäny tuota kylätietä lumesta aurata,iso vihreä traktori on alusterillä ja etuauralla.ei tuu hevon*****jakaan siitä hommasta.puolimetriä jää aurauskepeistä penkka ja aura ilmas muutenkin tuntuu olevan,alaterällä kun yrittää vetää,niin eihän se raukka muuta kun tyhjää lyö jos vähä painattaa!yks pieni mäen nyppylä on ties ja senkin joutuu tulla molemmat puolet alaspäin,kun ei kulje muuten :D.aivan turhaa hommaa.auraukseen on kyllä olemas oikeanlaiset koneet,ollu jo vuosikymmeniä!täyttä pelleilyä noitten traktorien kans,eikä ne kerkiä edes minnekkään,kun koko maailman auruut haalletaan ja kalusto ei riitä alkuunkaan siihen.

Säälittävää touhua olen minäkin nähnyt. Traktoreita on ollut kaikenmerkkisiä, ja vahinkoja sen verran tullut että ökypeltotuilla ne on talven auraustappiot maksettu. Jälki on juuri tuollaista kuin Vatanen kertoo. Ja olen edelleen sitä mieltä mitä tuo Mike kertoili neliakseli Sisun jäljestä. Säälittävää rääpimistä olen nähnyt näillä Valtroilla ja John Deereillä. Jos yhteiskunta ei tukisi maataloustuilla, niin huutolaisena kulkisivat. Eräs sai Fendtinkin hajalle, joka ei edes teoriassa olisi mahdollista.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: nuffieldmaster - 17.12.17 - klo:16:00


Säälittävää touhua olen minäkin nähnyt. Traktoreita on ollut kaikenmerkkisiä, ja vahinkoja sen verran tullut että ökypeltotuilla ne on talven auraustappiot maksettu. Jälki on juuri tuollaista kuin Vatanen kertoo. Ja olen edelleen sitä mieltä mitä tuo Mike kertoili neliakseli Sisun jäljestä. Säälittävää rääpimistä olen nähnyt näillä Valtroilla ja John Deereillä. Jos yhteiskunta ei tukisi maataloustuilla, niin huutolaisena kulkisivat. Eräs sai Fendtinkin hajalle, joka ei edes teoriassa olisi mahdollista.

Jännä juttu, että esimerkiksi täällä n. 20 traktoriauraajasta tiedän, että 2 on maatalousyrittäjää, toinen niistä allekirjoittanut. Tarjouskilpailuissa jännä vain, halvimmat tekijät löytyy muualta kuin maatalousyrittäjistä. Sikäli pidän erittäin outona kommenttia tukieuroilla ostetuista traktoreista ja niihin kytkeytyvästä halvasta hinnasta. En ymmärrä miten 50-52 € tuntihinnalla kyetään pitämään uutta traktoria ja palkkakuskia auraushommissa kun löpöäkin menee tuollaisella 160 hevosvoimaisella koneella sievoiset määrät. Itsellä sentään tarjouskilpailuhinta oli vajaan 57 € ja vain 100hv pikkuvalmetti.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: Tuomari - 17.12.17 - klo:16:21
50 euroa tunnilta riittää hyvin traktorihommissa. Kun sen suhteuttaa työtehoon. Jos koneella ajaa vaihtoon mennessä sen 6000 tuntia, on traktori tuonut omistajalle jo 300000 euroa bruttona  . Jäähän koneelle jäännösarvokin. Pitää riittää. Helpompi yhtälö kuin meillä rahdinajajilla. Ei autokalusto suhteessa ole kallis, mutta kulut eri luokkaa. Auraukset meni vuosia sitten, ensin osa traktoreille ja siitä aiheutui se että ei enää vähiä kannattanut ottaa.Nyt rahdinajossa nämä tiet ovat sitten nähty talvikaudella mitä ne ovat. Oma Fendt pysyy vain peltotöissä.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: Varjo79 - 17.12.17 - klo:17:11
Auraukseen ja sen vaatimaan kalustoon en otakantaa. Minusta niin vit.tu hommaa että aivan sama. Mutta nuo maa/kiviainesten siirrot kyllä sujuu traktorillakin. Mutta pitää olla vetävä vaunu. Autoja saa aika usein kaivurilla pökkiä liikkeelle ja raktoriakin jossei sitä perävetoo ole. Tämä traktori homma siis sillon kun ei kasetti peli luonaa.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: Tuomari - 17.12.17 - klo:18:53
Auraukseen ja sen vaatimaan kalustoon en otakantaa. Minusta niin vit.tu hommaa että aivan sama. Mutta nuo maa/kiviainesten siirrot kyllä sujuu traktorillakin. Mutta pitää olla vetävä vaunu. Autoja saa aika usein kaivurilla pökkiä liikkeelle ja raktoriakin jossei sitä perävetoo ole. Tämä traktori homma siis sillon kun ei kasetti peli luonaa.
Tuossa on jo perääkin. Mutta vaikeissa oloissa dumpperi. Traktorin rengastus jossain tietyömaalla räjäytettyjen kalliosirujen päällä voi olla ai kas arvokasta.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: Varjo79 - 17.12.17 - klo:19:17
Joo yleensä noissa on työkone renkaat jos tosissaan joku koittaa ajella. Eine kuormiksen kummitkaan niitä siruja kestä. Ja jääsinne paripyörien väliin hiertämään mielellään. Joo dumpperi on kyyl paras. Mutta on siinäki ongelmansa.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: wtf - 17.12.17 - klo:21:06
50 euroa tunnilta riittää hyvin traktorihommissa. Kun sen suhteuttaa työtehoon. Jos koneella ajaa vaihtoon mennessä sen 6000 tuntia, on traktori tuonut omistajalle jo 300000 euroa bruttona  . Jäähän koneelle jäännösarvokin. Pitää riittää. Helpompi yhtälö kuin meillä rahdinajajilla. Ei autokalusto suhteessa ole kallis, mutta kulut eri luokkaa. Auraukset meni vuosia sitten, ensin osa traktoreille ja siitä aiheutui se että ei enää vähiä kannattanut ottaa.Nyt rahdinajossa nämä tiet ovat sitten nähty talvikaudella mitä ne ovat. Oma Fendt pysyy vain peltotöissä.

WTF?

Myy se auto romus ja polje taksoja fentilläs, jos se kerran on tuottosampaa ja vieläpä rikkoutumaton.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: -SS- - 18.12.17 - klo:05:49
50 euroa tunnilta riittää hyvin traktorihommissa. Kun sen suhteuttaa työtehoon. Jos koneella ajaa vaihtoon mennessä sen 6000 tuntia, on traktori tuonut omistajalle jo 300000 euroa bruttona  . Jäähän koneelle jäännösarvokin. Pitää riittää. Helpompi yhtälö kuin meillä rahdinajajilla. Ei autokalusto suhteessa ole kallis, mutta kulut eri luokkaa. Auraukset meni vuosia sitten, ensin osa traktoreille ja siitä aiheutui se että ei enää vähiä kannattanut ottaa.Nyt rahdinajossa nämä tiet ovat sitten nähty talvikaudella mitä ne ovat. Oma Fendt pysyy vain peltotöissä.

WTF?

Myy se auto romus ja polje taksoja fentilläs, jos se kerran on tuottosampaa ja vieläpä rikkoutumaton.

Taitaa olla kyseessä "ökypeltotuet" ja "olen nähnyt" - trollaaja. Susituomari.

-SS-
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: Tuomari - 18.12.17 - klo:07:48
50 euroa tunnilta riittää hyvin traktorihommissa. Kun sen suhteuttaa työtehoon. Jos koneella ajaa vaihtoon mennessä sen 6000 tuntia, on traktori tuonut omistajalle jo 300000 euroa bruttona  . Jäähän koneelle jäännösarvokin. Pitää riittää. Helpompi yhtälö kuin meillä rahdinajajilla. Ei autokalusto suhteessa ole kallis, mutta kulut eri luokkaa. Auraukset meni vuosia sitten, ensin osa traktoreille ja siitä aiheutui se että ei enää vähiä kannattanut ottaa.Nyt rahdinajossa nämä tiet ovat sitten nähty talvikaudella mitä ne ovat. Oma Fendt pysyy vain peltotöissä.

WTF?

Myy se auto romus ja polje taksoja fentilläs, jos se kerran on tuottosampaa ja vieläpä rikkoutumaton.

Taitaa olla kyseessä "ökypeltotuet" ja "olen nähnyt" - trollaaja. Susituomari.

-SS-

Näinköhän?
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: Cutana - 18.12.17 - klo:08:04
Toiset ei saa edes lapiolla kunnon jälkeä tehtyä.
Eli miehestä tai no henkilöstä kiinni. Erottaa tuostakin meidän kylätiestä aina kun kuski on vaihtunu,olipa auravärkkinä setori tahikka sisu.
Sillon,kauan sitten kun olin nuori,kateltiin ihastellen kun lumi lensi aivan oikeasti,korkealle ja kauas. Aamuvarhain vedettiin niin perkeleenmoista kyytiä tie auki mutta ei ihan reunaan asti. Iltapäivällä käivät toisen lenkin jolloin vedettiin viittoja myöen. ei ollu tuommoisia valleja kun nykyään tulee hitaammin ajaen.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: Mr. M - 18.12.17 - klo:09:04
Täällä ajelee työkoneeksi rekisteröity kuorma-autonraato puntti lavan tilalla. Hyvää jälkeä tekee ja alaterälläkin vetelee ahkeraan.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: vms1 - 18.12.17 - klo:09:05
Ei ole meinaan kovin moni ottanut kantaa joka on antanut ymmärtää että oikeast ajaa kuorma-autoa ja varsinkin auraa sillä. Ittellä on toi monitoimiaura raktorin keulalla (etukuormaajassa) ja sehän on pääosin oikeasti huono muutamia yksityiskohtia lukuunottamatta. Kuitenkin väitän että joku parisataa heppanen raktori alueauralla (runkoon kiinitettynä) ja perässä sitten linko tai hiekoitin tai puskulevy tai raspi pesee autoauran sivuteillä ja risteyksissä sata nolla. Autoaura melkein vaatii sen raktorin tai villen joka käy siistimässä jäljet vaikka suoraa tietä auto kyllä lykkää hienosti.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: SamiT - 18.12.17 - klo:09:12
Oliko niin että ELY-teillä ei saa käyttää hoitokalustoa ellei ole Euro3 tai tuoreempi päästöluokka? Siksi kai kaikki vanhat vielä kelvolliset aura-autot varusteineen myyty tai romutettu. Ja taas Suomi pelastaa koko maailman tulevaisuuden. Ja tuhoaa siinä sivussa oman valtakunnan talouden.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: AJL - 18.12.17 - klo:09:27
Täällä päin ainakin on kaikki jotka alkanu traktorilla noita elyn teitä auraamaan ni parin ensimmäisen talven jälkeen hommanneet jonkun kuorma-auton rotiskon siihen hommaan. Tiedä sitten mistä johtuu. Ihteekin joskus kysyttiin nuta sorateitä auraamaan sanoin, että kyllä ne on kuorma-auton hommia. Pysyttelen mieluummin tuolla kiinteistöjen pihoilla sen aikaa, kun näitä viitti ny tehä.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: Varjo79 - 18.12.17 - klo:09:30
Oliko niin että ELY-teillä ei saa käyttää hoitokalustoa ellei ole Euro3 tai tuoreempi päästöluokka? Siksi kai kaikki vanhat vielä kelvolliset aura-autot varusteineen myyty tai romutettu. Ja taas Suomi pelastaa koko maailman tulevaisuuden. Ja tuhoaa siinä sivussa oman valtakunnan talouden.

Tohon tie puoleen en ota kantaa kun en tiedä varmaks.
Mutta noissa maantokimis työmais menee vähä tollai tuo homma. Eiseny jossielä joku vanhempi apukone on joukos mutta pääosin pitää olla kiiltävämpää kylkee. Ja kaivureissa 3d vehkeet kanssa suurimmas osas.

Eli luutavasti tiepuolella on vastaavaa hölmöilyy. Sitte niistä on kuitenkin saaste laitteet ohitettu lähes järjestään🤔 Noo on ainakin kiiltävämpää kylkee😂😂
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: kylmis - 18.12.17 - klo:20:50
Mulle on sanottu, että lumet pitäisi aurata kalustolla, jossa on mahdollisimman monta akselia ja paljon painoa päällä.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: Oksa - 18.12.17 - klo:20:52
rekalla?
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: +200 - 18.12.17 - klo:21:16
Mulle on sanottu, että lumet pitäisi aurata kalustolla, jossa on mahdollisimman monta akselia ja paljon painoa päällä.
Junalla?
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: vatanen - 18.12.17 - klo:21:19
rekalla?
  pelkällä rekalla on hankala aurata,kun siinä ei ole mitään vetoa ollenkaan.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: Toivo Tonta - 18.12.17 - klo:21:54
rekalla?
  pelkällä rekalla on hankala aurata,kun siinä ei ole mitään vetoa ollenkaan.
Voi siinä veto olla, mutta harvemmin moottoria ;D
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: vatanen - 18.12.17 - klo:22:11
https://www.youtube.com/watch?v=cng4-Cl0jTQ  hiukan toisenlaista,kuin traktori pelleilyt.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: metsajussi - 18.12.17 - klo:22:31
Aika helppo kohde tuossa.

On siinä niinkin käynyt että kun vähän pienempi tie on on ollut säästölinjan vuoksi kunnon tuiskussa vuorokauden koskematta ja penkkoja myöden mutkat täynnä niin ei ole aura-auto enää läpi päässyt.
Olen ollut joukon jatkona kiskomassa autoa irti kun lumi vei auraa eikä toisinpäin. Alamäessä oli mutka jossa enää mennyt eteenpäin kuin sivulle, ylämäkeen pakittamisesta puhumattakaan.
Kerran ei automies suostunut edes yrittämään ennenkuin joku kävi traktorilla (kauhalla) vähän pahinta kohtaa helpottamassa.

Toisella kertaa meni ojaan asti ja tarvittiin hinausautoa saamaan irti kun oli vajaassa soralastissa alusterän ja auran varassa penkassa kiinni.
Oli muuten mielenkiintoista että vehkeessä ei todellakaan ollut oikein mitään mistä vetää. Aura runkoineen peitti etupään ja perässä vielä ollut hiekotin peitti takapään vetopisteen ja tietenkään kumpikaan lisäke ei kestä mitään vetää.

Hinuri kiskoi sitten taka-akselin paripyörien välistä sivulle takaisin tielle kun ensin tarkasti että on teräsvanteet tms. Kovaa sai kiskoa, välillä kävi hinurin etupyörät aika ylhäällä.

Aika selvä juttu on että isoille ja hyvinhoidetuille teille auto on oikea työkalu. Mutta ei ne metsäautoteille ja kyläpoluille suuremmin hinkua :-)
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: JD6630 - 18.12.17 - klo:22:37
Siinä mallia talvikunnossapitoon https://www.youtube.com/watch?v=xk1vwyQAC8k

Ei traktoria asfalttitielle, se on tosi. Ei sillä, etteikö kuorma-autollakin voisi tehdä huonoa jälkeä.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: GTS - 19.12.17 - klo:08:38
Se on koomista miten eri koulutustilaisuuksissa tuo kommentti traktorien syömisestä kuorma-autoilijoiden leipää, tulee aina esille. Mitä etelämmäs Suomessa mennään, sitä punaisemmaksi asenteet muuttuu tilaisuuksissa ja sitten pian kadehditaankin jo peltotukia.  :D Keski-Suomesta ylöspäin jopa kuorma-autoilijoissa on niitä joille se on ihan sama ketä siellä töissä on eikä vastakkainasettelu ole niin suurta. On se työilmapiirinkin kannalta paljon kehittyneempi asenne.  :)
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: kylmis - 19.12.17 - klo:08:41
Se on koomista miten eri koulutustilaisuuksissa tuo kommentti traktorien syömisestä kuorma-autoilijoiden leipää, tulee aina esille. Mitä etelämmäs Suomessa mennään, sitä punaisemmaksi asenteet muuttuu tilaisuuksissa ja sitten pian kadehditaankin jo peltotukia.  :D Keski-Suomesta ylöspäin jopa kuorma-autoilijoissa on niitä joille se on ihan sama ketä siellä töissä on eikä vastakkainasettelu ole niin suurta. On se työilmapiirinkin kannalta paljon kehittyneempi asenne.  :)
Asenne on suorassa suhteessa kilpailun määrään. Jos kilpailu on kovaa, niin kaikki koetaan viholliseksi. Silloin on helppo olla leppoisan mukava, kun oma leipä on turvattu.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: Terminator II - 19.12.17 - klo:08:46
Se on koomista miten eri koulutustilaisuuksissa tuo kommentti traktorien syömisestä kuorma-autoilijoiden leipää, tulee aina esille. Mitä etelämmäs Suomessa mennään, sitä punaisemmaksi asenteet muuttuu tilaisuuksissa ja sitten pian kadehditaankin jo peltotukia.  :D Keski-Suomesta ylöspäin jopa kuorma-autoilijoissa on niitä joille se on ihan sama ketä siellä töissä on eikä vastakkainasettelu ole niin suurta. On se työilmapiirinkin kannalta paljon kehittyneempi asenne.  :)

No eikös punaisen suomen raja kulkenut Tampereelta Viipuriin. Kaikki jos ottais järjen käteen ja ajatuksella mietisi. Sinne minne mennään traktori kalustolla, ei kyllä mennä kuorma-autolla tai täysperävaunulla. Sielä missä taas ajetaan kuorma-autolla lähes 100km/h, niin ei pärjää traktori kalustolla kuin siihen 5 km asti.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: Varjo79 - 19.12.17 - klo:09:17

Vielä tuosta tiekarhusta.

Tehdäänkö niitä enää uusia? En ole 40-vuotta uudempaa tainnut nähdä.

Weekmas tekee. On sitte ylipäätään tommonen höylä kyllä semmonen vehje ajaa ainaki nää uudemmat että.
Nappuloita on kahvois enempiku motos. Täytyy myöntää että ensi yrittämällä.en saanu moista vehjettä edes liikkeelle😟
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: mies - 19.12.17 - klo:09:26
50 euroa tunnilta riittää hyvin traktorihommissa. Kun sen suhteuttaa työtehoon. Jos koneella ajaa vaihtoon mennessä sen 6000 tuntia, on traktori tuonut omistajalle jo 300000 euroa bruttona  . Jäähän koneelle jäännösarvokin. Pitää riittää. Helpompi yhtälö kuin meillä rahdinajajilla. Ei autokalusto suhteessa ole kallis, mutta kulut eri luokkaa. Auraukset meni vuosia sitten, ensin osa traktoreille ja siitä aiheutui se että ei enää vähiä kannattanut ottaa.Nyt rahdinajossa nämä tiet ovat sitten nähty talvikaudella mitä ne ovat. Oma Fendt pysyy vain peltotöissä.

6000 laskutettavaa tuntia.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: Terminator II - 19.12.17 - klo:10:24
50 euroa tunnilta riittää hyvin traktorihommissa. Kun sen suhteuttaa työtehoon. Jos koneella ajaa vaihtoon mennessä sen 6000 tuntia, on traktori tuonut omistajalle jo 300000 euroa bruttona  . Jäähän koneelle jäännösarvokin. Pitää riittää. Helpompi yhtälö kuin meillä rahdinajajilla. Ei autokalusto suhteessa ole kallis, mutta kulut eri luokkaa. Auraukset meni vuosia sitten, ensin osa traktoreille ja siitä aiheutui se että ei enää vähiä kannattanut ottaa.Nyt rahdinajossa nämä tiet ovat sitten nähty talvikaudella mitä ne ovat. Oma Fendt pysyy vain peltotöissä.

6000 laskutettavaa tuntia.

Tohon 6000 tuntiin pitää jo olla kuski kaveriksi. Kaveri ajaa motoon vajaat 4000 tuntia ja vetävät kahdessa vuorossa töitä. Että pitäisi olla jo kaksikin kuskia isännän lisäksi 6000 laskutettavaan tuntiin. tarkoittaa nimittäin vajaata 17 tuntia 356 päivänä vuodessa.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: Varjo79 - 19.12.17 - klo:11:52

On katkeran oloinen tyyppi toi Tuomari, kun ei voi yksin riistää tienhoidosta mielensä mukaan  ;D
Epä onnistunut kuorkki yrittäjä kait monella tapaa.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: kantola - 12.01.18 - klo:22:28
Traktorimarssille liukas lähtö.

https://www.savonsanomat.fi/kotimaa/Vierem%c3%a4ll%c3%a4-protestoitiin-teiden-huonoa-kuntoa-hokkarit-jalkaan-ja-tielle-luistelemaan/1093649 (https://www.savonsanomat.fi/kotimaa/Vierem%c3%a4ll%c3%a4-protestoitiin-teiden-huonoa-kuntoa-hokkarit-jalkaan-ja-tielle-luistelemaan/1093649)
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: metsajussi - 12.01.18 - klo:22:46

Weekmas tekee. On sitte ylipäätään tommonen höylä kyllä semmonen vehje ajaa ainaki nää uudemmat että.
Nappuloita on kahvois enempiku motos. Täytyy myöntää että ensi yrittämällä.en saanu moista vehjettä edes liikkeelle😟


Jos nappulaa on omistajallakin niin kyllähän mm Cat tekee komeita höyliä.

https://www.witraktor.com/koneet/tiehoylat

Tuommoinen 24M niin lähtee sitten polanteet vähän leveämmältäkin tieltä :-))
397 kW / 65800 kg / Emolevy 7,3 m

Olen Lemminkäisen työmaalla aika tuoreen näköisiä nähnytkin varmaan vuoden sisällä. Olisiko Lahdessa jollain urakoitsijallakin ? Yhtiö ilman työkaluja (YIT) ?
Hämärä muistikuva että yksityisen nimen olisin kyljestä bongannut.
Kyllä niitä isoilla työmailla käytetään kun uutta tietä tehdään, ei oikein ole kilpailevaa laitetta olemassa.
Vaan eihän niitä nyt tavalliseen katukunnossapitoon raaskita käyttää.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: Moerkoe - 12.01.18 - klo:22:47

Vielä tuosta tiekarhusta.

Tehdäänkö niitä enää uusia? En ole 40-vuotta uudempaa tainnut nähdä.

Tehdään niitä. Jutun kuvassa useampikin.

Lainaus
 Eivät ne sukupuuttoon ole kuolleet. Meidänkin pihassa niitä seisoo viisi valmiina työhön, veistelee Rauman Lapissa varikkoa pitävän Tiehöyläpalvelu Alhontausta Jari Oy:n omistaja Jari Alhontausta.
http://ls24.fi/uutiset/tiet-kaipaisivat-kunnostusta-ely-keskukset-eivat-kayta-tiehoylia-saastoihi-vedoten

Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: TomppaH - 13.01.18 - klo:10:17
Myöskin new holland ja volvo tekee tiehöyliä. Aika paljon asvalttipohjista ja ihan sorapihoistakin tehdään höylä+ bobcat yhdistelmällä
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: JD6630 - 14.01.18 - klo:19:26
Oulussa on tänä talvena liikkunut aika paljonkin tiekarhuja polannetta poistamassa. Tosin nyt onkin paljon lunta ja tiet paskassa kunnossa.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: AJL - 14.01.18 - klo:19:48
Millähän laskimella ne aina laskee tuota tiehöylän käyttöäkin niin kalliiksi, kun sitten kuitenkin moneen kertaan yrittävät hinkata pintaa tasaseks näillä kevyemmillä vermeillä. Sama kesäsin nämä soratiet, jollain kevyellä lanalla vedellään näitä murskeen irtokiviä monttuihin ja ensimmäinen auto heittää ne niistä montuista takas reunoille.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: metsajussi - 14.01.18 - klo:22:16
Mikähän siinä tiehöylässä on niin kallista ylläpitää?

Tietysti hankintahinta on erikoiskoneella tavallista kuorma-autoa huomattavasti kovempi ja käyttöalue kapeampi, mutta ei kai muuttuvissa kuluissa ole hirveää eroa ellei tarvita eksoottisia varaosia? Niitä nyt ei kai nykyisissä merkkikoneissa erityisen usein kuitenkaan kaivata ellei kone ala olla jo elämänsä ehtoopuolella.

Terää nyt saattaa mennä enemmän kun sillä saatetaan oikeasti jotakin tehdäkin, mutta työn tulokseen nähden muuten?

Tietenkin jos hinnoittelu on puhtaasti euroa per juoksukilometri ilman mitään kytköstä työn jälkeen niin kyllähän autolla sen nopeammin läpi pyyhkäisee vähän pintaa hennosti silittäen, mutta....
Ammatitaitoinen höyläkuski saa parempaa palkkaa kuin perus autokuski?
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: icefarmer - 14.01.18 - klo:22:28
Mikähän siinä tiehöylässä on niin kallista ylläpitää?

Tietysti hankintahinta on erikoiskoneella tavallista kuorma-autoa huomattavasti kovempi ja käyttöalue kapeampi, mutta ei kai muuttuvissa kuluissa ole hirveää eroa ellei tarvita eksoottisia varaosia? Niitä nyt ei kai nykyisissä merkkikoneissa erityisen usein kuitenkaan kaivata ellei kone ala olla jo elämänsä ehtoopuolella.

Terää nyt saattaa mennä enemmän kun sillä saatetaan oikeasti jotakin tehdäkin, mutta työn tulokseen nähden muuten?

Tietenkin jos hinnoittelu on puhtaasti euroa per juoksukilometri ilman mitään kytköstä työn jälkeen niin kyllähän autolla sen nopeammin läpi pyyhkäisee vähän pintaa hennosti silittäen, mutta....
Ammatitaitoinen höyläkuski saa parempaa palkkaa kuin perus autokuski?
aika hienoja peliä nuo uudet höylät kun vertaa siihen peruslokomoon aikoinaan jossa etupyörät käänty ja terä liikku pakassa kiinni olevalla vivulla, saattanu hinta pompsahtaa :-\ :-\ :-\ :-\ :-\
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: Moerkoe - 15.01.18 - klo:09:21
Mikähän siinä tiehöylässä on niin kallista ylläpitää?

Tietysti hankintahinta on erikoiskoneella tavallista kuorma-autoa huomattavasti kovempi ja käyttöalue kapeampi, mutta ei kai muuttuvissa kuluissa ole hirveää eroa ellei tarvita eksoottisia varaosia? Niitä nyt ei kai nykyisissä merkkikoneissa erityisen usein kuitenkaan kaivata ellei kone ala olla jo elämänsä ehtoopuolella.

Terää nyt saattaa mennä enemmän kun sillä saatetaan oikeasti jotakin tehdäkin, mutta työn tulokseen nähden muuten?

Tietenkin jos hinnoittelu on puhtaasti euroa per juoksukilometri ilman mitään kytköstä työn jälkeen niin kyllähän autolla sen nopeammin läpi pyyhkäisee vähän pintaa hennosti silittäen, mutta....
Ammatitaitoinen höyläkuski saa parempaa palkkaa kuin perus autokuski?

Voisi kuvitella, että käyttötunnit jää pienemmiksi ja näin tuntihintaa pitää nostaa kuolettamisen takia. Kuorma-autoille on monenmoisempaa käyttöä, tiehöylällä ei sorakuormia kuskailla.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: Terminator II - 15.01.18 - klo:11:57
Mikähän siinä tiehöylässä on niin kallista ylläpitää?

Tietysti hankintahinta on erikoiskoneella tavallista kuorma-autoa huomattavasti kovempi ja käyttöalue kapeampi, mutta ei kai muuttuvissa kuluissa ole hirveää eroa ellei tarvita eksoottisia varaosia? Niitä nyt ei kai nykyisissä merkkikoneissa erityisen usein kuitenkaan kaivata ellei kone ala olla jo elämänsä ehtoopuolella.

Terää nyt saattaa mennä enemmän kun sillä saatetaan oikeasti jotakin tehdäkin, mutta työn tulokseen nähden muuten?

Tietenkin jos hinnoittelu on puhtaasti euroa per juoksukilometri ilman mitään kytköstä työn jälkeen niin kyllähän autolla sen nopeammin läpi pyyhkäisee vähän pintaa hennosti silittäen, mutta....
Ammatitaitoinen höyläkuski saa parempaa palkkaa kuin perus autokuski?

Voisi kuvitella, että käyttötunnit jää pienemmiksi ja näin tuntihintaa pitää nostaa kuolettamisen takia. Kuorma-autoille on monenmoisempaa käyttöä, tiehöylällä ei sorakuormia kuskailla.

No tuntihinta korreloi suoraan käyttömäärää. Se on sama tuossa sairaalan mangneettikuvaus laitteessa. Kuvaaminen on kallista ja ei raskita kuvata. Tosin sairaalan kalusto on ostettu verorahoilla. Tiehöylä taas urakoitsian tienaamilla rahoilla. Käytöstä jos maksettaisiin, niin useampi ostaisi tiehöylän varsinkin jos sitä käyttöä olisi. Silloin taas tunti hintakin todenäköisesti laskisi. Nyt vähällä käytöllä pitää hankintahinta kuolettaa isommalla tunti hinnalla.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: kantola - 16.01.18 - klo:03:31
Juna kulkee. Traktori-tyrijöillekin muistetaan antaa pyyhkeitä, tottakai.

Koneman - Auran perässä.. https://www.youtube.com/watch?v=-10Q18jn8lg
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: mekano - 17.01.18 - klo:21:13
Toiset ei saa edes lapiolla kunnon jälkeä tehtyä.
Eli miehestä tai no henkilöstä kiinni. Erottaa tuostakin meidän kylätiestä aina kun kuski on vaihtunu,olipa auravärkkinä setori tahikka sisu.
Sillon,kauan sitten kun olin nuori,kateltiin ihastellen kun lumi lensi aivan oikeasti,korkealle ja kauas. Aamuvarhain vedettiin niin perkeleenmoista kyytiä tie auki mutta ei ihan reunaan asti. Iltapäivällä käivät toisen lenkin jolloin vedettiin viittoja myöen. ei ollu tuommoisia valleja kun nykyään tulee hitaammin ajaen.

Lainataan vähän tätä vanhempaa kommenttia... Taitolaji niinkuin monet muutkin hommat. Toki välineet työn mukaan, voiveitsella on aika huono viipaloida leipää.

"Norjan YLE" Nrk esittää jo kolmatta kautta sarjaa Brøyt i vei joka näyttää norjalaisten auraajien elämää (eli huom. sisältää lopulta aika vähän aurausta...)
Mutta ihan mielenkiintoista nähdä paikallista kalustoa. Maantiellä lumi lentää pitkälle koska on pakko, muuten valuisi tielle. Meillä tuollaiset aurat peittäisi
kaikki liikennemerkit.

Kärkiaurat kun vetävät kolonnaa ja isot heittävät maantieaurat kun leventävät tietä. Aika paljon norjalaisen GMI:n tekeleitä:
http://www.gmi-as.no/

Toki luulisi että ahtaille kapeille kaduille löytyisi jotain muuta kuin neliveto-scania noin isolla auralla mutta näin Tromssassa, hyppää kohtaan 6:36:
https://tv.nrk.no/serie/broeyt-i-vei/DNRR22000216/sesong-3/episode-2
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: hummeri5 - 03.02.18 - klo:22:25
Kyllä taas surkeeta aurausta traktorilla...Kauheeta pyykkilautaa ei meinaa penkillä pysyä.Traktorit siis ventitkin kuuluu pellolle. :o :o
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: SamiT - 03.02.18 - klo:23:32
Mitenkähän meidän seudun traktoriauraajat saisi edes yhden lenkin ajamaan hieman hiljempaa? Koko ajan täysillä ja aura pomppii jatkuvasti. Onko vika aurassa, vauhdissa vai kuskissa, sitä en osaa sanoa mutta jotakin pitäisi tehdä asialle.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: Peltola - 03.02.18 - klo:23:42
Mitenkähän meidän seudun traktoriauraajat saisi edes yhden lenkin ajamaan hieman hiljempaa? Koko ajan täysillä ja aura pomppii jatkuvasti. Onko vika aurassa, vauhdissa vai kuskissa, sitä en osaa sanoa mutta jotakin pitäisi tehdä asialle.

Sais nuo traktorimiehet kysyä Vuometilta, mikä ero on kun Fmg:n jälki on kynnöspeltoa ja Vuometin aina kuin uudella asfaltilla ajais. Enkä ole aurakauppias.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: SamiT - 04.02.18 - klo:09:27
Mitenkähän meidän seudun traktoriauraajat saisi edes yhden lenkin ajamaan hieman hiljempaa? Koko ajan täysillä ja aura pomppii jatkuvasti. Onko vika aurassa, vauhdissa vai kuskissa, sitä en osaa sanoa mutta jotakin pitäisi tehdä asialle.

Sais nuo traktorimiehet kysyä Vuometilta, mikä ero on kun Fmg:n jälki on kynnöspeltoa ja Vuometin aina kuin uudella asfaltilla ajais. Enkä ole aurakauppias.

FMG:n näköiset oranssit aurat täällä liikkuvat, pitääkin katsoa kun koneet seuraavan kerran näkee että onko tosiaan FMG-auroja nämä pomppuaurat.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: ilkka - 04.02.18 - klo:10:35
Varmaanki teräkulma vaikuttaa jotain. Kuvista kateltuna niissä eroa.
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: kantola - 14.03.18 - klo:20:31
Lumihomoille terveisiä. https://youtu.be/jtb76avSlFY?t=40
Otsikko: Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kirjoitti: Hervast - 14.03.18 - klo:20:40
No on sitä varmmaan kosulan suunnallahhii tullut vitiä semmoset 25 senttijä kahessa päevässä... helevetti !