• Tavallinen aihe

Aihe Traktori ei ole kuorma-auto  (Luettu 24837 kertaa)

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3126
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Ehkä auraa on yritetty kannatella tai säätää sitä vähän ylemmäksi kun tiet ovat vielä puolisulia. Ainakin täällä on päällystetien ensiauraus ollut lainelautaa välillä kuorma-autonkin jäljiltä. Kevättalvella ovat sitten tosi tasaisia. Tasaisia on kyllä traktorinkin jäljiltä ollut, eipä näillä kyläteillä mitään moottoritienopeuksia kukaan ajakaan.

Auran säädöistä ja vauhdista se varmaan riippuu vähintään yhtä paljon kuin työntäjän tyypistä.

Tuomari

  • Vieras
Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Mistä ihmeen ilma- ja öljyjarruista te höpötätte? Eihän mitkään kulkuneuvojarrut ilmalla tai öljyllä toimi.

Ehkä niitä voidaan käyttää ilmalla ja jäähdytys öljyllä.


Kyllähän toi tonninen ventti on aika rötkylä menemään, mutta onhan se kuitenkin vaan raktori. Nuppirahtaus on nuppirahtausta, mutta kyllähän raktorilla pääsee kuraisissa olosuhteissa huomattavasti paremmin. Että jos ei puolikas tai täysperä ole vaatimuksena, niin kyllähän sitä raktorillakin ehtii.

Raktorilla ei tee auraus tai lanaushommissa mitään. Paitsi jos lana on julmetun iso ja painava. Ei se siltl karhua voita. Auraamiseen raktori on liian pieni ja paskamaisin on lyhyt akseliväli. Aika hyppimistä on kun ajaa millä vaan raktoriauran jäljessä.

Märkälevyjarrujen jäähdytys öljyllä takkuaa jo + 50 km/h. Traktori on traktori.

Lemmy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 887
Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Parhaiten tämä paikallinen tie on traktorilla lanattu. Karhut ei ole saaneet riittävästi tavaraa irti, jotta kuopat olisi kadonneet.

Miten ni öljykylpyiset jarrut ei sopisi kovempiin nopeuksiin? Kolme kertaa nopeammin ne jarrulevyt pyörii kuin pyörät omissa laitteissa, vaikka nämä kulkee vaan kyllä sen kolmekymppiä.
Kaaoksesta nousee harha, meille se on tähtitarha.
http://haapasalontila.fi/index.html

vatanen

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 235
Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
kyllä tuo traktorilla teiden auraamisyritys pitäis lailla kieltää!täälläkin nyt parivuotta joku urakoija yrittäny tuota kylätietä lumesta aurata,iso vihreä traktori on alusterillä ja etuauralla.ei tuu hevon*****jakaan siitä hommasta.puolimetriä jää aurauskepeistä penkka ja aura ilmas muutenkin tuntuu olevan,alaterällä kun yrittää vetää,niin eihän se raukka muuta kun tyhjää lyö jos vähä painattaa!yks pieni mäen nyppylä on ties ja senkin joutuu tulla molemmat puolet alaspäin,kun ei kulje muuten :D.aivan turhaa hommaa.auraukseen on kyllä olemas oikeanlaiset koneet,ollu jo vuosikymmeniä!täyttä pelleilyä noitten traktorien kans,eikä ne kerkiä edes minnekkään,kun koko maailman auruut haalletaan ja kalusto ei riitä alkuunkaan siihen.

mike

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1809
Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Ehkä auraa on yritetty kannatella tai säätää sitä vähän ylemmäksi kun tiet ovat vielä puolisulia. Ainakin täällä on päällystetien ensiauraus ollut lainelautaa välillä kuorma-autonkin jäljiltä. Kevättalvella ovat sitten tosi tasaisia. Tasaisia on kyllä traktorinkin jäljiltä ollut, eipä näillä kyläteillä mitään moottoritienopeuksia kukaan ajakaan.

Auran säädöistä ja vauhdista se varmaan riippuu vähintään yhtä paljon kuin työntäjän tyypistä.

Siihen ei ole kuin yksi syy, auto joustaa ja ei saa korjattua heittoja ennen kun seuraavana talvena.
"ei mikkään mee saatana kohtuuella,se oli sen edellisen Teen kanssa sama homma.Viinaa pittää juua!"

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 21051
  • vastustan
Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Ehkä auraa on yritetty kannatella tai säätää sitä vähän ylemmäksi kun tiet ovat vielä puolisulia. Ainakin täällä on päällystetien ensiauraus ollut lainelautaa välillä kuorma-autonkin jäljiltä. Kevättalvella ovat sitten tosi tasaisia. Tasaisia on kyllä traktorinkin jäljiltä ollut, eipä näillä kyläteillä mitään moottoritienopeuksia kukaan ajakaan.

Auran säädöistä ja vauhdista se varmaan riippuu vähintään yhtä paljon kuin työntäjän tyypistä.
aurahan kelluu aurausasennossa jalaksien/pyörien ja nivelöidyn työntörungon varassa jottatuota ei siihen nyt auton heilumiset kauheasti vaikuta...

Siihen ei ole kuin yksi syy, auto joustaa ja ei saa korjattua heittoja ennen kun seuraavana talvena.
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

hummeri5

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 659
Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
kyllä tuo traktorilla teiden auraamisyritys pitäis lailla kieltää!täälläkin nyt parivuotta joku urakoija yrittäny tuota kylätietä lumesta aurata,iso vihreä traktori on alusterillä ja etuauralla.ei tuu hevon*****jakaan siitä hommasta.puolimetriä jää aurauskepeistä penkka ja aura ilmas muutenkin tuntuu olevan,alaterällä kun yrittää vetää,niin eihän se raukka muuta kun tyhjää lyö jos vähä painattaa!yks pieni mäen nyppylä on ties ja senkin joutuu tulla molemmat puolet alaspäin,kun ei kulje muuten :D.aivan turhaa hommaa.auraukseen on kyllä olemas oikeanlaiset koneet,ollu jo vuosikymmeniä!täyttä pelleilyä noitten traktorien kans,eikä ne kerkiä edes minnekkään,kun koko maailman auruut haalletaan ja kalusto ei riitä alkuunkaan siihen.
Näin täälläkin,laatu traktorilla aivan surkeeta.Vaikka kuinka iso traktori ei auta näköjään.

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Ehkä auraa on yritetty kannatella tai säätää sitä vähän ylemmäksi kun tiet ovat vielä puolisulia. Ainakin täällä on päällystetien ensiauraus ollut lainelautaa välillä kuorma-autonkin jäljiltä. Kevättalvella ovat sitten tosi tasaisia. Tasaisia on kyllä traktorinkin jäljiltä ollut, eipä näillä kyläteillä mitään moottoritienopeuksia kukaan ajakaan.

Auran säädöistä ja vauhdista se varmaan riippuu vähintään yhtä paljon kuin työntäjän tyypistä.
aurahan kelluu aurausasennossa jalaksien/pyörien ja nivelöidyn työntörungon varassa jottatuota ei siihen nyt auton heilumiset kauheasti vaikuta...

Siihen ei ole kuin yksi syy, auto joustaa ja ei saa korjattua heittoja ennen kun seuraavana talvena.
Ainakin traktorikalustolla käännetään auraa liikaa poikkipäin,kun yritetään ajaa tie menemällä eestaas.Vaikka pitäis ajaa kahteen kertaan.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9771
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Enempi se aurausjälki on kiinni muista seikoista kuin että mikä vehjes sitä auraa työntää.

Aurakoneessa pitäis olla voimaa että jaksaa kulkea, semmoinen 7-10 tonnin yhdistelmä vaatii mäkisemmissä maisemissa reilut 200 heppaa tappitehoa että pystyy ajamaan polanneterä maassa ja vastamäissäkin työnnättämään hieman penkkaa vasten. Ja renkaat palakumit mielellään nastoilla.

Auransäätö toinen juttu, kaikkia auroja ei vaan saa toimimaan kaikkien veturien kanssa. Itse en edes yritä järkeillä mikä siinä vaikuttaa mihinkin. Yksi seikka mikä varmasti myös vaikuttaa jälkeen, on polttoaineensäästö. Ennen kun taksat oli suhteessa kuluihin paremmat, auraajat raaskivat ottaa jokatoinen kerta ala- tai polanneterän mukaan auraukseen. Nyt tuntuu että se on hyvä jos joka 3. tai 4. kerta raaskitaan raspata. Tuo kun tuntuu olevan se ainoa keino, jolla saa ne auran pomppiessa tulevat laineet pois.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

mike

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1809
Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Ehkä auraa on yritetty kannatella tai säätää sitä vähän ylemmäksi kun tiet ovat vielä puolisulia. Ainakin täällä on päällystetien ensiauraus ollut lainelautaa välillä kuorma-autonkin jäljiltä. Kevättalvella ovat sitten tosi tasaisia. Tasaisia on kyllä traktorinkin jäljiltä ollut, eipä näillä kyläteillä mitään moottoritienopeuksia kukaan ajakaan.

Auran säädöistä ja vauhdista se varmaan riippuu vähintään yhtä paljon kuin työntäjän tyypistä.
aurahan kelluu aurausasennossa jalaksien/pyörien ja nivelöidyn työntörungon varassa jottatuota ei siihen nyt auton heilumiset kauheasti vaikuta...

Siihen ei ole kuin yksi syy, auto joustaa ja ei saa korjattua heittoja ennen kun seuraavana talvena.

Molemmat tiedämme millä asia korjaantuu, kiviä lavalle ja auton alusta kunnossa.

Täällä meillä autoilija otti aurauksia ja osti vanhan Volvon F12 kolmiakselisen romun.Sen jäjiltä kaikki aaltona, mennä keikutteli kaikki laineelle.

Läpivetävä neljäakselinen Sisu tuossa naapuri kylässä ajelee ja on tasasta.

Että selitä nyt sitten :)
"ei mikkään mee saatana kohtuuella,se oli sen edellisen Teen kanssa sama homma.Viinaa pittää juua!"

nuffieldmaster

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1719
Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Ehkä auraa on yritetty kannatella tai säätää sitä vähän ylemmäksi kun tiet ovat vielä puolisulia. Ainakin täällä on päällystetien ensiauraus ollut lainelautaa välillä kuorma-autonkin jäljiltä. Kevättalvella ovat sitten tosi tasaisia. Tasaisia on kyllä traktorinkin jäljiltä ollut, eipä näillä kyläteillä mitään moottoritienopeuksia kukaan ajakaan.

Auran säädöistä ja vauhdista se varmaan riippuu vähintään yhtä paljon kuin työntäjän tyypistä.
aurahan kelluu aurausasennossa jalaksien/pyörien ja nivelöidyn työntörungon varassa jottatuota ei siihen nyt auton heilumiset kauheasti vaikuta...

Siihen ei ole kuin yksi syy, auto joustaa ja ei saa korjattua heittoja ennen kun seuraavana talvena.
Ainakin traktorikalustolla käännetään auraa liikaa poikkipäin,kun yritetään ajaa tie menemällä eestaas.Vaikka pitäis ajaa kahteen kertaan.

Ainakin tuo 500 tie aurataan kuorma-autollakin kahteen kertaan kun ei leveys aurassa riitä kerta-ajolla. Kuorma-autoauraajat ajaa niin halvalla, ettei traktorilla ole kilpailuissa mitään jakoja pärjätä hinnassa.
Markkinoiden Wahwimmat Wieska -lumilingot saat Kuuksenvaarasta parhaimpaan hintaan!
040-7306421  SOITA!  https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Täällä aurataan hyvin uusilla traktoreilla auroilla ja saavat tiehen kilometrikaupalla sellaista vajaan metrin jaksolla olevaa aaltoa. Ajavat aina täyttä 50km/h ja viikko aikaa kolaroikin mutkassa kaahatessana toinen traktori kuorma-auton kanssa kevyesti. Jos ovat jostakin syystä joutuneet hidastamaan ajonopeutta niin silloin on tie tasainen ja aurattu reunaan asti, muuten on pomppuuja koko matka ja puoli metriä auraamatta keppeihin. Onko vika koneissa vai kuskeissa, en osaa sanoa mutta epäilen jäljempänä mainittuja ongelman lähteeksi. Ennen ajoi vanhalla SL-Sisulla kokenut vanhan liiton urakoitsija tiet auki ja puhdasta, tasaista ja reunaan asti aurattu. Tämän traktoripelleilyn aikana tie ei ole ikinä kunnossa.
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

razer

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 47
Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Kyl se traktorillakin auraus onnistuu pomppimatta. Itellä T190 valtran keulalla AM-tehon 4.3 teräleveyden aura eikä pompi ku säätää kulman kohdilleen. Mulla on suoraan etunostolaitteessa, toisella urakoitsijalla samanlainen aura mut aurapuskuskurissa. Tiet on sen jäljiltä aivan hirveät ajaa. Se myös ajaa niin kovaa kuin traktori kulkee, ite pyrin ajamaan 25-30 km/h ja hyvin sujuu. Et kyl se aika paljon enemmän on tekijästä ku kalustosta kiinni.

Ja sit tietysti jos aurataan useamman kerran eikä höylätä polannetta pois ni alkaa kaikki aurat hyppimään. Pitäs hommata itellekki polanneterä mut ei vielä hoitokilometrit riitä sen kuolettamiseen.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9771
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
Täällä aurataan hyvin uusilla traktoreilla auroilla ja saavat tiehen kilometrikaupalla sellaista vajaan metrin jaksolla olevaa aaltoa. Ajavat aina täyttä 50km/h ja viikko aikaa kolaroikin mutkassa kaahatessana toinen traktori kuorma-auton kanssa kevyesti. Jos ovat jostakin syystä joutuneet hidastamaan ajonopeutta niin silloin on tie tasainen ja aurattu reunaan asti, muuten on pomppuuja koko matka ja puoli metriä auraamatta keppeihin. Onko vika koneissa vai kuskeissa, en osaa sanoa mutta epäilen jäljempänä mainittuja ongelman lähteeksi. Ennen ajoi vanhalla SL-Sisulla kokenut vanhan liiton urakoitsija tiet auki ja puhdasta, tasaista ja reunaan asti aurattu. Tämän traktoripelleilyn aikana tie ei ole ikinä kunnossa.

Se tuo liian kapea tie syntyy, kun auraaja ei uskalla ajaa renkaiden pidon puuttuessa tarpeeksi reunassa ja reunavallia kevyesti puskettaen.
Taannoin täälläkin auraili eräs "moniosaaja" yrittäjä 8550 valmetilla. Kuorma-autoaura keulassa, etukuormaimella nosto, ei mitään painoa nostolaitteissa ja kierroksilla tehty 50 nopeus. Oli mukavasti lainetta tiessä noina aikoina. Paha olo tuli jo katsoessa sitä aurausta sivusta kun traktorin perä hyppi jatkuvasti laineiden tahtiin.
Viimeinen niitti hänen palveluksiensa suhteen oli, kun hän pokkana esitti että tiekuntien pitäisi kerätä "kolehti" jotta hän voisi hankkia raspin tekemiensä laineiden poistamiseen  ;D Ei ole sillä kaverilla röyhkeydellä rajaa.

Meidän yksityistiellä on käynyt monenlaista auraajaa vuosien varrella. Parhaimpiin kuuluvaa jälkeä teki kaupungin nelivetoinen sisu kuorma-auto, jossa oli puntti takana ja aura keulassa. Toki silloin joutui käyttämään pari kertaa talvessa kaupungin tiekarhua polanteenpoistossa, mutta sekään ei ollut ongelma, kun polaanteenpoisto ei maksanut edes sitävähää mitä yksi lumenaurauskerta nykyään.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

Tuomari

  • Vieras
Vs: Traktori ei ole kuorma-auto
kyllä tuo traktorilla teiden auraamisyritys pitäis lailla kieltää!täälläkin nyt parivuotta joku urakoija yrittäny tuota kylätietä lumesta aurata,iso vihreä traktori on alusterillä ja etuauralla.ei tuu hevon*****jakaan siitä hommasta.puolimetriä jää aurauskepeistä penkka ja aura ilmas muutenkin tuntuu olevan,alaterällä kun yrittää vetää,niin eihän se raukka muuta kun tyhjää lyö jos vähä painattaa!yks pieni mäen nyppylä on ties ja senkin joutuu tulla molemmat puolet alaspäin,kun ei kulje muuten :D.aivan turhaa hommaa.auraukseen on kyllä olemas oikeanlaiset koneet,ollu jo vuosikymmeniä!täyttä pelleilyä noitten traktorien kans,eikä ne kerkiä edes minnekkään,kun koko maailman auruut haalletaan ja kalusto ei riitä alkuunkaan siihen.

Säälittävää touhua olen minäkin nähnyt. Traktoreita on ollut kaikenmerkkisiä, ja vahinkoja sen verran tullut että ökypeltotuilla ne on talven auraustappiot maksettu. Jälki on juuri tuollaista kuin Vatanen kertoo. Ja olen edelleen sitä mieltä mitä tuo Mike kertoili neliakseli Sisun jäljestä. Säälittävää rääpimistä olen nähnyt näillä Valtroilla ja John Deereillä. Jos yhteiskunta ei tukisi maataloustuilla, niin huutolaisena kulkisivat. Eräs sai Fendtinkin hajalle, joka ei edes teoriassa olisi mahdollista.

Viimeksi muokattu: 17.12.17 - klo:15:51 kirjoittanut Tuomari