Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Mikä jytkähti ?  (Luettu 16762 kertaa)

Dr.Who

  • Vieras
Vs: Mikä jytkähti ?
Tuolla aiemmin mainitsin että tyyppivika.Ja sitä se siltäosin on koska tuo valu näyttää olevan ijan haperon näköistä.Liekö jotain bilateraalista kaupankäyntiä, mahtaisko belarutsin vastaava käydä tuohon :)

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65463
Vs: Mikä jytkähti ?
eiks valtun valuja sanottu jo aikanaan hiekkavaluiks?   oli sen verta suurella toleranssilla.

Köntys

  • Vieras
Vs: Mikä jytkähti ?
eiks valtun valuja sanottu jo aikanaan hiekkavaluiks?   oli sen verta suurella toleranssilla.


Se on valumötti

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Mikä jytkähti ?
  Joskushan mainostivat siirtyneensä johonkin pallografiittivaluihin, jospa se grafiitin määrä on nostettu liian suureksi.

Yrjö-Einari

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 579
  • Quod scripsi, scripsi
Vs: Mikä jytkähti ?
Naapurilla oli  590 massikka ja vastaava paikka tai pooriakseli petti nostolaiteissa useita kertoja . Vaihtoi 3 kertaa osan ennenkuin vaihtoi viimein traktoria. Yleensä massikassa on kuitenkin murtopulttit jotka katkeaa  eli vetovarret.
Kolme kierähdystä ja työntö niin varmasti lentää, sano entinen kuulantyöntäjä

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4396
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Mikä jytkähti ?
Massikan nostolaitteet ovat tuohon aikaan olleet vähän hintelät kyllä. Mutta en mä niitä tuolla lailla koskaan rikki kuitenkaan saanut. Ilmeisesti tarvitaan painavia perävehkeitä ja kovia iskuja.

3000-sarjaisesta meni kerran pooriakselista toisesta päästä poorit sileeksi. Onneksi siinä on jo ulkopuoliset sylinterit, pääsi työkoneen kera kotiin kun pakkonostolla vaan ajoi molemmat kynkät ylös asti vaikka niillä ei enää mekaanista yhteyttä akselin kautta ollutkaan. Rihlat taisivat olla yksinkertaisesti vaan niin kuluneet että lopulta pyörähti ympäri.

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Mikä jytkähti ?
  Joskus verkuista katkesi tai irtosi se sokka siitä koiranluusta mikä työnnsi männästä sitä vääntiötä, kun se putosi paikoiltaan niin tiedän muutaman tapauksen että oli työntänyt kannen halki kun ei ollut osunut oikeaan kohtaan nostaessa..

Yrjö-Einari

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 579
  • Quod scripsi, scripsi
Vs: Mikä jytkähti ?
Kasattiin nostolaitteet  tänään.  Meni toista viikkoa ennenkuin tuli tietoa puretusta traktorista että ehjät osat ovat saatavilla . Hinta oli kyllä kohdallaan eli ei ihan halpaa reilut 40% uusien osien  hinnasta. Uusi mäntä ja vääntiö olivat noin 1000 eur ja olis ollut heti saatavissa mutta kannatti odottaa  purkua kun ei heti ollut vapaita
Kolme kierähdystä ja työntö niin varmasti lentää, sano entinen kuulantyöntäjä

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26125
  • vastustan
Vs: Mikä jytkähti ?
Massikan nostolaitteet ovat tuohon aikaan olleet vähän hintelät kyllä. Mutta en mä niitä tuolla lailla koskaan rikki kuitenkaan saanut. Ilmeisesti tarvitaan painavia perävehkeitä ja kovia iskuja.

3000-sarjaisesta meni kerran pooriakselista toisesta päästä poorit sileeksi. Onneksi siinä on jo ulkopuoliset sylinterit, pääsi työkoneen kera kotiin kun pakkonostolla vaan ajoi molemmat kynkät ylös asti vaikka niillä ei enää mekaanista yhteyttä akselin kautta ollutkaan. Rihlat taisivat olla yksinkertaisesti vaan niin kuluneet että lopulta pyörähti ympäri.
joskus on valmetista ollu poikki tuo pallotappiki ja tuli kuntoon hitsaamalla, itellä on semmonen perstuntuma että ruoste syö nuo pooriakselit rotan lailla heti kun vähänkään liikkuvat , väliätki kestää melko pitkälle rasvassa...
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4396
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Mikä jytkähti ?
Massikan nostolaitteet ovat tuohon aikaan olleet vähän hintelät kyllä. Mutta en mä niitä tuolla lailla koskaan rikki kuitenkaan saanut. Ilmeisesti tarvitaan painavia perävehkeitä ja kovia iskuja.

3000-sarjaisesta meni kerran pooriakselista toisesta päästä poorit sileeksi. Onneksi siinä on jo ulkopuoliset sylinterit, pääsi työkoneen kera kotiin kun pakkonostolla vaan ajoi molemmat kynkät ylös asti vaikka niillä ei enää mekaanista yhteyttä akselin kautta ollutkaan. Rihlat taisivat olla yksinkertaisesti vaan niin kuluneet että lopulta pyörähti ympäri.
joskus on valmetista ollu poikki tuo pallotappiki ja tuli kuntoon hitsaamalla, itellä on semmonen perstuntuma että ruoste syö nuo pooriakselit rotan lailla heti kun vähänkään liikkuvat , väliätki kestää melko pitkälle rasvassa...

Osansa lienee mun työkoneillani jotka vääntävät ja kääntävät  nostolaitetta kieroon puolin ja toisin. Kolmetonnisessahan noiden poorien kautta ei enää juuri kiertovoimaa välity jos työkone on tasapainoinen. Varsinainen nostovoima tulee ulkopuolelta tasan molempiin nostokynkkiin, poorit pitävät vaan huolta että varret pysyvät synkronissa keskenään mihin ei tavallisesti suurta voimaa vaadita. Perinteinen malli jossa tunkki on siellä perän sisällä keskellä akselia taas välittää kaiken nostovoiman aina juuri noiden poorien kautta.
Isommat niittokoneet ja -murskaimet, puolihinattavat aurat, kiven nostamiset lanan nurkalla, paalien kantaminen talikon toisella reunalla  ym toispuoleiset kuormat sitten kuormittavat tuota yhdysakselia, enemmän tai vähemmän. Aurojen kanssa se mulla pettikin. Olisi varmaan ollut ennakoitavissa jos olisi vähän varsia käsin nostellut ja katsellut.


Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7110
  • karkki vai keppana?
Vs: Mikä jytkähti ?
Kyllä ainakin Valmetin poorit väljistyy, vaikka onkin ulkopuoliset tunkit. Pienen alun kun saa...
pessimisti ei pety!

Mr. M

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 240
Vs: Mikä jytkähti ?
Löystyy poorit jontikastakin. Varsinkin jos erehtyy kynkät irroittamaan ja puhdistaa tiivisteruosteen pois. Parempi ajaa kunnes pettää.

Lemmy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 917
Vs: Mikä jytkähti ?
Olen funtsinut, että ulkopuolisten tunkkien kanssa poorit luistaa aina ääriasennosta toiseen, kun kuljetettava työkone keikkuu puolelta toiselle. Nostosylkky perän sisässä ja voima pooreissa vaikuttaa yleensä aina samaan suuntaan ja ne ei lonksu alituiseen.
Kaaoksesta nousee harha, meille se on tähtitarha.
http://haapasalontila.fi/index.html

Peukalo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 855
Vs: Mikä jytkähti ?
Hydrauliikassahan aina paine karkaa kevyemmälle puolelle. Elikkäs ulkopuolisissa nostosylintereissä paine vatkaa ees taas. Pitäiskö noissa olla sitten joku tasausventtiili että yhtäkova paine kummallekin sylinterille. Aika vaikea äkkiseltään tehdä näin ajatuskuplassa..

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4396
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Mikä jytkähti ?
Hydrauliikassahan aina paine karkaa kevyemmälle puolelle. Elikkäs ulkopuolisissa nostosylintereissä paine vatkaa ees taas. Pitäiskö noissa olla sitten joku tasausventtiili että yhtäkova paine kummallekin sylinterille. Aika vaikea äkkiseltään tehdä näin ajatuskuplassa..

Painehan on varmasti sama ilman venttiiliäkin :-) Öljyä voi kyllä vatkata puolelta toiselle hiukan ennen kuin yhdysakseli lopettaa liikkeen.

Tarkoitat ehkä systeemiä jossa öljy ei liikahda vaikka kuorma seilaisi puolelta toiselle esim sivurajoittimien antamissa puitteissa? Eli sylinterit voivat kantaa erilaista kuormaa ilman että öljy liikahtaa sylinteristä toiseen ja yhdysakseli alkaa tasata.

Periaatteessa helppo: sähköventtiilillä molempien sylintereiden linjat kiinni silloin kun nostolaitetta ei ole tarkoitus liikuttaa... ja auki silloin kun asentoa aktiivisesti muutetaan. Sillin akselin ei tarvitse tasata mitään ellei voima toisella puolella mene kerrassaan negatiiviseksi eli vetovartta nostavaksi. Mikä kyllä monella työkoneella tapahtuukin...

Eri asia sitten olisiko vaivan väärti - ehkä tukevampi pooritus tms on halvempi ja järkevämpi ratkaisu.