Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Liikennetraktorin maatalouskäyttö  (Luettu 43554 kertaa)

Jobbari

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 121
  • No VOi Voi !!!!
Vs: Liikennetraktorin maatalouskäyttö
Eikö oo selvintä että jos:
kone kulkee 50 kymmentä -C
Kone kulkee 40 kymmentä -T

Asiallahan, kuten edellä yritin tulkuttaa, ei ole mitään merkitystä JOS ei satu mitään, ainakaan kuolemaan johtavaa.

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Liikennetraktorin maatalouskäyttö
mitäs jos sallittaisiin se 50 km/h kulkeva traktori rekisteröidä maataloustraktoriksi. Ehkä silloin voitaisiin vaatia se etujousitus ja mitä nyt vaaditaankaan nykyisin liikennetraktoriin. Silloin poistuisi ongelma kumpi se on ja kummalla kortilla. ja nykyisessähän lainsäädännössä on selvästi erotettu liikenne ja maataloustraktori. Toki tuohna se sitten ongelmia jos halutaan tehdä kumpaakin. vaikka silloin jos liikennetraktorilla tehtäisiin maataloustyötä voitaisiin vaatia se c-kortti vaikka sallittaisiinkin p-ö tankissa.
kaikki muut merkit rekisteröidään maataloustraktoreiksi paitsi valtra ainakin täälläpäin vaikka koneet tulevat 50km/h lootalla :o

dmem

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 331
Vs: Liikennetraktorin maatalouskäyttö
Itse olen juuri korottamassa B-kortista C-korttiin. Neljänä iltana teoriaa ja pari ajokertaa. Hinta alle 500€.
Kannattaa tosiaan nyt ajaa C-kortti. Syksyllä huomattavasti kalliimpaa ja hankalampaa.

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: Liikennetraktorin maatalouskäyttö
Tästä asiasta on kanssa niin monta tulkintaa ,että millä kortilla sitä 50km/h kulkevaa traktoria saa ajaa? Jonkun mukaan maatalouskäytössä se t-kortti riittää. Sittenkun ollaan esim. maanajossa ja kyse ei omista maa-aineksista niin si tarvii c-kortin. C-kortin saanti taas vaikeutuu syyskuussa niin paljon,ettei sitä kukaan suorita jossei nyt armeijassa sitten aja. C-kortin hinta n. 3 kertastuu .

tossa tapauksessa tarvit myös liikenneluvan..

eikös c-korttiin ole tulossa kaks eri korttia omia ajoja varten helpommon saatava kortti..

Ammattiajoon oikeuttavan kuorma-autokortin hinta nelinkertaistuu ensi vuonna. Hinnannousu johtuu uudesta EU-direktiivistä.

Uuden direktiivin mukaan korttia varten tarvitaan jopa 280 tuntia ammattipätevyyskoulutusta. Nyt ajokortin suorittanut on voinut saada kuorma-autokortin 14,5 tunnin lisäkoulutuksella.

Aamulehden mukaan kuorma-autokortin hinta nousee nykyisestä reilusta 1500 eurosta noin 6500 euroon ensi syyskuun jälkeen.

Viimeksi muokattu: 11.02.09 - klo:22:07 kirjoittanut mlahti

keskomies

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 616
Vs: Liikennetraktorin maatalouskäyttö
Ja c1e, ite ajelin ton kans tässä syksyllä. Tollanen tilanne saattaa tulla aika äkkii eteen ku on joku iso paku, joka rekisteröity kuormuriks ja jarrukärry. Mutta nytpähä on sekin plakkarissa.

Konemies

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 295
Vs: Liikennetraktorin maatalouskäyttö
Juttuhan menee niin että joilla jo on C - kortti niin luokitellaan että omaa ammattipätevyyden. Seuraava koulutustarve tulee vuoteen 2014 mennessä. Menee samaan linjaan kuin tulityö, tieturva ym koulutukset. Uusitaan viiden vuoden välein. Mutta jos kortiton poitsu haluaa tuon ammattikortin niin pitkä on koulu..

http://www.ake.fi/AKE/Ammattiliikenne/Ammattip%C3%A4tevyys/

Pehtoori

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 83
Vs: Liikennetraktorin maatalouskäyttö
mitäs jos sallittaisiin se 50 km/h kulkeva traktori rekisteröidä maataloustraktoriksi. Ehkä silloin voitaisiin vaatia se etujousitus ja mitä nyt vaaditaankaan nykyisin liikennetraktoriin. Silloin poistuisi ongelma kumpi se on ja kummalla kortilla. ja nykyisessähän lainsäädännössä on selvästi erotettu liikenne ja maataloustraktori. Toki tuohna se sitten ongelmia jos halutaan tehdä kumpaakin. vaikka silloin jos liikennetraktorilla tehtäisiin maataloustyötä voitaisiin vaatia se c-kortti vaikka sallittaisiinkin p-ö tankissa.

Rakeeteeltaaan neljää kymppiä kulkeva traktori voi olla rekisteröity liikenne- ta maataloustraktoriksi, mutta 50 kulkeva vain liikennetraktoriksi. On nimittäin niin, että maataloustraktorilla ei saa vetää yli 10 tonnin kärryä muussa kuin maatalouskäytössä tai sellaisessa käytössä jossa voi käyttää verotonta polttoainetta. Tommoisilla asiaa tuntemattoman poliisin henkilökohtaisilla mielipitet aiheuttavat vain sekaannusta. Eipä tuo toimittajakaan joka tuon jutun on kirjoittanutole paljon aiheeseen perehtynyt. Suomessa ei taida olla kuin yksi poliisimies joka hallitsee ko asiat - jossain tuolla pohjanmaan suunnalla. On kirjoittanut mm liikennelupakoulutuksen oppiaineistoa.

SiKari

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 348
Vs: Liikennetraktorin maatalouskäyttö
Paljonkohan sitä on tullut tänäänkin lakia rikottua. Meikän Valtra on maataloustraktori, kulkee 55km/h perässä lietekärry 11 tn/lietettä+oma paino, hyvä kun jarrut edes traktorista löytyy. Ei pysähdy näillä keleillä alle 100 m.

Terminator

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7310
  • Demokratian ja ihmisoikeuksien puolesta! YTK:FI
Vs: Liikennetraktorin maatalouskäyttö
Paljonkohan sitä on tullut tänäänkin lakia rikottua. Meikän Valtra on maataloustraktori, kulkee 55km/h perässä lietekärry 11 tn/lietettä+oma paino, hyvä kun jarrut edes traktorista löytyy. Ei pysähdy näillä keleillä alle 100 m.

Et selviä ikman elinkautista.
"Jos kannatat ihmisen oikeuteen valita vapaasti ja haluat kasvattaa yhteistä hyvinvointiamme, niin klikkaa www.ytk.fi"

"*****ilu on luonnon lahja ja sitä pitää käyttää  hyväksi!"

"Kun ay-politrukilta argumentit loppuu, alkaa kepu roistoksi huutelu."

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7085
Vs: Liikennetraktorin maatalouskäyttö
mitäs jos sallittaisiin se 50 km/h kulkeva traktori rekisteröidä maataloustraktoriksi. Ehkä silloin voitaisiin vaatia se etujousitus ja mitä nyt vaaditaankaan nykyisin liikennetraktoriin. Silloin poistuisi ongelma kumpi se on ja kummalla kortilla. ja nykyisessähän lainsäädännössä on selvästi erotettu liikenne ja maataloustraktori. Toki tuohna se sitten ongelmia jos halutaan tehdä kumpaakin. vaikka silloin jos liikennetraktorilla tehtäisiin maataloustyötä voitaisiin vaatia se c-kortti vaikka sallittaisiinkin p-ö tankissa.
kaikki muut merkit rekisteröidään maataloustraktoreiksi paitsi valtra ainakin täälläpäin vaikka koneet tulevat 50km/h lootalla :o

Mullakin vakiona viittäkymppiä kulkeva kone,eikä ole Valtra. Rekisteröidessä kysyttiin kumman haluan, maatalous- vai liikennetraktorin. Isällä ei ole C-korttia joten valinta helppo. Traktorissa on kaikki liikennetraktorin varusteet mm. "kaikki" jousitukset,jarrut ym. Vain piirturi puuttuu. Pienempi paha ajaa ylinopeutta mikäli joku asiasta kiinnostuu,kuin että ajaa kortitta...
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Liikennetraktorin maatalouskäyttö
mitäs jos sallittaisiin se 50 km/h kulkeva traktori rekisteröidä maataloustraktoriksi. Ehkä silloin voitaisiin vaatia se etujousitus ja mitä nyt vaaditaankaan nykyisin liikennetraktoriin. Silloin poistuisi ongelma kumpi se on ja kummalla kortilla. ja nykyisessähän lainsäädännössä on selvästi erotettu liikenne ja maataloustraktori. Toki tuohna se sitten ongelmia jos halutaan tehdä kumpaakin. vaikka silloin jos liikennetraktorilla tehtäisiin maataloustyötä voitaisiin vaatia se c-kortti vaikka sallittaisiinkin p-ö tankissa.
kaikki muut merkit rekisteröidään maataloustraktoreiksi paitsi valtra ainakin täälläpäin vaikka koneet tulevat 50km/h lootalla :o

Mullakin vakiona viittäkymppiä kulkeva kone,eikä ole Valtra. Rekisteröidessä kysyttiin kumman haluan, maatalous- vai liikennetraktorin. Isällä ei ole C-korttia joten valinta helppo. Traktorissa on kaikki liikennetraktorin varusteet mm. "kaikki" jousitukset,jarrut ym. Vain piirturi puuttuu. Pienempi paha ajaa ylinopeutta mikäli joku asiasta kiinnostuu,kuin että ajaa kortitta...
no meitillä on piirturikin kahdessa 50 kulkevassa maataloustraktorissa liikenneluvan takia  ;D

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: Liikennetraktorin maatalouskäyttö
mitäs jos sallittaisiin se 50 km/h kulkeva traktori rekisteröidä maataloustraktoriksi. Ehkä silloin voitaisiin vaatia se etujousitus ja mitä nyt vaaditaankaan nykyisin liikennetraktoriin. Silloin poistuisi ongelma kumpi se on ja kummalla kortilla. ja nykyisessähän lainsäädännössä on selvästi erotettu liikenne ja maataloustraktori. Toki tuohna se sitten ongelmia jos halutaan tehdä kumpaakin. vaikka silloin jos liikennetraktorilla tehtäisiin maataloustyötä voitaisiin vaatia se c-kortti vaikka sallittaisiinkin p-ö tankissa.
kaikki muut merkit rekisteröidään maataloustraktoreiksi paitsi valtra ainakin täälläpäin vaikka koneet tulevat 50km/h lootalla :o

Mullakin vakiona viittäkymppiä kulkeva kone,eikä ole Valtra. Rekisteröidessä kysyttiin kumman haluan, maatalous- vai liikennetraktorin. Isällä ei ole C-korttia joten valinta helppo. Traktorissa on kaikki liikennetraktorin varusteet mm. "kaikki" jousitukset,jarrut ym. Vain piirturi puuttuu. Pienempi paha ajaa ylinopeutta mikäli joku asiasta kiinnostuu,kuin että ajaa kortitta...
no meitillä on piirturikin kahdessa 50 kulkevassa maataloustraktorissa liikenneluvan takia  ;D

meillä 50 km/h kulkeva nyykkäri liikennetraktori ei piirturia. ku ostin sen niin piti käyttää katsastuskonttorilla että sai kilven

Waltteri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 209
Kuka tietää??
Tässä se taas nähdään, kuinka monia eri tulkintoja tähän asiaan on  olemassa. Jokainen poliisi on tehnyt taas oman tulkintansa kyseiseen asiaan.
Kuka osaisi antaa tähän sen oikean vastauksen?? Tietäisikö kenties jokin korkein oikeus kuinka asian laita oikein on??
Toivottavasti edes hallitus käsittelisi tämän asian mahdollisimman nopeasti ja saisi sen hivenen selvemmäksi. Ainakin liikenneministeriö on antanut toimeksiannon hallitukselle keväällä 2008 ja päätös olisi pitänyt tulla vuoden loppuun mennessä.

Onko muuten kellään ollut loppujen lopuksi selvittelyjä poliisin kanssa tienpäällä ajokortin riittävyydestä tai liikennetraktorin käytöstä maatalousajossa?

Teroman

Vs: Liikennetraktorin maatalouskäyttö

Maatalouskäytössä ei liene ongelmia , ongelmat tulee kun lähdet kisaamaan siirto urakoista Kuorma-autoilijoiden kanssa.

Sitä paitsi nykyään traktorit jo kulkee 60,,,70 kmh  eli tuo säännösten selvittely taas on jo aikaansa jäljessä ennekuin saivat mitään valmista,,,,,,,,,,,,,,, ::)

Movado

  • Vieras
Vs: Liikennetraktorin maatalouskäyttö
Mielenkiintoinen aihe pari linkkiä

http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/ptk_59_2008_ke_p_2.shtml

" Martti Korhonen /vas
Sitten kun me katsomme, mitä ministeriö kyseessä olevasta asiasta sanoo ja miten ministeriö asian perustelee, niin ministeriö ilmoittaa yksiselitteisesti, että liikennetraktorin kuljettaminen edellyttää C-luokan ajokorttia. Eli kyllä tässä on hyvin selvä ja, sanoisinko jopa, ikäväkin ristiriita perustelujen ja tulkinnan välillä. Tästä on olemassa kai tällä hetkellä käräjäoikeuden päätös, jossa on käräjäoikeus tulkinnut asiaa niin, että T-kortilla saa ajaa tätä liikennetraktoria. "

http://blog.lylyrajala.fi/?p=139
Samana päivänä puolen päivän tietämillä talossa vieraili useita etelä-pohjalaisia kuorma-autoyrittäjiä kertomassa murheitaan vetäjänään SKALin E-P:n toiminnanjohtaja. Korkean dieselin hinnan lisäksi murheena oli myös heidän tontilleen tulevat ja jatkuvasti määräänsä kasvattavat liikennetraktorit. Niiden kuljettamista ollaan panemassa parasta aikaa aisoihin liikenne- ja viestintävaliokunnassa. Ajatelkaa että tuommonen värkki voi painaa kärryn ja kuorman kanssa jopa 40 tonnia ja sitä on ihan viimeaikaisen käräjäoikeuden päätökselläkin saanut ajella 15-vuotias poika traktorikortilla.

http://www.lvm.fi/web/fi/tiedote/view/415198
Liikennetraktorin kuljettajille ammattipätevyysvaatimukset

KIRJALLINEN KYSYMYS 950/2006 vp
http://www.parlament.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/kk_950_2006_p.shtml

http://www.akt.fi/fi/ajankohtaista/?a=show&id=1141
Liikennetraktorien lainsäädännössä olisi korjattavaa