Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Waltteri - 11.02.09 - klo:08:29
-
Voiko asiaa enää tehdä vaikeammaksi??
http://www.savonsanomat.fi/uutiset/savo/liikennetraktorista-sekaannuksia/358166
-
Tähän saa tasan yhtä monta erilaista vastausta kun on maas poliiseja... Omaa liikennetraktoria ostaes asiasta kyselin niin poliisista sanottiin että liikennetraktori katsotaan maataloustraktoriksi jo sitä käytetään alemman polttoaineveron (löpön) käyttöön oikeuttavassa ajossa. Eli sen mukaan maatalousajossa traktori on aina maataloustraktori välittämättä siitä mitä rek.otteessa lukee. Ajonopeudesta meinas että eivät he ainakaan puutu maatalousajossa 50 km/h kulkevaan hyväkuntoiseen ja jarruilla varustettuun traktoriin. Paljon vaarallisempaa kuulemma on 40 km/h kulkevat vanhat takatuupparit.
-
Tähän saa tasan yhtä monta erilaista vastausta kun on maas poliiseja... Omaa liikennetraktoria ostaes asiasta kyselin niin poliisista sanottiin että liikennetraktori katsotaan maataloustraktoriksi jo sitä käytetään alemman polttoaineveron (löpön) käyttöön oikeuttavassa ajossa. Eli sen mukaan maatalousajossa traktori on aina maataloustraktori välittämättä siitä mitä rek.otteessa lukee. Ajonopeudesta meinas että eivät he ainakaan puutu maatalousajossa 50 km/h kulkevaan hyväkuntoiseen ja jarruilla varustettuun traktoriin. Paljon vaarallisempaa kuulemma on 40 km/h kulkevat vanhat takatuupparit.
Eli tämä kanta on täysin eriävä tuohon juttuun nähden.
-
Finlexistä kopioitua:
14 §
Traktori
T- ja C-luokan ajoneuvo sekä liikennetraktori (traktori) on moottorikäyttöinen pyörillä tai telaketjuilla varustettu ajoneuvo:
1) jossa on vähintään kaksi akselia;
2) jonka suurin rakenteellinen nopeus on vähintään kuusi kilometriä tunnissa;
3) jonka toiminta perustuu ensi sijassa vetävään voimaan; sekä
4) joka on erityisesti tarkoitettu vetämään, työntämään, kuljettamaan ja käyttämään tiettyjä maa- tai metsätaloudessa käytettäviksi tarkoitettuja vaihdettavissa olevia laitteita taikka vetämään maa- tai metsätaloudessa käytettäviä perävaunuja.
Traktori voi olla varustettu kuormien kuljettamiseen maa- tai metsätalouden harjoittamisen yhteydessä, ja siinä voi olla matkustajien istuimia. Traktoriksi ei kuitenkaan lueta erityisesti metsätalouskäyttöön suunniteltuja koneita, kuten juonto- ja kuormatraktoreita, jotka määritellään standardissa ISO 6814:2000, eikä maansiirtokoneiden, jotka määritellään standardissa ISO 6165:2001, alustalle rakennettuja metsäkoneita.
Traktorit jaetaan ominaisuuksiensa perusteella seuraaviin luokkiin:
1) T1-luokka: pyörillä varustetut traktorit, joiden suurin rakenteellinen nopeus on enintään 40 kilometriä tunnissa, kuljettajaa lähinnä olevan akselin pienin raideväli vähintään 1,15 metriä, omamassa ajokuntoisena yli 0,6 tonnia ja maavara enintään yksi metri;
2) T2-luokka: pyörillä varustetut traktorit, joiden suurin rakenteellinen nopeus on enintään 40 kilometriä tunnissa, pienin raideväli alle 1,15 metriä, omamassa ajokuntoisena yli 0,6 tonnia ja maavara enintään 0,60 metriä; jos traktorin painopisteen korkeusarvo maanpinnasta mitattuna jaettuna kaikkien akseleiden pienimpien raidevälien keskiarvolla on yli 0,90, suurin rakenteellinen nopeus saa olla enintään 30 kilometriä tunnissa;
3) T3-luokka: pyörillä varustetut traktorit, joiden suurin rakenteellinen nopeus on enintään 40 kilometriä tunnissa ja omamassa ajokuntoisena enintään 0,6 tonnia;
4) liikennetraktori: tavaran kuljetukseen tarkoitetut kuormaa kantavat nestepainetoimisella runko-ohjauksella varustetut traktorit; liikennetraktori on myös muu traktori, jota käytetään tavaran kuljetukseen kytkentämassaltaan yli 10 tonnin perävaunulla varustettuna; liikennetraktoriksi ei kuitenkaan katsota traktoria, jota käytetään polttoainemaksusta annetun lain (1280/2003) 7 §:ssä tarkoitettuihin kuljetuksiin; liikennetraktorin suurin rakenteellinen nopeus on enintään 50 kilometriä tunnissa;
5) C-luokka: telaketjuin liikkuvat ja ohjattavat traktorit.
Liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella säädetään tarvittaessa traktorin alaluokista.
-
Jos lakia tulkitaan tarkasti, niin 50 kulkeva maatalous käytössä oleva traktori on laiton.
Maataloustraktorin suurin sallittu nopeus on 40 km/h
Liikenetraktorin suurin sallitu nopeus on 50 km/h
Ahdasmieliselle konstaapelille 50 kulkeva traktori löpöllä liikuessan, voi olla päivän isoiman sakon paikka.
Kenen perse kestää ajaa dieselillä kaikki maatalouden ajot.
-
Täysin päivänselvä juttu, miksette ymmärrä ??? lukekaa tuo niin ymmärrätte.
http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/ptk_59_2008_ke_p_2.shtml
Ajokortti vaatimus voi myös muuttua 8)
-
Jarrut pakollisiksi joka kärriin! niin vanhaan kuin uuteen! On noita risloja senverran tullut nähtyä, että joku tolkku sais tulla tähänkin.
Jossain päin eurooppaa tosiaan vaaditaan jarrut joka hinattavaan äkeeseen ja kylvökoneeseen.
-
Voiko asiaa enää tehdä vaikeammaksi??
http://www.savonsanomat.fi/uutiset/savo/liikennetraktorista-sekaannuksia/358166
käsittääkseni tämä on väärä tulkinta..
tulkinta erimielisyyksiä tuotta kahden eri lain ristiriita..
Maa- ja metsätaloudessa käytettävien traktoreiden polttoainemaksuvapaus
Polttoainemaksusta annetun lain 7 §:
Traktoria saadaan käyttää polttoainemaksua suorittamatta maa- ja metsätaloudessa. Metsätalouden kuljetukseksi katsotaan muun ohessa puun korjuuseen käytettävän traktorin siirtäminen puutavaraa kuljettamatta yleisellä tiellä työkohteeseen tai työkohteesta toiseen sekä puutavaran siirtäminen yleisen tien yli.
Maatilatalouden harjoittajan hallitsemaa tai maatilatalouden harjoittajien yhdessä hallitsemaa traktoria saadaan polttoainemaksua suorittamatta käyttää myös kuljetuksiin, jotka liittyvät:
1) maatilatalouden harjoittajan oman tilan puutavaran hankintakauppaan;
2) maatilatalouden harjoittajan oman tilan maa- ja kiviaineksen myyntiin;
3) maatilatalouden harjoittajan omaan puutarhaviljelyyn tai turkistarhaukseen silloinkin, kun niitä harjoitetaan maa- ja metsäta-loudesta erillisenä liikkeenä; sekä
4) maatilatalouden harjoittajan yksityistalouteen.
Maatilatalouden harjoittajalla tarkoitetaan verovelvollista, jota verotetaan maatilatalouden tuloverolain (543/1967) nojalla tai metsätalouden tulosta tuloverolain (1535/1992) 43 §:n nojalla. Maatilatalouden harjoittajan yksityistalouteen liittyvänä kuljetuksena ei pidetä korvausta vastaan tapahtuvaa kuljetusta. Mitä tässä pykälässä säädetään maatilatalouden harjoittajan omasta tilasta, sovelletaan myös maatilatalouden harjoittajan muutoinkin kuin omistussuhteen perusteella hallitsemaan tilaan.
Pykälässä ovat aikaisempaa moottoriajoneuvoverolain 17 a §:ää vastaavat säännökset. Näin ollen maa- ja metsätaloudessa käytettävien traktoreiden polttoainemaksuvapaus koskee samaa traktorin käyttöä kuin lisäverottomuus aikaisemmin. Lakiin tehdyn lisäyksen mukaan maatilatalouden harjoittajalla tarkoitetaan myös sellaista henkilöä, jota verotetaan metsätalouden tulosta tuloverolain 43 §:n nojalla (metsätalouden pääomatulo). Muilta osin tarkoituksena ei ole ollut muuttaa aikaisemman lain mukaista soveltamiskäytäntöä. Jos traktori on varustettu moottorityökoneeksi, siihen sovelletaan lain 6 §:n 1 momentin 1 kohtaa.
http://www.ake.fi/pdf/FAQ-liite7b_Ote_Ajoneuvolaista.pdf
14 §
Traktori ja liikennetraktori
Traktori (1328/30.12.2004)
(1090/11.12.2002) T-luokan ajoneuvo (traktori) on moottorikäyttöinen pyörin tai teloin varustettu ajoneuvo, joka on valmistettu vetämään, työntämään, käyttämään tai kuljettamaan pää- asiassa maa-
tai metsätaloudessa käytettäviä työvälineitä tai vetämään taikka työntämään maa- tai metsätaloudessa käytettäviä ajoneuvoja.
Traktorin suurin rakenteellinen nopeus on enintään 40 kilometriä tunnissa. Liikennetraktori on tavaran kuljetukseen tarkoitettu kuormaa kantava nestepainetoimisella runko-ohjauksella varustettu traktori.
Liikennetraktori on myös muu traktori, jota käytetään tavaran kuljetukseen kytkentämassaltaan yli 10 tonnin perävaunulla varustettuna.
Liikennetraktoriksi ei kuitenkaan katsota traktoria, jota käytetään moottoriajoneuvoverosta annetun lain (722/1966) 17 a §:ssä tarkoitettuihin kuljetuksiin. Liikennetraktorin suurin rakenteellinen nopeus on enintään 50 kilometriä tunnissa.
Liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella säädetään tarvittaessa traktorin alaluokista.
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2003
eli vaikka traktori olisi rekisteröity liikennetraktoriksi sitä ei ei kuitenkaan katsota liikennetraktoriksi, kun sitä käytetään moottoriajoneuvoverosta annetun lain (722/1966) 17 a §:ssä tarkoitettuihin kuljetuksiin.
muutoskatsastusta ei vaadi kukaan..
-
Voiko asiaa enää tehdä vaikeammaksi??
http://www.savonsanomat.fi/uutiset/savo/liikennetraktorista-sekaannuksia/358166
käsittääkseni tämä on väärä tulkinta..
tulkinta erimielisyyksiä tuotta kahden eri lain ristiriita..
Maa- ja metsätaloudessa käytettävien traktoreiden polttoainemaksuvapaus
Polttoainemaksusta annetun lain 7 §:
Traktoria saadaan käyttää polttoainemaksua suorittamatta maa- ja metsätaloudessa. Metsätalouden kuljetukseksi katsotaan muun ohessa puun korjuuseen käytettävän traktorin siirtäminen puutavaraa kuljettamatta yleisellä tiellä työkohteeseen tai työkohteesta toiseen sekä puutavaran siirtäminen yleisen tien yli.
Maatilatalouden harjoittajan hallitsemaa tai maatilatalouden harjoittajien yhdessä hallitsemaa traktoria saadaan polttoainemaksua suorittamatta käyttää myös kuljetuksiin, jotka liittyvät:
1) maatilatalouden harjoittajan oman tilan puutavaran hankintakauppaan;
2) maatilatalouden harjoittajan oman tilan maa- ja kiviaineksen myyntiin;
3) maatilatalouden harjoittajan omaan puutarhaviljelyyn tai turkistarhaukseen silloinkin, kun niitä harjoitetaan maa- ja metsäta-loudesta erillisenä liikkeenä; sekä
4) maatilatalouden harjoittajan yksityistalouteen.
Maatilatalouden harjoittajalla tarkoitetaan verovelvollista, jota verotetaan maatilatalouden tuloverolain (543/1967) nojalla tai metsätalouden tulosta tuloverolain (1535/1992) 43 §:n nojalla. Maatilatalouden harjoittajan yksityistalouteen liittyvänä kuljetuksena ei pidetä korvausta vastaan tapahtuvaa kuljetusta. Mitä tässä pykälässä säädetään maatilatalouden harjoittajan omasta tilasta, sovelletaan myös maatilatalouden harjoittajan muutoinkin kuin omistussuhteen perusteella hallitsemaan tilaan.
Pykälässä ovat aikaisempaa moottoriajoneuvoverolain 17 a §:ää vastaavat säännökset. Näin ollen maa- ja metsätaloudessa käytettävien traktoreiden polttoainemaksuvapaus koskee samaa traktorin käyttöä kuin lisäverottomuus aikaisemmin. Lakiin tehdyn lisäyksen mukaan maatilatalouden harjoittajalla tarkoitetaan myös sellaista henkilöä, jota verotetaan metsätalouden tulosta tuloverolain 43 §:n nojalla (metsätalouden pääomatulo). Muilta osin tarkoituksena ei ole ollut muuttaa aikaisemman lain mukaista soveltamiskäytäntöä. Jos traktori on varustettu moottorityökoneeksi, siihen sovelletaan lain 6 §:n 1 momentin 1 kohtaa.
http://www.ake.fi/pdf/FAQ-liite7b_Ote_Ajoneuvolaista.pdf
14 §
Traktori ja liikennetraktori
Traktori (1328/30.12.2004)
(1090/11.12.2002) T-luokan ajoneuvo (traktori) on moottorikäyttöinen pyörin tai teloin varustettu ajoneuvo, joka on valmistettu vetämään, työntämään, käyttämään tai kuljettamaan pää- asiassa maa-
tai metsätaloudessa käytettäviä työvälineitä tai vetämään taikka työntämään maa- tai metsätaloudessa käytettäviä ajoneuvoja.
Traktorin suurin rakenteellinen nopeus on enintään 40 kilometriä tunnissa. Liikennetraktori on tavaran kuljetukseen tarkoitettu kuormaa kantava nestepainetoimisella runko-ohjauksella varustettu traktori.
Liikennetraktori on myös muu traktori, jota käytetään tavaran kuljetukseen kytkentämassaltaan yli 10 tonnin perävaunulla varustettuna.
Liikennetraktoriksi ei kuitenkaan katsota traktoria, jota käytetään moottoriajoneuvoverosta annetun lain (722/1966) 17 a §:ssä tarkoitettuihin kuljetuksiin. Liikennetraktorin suurin rakenteellinen nopeus on enintään 50 kilometriä tunnissa.
Liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella säädetään tarvittaessa traktorin alaluokista.
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2003
eli vaikka traktori olisi rekisteröity liikennetraktoriksi sitä ei ei kuitenkaan katsota liikennetraktoriksi, kun sitä käytetään moottoriajoneuvoverosta annetun lain (722/1966) 17 a §:ssä tarkoitettuihin kuljetuksiin.
muutoskatsastusta ei vaadi kukaan..
No jos se katsotaan liikene traktoriksi, niin poltoaineeksi vaaditaan dieseliä tankkiin tai päivämaksun maksaminen.
Jos taas maatalus traktoriksi, niin ajat ylinopeutta.
"Liikennetraktoriksi ei kuitenkaan katsota traktoria, jota käytetään moottoriajoneuvoverosta annetun lain (722/1966) 17 a §:ssä tarkoitettuihin kuljetuksiin."
-
Jarrut pakollisiksi joka kärriin! niin vanhaan kuin uuteen! On noita risloja senverran tullut nähtyä, että joku tolkku sais tulla tähänkin.
Ellei syväkurkun juttuja olisi tullut nähtyä jo aiemmin, voisi kuvitella että olet kärryvalmistajien kätyri: 2/3 vanhoista kärryistä voisi viedä suosiolla sulattoon, jos niihin jarruja pitäisi ruveta asentelemaan jälkikäteen. Jarruasennuksessa menisi mm. akselit vaihtoon.
Paljon suurempi merkitys on traktorikaluston jarruissa tapahtuneella kehityksellä: 2000-luvun koneet jo oikeasti pysähtyvät, 80-luvulla suunniteltujen traktorien jarrut soveltuivat lähinnä vauhdin maltilliseen rajoittamiseen.
Jossain päin eurooppaa tosiaan vaaditaan jarrut joka hinattavaan äkeeseen ja kylvökoneeseen.
Jossain päin eurooppaa on vuoristoja..
..Ranskassa taitaa olla tiukin jarrulainsäädäntö, olisikohan jarrullisuuden raja siinä 6 tn paikkeilla.
Ja saahan meilläkin noita peruja lisävarusteena esim. kanttipaalaimiin jarrut.
Mutta 50 km/h peristä maatalouskäytössä ei ole enää paluuta. Etuakselin jousilla ja nelipyöräjarruilla varustettu liikennetraktori-standardin kone on maantiellä ajettavuudeltaan ja hallittavuudeltaan jotain aivan muuta kuin perus 40 km/h maataloustraktori.
Ajokorttiasia on sitten toinen tarina. 15-kesäinen osaa lähtökohtaisesta useimmiten ajaa traktoria vaikka unessa. Omasta kokemuksesta vaan tietää, ettei tuossa iässä osaaminen, ymmärrys ja maltti kulje aina samoja latuja. C-kortti vaatimus nostaisi samalla ikärajan 18 vuoteen. Tämä voisi sinänsä olla kohdallaan. Mutta kun C-kortin hankkimisesta tulee jatkossa oikein elämäntehtävään verrannollinen koulutusputki, niin ei tunnu oikein kohtuulliselta sekään vaihtoehto. Olisikohan hyvä kompromissi T-kortti ja 18 vuoden ikä?
-
Odotellaan, kyllä sieltä tulee aikanaan kaikkien tahojen päänvaivaa helpottavaa tietoa ulos. Maataloustraktorit yksityiseen maataloskäyttöön, liikennetraktorit urakointiin ja muuhun käyttöön C -kortilla, vuotuisella dieselverolla, liikenneluvalla, piirturilla sekä kuorma-autonkuljettajan ammattipätevuudellä varustettuna. Näin kertoi eräs tietolähde tulevista tavoitteista asian ratkaisemiseksi.
Suomeksi, jos teet omia maataloustöitä niin riittää maatalouskone, jos palkan edestä niin liikennekone. Tällöin valvonta on helppo suorittaa ja rekisteriotteesta näkee mihin kone on tarkoitettu ja mitä siltä vaaditaan.
Jarruista: Liikennetraktorin perävaunussa tulee aina olla jarrut..
-
Tästä asiasta on kanssa niin monta tulkintaa ,että millä kortilla sitä 50km/h kulkevaa traktoria saa ajaa? Jonkun mukaan maatalouskäytössä se t-kortti riittää. Sittenkun ollaan esim. maanajossa ja kyse ei omista maa-aineksista niin si tarvii c-kortin. C-kortin saanti taas vaikeutuu syyskuussa niin paljon,ettei sitä kukaan suorita jossei nyt armeijassa sitten aja. C-kortin hinta n. 3 kertastuu .
-
voi-i, ei kyllä itteä tuo estä ostamaan "liikenneraktoria" maatalouskäyttöön. kyllei hyvin mee jos poliisi pirättää, muutenki niin vähän valtateillä ajoa.
-
Koko hommassahan ei ole muuta kuin tulkintaa, mutta eihän lakia lueta vaan nimenomaan tulkitaa.
Itse tulkitsen sen niin että liikennetraktori vaatii aina C-kortin.
Rakkori hommissa kortilla ei ole käytönnössä merkitystä oliko minkäänlaista vai ei.
Mutta jos ja kun se mutkan takaa tullut punto on siellä etusien alla niin on se vaan jumalan hyvä jos sattuu olemaan C-lappu taskussa ja suurinpiirtein selvinpäin.
Äskenmainitusta syystä en päästä 15-vuotiaita kesäpoikia tienpäälle.
-
mitäs jos sallittaisiin se 50 km/h kulkeva traktori rekisteröidä maataloustraktoriksi. Ehkä silloin voitaisiin vaatia se etujousitus ja mitä nyt vaaditaankaan nykyisin liikennetraktoriin. Silloin poistuisi ongelma kumpi se on ja kummalla kortilla. ja nykyisessähän lainsäädännössä on selvästi erotettu liikenne ja maataloustraktori. Toki tuohna se sitten ongelmia jos halutaan tehdä kumpaakin. vaikka silloin jos liikennetraktorilla tehtäisiin maataloustyötä voitaisiin vaatia se c-kortti vaikka sallittaisiinkin p-ö tankissa.
-
Eikö oo selvintä että jos:
kone kulkee 50 kymmentä -C
Kone kulkee 40 kymmentä -T
Asiallahan, kuten edellä yritin tulkuttaa, ei ole mitään merkitystä JOS ei satu mitään, ainakaan kuolemaan johtavaa.
-
mitäs jos sallittaisiin se 50 km/h kulkeva traktori rekisteröidä maataloustraktoriksi. Ehkä silloin voitaisiin vaatia se etujousitus ja mitä nyt vaaditaankaan nykyisin liikennetraktoriin. Silloin poistuisi ongelma kumpi se on ja kummalla kortilla. ja nykyisessähän lainsäädännössä on selvästi erotettu liikenne ja maataloustraktori. Toki tuohna se sitten ongelmia jos halutaan tehdä kumpaakin. vaikka silloin jos liikennetraktorilla tehtäisiin maataloustyötä voitaisiin vaatia se c-kortti vaikka sallittaisiinkin p-ö tankissa.
kaikki muut merkit rekisteröidään maataloustraktoreiksi paitsi valtra ainakin täälläpäin vaikka koneet tulevat 50km/h lootalla :o
-
Itse olen juuri korottamassa B-kortista C-korttiin. Neljänä iltana teoriaa ja pari ajokertaa. Hinta alle 500€.
Kannattaa tosiaan nyt ajaa C-kortti. Syksyllä huomattavasti kalliimpaa ja hankalampaa.
-
Tästä asiasta on kanssa niin monta tulkintaa ,että millä kortilla sitä 50km/h kulkevaa traktoria saa ajaa? Jonkun mukaan maatalouskäytössä se t-kortti riittää. Sittenkun ollaan esim. maanajossa ja kyse ei omista maa-aineksista niin si tarvii c-kortin. C-kortin saanti taas vaikeutuu syyskuussa niin paljon,ettei sitä kukaan suorita jossei nyt armeijassa sitten aja. C-kortin hinta n. 3 kertastuu .
tossa tapauksessa tarvit myös liikenneluvan..
eikös c-korttiin ole tulossa kaks eri korttia omia ajoja varten helpommon saatava kortti..
Ammattiajoon oikeuttavan kuorma-autokortin hinta nelinkertaistuu ensi vuonna. Hinnannousu johtuu uudesta EU-direktiivistä.
Uuden direktiivin mukaan korttia varten tarvitaan jopa 280 tuntia ammattipätevyyskoulutusta. Nyt ajokortin suorittanut on voinut saada kuorma-autokortin 14,5 tunnin lisäkoulutuksella.
Aamulehden mukaan kuorma-autokortin hinta nousee nykyisestä reilusta 1500 eurosta noin 6500 euroon ensi syyskuun jälkeen.
-
Ja c1e, ite ajelin ton kans tässä syksyllä. Tollanen tilanne saattaa tulla aika äkkii eteen ku on joku iso paku, joka rekisteröity kuormuriks ja jarrukärry. Mutta nytpähä on sekin plakkarissa.
-
Juttuhan menee niin että joilla jo on C - kortti niin luokitellaan että omaa ammattipätevyyden. Seuraava koulutustarve tulee vuoteen 2014 mennessä. Menee samaan linjaan kuin tulityö, tieturva ym koulutukset. Uusitaan viiden vuoden välein. Mutta jos kortiton poitsu haluaa tuon ammattikortin niin pitkä on koulu..
http://www.ake.fi/AKE/Ammattiliikenne/Ammattip%C3%A4tevyys/
-
mitäs jos sallittaisiin se 50 km/h kulkeva traktori rekisteröidä maataloustraktoriksi. Ehkä silloin voitaisiin vaatia se etujousitus ja mitä nyt vaaditaankaan nykyisin liikennetraktoriin. Silloin poistuisi ongelma kumpi se on ja kummalla kortilla. ja nykyisessähän lainsäädännössä on selvästi erotettu liikenne ja maataloustraktori. Toki tuohna se sitten ongelmia jos halutaan tehdä kumpaakin. vaikka silloin jos liikennetraktorilla tehtäisiin maataloustyötä voitaisiin vaatia se c-kortti vaikka sallittaisiinkin p-ö tankissa.
Rakeeteeltaaan neljää kymppiä kulkeva traktori voi olla rekisteröity liikenne- ta maataloustraktoriksi, mutta 50 kulkeva vain liikennetraktoriksi. On nimittäin niin, että maataloustraktorilla ei saa vetää yli 10 tonnin kärryä muussa kuin maatalouskäytössä tai sellaisessa käytössä jossa voi käyttää verotonta polttoainetta. Tommoisilla asiaa tuntemattoman poliisin henkilökohtaisilla mielipitet aiheuttavat vain sekaannusta. Eipä tuo toimittajakaan joka tuon jutun on kirjoittanutole paljon aiheeseen perehtynyt. Suomessa ei taida olla kuin yksi poliisimies joka hallitsee ko asiat - jossain tuolla pohjanmaan suunnalla. On kirjoittanut mm liikennelupakoulutuksen oppiaineistoa.
-
Paljonkohan sitä on tullut tänäänkin lakia rikottua. Meikän Valtra on maataloustraktori, kulkee 55km/h perässä lietekärry 11 tn/lietettä+oma paino, hyvä kun jarrut edes traktorista löytyy. Ei pysähdy näillä keleillä alle 100 m.
-
Paljonkohan sitä on tullut tänäänkin lakia rikottua. Meikän Valtra on maataloustraktori, kulkee 55km/h perässä lietekärry 11 tn/lietettä+oma paino, hyvä kun jarrut edes traktorista löytyy. Ei pysähdy näillä keleillä alle 100 m.
Et selviä ikman elinkautista.
-
mitäs jos sallittaisiin se 50 km/h kulkeva traktori rekisteröidä maataloustraktoriksi. Ehkä silloin voitaisiin vaatia se etujousitus ja mitä nyt vaaditaankaan nykyisin liikennetraktoriin. Silloin poistuisi ongelma kumpi se on ja kummalla kortilla. ja nykyisessähän lainsäädännössä on selvästi erotettu liikenne ja maataloustraktori. Toki tuohna se sitten ongelmia jos halutaan tehdä kumpaakin. vaikka silloin jos liikennetraktorilla tehtäisiin maataloustyötä voitaisiin vaatia se c-kortti vaikka sallittaisiinkin p-ö tankissa.
kaikki muut merkit rekisteröidään maataloustraktoreiksi paitsi valtra ainakin täälläpäin vaikka koneet tulevat 50km/h lootalla :o
Mullakin vakiona viittäkymppiä kulkeva kone,eikä ole Valtra. Rekisteröidessä kysyttiin kumman haluan, maatalous- vai liikennetraktorin. Isällä ei ole C-korttia joten valinta helppo. Traktorissa on kaikki liikennetraktorin varusteet mm. "kaikki" jousitukset,jarrut ym. Vain piirturi puuttuu. Pienempi paha ajaa ylinopeutta mikäli joku asiasta kiinnostuu,kuin että ajaa kortitta...
-
mitäs jos sallittaisiin se 50 km/h kulkeva traktori rekisteröidä maataloustraktoriksi. Ehkä silloin voitaisiin vaatia se etujousitus ja mitä nyt vaaditaankaan nykyisin liikennetraktoriin. Silloin poistuisi ongelma kumpi se on ja kummalla kortilla. ja nykyisessähän lainsäädännössä on selvästi erotettu liikenne ja maataloustraktori. Toki tuohna se sitten ongelmia jos halutaan tehdä kumpaakin. vaikka silloin jos liikennetraktorilla tehtäisiin maataloustyötä voitaisiin vaatia se c-kortti vaikka sallittaisiinkin p-ö tankissa.
kaikki muut merkit rekisteröidään maataloustraktoreiksi paitsi valtra ainakin täälläpäin vaikka koneet tulevat 50km/h lootalla :o
Mullakin vakiona viittäkymppiä kulkeva kone,eikä ole Valtra. Rekisteröidessä kysyttiin kumman haluan, maatalous- vai liikennetraktorin. Isällä ei ole C-korttia joten valinta helppo. Traktorissa on kaikki liikennetraktorin varusteet mm. "kaikki" jousitukset,jarrut ym. Vain piirturi puuttuu. Pienempi paha ajaa ylinopeutta mikäli joku asiasta kiinnostuu,kuin että ajaa kortitta...
no meitillä on piirturikin kahdessa 50 kulkevassa maataloustraktorissa liikenneluvan takia ;D
-
mitäs jos sallittaisiin se 50 km/h kulkeva traktori rekisteröidä maataloustraktoriksi. Ehkä silloin voitaisiin vaatia se etujousitus ja mitä nyt vaaditaankaan nykyisin liikennetraktoriin. Silloin poistuisi ongelma kumpi se on ja kummalla kortilla. ja nykyisessähän lainsäädännössä on selvästi erotettu liikenne ja maataloustraktori. Toki tuohna se sitten ongelmia jos halutaan tehdä kumpaakin. vaikka silloin jos liikennetraktorilla tehtäisiin maataloustyötä voitaisiin vaatia se c-kortti vaikka sallittaisiinkin p-ö tankissa.
kaikki muut merkit rekisteröidään maataloustraktoreiksi paitsi valtra ainakin täälläpäin vaikka koneet tulevat 50km/h lootalla :o
Mullakin vakiona viittäkymppiä kulkeva kone,eikä ole Valtra. Rekisteröidessä kysyttiin kumman haluan, maatalous- vai liikennetraktorin. Isällä ei ole C-korttia joten valinta helppo. Traktorissa on kaikki liikennetraktorin varusteet mm. "kaikki" jousitukset,jarrut ym. Vain piirturi puuttuu. Pienempi paha ajaa ylinopeutta mikäli joku asiasta kiinnostuu,kuin että ajaa kortitta...
no meitillä on piirturikin kahdessa 50 kulkevassa maataloustraktorissa liikenneluvan takia ;D
meillä 50 km/h kulkeva nyykkäri liikennetraktori ei piirturia. ku ostin sen niin piti käyttää katsastuskonttorilla että sai kilven
-
Tässä se taas nähdään, kuinka monia eri tulkintoja tähän asiaan on olemassa. Jokainen poliisi on tehnyt taas oman tulkintansa kyseiseen asiaan.
Kuka osaisi antaa tähän sen oikean vastauksen?? Tietäisikö kenties jokin korkein oikeus kuinka asian laita oikein on??
Toivottavasti edes hallitus käsittelisi tämän asian mahdollisimman nopeasti ja saisi sen hivenen selvemmäksi. Ainakin liikenneministeriö on antanut toimeksiannon hallitukselle keväällä 2008 ja päätös olisi pitänyt tulla vuoden loppuun mennessä.
Onko muuten kellään ollut loppujen lopuksi selvittelyjä poliisin kanssa tienpäällä ajokortin riittävyydestä tai liikennetraktorin käytöstä maatalousajossa?
-
Maatalouskäytössä ei liene ongelmia , ongelmat tulee kun lähdet kisaamaan siirto urakoista Kuorma-autoilijoiden kanssa.
Sitä paitsi nykyään traktorit jo kulkee 60,,,70 kmh eli tuo säännösten selvittely taas on jo aikaansa jäljessä ennekuin saivat mitään valmista,,,,,,,,,,,,,,, ::)
-
Mielenkiintoinen aihe pari linkkiä
http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/ptk_59_2008_ke_p_2.shtml
" Martti Korhonen /vas
Sitten kun me katsomme, mitä ministeriö kyseessä olevasta asiasta sanoo ja miten ministeriö asian perustelee, niin ministeriö ilmoittaa yksiselitteisesti, että liikennetraktorin kuljettaminen edellyttää C-luokan ajokorttia. Eli kyllä tässä on hyvin selvä ja, sanoisinko jopa, ikäväkin ristiriita perustelujen ja tulkinnan välillä. Tästä on olemassa kai tällä hetkellä käräjäoikeuden päätös, jossa on käräjäoikeus tulkinnut asiaa niin, että T-kortilla saa ajaa tätä liikennetraktoria. "
http://blog.lylyrajala.fi/?p=139
Samana päivänä puolen päivän tietämillä talossa vieraili useita etelä-pohjalaisia kuorma-autoyrittäjiä kertomassa murheitaan vetäjänään SKALin E-P:n toiminnanjohtaja. Korkean dieselin hinnan lisäksi murheena oli myös heidän tontilleen tulevat ja jatkuvasti määräänsä kasvattavat liikennetraktorit. Niiden kuljettamista ollaan panemassa parasta aikaa aisoihin liikenne- ja viestintävaliokunnassa. Ajatelkaa että tuommonen värkki voi painaa kärryn ja kuorman kanssa jopa 40 tonnia ja sitä on ihan viimeaikaisen käräjäoikeuden päätökselläkin saanut ajella 15-vuotias poika traktorikortilla.
http://www.lvm.fi/web/fi/tiedote/view/415198
Liikennetraktorin kuljettajille ammattipätevyysvaatimukset
KIRJALLINEN KYSYMYS 950/2006 vp
http://www.parlament.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/kk_950_2006_p.shtml
http://www.akt.fi/fi/ajankohtaista/?a=show&id=1141
Liikennetraktorien lainsäädännössä olisi korjattavaa
-
Voiko asiaa enää tehdä vaikeammaksi??
http://www.savonsanomat.fi/uutiset/savo/liikennetraktorista-
>>No mites sitten jos kuljetan piirturittomalla liikennetraktoriksi rekisteröidyllä koneella vaikka lavettia, jolla lepää muuhun kuin maatalouskäyttööni tarkoitettu kone..Pitääkö olla mikä lisenssi???
-
Jos tuo Savolainen konstaappeli sattuu kohalle niin se on jotta vehkeet valtiolle ja kuski linnaan. Muutenhan kohta kaikki .............
-
Mielenkiintoinen aihe pari linkkiä
http://blog.lylyrajala.fi/?p=139
Samana päivänä puolen päivän tietämillä talossa vieraili useita etelä-pohjalaisia kuorma-autoyrittäjiä kertomassa murheitaan vetäjänään SKALin E-P:n toiminnanjohtaja. Korkean dieselin hinnan lisäksi murheena oli myös heidän tontilleen tulevat ja jatkuvasti määräänsä kasvattavat liikennetraktorit. Niiden kuljettamista ollaan panemassa parasta aikaa aisoihin liikenne- ja viestintävaliokunnassa. Ajatelkaa että tuommonen värkki voi painaa kärryn ja kuorman kanssa jopa 40 tonnia ja sitä on ihan viimeaikaisen käräjäoikeuden päätökselläkin saanut ajella 15-vuotias poika traktorikortilla.
eli siis 15v nassikka ei kyllä kuorma-autoilijoitten varpaille astu jos ajo on kerran maatalous ajoa kun esim.maansiirtohommissa kuskin täytyy olla sitten jo 18v ja c-kortin omistaja... Ja koneen omistajahan siitä vastaa millaisen kuskin sinne rattiin päästää ???
-
meilläpäin ei ole mitään asiaa kaupalliseen ajuun liikennetraktorilla ilman c-korttia,liikennelupaa, ajopiirturia, polttoainepäivämaksua ;D kilpailevat kuorma-autoilijat tuntuu olevan hyvin tietoisia mitkä noista vaatimuksista puuttuvat kilpailevilta traktoriurakoitsijoilta :D ps 60000km/v traktorilla
-
[/quote] eli siis 15v nassikka ei kyllä kuorma-autoilijoitten varpaille astu jos ajo on kerran maatalous ajoa kun esim.maansiirtohommissa kuskin täytyy olla sitten jo 18v ja c-kortin omistaja... Ja koneen omistajahan siitä vastaa millaisen kuskin sinne rattiin päästää ???
[/quote]
Sillä ei ole merkitystä mitä me maalaiset tiedetään tai uskotaan, mutta sillä mitä kansanedustaja Lyly Rajalan (kok.) oulusta uskoo on :-\
-
Paljonkohan sitä on tullut tänäänkin lakia rikottua. Meikän Valtra on maataloustraktori, kulkee 55km/h perässä lietekärry 11 tn/lietettä+oma paino, hyvä kun jarrut edes traktorista löytyy. Ei pysähdy näillä keleillä alle 100 m.
Nitraattidirektiiviä ainakin.
-
Itse olen juuri korottamassa B-kortista C-korttiin. Neljänä iltana teoriaa ja pari ajokertaa. Hinta alle 500€.
Kannattaa tosiaan nyt ajaa C-kortti. Syksyllä huomattavasti kalliimpaa ja hankalampaa.
Perjantaina meni teoriakoe läpi. Oli vain 10 kysymystä, ei mitään kuvia. Yksi kysymys meni väärin. Maanantaina vielä ajokoe Manilla, sitten pitäisi C-kirjain löytyä kortista.
Poliisilaitoksella paperityöt näyttää kestävän. Vaikuttaa, että kaikki kynnellekykenevät ajaa nyt kortin.
-
Tiättekö muuten mitä se mörköjontikka kuskaa Tyykikylän tienoilla. Aika usein se on kakkostien tukkona. Traktori on tietysti hyvä lyhyillä matkoilla, mutta olisi se mukava vähän huomioida se muu liikenne. Tuossakin on pirusti liikennettä 80 km/h ja muutama km ilman väistö/ohituspaikkoja, niin olisi se kuorma-auto siinä kuitenkin parempi.
-
Taas niin ajankohtainen .Eli voiko liikennetraktoriksi varustellun (lähinnä nopeus 50 ) rekisteröidä maatalous traktoriksi ?
-
Ei muuta kun vakuutus toimistoon, tai katsastuskonttorille, niin selviää.
-
Taas niin ajankohtainen .Eli voiko liikennetraktoriksi varustellun (lähinnä nopeus 50 ) rekisteröidä maatalous traktoriksi ?
Kyllä niitä ainakin on muita merkkejä paitsi valtroja..
-
Onhan niitä maa väärällään 50 traktoreita maatalouskäytössä.
-
Taas niin ajankohtainen .Eli voiko liikennetraktoriksi varustellun (lähinnä nopeus 50 ) rekisteröidä maatalous traktoriksi ?
Kyllä niitä ainakin on muita merkkejä paitsi valtroja..
valtroja ainakin on muutettu liikennetraktorista normi traktoriksi.
-
Kaikista pahin yhdistelmä, jos raktori painaa menemään viittä kuuttakymppiä kasikympin rajotuksella. Lähde sitten ohittamaan jollakin yhdistelmäajoneuvolla, kun jussi lusikka lattiassa lasettaa menemään. Koskee myös mopoja ja mopoautoja.
-
Kaikista pahin yhdistelmä, jos raktori painaa menemään viittä kuuttakymppiä kasikympin rajotuksella. Lähde sitten ohittamaan jollakin yhdistelmäajoneuvolla, kun jussi lusikka lattiassa lasettaa menemään. Koskee myös mopoja ja mopoautoja.
Rekoilta pitäis ohittaminen kieltää,jos ne ei osaa 8)
-
50 km erittäin hyvä välitys, ei tarvi kaasupohjassa kierrättä. Eiks noi Rentit mee järestään portaattomilla 50, ja vielä reippaalla tyhjäkäynnillä?
-
Kaikista pahin yhdistelmä, jos raktori painaa menemään viittä kuuttakymppiä kasikympin rajotuksella. Lähde sitten ohittamaan jollakin yhdistelmäajoneuvolla, kun jussi lusikka lattiassa lasettaa menemään. Koskee myös mopoja ja mopoautoja.
Rekoilta pitäis ohittaminen kieltää,jos ne ei osaa 8)
Otan mielelläni kyytiin rekkaan nnin kokeiilaan vähän ohitusmatkoja...Edelleen traktorit kuuluu pellolle. ;)
-
Tunnen erään sorayhdistelmän kuskin, jolla keittää jokapäivä naattiniskain ja muitten traktorit liikenteessä. Asiat joita ei voi muttaa, kannattaa opetella sietämään.
-
Tunnen erään sorayhdistelmän kuskin, jolla keittää jokapäivä naattiniskain ja muitten traktorit liikenteessä. Asiat joita ei voi muttaa, kannattaa opetella sietämään.
Mulla ei keitä mikään muu liikenteessä ku ylenmääräinen suolan kylväminen.Jos mopoauto menee viittäkymppiä niin sitten ajellaan perässä niin kauan kun pääse ohi tai raktori.Ja keltasella viivalla en ohita.
-
Kaikista pahin yhdistelmä, jos raktori painaa menemään viittä kuuttakymppiä kasikympin rajotuksella. Lähde sitten ohittamaan jollakin yhdistelmäajoneuvolla, kun jussi lusikka lattiassa lasettaa menemään. Koskee myös mopoja ja mopoautoja.
Rekoilta pitäis ohittaminen kieltää,jos ne ei osaa 8)
Otan mielelläni kyytiin rekkaan nnin kokeiilaan vähän ohitusmatkoja...Edelleen traktorit kuuluu pellolle. ;)
mielenkiintoinen kommentti kuskilta joka ajaa pitkän suomen suven alinopeutta pitkin teitä ja oletteko ikinä nähneet rekkaa pysähtyvän esim bussipysäkille päästämään autoja ohi kun ajavat satasen alueella 80...
-
Kaikista pahin yhdistelmä, jos raktori painaa menemään viittä kuuttakymppiä kasikympin rajotuksella. Lähde sitten ohittamaan jollakin yhdistelmäajoneuvolla, kun jussi lusikka lattiassa lasettaa menemään. Koskee myös mopoja ja mopoautoja.
Rekoilta pitäis ohittaminen kieltää,jos ne ei osaa 8)
Otan mielelläni kyytiin rekkaan nnin kokeiilaan vähän ohitusmatkoja...Edelleen traktorit kuuluu pellolle. ;)
mielenkiintoinen kommentti kuskilta joka ajaa pitkän suomen suven alinopeutta pitkin teitä ja oletteko ikinä nähneet rekkaa pysähtyvän esim bussipysäkille päästämään autoja ohi kun ajavat satasen alueella 80...
Nyt tökkäsit ampiaispesään....
;D
-
Kaikista pahin yhdistelmä, jos raktori painaa menemään viittä kuuttakymppiä kasikympin rajotuksella. Lähde sitten ohittamaan jollakin yhdistelmäajoneuvolla, kun jussi lusikka lattiassa lasettaa menemään. Koskee myös mopoja ja mopoautoja.
Rekoilta pitäis ohittaminen kieltää,jos ne ei osaa 8)
Otan mielelläni kyytiin rekkaan nnin kokeiilaan vähän ohitusmatkoja...Edelleen traktorit kuuluu pellolle. ;)
mielenkiintoinen kommentti kuskilta joka ajaa pitkän suomen suven alinopeutta pitkin teitä ja oletteko ikinä nähneet rekkaa pysähtyvän esim bussipysäkille päästämään autoja ohi kun ajavat satasen alueella 80...
Huviajelijat, eli mopoautot ja karavaanarit kuuluvat minun mielestä noihin väistäjävelvollisiin. Traktoripoloiset ja rekkaparat liikkuvat tiellä ansaintatarkoituksessa. Antaa heidän siellä köröttää. Paitsi, aina ei oma ymmärryskään riitä näille maataistelun sankareille, joiden on ihan pakko ajaa paskakuormaa pellolle kesäperjaintain ruuhka-aikaan... :-X
-
Kaikista pahin yhdistelmä, jos raktori painaa menemään viittä kuuttakymppiä kasikympin rajotuksella. Lähde sitten ohittamaan jollakin yhdistelmäajoneuvolla, kun jussi lusikka lattiassa lasettaa menemään. Koskee myös mopoja ja mopoautoja.
Rekoilta pitäis ohittaminen kieltää,jos ne ei osaa 8)
Otan mielelläni kyytiin rekkaan nnin kokeiilaan vähän ohitusmatkoja...Edelleen traktorit kuuluu pellolle. ;)
Eilen tuli ajettua 800km ei ollut viittä autoo enempää jonossa ku vähän vilkulla avitti ni jonot pääsi ohi.Ja kun tunneista maksetaan ni ei mikään ongelma jos joutuu palan matkaa körötteleen sen Vallun perässä...Kun siinä palais vielä ne valot sen sontatykin peräs..
mielenkiintoinen kommentti kuskilta joka ajaa pitkän suomen suven alinopeutta pitkin teitä ja oletteko ikinä nähneet rekkaa pysähtyvän esim bussipysäkille päästämään autoja ohi kun ajavat satasen alueella 80...
Huviajelijat, eli mopoautot ja karavaanarit kuuluvat minun mielestä noihin väistäjävelvollisiin. Traktoripoloiset ja rekkaparat liikkuvat tiellä ansaintatarkoituksessa. Antaa heidän siellä köröttää. Paitsi, aina ei oma ymmärryskään riitä näille maataistelun sankareille, joiden on ihan pakko ajaa paskakuormaa pellolle kesäperjaintain ruuhka-aikaan... :-X
-
Millä perusteella olette hankkineet liikennetraktorin, onko pellot +5km päässä vai urakointi perusteena? Ite oon aatellu, että 40km/h laatikolla selviää jos pellot alle 3-5km/suunta.
-
Kaikista pahin yhdistelmä, jos raktori painaa menemään viittä kuuttakymppiä kasikympin rajotuksella. Lähde sitten ohittamaan jollakin yhdistelmäajoneuvolla, kun jussi lusikka lattiassa lasettaa menemään. Koskee myös mopoja ja mopoautoja.
Rekoilta pitäis ohittaminen kieltää,jos ne ei osaa 8)
Otan mielelläni kyytiin rekkaan nnin kokeiilaan vähän ohitusmatkoja...Edelleen traktorit kuuluu pellolle. ;)
mielenkiintoinen kommentti kuskilta joka ajaa pitkän suomen suven alinopeutta pitkin teitä ja oletteko ikinä nähneet rekkaa pysähtyvän esim bussipysäkille päästämään autoja ohi kun ajavat satasen alueella 80...
Nyt tökkäsit ampiaispesään....
;D
En viiti edes alottaa. Pakkohan tuon on olla provo, ei voi olla muuten mahollista.
-
Millä perusteella olette hankkineet liikennetraktorin, onko pellot +5km päässä vai urakointi perusteena? Ite oon aatellu, että 40km/h laatikolla selviää jos pellot alle 3-5km/suunta.
Ihan vaan kun sattu hyvä kauppa käytetystä. Nyt sitten taiteillaan tämän reilun viiskymppiä kulkevan säännösten kanssa. Toivottavasti vuoden vaihteessa selkenee, ettei tiejoaja tarvii vaihtaa 40 km/h kulkevaan.
-
Millä perusteella olette hankkineet liikennetraktorin, onko pellot +5km päässä vai urakointi perusteena? Ite oon aatellu, että 40km/h laatikolla selviää jos pellot alle 3-5km/suunta.
Ihan vaan kun sattu hyvä kauppa käytetystä. Nyt sitten taiteillaan tämän reilun viiskymppiä kulkevan säännösten kanssa. Toivottavasti vuoden vaihteessa selkenee, ettei tiejoaja tarvii vaihtaa 40 km/h kulkevaan.
Liikennevarustus oli Valmettiin kohtuuhintainen ja kokeilun vuoksi. Käytännössä lähiajoissakin on äkkiä se kilometri tieajoa ja tämä menee matalilla kierroksilla sen reilu kolmekymppiä helposti. Vuoden aikana noista minuuteista kertyy hyvä tovi. Ei tolla vanhemmalla kalustolla tule ajettua yhtä lujaa. Itse en laske vaihtoarvon päälle mitään, mutta nopeampi laatikko saattaa vaihtotilanteessa vähentää välirahan määrää..
-
Millä perusteella olette hankkineet liikennetraktorin, onko pellot +5km päässä vai urakointi perusteena? Ite oon aatellu, että 40km/h laatikolla selviää jos pellot alle 3-5km/suunta.
Ihan vaan kun sattu hyvä kauppa käytetystä. Nyt sitten taiteillaan tämän reilun viiskymppiä kulkevan säännösten kanssa. Toivottavasti vuoden vaihteessa selkenee, ettei tiejoaja tarvii vaihtaa 40 km/h kulkevaan.
ei maatalousajoon tuu muutoksia.
-
Mulla on ainakin 50 laatikko ihan ajomieltymyksen takia. Toki ajan paljon siirymää tiellä mutta ajotunne on paljon mieleisempi kun vauhtia koittaa ylläpitää sen 53. Vähän saisi vielläkin kulkea kyllä lujempaa niin ei tarvitsisi kanssaliikennettä kytätä että häiritrseekö sitä liikaa.
-
Millä perusteella olette hankkineet liikennetraktorin, onko pellot +5km päässä vai urakointi perusteena? Ite oon aatellu, että 40km/h laatikolla selviää jos pellot alle 3-5km/suunta.
Ihan vaan kun sattu hyvä kauppa käytetystä. Nyt sitten taiteillaan tämän reilun viiskymppiä kulkevan säännösten kanssa. Toivottavasti vuoden vaihteessa selkenee, ettei tiejoaja tarvii vaihtaa 40 km/h kulkevaan.
Aja LT-kortti. Helppo ja halpa. Selkeyttää laillisuutta ainakin maatalous ajossasi.
-
Millä perusteella olette hankkineet liikennetraktorin, onko pellot +5km päässä vai urakointi perusteena? Ite oon aatellu, että 40km/h laatikolla selviää jos pellot alle 3-5km/suunta.
Ihan vaan kun sattu hyvä kauppa käytetystä. Nyt sitten taiteillaan tämän reilun viiskymppiä kulkevan säännösten kanssa. Toivottavasti vuoden vaihteessa selkenee, ettei tiejoaja tarvii vaihtaa 40 km/h kulkevaan.
Aja LT-kortti. Helppo ja halpa. Selkeyttää laillisuutta ainakin maatalous ajossasi.
On mulla C-kortti, mutta ei ammattipatevyyttä eikä dieseliä tankissa.
-
eet tarvitse mitään pätevyyttä, jos et tarvii dieseliä tankissa. ja maatalousajossa sitä et tarvii. siis dieseliä.
-
eet tarvitse mitään pätevyyttä, jos et tarvii dieseliä tankissa. ja maatalousajossa sitä et tarvii. siis dieseliä.
Niinpä. Muttakun tulee kuskattua noita kaikenlaisia koneita. Jotkut herättää vähän homiota tuolla liikenteessä ja vilkkuautokin on edellä. Ja ite pitäis ehtiä olemaan kaikille kuskaamilleen kuskina. Youknow..
-
Nyt kiristetään ei saa ajaa 50 kulkevaa edes pakettiauto kortilla on tämä yhtä p..... Rooman liiton touhu ja Travin .Tilapäis kuskeilla harvalla on muuta kuin ha kortti on tulossa taas tästäkin kiristyksestä kovat kustannukset ja harmit maataloudelle.
-
Nyt kiristetään ei saa ajaa 50 kulkevaa edes pakettiauto kortilla on tämä yhtä p..... Rooman liiton touhu ja Travin .Tilapäis kuskeilla harvalla on muuta kuin ha kortti on tulossa taas tästäkin kiristyksestä kovat kustannukset ja harmit maataloudelle.
Onko kaikkien traktoreiden mentävä viittäkymmpiä muutaman voitetun minuutin takia? Herätkää aikaisemmin ja tehkää myöhemmälle, tai jättäkää agroilua vähemmälle :D
-
Nyt kiristetään ei saa ajaa 50 kulkevaa edes pakettiauto kortilla on tämä yhtä p..... Rooman liiton touhu ja Travin .Tilapäis kuskeilla harvalla on muuta kuin ha kortti on tulossa taas tästäkin kiristyksestä kovat kustannukset ja harmit maataloudelle.
Onko kaikkien traktoreiden mentävä viittäkymmpiä muutaman voitetun minuutin takia? Herätkää aikaisemmin ja tehkää myöhemmälle, tai jättäkää agroilua vähemmälle :D
Tuo on kyllä totta ja tiet ovat niin huonoja että 40 ei kärsi ajaa .
-
Nyt kiristetään ei saa ajaa 50 kulkevaa edes pakettiauto kortilla on tämä yhtä p..... Rooman liiton touhu ja Travin .Tilapäis kuskeilla harvalla on muuta kuin ha kortti on tulossa taas tästäkin kiristyksestä kovat kustannukset ja harmit maataloudelle.
Onko kaikkien traktoreiden mentävä viittäkymmpiä muutaman voitetun minuutin takia? Herätkää aikaisemmin ja tehkää myöhemmälle, tai jättäkää agroilua vähemmälle :D
Tuo on kyllä totta ja tiet ovat niin huonoja että 40 ei kärsi ajaa .
Noinhan se on, meidän paikallistie alkaa olla siinä kunnossa että 30km/h malliinkin tarvittaisiin paikka paikoin erillisjousitus joka pyörään.
-
Mitähän toi nyt kaikkiaan tarkottaa? Riittääkkö C-kortti liikennetraktorin ajoon? Voinko ajaa rahtiajoa verollisella aineella kun alla on liikennetraktori maksamalla päivämaksun vai pitääkö olla LT-kortti?
-
Joo...näin se taitaa olla että kun siirrän liikennetraktorilla lavettia missä on kaivinkone kyydissä pitäs olla CE-kortti
-
Taitaa tulla soppa taas ja kuka on maksajana maajussi tietenkin. >:(
-
Joo...näin se taitaa olla että kun siirrän liikennetraktorilla lavettia missä on kaivinkone kyydissä pitäs olla CE-kortti
Eli halvemmaksi tulee jos ostaa 40 rekisteröidyn jousitetun traktorin ja sitten poistaa/poistattaa rajoittimen?
-
Joo...näin se taitaa olla että kun siirrän liikennetraktorilla lavettia missä on kaivinkone kyydissä pitäs olla CE-kortti
Eli halvemmaksi tulee jos ostaa 40 rekisteröidyn jousitetun traktorin ja sitten poistaa/poistattaa rajoittimen?
Mulla on jousittamaton liikennetraktori. Jos kärrään vaikka 4 tonnin yksiakselisella Tuhtilla siemenjyvää pellolle pari säkkiä niin pitää olla CE?
-
Joo...näin se taitaa olla että kun siirrän liikennetraktorilla lavettia missä on kaivinkone kyydissä pitäs olla CE-kortti
Eli halvemmaksi tulee jos ostaa 40 rekisteröidyn jousitetun traktorin ja sitten poistaa/poistattaa rajoittimen?
Mulla on jousittamaton liikennetraktori. Jos kärrään vaikka 4 tonnin yksiakselisella Tuhtilla siemenjyvää pellolle pari säkkiä niin pitää olla CE?
ei tartte jos on normaalia maatalousaioa.
-
Joo...näin se taitaa olla että kun siirrän liikennetraktorilla lavettia missä on kaivinkone kyydissä pitäs olla CE-kortti
Eli halvemmaksi tulee jos ostaa 40 rekisteröidyn jousitetun traktorin ja sitten poistaa/poistattaa rajoittimen?
Mulla on jousittamaton liikennetraktori. Jos kärrään vaikka 4 tonnin yksiakselisella Tuhtilla siemenjyvää pellolle pari säkkiä niin pitää olla CE?
ei tartte jos on normaalia maatalousaioa.
Ja CE kortti tarvitaan vasta 60 luokassa. 50 saa köröttää, kuten aiemminkin. :'(
-
Keskiviikon 28.10 maaseudun tulevaisuudessa oli aika hyvä tarkennus noihin ajokorttivaatimusasioihin. Mutta siihen en ole vielä saanut vastausta, määräytyykö ajokorttiluokkavaatimus ajonopeuden vai rakenteellisen nopeuden mukaan..
-
Mites se nyt sitten menee? Siis maatalousajossa vuodenvaihteen jälkeen 50km/h kulkevaa traktoria saa ajaa vain jos on lt-kortti tai parempi? T-kortilla ajelut loppuu?
Ei koske omaa kalustoa, mutta jos konetta alkaisi päivittämään, niin saa unohtaa tuon 50-lootan varustelistalta... Tai no käytetyissä on ne varusteet mitä on... :-[
Viittäkymppiä kulkevaa liikennetraktoria on vuoden vaihteeseen asti lupa ajaa maataloustöissä T-luokan traktorin tai henkilöauton ajokortilla, mikäli traktorissa on lupa käyttää lievemmin verotettua polttoainetta, mutta ei enää vuoden vaihteen jälkeen.
Selkeyttää toki asioita.
Ja rahaa palaa papereihin.
Mites jos päivittää kortin, ei herran jestas, niin onko se uusittava sitten viiden vuoden välein? Kuten esim. jos hommaisi B:hen pikku e:n? Vai ymmärsinkö jotain väärin?
Tällä hetkellä kortin voimassaoloaika kun on johonkin 60 päälle.
-
Saakos tän "mahtavan" uudistuksen jälkee ajaa 50 konetta enää C-kortil?
-
Entä miten tuo rekisteröinti menee?
Onko 50 kulkeva traktori aina liikennetraktori vai voiko 50 kulkeva traktori olla "maataloustraktori" tai mitä siellä nyt lukeekaan maatalouskäytössä olevalla traktorilla rekisteriotteessa.
Eli jatkaen teoreettista pohdintaa, voiko traktoria rekisteröidä siten, että 50 kulkeva traktori ei ole liikennetraktori ja siten pienemmän luokan ajokortilla laillisesti ajaa sillä?
-
Saakos tän "mahtavan" uudistuksen jälkee ajaa 50 konetta enää C-kortil?
Olisko tuolla riittävän selvä kuva asiasta?
http://aijaa.com/aeUPpf
-
Mites se nyt sitten menee? Siis maatalousajossa vuodenvaihteen jälkeen 50km/h kulkevaa traktoria saa ajaa vain jos on lt-kortti tai parempi? T-kortilla ajelut loppuu?
Ei koske omaa kalustoa, mutta jos konetta alkaisi päivittämään, niin saa unohtaa tuon 50-lootan varustelistalta... Tai no käytetyissä on ne varusteet mitä on... :-[
Viittäkymppiä kulkevaa liikennetraktoria on vuoden vaihteeseen asti lupa ajaa maataloustöissä T-luokan traktorin tai henkilöauton ajokortilla, mikäli traktorissa on lupa käyttää lievemmin verotettua polttoainetta, mutta ei enää vuoden vaihteen jälkeen.
Selkeyttää toki asioita.
Ja rahaa palaa papereihin.
Mites jos päivittää kortin, ei herran jestas, niin onko se uusittava sitten viiden vuoden välein? Kuten esim. jos hommaisi B:hen pikku e:n? Vai ymmärsinkö jotain väärin?
Tällä hetkellä kortin voimassaoloaika kun on johonkin 60 päälle.
Ajokortin määräaikaisuus uusissa säännöissä tarkoittaa sen läpyskän fyysisen olomuodon ja turvaominaisuuksien määräaikaisuutta - ei ajo-oikeuden määräaikaisuutta. Kortti siis vanhenee kyllä, mutta uusitaan ilman tutkintoja.
-
Nii joo.... Sit kun sen hyväkoneen kärrii änkee sen 45t et pääsee näitten rekka ......... samoihin nii se ei tosiaakaa kestä yleiselletielle asti! Taas sen huamaa kun on ne penaalin terävimmät siel missä kuuluukii!!
-
b kortilla sais kuulemma ajaa liikennetraktoria ilman kärryä.. ja sitten yli 60 kulkevaa kärrin kans ce kortilla.. toisaalta ihan järkevää nuissa nopeuksissa :P
-
Ontämä kyllä hienoa taas vit*n vit*u ja saata*akin vielä >:( >:( >:( Eli nytsitte meikäläinen alkaa kiltisti modaamaan noita romuja semmosiks että kulkeepi vain 40 kmh. Että sapettaa niin per*eleesti. Nii juu ja toinen vaihtoehtohan onsitte tietty mennä sinne autokuoluun >:( Eli rahat pois vaan sitte siihen korttiin tarvitaan vieläse pahin eli lekurin todistus >:( Mikähän lienee näkövaatimus LT kortissa. Mahdetaanko myös verikokeella varmistaa ko henkilön soveltuvuus ko korttiin. Koska ainakin kuormuri puolella on parilla kaverilla ollu hiukan hankaluuksia saada lääkärin papereita. Koska maksa arvot on ollu ihan vähä korkeita. Nämä siis on otettu vaikka ko henkilöt eivät olekkaan ratista kärynneet. Omatkin on senverran yläkanttiin että ei varmaankaan tarvi autokoulua vivata jos nämäkin siihen vaaditaan.
-
Mä olen aina luullut että liikennetraktoriin vaaditaan kuorma-autokortti. Se iteltä löytyykin taskusta ei siis huolta.
Itse alkaisin hiukan miettimään alkoholin käyttöä jos sen vuoksi jää kortti saamatta. Ehkä se maksa ei oikeasti tykkää siitä alkoholi määrästä.
-
Jos uusi traktori kulkee 50 km/h se on AINA liikennetraktori sitä ei voi rekisteröidä maataloustraktoriksi jos näin on tehty on se laiton homma juuri kysyin .
-
Mä olen aina luullut että liikennetraktoriin vaaditaan kuorma-autokortti. Se iteltä löytyykin taskusta ei siis huolta.
Itse alkaisin hiukan miettimään alkoholin käyttöä jos sen vuoksi jää kortti saamatta. Ehkä se maksa ei oikeasti tykkää siitä alkoholi määrästä.
Onsiihen vaadittu kuorrki kortti jos sillä urakoi jotain tiellä. Mutta nyt pitääsitte ihan maatalous ajoonkin korttia kattella. Niin mulla tyssännee tuo kortti jo näköön. Maksasta ensitte tiedä mitä se tällä hetkellä on maaillma menosta mieltä.
-
Mutkun 50 kulkevalla traktorilla, oli sitten liikenne tai ei, saa ajaa vastakin T-kortilla löpö-ajoa. 60 kulkevat ovat sitten uutuusluokka. älkää tehkö tästäkin vaiketa... :'(
-
Mutkun 50 kulkevalla traktorilla, oli sitten liikenne tai ei, saa ajaa vastakin T-kortilla löpö-ajoa. 60 kulkevat ovat sitten uutuusluokka. älkää tehkö tästäkin vaiketa... :'(
Kyllä luokka vähän muuttuu, koska liikennetraktoriluokka 40-60km/h tarvii vähintään LT-kortin (ja 16v.) tai C-kortin.
-
Mä olen aina luullut että liikennetraktoriin vaaditaan kuorma-autokortti. Se iteltä löytyykin taskusta ei siis huolta.
Itse alkaisin hiukan miettimään alkoholin käyttöä jos sen vuoksi jää kortti saamatta. Ehkä se maksa ei oikeasti tykkää siitä alkoholi määrästä.
Onsiihen vaadittu kuorrki kortti jos sillä urakoi jotain tiellä. Mutta nyt pitääsitte ihan maatalous ajoonkin korttia kattella. Niin mulla tyssännee tuo kortti jo näköön. Maksasta ensitte tiedä mitä se tällä hetkellä on maaillma menosta mieltä.
Kuinka huono näkö sulla sitten on jollet C-korttia saa?
-
"19.1.2013 jälkeen toistaiseksi
1. KULJETTAJARYHMÄT (Ajokorttilaki 4§)
Ryhmä 1
Kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen, kevyitten nelipyörien, moottoripyörän, invalidimoottoripyörän, henkilöauton, pakettiauton sekä henkilöautovetoisen ajoneuvoyhdistelmän kuljettajat sekä traktorin ja mopon kuljettajat (luokat AM, A1, A2, A, B, BE, T ja LT).
Ryhmä 2
Kuorma-auton, linja-auton ja niistä muodostuvien ajoneuvoyhdistelmien kuljettajat (luokat C, CE, D ja DE sekä alaluokat C1, C1E, D1 ja D1E); sekä taksin- ja invataksinkuljettajat, joilla on ajo-oikeuden lisäksi auton asemapaikan poliisin myöntämä ajolupa.
2. AJOKORTTILUPAA KOSKEVAT TERVEYSVAATIMUKSET
(Ajokorttilaki 17§ ja 18§, Ajoterveysasetus 1181/2011)
NÄKÖVAATIMUS JA NÄKÖKENTTÄVAATIMUS *
Ryhmä 1
- näöntarkkuus korjaavia linssejä käyttäen tai ilman niitä on molempien silmien yhteisnäkönä vähintään 0.5 taikka, jos tarkastettava on menettänyt näön toisesta silmästä tai hän käyttää ainoastaan toista silmää näköhavaintoja tehdessään, että näöntarkkuus on vähintään 0.5 ja silmien tila on jatkunut niin kauan, että hän on sopeutunut ainoastaan toisen silmän käyttämiseen.
- vaakasuora binokulaarinen näkökenttä on vähintään 120° ja virheetön keskeinen alue on vähintään 20°, oikealle ja vasemmalle 50° sekä pystykenttä ylös ja alas vähintään 20° jos henkilö käyttää vain toista silmää näköhavaintojen tekemiseen, että tämän silmän näkökenttä on normaali
Ryhmä 2
- näöntarkkuus korjaavia linssejä käyttäen tai ilman niitä on toisella silmällä vähintään 0.8 ja toisella vähintään 0.1
- molempien silmien binokulaarinen näkökenttä on vähintään 160° ja virheetön keskeinen alue on vähintään 30° oikealle ja vasemmalle 70° sekä pystykenttä ylös ja alas vähintään 30°
- pysyviä kaksoiskuvia ei sallita / kontrastiherkkyys ei ole merkittävästi heikentynyt
AJOKORTTILAKI 386/2011 17§ ja 18§ / DIREKTIIVIN 2006/126/EY LIITTEEN III PERUSTEELLA / AJOTERVEYSASETUS 1181/2011
Jos näöntarkkuus nousee vaaditulle vähimmäistasolle (0.8 ja 0.1) vain käyttämällä korjaavia silmälaseja, niiden vahvuus saa olla enintään + 8,00 dioptriaa (Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2006/126/EY liite III, kohta 5), tai käyttämällä piilolinssejä, jolloin niiden vahvuudelle ei ole asetettu dioptriarajaa."
Eli LT-kortissa lievempi vaatimus lasien kanssa (0,5), jotka ilmeisesti ei saa ylittää +-8:a ainakaan C-kortilla.
-
Mutkun 50 kulkevalla traktorilla, oli sitten liikenne tai ei, saa ajaa vastakin T-kortilla löpö-ajoa. 60 kulkevat ovat sitten uutuusluokka. älkää tehkö tästäkin vaiketa... :'(
Kyllä luokka vähän muuttuu, koska liikennetraktoriluokka 40-60km/h tarvii vähintään LT-kortin (ja 16v.) tai C-kortin.
Se lienee ollut joku poikkeamasääntö toi 50-kulkevien maatalous/löpöajo T-kortilla. Ja ymmärsin, että tää poikkeus päättyy vuodenvaihteessa.
-
Mä olen aina luullut että liikennetraktoriin vaaditaan kuorma-autokortti. Se iteltä löytyykin taskusta ei siis huolta.
Itse alkaisin hiukan miettimään alkoholin käyttöä jos sen vuoksi jää kortti saamatta. Ehkä se maksa ei oikeasti tykkää siitä alkoholi määrästä.
Onsiihen vaadittu kuorrki kortti jos sillä urakoi jotain tiellä. Mutta nyt pitääsitte ihan maatalous ajoonkin korttia kattella. Niin mulla tyssännee tuo kortti jo näköön. Maksasta ensitte tiedä mitä se tällä hetkellä on maaillma menosta mieltä.
Kuinka huono näkö sulla sitten on jollet C-korttia saa?
On senverran huono etten vissiin enään sais b korttiakaan. Toinen silmä on erittäin hono jota ei eres yritetä korjata laseilla. Koska alkaa muodostamaan toista kuvaa. Toinen on hiukan parempi mutta näkökenttä on suppeampi mitä normalisti ja syvyys näkö puuttuu.
-
Mä olen aina luullut että liikennetraktoriin vaaditaan kuorma-autokortti. Se iteltä löytyykin taskusta ei siis huolta.
Itse alkaisin hiukan miettimään alkoholin käyttöä jos sen vuoksi jää kortti saamatta. Ehkä se maksa ei oikeasti tykkää siitä alkoholi määrästä.
Onsiihen vaadittu kuorrki kortti jos sillä urakoi jotain tiellä. Mutta nyt pitääsitte ihan maatalous ajoonkin korttia kattella. Niin mulla tyssännee tuo kortti jo näköön. Maksasta ensitte tiedä mitä se tällä hetkellä on maaillma menosta mieltä.
Kuinka huono näkö sulla sitten on jollet C-korttia saa?
On senverran huono etten vissiin enään sais b korttiakaan. Toinen silmä on erittäin hono jota ei eres yritetä korjata laseilla. Koska alkaa muodostamaan toista kuvaa. Toinen on hiukan parempi mutta näkökenttä on suppeampi mitä normalisti ja syvyys näkö puuttuu.
Laserleikkaus edessä?
-
Mä olen aina luullut että liikennetraktoriin vaaditaan kuorma-autokortti. Se iteltä löytyykin taskusta ei siis huolta.
Itse alkaisin hiukan miettimään alkoholin käyttöä jos sen vuoksi jää kortti saamatta. Ehkä se maksa ei oikeasti tykkää siitä alkoholi määrästä.
Onsiihen vaadittu kuorrki kortti jos sillä urakoi jotain tiellä. Mutta nyt pitääsitte ihan maatalous ajoonkin korttia kattella. Niin mulla tyssännee tuo kortti jo näköön. Maksasta ensitte tiedä mitä se tällä hetkellä on maaillma menosta mieltä.
Kuinka huono näkö sulla sitten on jollet C-korttia saa?
On senverran huono etten vissiin enään sais b korttiakaan. Toinen silmä on erittäin hono jota ei eres yritetä korjata laseilla. Koska alkaa muodostamaan toista kuvaa. Toinen on hiukan parempi mutta näkökenttä on suppeampi mitä normalisti ja syvyys näkö puuttuu.
Laserleikkaus edessä?
Ei taida olla mahdollinen tässä tapauksessa. Vaurio on silmän pohjassa arpia + sitte ihan tuo julma taittovirhe yms. Tullu joskus joku tälli päähän otettua niin siin sitte menny. Kallossakin näkyy muutama rustottunu hiusmurtein kuvissa. Nyt tuo on pysyny ennallaan eikä vissiin juur ole menossa suuntaan jos toiseen. Muuten on semmonen ominaisuus vielä, että en pysty hitsaamaan tumman maskin kanssa. Pitää olla vainse euromaskin pelkkä kellertävä lirpake.