Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Liikennetraktorin maatalouskäyttö  (Luettu 43615 kertaa)

Waltteri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 209

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1603
Vs: Liikennetraktorin maatalouskäyttö
Tähän saa tasan yhtä monta erilaista vastausta kun on maas poliiseja... Omaa liikennetraktoria ostaes asiasta kyselin niin poliisista sanottiin että liikennetraktori katsotaan maataloustraktoriksi jo sitä käytetään alemman polttoaineveron (löpön) käyttöön oikeuttavassa ajossa. Eli sen mukaan maatalousajossa traktori on aina maataloustraktori välittämättä siitä mitä rek.otteessa lukee. Ajonopeudesta meinas että eivät he ainakaan puutu maatalousajossa 50 km/h kulkevaan hyväkuntoiseen ja jarruilla varustettuun traktoriin. Paljon vaarallisempaa kuulemma on 40 km/h kulkevat vanhat takatuupparit.

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: Liikennetraktorin maatalouskäyttö
Tähän saa tasan yhtä monta erilaista vastausta kun on maas poliiseja... Omaa liikennetraktoria ostaes asiasta kyselin niin poliisista sanottiin että liikennetraktori katsotaan maataloustraktoriksi jo sitä käytetään alemman polttoaineveron (löpön) käyttöön oikeuttavassa ajossa. Eli sen mukaan maatalousajossa traktori on aina maataloustraktori välittämättä siitä mitä rek.otteessa lukee. Ajonopeudesta meinas että eivät he ainakaan puutu maatalousajossa 50 km/h kulkevaan hyväkuntoiseen ja jarruilla varustettuun traktoriin. Paljon vaarallisempaa kuulemma on 40 km/h kulkevat vanhat takatuupparit.

Eli tämä kanta on täysin eriävä tuohon juttuun nähden.
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

Jokeri

  • Vieras
Vs: Liikennetraktorin maatalouskäyttö
Finlexistä kopioitua:
14 §
Traktori
T- ja C-luokan ajoneuvo sekä liikennetraktori (traktori) on moottorikäyttöinen pyörillä tai telaketjuilla varustettu ajoneuvo:

1) jossa on vähintään kaksi akselia;

2) jonka suurin rakenteellinen nopeus on vähintään kuusi kilometriä tunnissa;

3) jonka toiminta perustuu ensi sijassa vetävään voimaan; sekä

4) joka on erityisesti tarkoitettu vetämään, työntämään, kuljettamaan ja käyttämään tiettyjä maa- tai metsätaloudessa käytettäviksi tarkoitettuja vaihdettavissa olevia laitteita taikka vetämään maa- tai metsätaloudessa käytettäviä perävaunuja.

Traktori voi olla varustettu kuormien kuljettamiseen maa- tai metsätalouden harjoittamisen yhteydessä, ja siinä voi olla matkustajien istuimia. Traktoriksi ei kuitenkaan lueta erityisesti metsätalouskäyttöön suunniteltuja koneita, kuten juonto- ja kuormatraktoreita, jotka määritellään standardissa ISO 6814:2000, eikä maansiirtokoneiden, jotka määritellään standardissa ISO 6165:2001, alustalle rakennettuja metsäkoneita.

Traktorit jaetaan ominaisuuksiensa perusteella seuraaviin luokkiin:

1) T1-luokka: pyörillä varustetut traktorit, joiden suurin rakenteellinen nopeus on enintään 40 kilometriä tunnissa, kuljettajaa lähinnä olevan akselin pienin raideväli vähintään 1,15 metriä, omamassa ajokuntoisena yli 0,6 tonnia ja maavara enintään yksi metri;

2) T2-luokka: pyörillä varustetut traktorit, joiden suurin rakenteellinen nopeus on enintään 40 kilometriä tunnissa, pienin raideväli alle 1,15 metriä, omamassa ajokuntoisena yli 0,6 tonnia ja maavara enintään 0,60 metriä; jos traktorin painopisteen korkeusarvo maanpinnasta mitattuna jaettuna kaikkien akseleiden pienimpien raidevälien keskiarvolla on yli 0,90, suurin rakenteellinen nopeus saa olla enintään 30 kilometriä tunnissa;

3) T3-luokka: pyörillä varustetut traktorit, joiden suurin rakenteellinen nopeus on enintään 40 kilometriä tunnissa ja omamassa ajokuntoisena enintään 0,6 tonnia;

4) liikennetraktori: tavaran kuljetukseen tarkoitetut kuormaa kantavat nestepainetoimisella runko-ohjauksella varustetut traktorit; liikennetraktori on myös muu traktori, jota käytetään tavaran kuljetukseen kytkentämassaltaan yli 10 tonnin perävaunulla varustettuna; liikennetraktoriksi ei kuitenkaan katsota traktoria, jota käytetään polttoainemaksusta annetun lain (1280/2003) 7 §:ssä tarkoitettuihin kuljetuksiin; liikennetraktorin suurin rakenteellinen nopeus on enintään 50 kilometriä tunnissa;

5) C-luokka: telaketjuin liikkuvat ja ohjattavat traktorit.

Liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella säädetään tarvittaessa traktorin alaluokista.

Terminator

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7310
  • Demokratian ja ihmisoikeuksien puolesta! YTK:FI
Vs: Liikennetraktorin maatalouskäyttö
Jos lakia tulkitaan tarkasti, niin 50 kulkeva maatalous käytössä oleva traktori on laiton.
Maataloustraktorin suurin sallittu nopeus on 40 km/h
Liikenetraktorin suurin sallitu nopeus on 50 km/h
Ahdasmieliselle konstaapelille 50 kulkeva traktori löpöllä liikuessan, voi olla päivän isoiman sakon paikka.
Kenen perse kestää ajaa dieselillä kaikki maatalouden ajot.
"Jos kannatat ihmisen oikeuteen valita vapaasti ja haluat kasvattaa yhteistä hyvinvointiamme, niin klikkaa www.ytk.fi"

"*****ilu on luonnon lahja ja sitä pitää käyttää  hyväksi!"

"Kun ay-politrukilta argumentit loppuu, alkaa kepu roistoksi huutelu."

Movado

  • Vieras
Vs: Liikennetraktorin maatalouskäyttö
Täysin päivänselvä juttu, miksette ymmärrä  ??? lukekaa tuo niin ymmärrätte.

http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/ptk_59_2008_ke_p_2.shtml

Ajokortti vaatimus voi myös muuttua 8)

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: Liikennetraktorin maatalouskäyttö
Jarrut pakollisiksi joka kärriin! niin vanhaan kuin uuteen! On noita risloja senverran tullut nähtyä, että joku tolkku sais tulla tähänkin.

Jossain päin eurooppaa tosiaan vaaditaan jarrut joka hinattavaan äkeeseen ja kylvökoneeseen.

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: Liikennetraktorin maatalouskäyttö
Voiko asiaa enää tehdä vaikeammaksi??
http://www.savonsanomat.fi/uutiset/savo/liikennetraktorista-sekaannuksia/358166

käsittääkseni tämä on väärä tulkinta..
tulkinta erimielisyyksiä tuotta kahden eri lain ristiriita..



Maa- ja metsätaloudessa käytettävien traktoreiden polttoainemaksuvapaus

Polttoainemaksusta annetun lain 7 §:

Traktoria saadaan käyttää polttoainemaksua suorittamatta maa- ja metsätaloudessa. Metsätalouden kuljetukseksi katsotaan muun ohessa puun korjuuseen käytettävän traktorin siirtäminen puutavaraa kuljettamatta yleisellä tiellä työkohteeseen tai työkohteesta toiseen sekä puutavaran siirtäminen yleisen tien yli.

Maatilatalouden harjoittajan hallitsemaa tai maatilatalouden harjoittajien yhdessä hallitsemaa traktoria saadaan polttoainemaksua suorittamatta käyttää myös kuljetuksiin, jotka liittyvät:

1) maatilatalouden harjoittajan oman tilan puutavaran hankintakauppaan;

2) maatilatalouden harjoittajan oman tilan maa- ja kiviaineksen myyntiin;

3) maatilatalouden harjoittajan omaan puutarhaviljelyyn tai turkistarhaukseen silloinkin, kun niitä harjoitetaan maa- ja metsäta-loudesta erillisenä liikkeenä; sekä

4) maatilatalouden harjoittajan yksityistalouteen.

Maatilatalouden harjoittajalla tarkoitetaan verovelvollista, jota verotetaan maatilatalouden tuloverolain (543/1967) nojalla tai metsätalouden tulosta tuloverolain (1535/1992) 43 §:n nojalla. Maatilatalouden harjoittajan yksityistalouteen liittyvänä kuljetuksena ei pidetä korvausta vastaan tapahtuvaa kuljetusta. Mitä tässä pykälässä säädetään maatilatalouden harjoittajan omasta tilasta, sovelletaan myös maatilatalouden harjoittajan muutoinkin kuin omistussuhteen perusteella hallitsemaan tilaan.

Pykälässä ovat aikaisempaa moottoriajoneuvoverolain 17 a §:ää vastaavat säännökset. Näin ollen maa- ja metsätaloudessa käytettävien traktoreiden polttoainemaksuvapaus koskee samaa traktorin käyttöä kuin lisäverottomuus aikaisemmin. Lakiin tehdyn lisäyksen mukaan maatilatalouden harjoittajalla tarkoitetaan myös sellaista henkilöä, jota verotetaan metsätalouden tulosta tuloverolain 43 §:n nojalla (metsätalouden pääomatulo). Muilta osin tarkoituksena ei ole ollut muuttaa aikaisemman lain mukaista soveltamiskäytäntöä. Jos traktori on varustettu moottorityökoneeksi, siihen sovelletaan lain 6 §:n 1 momentin 1 kohtaa.

http://www.ake.fi/pdf/FAQ-liite7b_Ote_Ajoneuvolaista.pdf

14 §
Traktori ja liikennetraktori
Traktori (1328/30.12.2004)
(1090/11.12.2002) T-luokan ajoneuvo (traktori) on moottorikäyttöinen pyörin tai teloin varustettu ajoneuvo, joka on valmistettu vetämään, työntämään, käyttämään tai kuljettamaan pää- asiassa maa-
tai metsätaloudessa käytettäviä työvälineitä tai vetämään taikka työntämään maa- tai metsätaloudessa käytettäviä ajoneuvoja.
Traktorin suurin rakenteellinen nopeus on enintään 40 kilometriä tunnissa. Liikennetraktori on tavaran kuljetukseen tarkoitettu kuormaa kantava nestepainetoimisella runko-ohjauksella varustettu traktori.
Liikennetraktori on myös muu traktori, jota käytetään tavaran kuljetukseen kytkentämassaltaan yli 10 tonnin perävaunulla varustettuna.
Liikennetraktoriksi ei kuitenkaan katsota traktoria, jota käytetään moottoriajoneuvoverosta annetun lain (722/1966) 17 a §:ssä tarkoitettuihin kuljetuksiin. Liikennetraktorin suurin rakenteellinen nopeus on enintään 50 kilometriä tunnissa.
Liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella säädetään tarvittaessa traktorin alaluokista.
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2003


eli vaikka traktori olisi rekisteröity liikennetraktoriksi sitä ei ei kuitenkaan katsota liikennetraktoriksi, kun sitä käytetään moottoriajoneuvoverosta annetun lain (722/1966) 17 a §:ssä tarkoitettuihin kuljetuksiin.
muutoskatsastusta ei vaadi kukaan..

Viimeksi muokattu: 11.02.09 - klo:11:11 kirjoittanut mlahti

Terminator

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7310
  • Demokratian ja ihmisoikeuksien puolesta! YTK:FI
Vs: Liikennetraktorin maatalouskäyttö
Voiko asiaa enää tehdä vaikeammaksi??
http://www.savonsanomat.fi/uutiset/savo/liikennetraktorista-sekaannuksia/358166

käsittääkseni tämä on väärä tulkinta..
tulkinta erimielisyyksiä tuotta kahden eri lain ristiriita..



Maa- ja metsätaloudessa käytettävien traktoreiden polttoainemaksuvapaus

Polttoainemaksusta annetun lain 7 §:

Traktoria saadaan käyttää polttoainemaksua suorittamatta maa- ja metsätaloudessa. Metsätalouden kuljetukseksi katsotaan muun ohessa puun korjuuseen käytettävän traktorin siirtäminen puutavaraa kuljettamatta yleisellä tiellä työkohteeseen tai työkohteesta toiseen sekä puutavaran siirtäminen yleisen tien yli.

Maatilatalouden harjoittajan hallitsemaa tai maatilatalouden harjoittajien yhdessä hallitsemaa traktoria saadaan polttoainemaksua suorittamatta käyttää myös kuljetuksiin, jotka liittyvät:

1) maatilatalouden harjoittajan oman tilan puutavaran hankintakauppaan;

2) maatilatalouden harjoittajan oman tilan maa- ja kiviaineksen myyntiin;

3) maatilatalouden harjoittajan omaan puutarhaviljelyyn tai turkistarhaukseen silloinkin, kun niitä harjoitetaan maa- ja metsäta-loudesta erillisenä liikkeenä; sekä

4) maatilatalouden harjoittajan yksityistalouteen.

Maatilatalouden harjoittajalla tarkoitetaan verovelvollista, jota verotetaan maatilatalouden tuloverolain (543/1967) nojalla tai metsätalouden tulosta tuloverolain (1535/1992) 43 §:n nojalla. Maatilatalouden harjoittajan yksityistalouteen liittyvänä kuljetuksena ei pidetä korvausta vastaan tapahtuvaa kuljetusta. Mitä tässä pykälässä säädetään maatilatalouden harjoittajan omasta tilasta, sovelletaan myös maatilatalouden harjoittajan muutoinkin kuin omistussuhteen perusteella hallitsemaan tilaan.

Pykälässä ovat aikaisempaa moottoriajoneuvoverolain 17 a §:ää vastaavat säännökset. Näin ollen maa- ja metsätaloudessa käytettävien traktoreiden polttoainemaksuvapaus koskee samaa traktorin käyttöä kuin lisäverottomuus aikaisemmin. Lakiin tehdyn lisäyksen mukaan maatilatalouden harjoittajalla tarkoitetaan myös sellaista henkilöä, jota verotetaan metsätalouden tulosta tuloverolain 43 §:n nojalla (metsätalouden pääomatulo). Muilta osin tarkoituksena ei ole ollut muuttaa aikaisemman lain mukaista soveltamiskäytäntöä. Jos traktori on varustettu moottorityökoneeksi, siihen sovelletaan lain 6 §:n 1 momentin 1 kohtaa.

http://www.ake.fi/pdf/FAQ-liite7b_Ote_Ajoneuvolaista.pdf

14 §
Traktori ja liikennetraktori
Traktori (1328/30.12.2004)
(1090/11.12.2002) T-luokan ajoneuvo (traktori) on moottorikäyttöinen pyörin tai teloin varustettu ajoneuvo, joka on valmistettu vetämään, työntämään, käyttämään tai kuljettamaan pää- asiassa maa-
tai metsätaloudessa käytettäviä työvälineitä tai vetämään taikka työntämään maa- tai metsätaloudessa käytettäviä ajoneuvoja.
Traktorin suurin rakenteellinen nopeus on enintään 40 kilometriä tunnissa. Liikennetraktori on tavaran kuljetukseen tarkoitettu kuormaa kantava nestepainetoimisella runko-ohjauksella varustettu traktori.
Liikennetraktori on myös muu traktori, jota käytetään tavaran kuljetukseen kytkentämassaltaan yli 10 tonnin perävaunulla varustettuna.
Liikennetraktoriksi ei kuitenkaan katsota traktoria, jota käytetään moottoriajoneuvoverosta annetun lain (722/1966) 17 a §:ssä tarkoitettuihin kuljetuksiin. Liikennetraktorin suurin rakenteellinen nopeus on enintään 50 kilometriä tunnissa.
Liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella säädetään tarvittaessa traktorin alaluokista.
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2003


eli vaikka traktori olisi rekisteröity liikennetraktoriksi sitä ei ei kuitenkaan katsota liikennetraktoriksi, kun sitä käytetään moottoriajoneuvoverosta annetun lain (722/1966) 17 a §:ssä tarkoitettuihin kuljetuksiin.
muutoskatsastusta ei vaadi kukaan..


No jos se katsotaan liikene traktoriksi, niin poltoaineeksi vaaditaan dieseliä tankkiin tai päivämaksun maksaminen.
Jos taas maatalus traktoriksi, niin ajat ylinopeutta.

"Liikennetraktoriksi ei kuitenkaan katsota traktoria, jota käytetään moottoriajoneuvoverosta annetun lain (722/1966) 17 a §:ssä tarkoitettuihin kuljetuksiin."
"Jos kannatat ihmisen oikeuteen valita vapaasti ja haluat kasvattaa yhteistä hyvinvointiamme, niin klikkaa www.ytk.fi"

"*****ilu on luonnon lahja ja sitä pitää käyttää  hyväksi!"

"Kun ay-politrukilta argumentit loppuu, alkaa kepu roistoksi huutelu."

Paalaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3179
Vs: Liikennetraktorin maatalouskäyttö
Jarrut pakollisiksi joka kärriin! niin vanhaan kuin uuteen! On noita risloja senverran tullut nähtyä, että joku tolkku sais tulla tähänkin.
Ellei syväkurkun juttuja olisi tullut nähtyä jo aiemmin, voisi kuvitella että olet kärryvalmistajien kätyri: 2/3 vanhoista kärryistä voisi viedä suosiolla sulattoon, jos niihin jarruja pitäisi ruveta asentelemaan jälkikäteen. Jarruasennuksessa menisi mm. akselit vaihtoon.

Paljon suurempi merkitys on traktorikaluston jarruissa tapahtuneella kehityksellä: 2000-luvun koneet jo oikeasti pysähtyvät, 80-luvulla suunniteltujen traktorien jarrut soveltuivat lähinnä vauhdin maltilliseen rajoittamiseen.



Jossain päin eurooppaa tosiaan vaaditaan jarrut joka hinattavaan äkeeseen ja kylvökoneeseen.

Jossain päin eurooppaa on vuoristoja..
..Ranskassa taitaa olla tiukin jarrulainsäädäntö, olisikohan jarrullisuuden raja siinä 6 tn paikkeilla.
Ja saahan meilläkin noita peruja lisävarusteena esim. kanttipaalaimiin jarrut.

Mutta 50 km/h peristä maatalouskäytössä ei ole enää paluuta. Etuakselin jousilla ja nelipyöräjarruilla varustettu liikennetraktori-standardin kone on maantiellä ajettavuudeltaan ja hallittavuudeltaan jotain aivan muuta kuin perus 40 km/h maataloustraktori.

Ajokorttiasia on sitten toinen tarina. 15-kesäinen osaa lähtökohtaisesta useimmiten ajaa traktoria vaikka unessa. Omasta kokemuksesta vaan tietää, ettei tuossa iässä osaaminen, ymmärrys ja maltti kulje aina samoja latuja. C-kortti vaatimus nostaisi samalla ikärajan 18 vuoteen. Tämä voisi sinänsä olla kohdallaan. Mutta kun C-kortin hankkimisesta tulee jatkossa oikein elämäntehtävään verrannollinen koulutusputki, niin ei tunnu oikein kohtuulliselta sekään vaihtoehto. Olisikohan hyvä kompromissi T-kortti ja 18 vuoden ikä?

Viimeksi muokattu: 11.02.09 - klo:12:48 kirjoittanut Paalaaja

Slippin 'n sliding

Konemies

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 295
Vs: Liikennetraktorin maatalouskäyttö
Odotellaan, kyllä sieltä tulee aikanaan kaikkien tahojen päänvaivaa helpottavaa tietoa ulos. Maataloustraktorit yksityiseen maataloskäyttöön, liikennetraktorit urakointiin ja muuhun käyttöön C -kortilla, vuotuisella dieselverolla, liikenneluvalla, piirturilla sekä kuorma-autonkuljettajan ammattipätevuudellä varustettuna. Näin kertoi eräs tietolähde tulevista tavoitteista asian ratkaisemiseksi.

Suomeksi, jos teet omia maataloustöitä niin riittää maatalouskone, jos palkan edestä niin liikennekone. Tällöin valvonta on helppo suorittaa ja rekisteriotteesta näkee mihin kone on tarkoitettu ja mitä siltä vaaditaan.

Jarruista: Liikennetraktorin perävaunussa tulee aina olla jarrut..

Viimeksi muokattu: 11.02.09 - klo:12:56 kirjoittanut Konemies

Henkka

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 252
Vs: Liikennetraktorin maatalouskäyttö
Tästä asiasta on kanssa niin monta tulkintaa ,että millä kortilla sitä 50km/h kulkevaa traktoria saa ajaa? Jonkun mukaan maatalouskäytössä se t-kortti riittää. Sittenkun ollaan esim. maanajossa ja kyse ei omista maa-aineksista niin si tarvii c-kortin. C-kortin saanti taas vaikeutuu syyskuussa niin paljon,ettei sitä kukaan suorita jossei nyt armeijassa sitten aja. C-kortin hinta n. 3 kertastuu .

natikka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 405
Vs: Liikennetraktorin maatalouskäyttö
voi-i, ei kyllä itteä tuo estä ostamaan "liikenneraktoria" maatalouskäyttöön. kyllei hyvin mee jos poliisi pirättää, muutenki niin vähän valtateillä ajoa.
tä?!?!

Jobbari

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 121
  • No VOi Voi !!!!
Vs: Liikennetraktorin maatalouskäyttö
Koko hommassahan ei ole muuta kuin tulkintaa, mutta eihän lakia lueta vaan nimenomaan tulkitaa.

Itse tulkitsen sen niin että liikennetraktori vaatii aina C-kortin.

Rakkori hommissa kortilla ei ole käytönnössä merkitystä oliko minkäänlaista vai ei.

Mutta jos ja kun se mutkan takaa tullut punto on siellä etusien alla niin on se vaan jumalan hyvä jos sattuu olemaan C-lappu taskussa ja suurinpiirtein selvinpäin.

Äskenmainitusta syystä en päästä 15-vuotiaita kesäpoikia tienpäälle.

jupe

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 678
Vs: Liikennetraktorin maatalouskäyttö
mitäs jos sallittaisiin se 50 km/h kulkeva traktori rekisteröidä maataloustraktoriksi. Ehkä silloin voitaisiin vaatia se etujousitus ja mitä nyt vaaditaankaan nykyisin liikennetraktoriin. Silloin poistuisi ongelma kumpi se on ja kummalla kortilla. ja nykyisessähän lainsäädännössä on selvästi erotettu liikenne ja maataloustraktori. Toki tuohna se sitten ongelmia jos halutaan tehdä kumpaakin. vaikka silloin jos liikennetraktorilla tehtäisiin maataloustyötä voitaisiin vaatia se c-kortti vaikka sallittaisiinkin p-ö tankissa.