Peurat ja claysonit on laatuvehkeitä kuten claassikin, ja ongelmaksi tulee painoluokka kun nuo ovat ihan oikeasta teräksestä tehtyjä. Ja on semmoisia lohkoja joilla on kauralla satotaso 6 tonnia tekemättä oikein mitään erikoista, mikäli puimuri pysyy pinnalla....
Sampo on vähän sellainen viharakkaus. Edellinen punaiseksi maalattu 20 hajoili semmoisista paikoista 2500 tunnin kohdilla että ei oikein mennyt järkeen miten oli mahdollista. Pelleissä ei ollut murtumia kuin edellisellä omistajalla kolhitussa pöydässä ja silppurin ympäristössä.
Pöytä on noissa viimeisissä 580/680 kyllä hyvä.
Toki jos olisi oikein hurja niin ostaisi vaikka vähän enemmän ajetun mutta pidetyn koneen ja tekisi täyden remontin etukäteen. Eihän alle 1500 tunnin oikeastaan näitä ole enään liikenteessä.
Paljonko on liian paljon 680 mittarissa? Onko 3000 tunnin saavuttaminen utobiaa vai jonkin sortin masokismiä. 1080 deutsin mittareissa tuollaisia tuntimääriä muistaakseni myynti-ilmoituksis joskus ollut ja puintiin niitä on kaupattu. En nyt tarkoita että etsisin 3000 h ajettua, mutta onko esim 2000 h ajettu jo hajottamo tavaraa.
2500 ja 2600 väliin oli tuossa fergussa tunteja. Suurin murheenkryyni oli puintikelalta taaksepäin olevat laakerit/siivapyörät/akselit.
Kolaketjut tosin olivat alkuperäisiä mutta olisi mennyt samaan isoon remonttiin uusiksi.
Jos ostaa paljon ajetun niin variaattoriremontti, puintikoneiston siivapyöriä kiinnitysrautoineen uusiksi. Osat suht edukkaita uutenakin onneksi.
Vaikka oli vanhanmallin pöytä niin ikinä ei ollut pöydässä tai seuloista taaksepäin oikeastaan mitään. Eikä poistokierukassa tai sen mekanismeissä yms. Perkinssistä taisi mennä startti kertaalleen.
Uskaltaisin ostaa jos on pidetyn näköinen, kuusen alta revittyjä laakerit pesissään pyörineitä ei..