Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet  (Luettu 41509 kertaa)

räckals

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 141
  • Paljon porua vähän villoja
Kuten tuli mainittua tuolla puinnit ketjussa niin taloudessa ei ole puimuria tällä hetkellä ja mielessä on käynyt ostaa joku pieni räpätin joka mahtuisi suuliin kopittoman majorin ja nuhvin kaveriksi. Ihan vain "kriisivarmuudeksi" vaikka suurimmat massat saakin tappuroida urakoitsija uudella koneella.

Yksi 206 mf olisi tiedossa lähistöllä ylimääräisenä, mutta kyseisen laitteen perkins ei ole enään parhaassa kunnossa, kuin myös pöydän retkahdus on korjattu kovin rujosti..

Toisena tarjokkaana tuli vastaan Volvo Bm 830, yhtä kapoisella pöydällä ja myös perkinssin moottorilla. Aivan laakin pelinä hylätty, joten hihnoja ja nestehuoltoa yms saa tehdä varmasti tähänkin.

Kysynkin volvojen kanssa tekemisissä olleilta että onko näihin saamaksissa enään mitään osia mistään,vai pärjääkö standarditavaralla laakereiden etc kanssa. Varaosakoneet alkaa olla laivattu puolaan,jossa nämä ilmeisen haluttuja ovat.

Lähinnä rukiin ja myöhäisten kaurojen varalle tätä havittelemassa, pidättäytyäkkö ja katsella ferguja edelleen.

Viimeksi muokattu: 27.08.17 - klo:22:41 kirjoittanut räckals

Rikkana rokassa.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20330
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Mites Sampo ? Siihen saa osia ja on tosi yksinkertainen. Ja halpoja ovat, viissataset, tonnin luokkaa halvimmat. Eikä meillä ole Sampolla PITKÄ ruis koskaan jäänyt puimatta, pöydän tai puintikoneiston toimimattomuuden takia. Ja on ergonominen , 60-luvunkin mallit tosi helppoja puhdistaa ja ajaa.

Ja kyllä se 80 cm puintikoneistolla varustettu Sampo 10 -> 360 jaksaa viljaa kerätä. Oma ennätys on 4 tonnia ohraa tunnissa ilman vihreätä raitaa, paikallaan tyhjennyksineen.

-SS-

Moerkoe

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 446
Kivasti söi MF 86 vm. 1968 ruista edellisvuonna ja viime vuonna kauraa. Jykevä peli ja Perkins-kultakauden moottori.

Köntys

  • Vieras

660 - 770 Fahr, 1080 jo luxus. Ovat yksinkertaisia tekniikalltaan säätää ja korjailla, jos yleensä tarvii. Lujarakenteinen, pui pellon puhtaaksi ja tulee puhdasta tavaraa. Osia saa ihan uuttakin ja purkaamoista löytyy pitkät rivit käytettyjä.
Naapurissa Sampo 410, teränliikuttaja ainakin ongelmakohta, ja se remmihelvetti, voi luoja. Muuten tehokkaan näköinen.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10393
Ittellä 1110 eli entinen 800 Volvo. Laakereita ei oo vaihdettu yhtä olkikelan lakeeria lukuun ottamatta. Ihan normi laakeri se kait oli, samoin remmit mutta ... Oikein mitään muuta uutta tuohon ei saakaan. No toki suodattimia ja terän :) 830 ei puimurina mitään tietoa, mutta tuolla pikkuisella ei rukiin kimppuun tekisi mieli lähteä. Toki edellinen sukupolvi on sitäkin puinut. Puhdasta varsinkin ohraa tuolla pui, mutta pelto meinaa kyllä vihottaa syksyisin. terän keikuttaja on hitsattu, koska mistään (Latvalalta)  ei sellaista enää löytynyt. Eipä nuota paljon enää pellolla näy, mutta oma on valmiina syöksymään syksyn saaliin kimppuun. Taitaa olla 34. syksy. uutena se aikoinaan tuli. Silloin reilu 10v vanha 800 lähti vaihdos muka "loppuun" ajettuna. Tosin olihan sillä puitu rahtiakin :)

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12363
  • Virolaista kiitos!
MF206, laitettiin vaihtoon vuonna -86. En enää muista sen ongelmia, pitää isulta kysyä niistä ongelmista. Pehmeessä meni ainakin melko huonosti. Oma valinta olisi varmaan toi faari, kun tällä palstalla on monella sellainen ajossa. Kyllä sen aika kestävä täytyy olla, kun noi viittii sillä puida.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 69033
ei vaarissa yleensä pellit taho antaa periks niinku noissa porilaisissa.    muistan aikaa 30 sampossa kuin oli kiva korjata kun ei tienny mikä on laakerin pitävä pohja.   pelti ei sitä ole.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Kai ne Överum Aktivin taka-akselin pyöräntuennat alkavat pikku hiljaa Suomesta loppumaan.
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10393
Kai ne Överum Aktivin taka-akselin pyöräntuennat alkavat pikku hiljaa Suomesta loppumaan.

800:sen pyöränakselit on ihan varmasti kaikki jo loppu, mutta kait sellaisen pystyy nykyaikana vielä joku konepaja tekemäänkin. Jotenkin muistelisin , että omaskin on toinen hitsaamalla korjattu. Tainnut olla ainakin 20v. Toinen on joskus 10v sitten Latvalalta löytynyt silloinen viimeinen. 830 on kait tältä osin järeämpi.

Dr.Who

  • Vieras
MF 86 ........... varteenotettava tappuri on myös Claas Consul, osaakin löytyy kiitettävästi myös purkuosana.

räckals

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 141
  • Paljon porua vähän villoja
Hyviä kommentteja kaikilta. Vastaan omien näkemysten suhteen..

Fahr seuraajineen: Jos m900 sattuisi tulemaan vastaan niin sen voisin huolia, ymmärtääkseni aika koeteltua tekniikkaa. Pienemmistä ei ole oikein mitään kokemuksia näillä kylillä ennen 33.60 joita on parikin kappaletta. Muutenkin näitä löytyy vain sieltä missä kesko oli vahva myyjä, eli ei niin paljoakaan.

Fergu: 86 lähti naapurilla joka syksy huutamaan pellolle tekemättä oikein mitään remonttia. Taitaa tuo saksalainen olla kova kone vielä vs. Ranskassa tehdyt. Voisi kysyä naapurilta haluaako säilöä konettaan vielä itsellään.

Sampo: kokemukset pienemmistä malleista aika hataria, meillä oli vain näitä 40:n seuraajia aktiivikäytössä. Vaatii huolellisen omistajan. Yksi 410 on tuolla pusikossa elintenluovuttajatasolla, jos löytäisi sen yhden omistajan helmen. Joku kymppi alkaisi toki omaamaan jo museoarvoa.

Volvo: ilmeisesti purkuosaakaan ei enään oikein löydy markkinoilta, mutta jos kone pelaa niin sen kanssa pärjää.
Mietityttää vaan että täytyisi sitten olla se varaosakone olemassa kuten vanhan valmetin kanssa..

Claas: Ei mitään kokemuksia, kovapaalaajan lisäksi. Ei ykkösvaihtoehto itselle.

 Ensiviikolla katsomaan yhtä isoa fahria ja mahdollisesti 410 sampoa..

Jos hyvän yksilön löytää niin voihan sillä tehdä ennakoivaa huoltoa niin olisi suht huolettomia syksyjä tiedossa, melkein merkistä riippumatta. Perehtyneisyyttähän se koneen kunnossapito vaatii, mutta minä en saa laskettua kannattamaan uudehkoa konetta millään laskukaavalla vaikka puisi kaiken itse.

Jos sillä vanhalla rohjolla täytyy painaa yhden päivän enemmän syksyssä. :-)

Kiitos kaikille kommentoineille.
Rikkana rokassa.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20330
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Joo vaikka Sampo on tuolla varakoneena, terälaite uusittuna, ei sitä ole käytetty enää useampaan vuoteen. Tämä muutaman tuhannen euron Claas on toiminut OK, olihan se aika romu tullessaan, koko pöytä uusittiin vaihtopöydäksi, kolakuljettimen hitsaus ja laakerointi, kietomissuojat, ym. Kohlimet ja viettopinta tarvitsivat huoltoa, samoin silppuri. Tunteja nyt on noin 1300.

Se, mikä tuossa Claasissa ärsyttää, on kehno puhdistettavuus ja nippojen älyvapaa sijoittelu. Löysin nyt syksyllä käyttöön otettaessa uuden "roskankeruukotelon", puhallinkammion päältä, siihen kertyy putua ja kohta alkaa ahdistaa heittokuljettimen liikettä. Puhdistus on melko hankalaa, ilman koko heittokuljettimen poistamista. Klonaat oksasta taiteillulla koukulla ja pölynimurilla pahnaa pois, ja vedät haalarin kauluksesta sitä sisään. Pohjakourujen, kivikourun luukun ja suojapeltipaneelien kiinnityksen jälkeen 'ituttaa koko seuraavan viikon.

Joka läpikäyntikerralla löytyy koskaan puuttumaton uusi nippa, joka on käärmeihmisen ulottuvuuden päässä. Tyhjennystorven murrosnivelen nippa osoittaa vinosti torven päätä kohti, pitää olla tosi taipuisa ja ohut rasvaprässin letku ja pienikokoinen (lyhyt) suukappale, jotta sen letkun saa ujutettua kierukan akselia pitkin sinne päähän päin ja vedettyä suukappaleen siihen murrosnivelen taakse, sokkona. Joko tuo murrosnivel on joskus aikaisemmin väärin päin asennettu, tai sitten se on vain todellisen arschloch saksalaisen kiusantekoa.

-SS-

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20330
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Nettikoneessa on nätti kivettömien peltojen 950 John Deere. Hintaluokka on sopiva, ja puimakoneisto kestää vertailun nykypuimureihin. 6-tonnia euroja, 6-sylinterinen moottori, 6-tonnia painava. Eikös siinä ole sopiva 666 - yhdistelmä. että oikein peto puimuriksi. Vetoakselisto eikös ole niin kuin traktorin perä. Aika pahoista paikoista noita silloin 1981 sadekesänä vedeltiin, kaivinkoneilla, metsäkoneilla, telapuskukoneilla. Aina vaan kesti. Korkea maavara auttoi, ei jäänyt pohjasta kiinni ennen kuin otti jankosta pitoa.

-SS-

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20330
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
JOs ei olisi löytynyt tuota Claasia, tämä olisi se puimuri, jonka kuljetuttaisin kotiin.

Noin 6000 euroa veroton, ottanut pöydän pelteihin vähän osumaa. Eikös tuo ole se Sampon "pitkä" pöytä ?



-SS-

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2609
  • Etelä-Karjala
JOs ei olisi löytynyt tuota Claasia, tämä olisi se puimuri, jonka kuljetuttaisin kotiin.

Noin 6000 euroa veroton, ottanut pöydän pelteihin vähän osumaa. Eikös tuo ole se Sampon "pitkä" pöytä ?

-SS-

Tuo on just se -87-> pidempi pöytä, pituuden lisäksi teränkäyttö parempi kuin vanhassa. Mutta kun tuo aparaatti muuten  on pääsääntöisesti se 500, niin henkilökohtaisesti kyllä keksisin jotain muuta...
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...