Mun mielestä syystorjunnassa on ajankohtaa oleellisempaa se kuinka hyvin juolavehnä on puinnin jälkeen lähtenyt uudelleen kasvuun. Tää korostuu varsinkin erittäin kuivina syksyinä kun jälkikasvu on hidasta, ei niissä ohjeissa turhaan ole juolavehnän kasvuasteita mainittu.
Nooh oma toteamus perustuu juuri tähän. Elokuussa korjatussa juolalla on aikaa kasvaa oikean kokoiseksi jolloin vaikka torjunta tapahtuisi syyskuussa niin lopputulos on parempi kuin et syyskuun lopulla sato puidaan ja sit ruiskutetaan joko heti tai odotetaan lokakuulle. Vaikka syksyt ovat pidentyneet ja lämpöä riittää niin päivät lyhenevät kuitenkin kovaa vauhtia..
Toinen ja vielä ehkä tärkeämpi perustuu sen juolan kasvuun. Syksyllä virtaus juuriinpäin jolloin teho näkyy myös maanalaisissa osissa. Keväällä tehdään uutta kasvua jolloin teho näkyy kyllä maanpäälisissä osissa. Itse en ole mikään kasvibiologia tai muukaan mut noin mulle on selitetty ja itsekin lukenut ja omat vajavaiset kokemukset todistavat kyllä tuota teoriaa.
Takavuosina kun glyfo oli halpaa ja hehtaarin ainekulu jäi alle kymppiin niin torjuntaa voi tehdä molemminpäin. Todellisuudessa itsellä meni niin et kevätkasveille tulevat sänget ajettiin keväällä ja syyskasveilta vapautuvat lohkot syksyllä. Syyskasveilla joutui käyttämään valikoivia aineita kun ne oli monesti kevätkasveilta vapautuneita lohkoja joille syksyllä kylvettiin syysvehnää. Siinä ei ollut enää aikaa odotella juolaruiskutuksia...