Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Rasvarit täyttä humpuukia.  (Luettu 24144 kertaa)

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52022
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Rasvarit täyttä humpuukia.
Öljy myös kuluu ei leikkaantuu molekyylit pilkkoutuu ja voiteluominaisuudet huononee.
250 h on traktorin moottorille hyvä vaihtoväli ja vaihteisto 1000 mutta 500 kohalla kaikki painesuotimet uudet näin ainakin valtra.

Rääkkujosena vai kusikoskena nyt kirjottelet?

https://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=74755.msg1353668#msg1353668
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Köntys

  • Vieras
Vs: Rasvarit täyttä humpuukia.
Öljy myös kuluu ei leikkaantuu molekyylit pilkkoutuu ja voiteluominaisuudet huononee.
250 h on traktorin moottorille hyvä vaihtoväli ja vaihteisto 1000 mutta 500 kohalla kaikki painesuotimet uudet näin ainakin valtra.

Rääkkujosena vai kusikoskena nyt kirjottelet?

https://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=74755.msg1353668#msg1353668

Sitä Sassittaa nii saatana taval, sanos anamaahinen  ;D

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52022
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Rasvarit täyttä humpuukia.
Öljy myös kuluu ei leikkaantuu molekyylit pilkkoutuu ja voiteluominaisuudet huononee.
250 h on traktorin moottorille hyvä vaihtoväli ja vaihteisto 1000 mutta 500 kohalla kaikki painesuotimet uudet näin ainakin valtra.

Rääkkujosena vai kusikoskena nyt kirjottelet?

https://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=74755.msg1353668#msg1353668

Sitä Sassittaa nii saatana taval, sanos anamaahinen  ;D

https://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=32771.msg1083798#msg1083798

"Valitettavasti öljy leikkautuu käytössä eli sen kestävyys heikkenee kovassa paineessa esim. rattaiden välissä ja laakereissa.Sillä peräöljy pitää vaihtaa ajoissa eikä pelkästään sen likaisuuden takia."
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12237
  • Virolaista kiitos!
Vs: Rasvarit täyttä humpuukia.
Common trail valtran 500h huollon hintaa nostaa venttiilien säätö. Huollon ohjeaika on 3,5h, joka ei kuulemma riitä, enemmän menee aikaa.

Menneeltä syksyltä 1500h tunnin huolto N143. Verollinen hinta 754,70e. Sisälsi työtä 7h, kolme painesuodatinta, a'64,80e. Ei mitään viankorjausta.

500h huolto 2014 vuodelta on maksanut 892e. Silloin taidettiin tehdä jotain korjaustakin.

6800:een ostin 1000h huoltopaketin. Maksoi 445e. sisältää kaikki keskeisimmät suodattimet. Engine S10W-40 öljyt maksoi 70e verollisena, 20l kannu. XT60+ tuli ostettua tynnyrinä kevään tarjouksesta. Ite vaihtelin kaikki suodattimet, öljyt, paitsi jarruneste ja kytkinneste. Pakkasneste ite vaihdettu. Venttiilien säätö ja loput jutut teetin huollossa. Ei pysty sanomaan paljonko säästin työssä, kun teetin 805:een samalla kertaa muuta remonttia.

Öljyjä kannattaa ostaa tarjouksista. Suodattimien hinta ei halpene huoltopaketin ostamisella, mutta on periaatteessa kaikki samassa paketissa. Tosin polttoaineensuodatin oli omassa mallissa eri, mutta sen muistivat tiskillä vaihtaa. Ainoa harmi oli peräöljyjen kuparialuslaatat, jotka olivat liian pienet omaan malliin, täytyi ne käydä hakemassa tarvikeliikkeestä erikseen. Proppujen koko vaihtelee aikojen saatossa. Jos ei mitään vikoja ole, niin huollossa 1000h huollon teettäminen vie 8h töitä. Mun mielestäni siihen saa painaa hommia koko ajan, sillä tekemistä on paljon.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12237
  • Virolaista kiitos!
Vs: Rasvarit täyttä humpuukia.
öljyntäyttölaitteella täyttää vaan tynnyristä oikean määrän ölppää moottoriin.
Oletteko raskinneet investoida mittarilla varustettuun öljypistooliin? Olisi kyllä kätevä, pitääköhän noiden tarkkuus kuinka kutinsa. Pieni fiba jossain hydrauliikkaöljyn määrässä ei sinänsä merkkaa mitään. Mun mielestäni tuon perinteisen täyttökannun kanssa lutaaminen on yllättävän hidasta, pitäisi saada menemään homma nopeammin lävitse.

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: Rasvarit täyttä humpuukia.
Miltä palstan nimimerkiltä ostaisit käytetyn koneen?

SKN:ltä, mää vaihdan kerran vuodessa moottoriöljytkin kaikkiin museoromuihini vaikkei niihin osaan tunteja tule vuorokautta enempää, jos sitäkään.

Mää en itseasiassa käsitä kuinka ***** vaikeeta ja ylitsepääsemätöntä joillekin on noi öljysulkeiset, sen ajan kun tänne itkee ja taivastelee asiasta niin ehtii hyvin vaihdella useempaan pärisevään vehkeeseen niitä suodattimia ja öölejä.

Museopuiman nipat rasvaan joka päivä ja vähintään kahdesti tipotan ketjut, voi kauhee kun menee aikaa... Laakereihin ruuttaan öljyä samoin kerran päivässä, aamusella yleensä.

On teistä osa porukasta sekasin ja nuukia, ja taitaa laiskuuskin vaivata, kädettömyyskin ehkä?

Joo joo, managementtimaatalous ja isot alat sekä suunnaton tuntimäärä sesonkiaikana...hasitakaa vitu.
Mä en ostaisi skänsältä,meillä on puutarha koneet jo olemas ;D

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Rasvarit täyttä humpuukia.
öljyntäyttölaitteella täyttää vaan tynnyristä oikean määrän ölppää moottoriin.
Oletteko raskinneet investoida mittarilla varustettuun öljypistooliin? Olisi kyllä kätevä, pitääköhän noiden tarkkuus kuinka kutinsa. Pieni fiba jossain hydrauliikkaöljyn määrässä ei sinänsä merkkaa mitään. Mun mielestäni tuon perinteisen täyttökannun kanssa lutaaminen on yllättävän hidasta, pitäisi saada menemään homma nopeammin lävitse.

Enoo itse moista ostanut, mut sitä miettinyt että jos olis 2-3 konetta aktiivikäytössä, niin nopeuttais noiden moottori ja varsinkin peräöljyjen lutraamista kun tökkäis vaan pumpun rullakon päällä liikkuvaan tynnyriin, näpyttelis määrän mittariin ja antais paineilman tehä työn. Uskoisin että maksais itsensä takas säästyneenä työaikana.
Eihän tuo peräöljypumppukaan ole kummoinen keksintö kun reiluun 80 euroon saa ostettua, mut voi miten mukava sen kanssa on täyttää hypoidiöljyt. Varsinkin jos akselikotelon päälle ei ole raaskittu tehdä täyttöproppua.

Tuo hydrauli/peräöljyjen vaihto on suht töisevä 1000h huollossa, ittelläkin meni reilut 4 tuntia a93:een tehdessä. Osa ajasta menee täyttäessä noihin kannusulkeisiin, mut painesuotimien vaihto ja imusihdin putsaus ym. ottaa aikaa kun ovat luvalla sanoen v-mäisissä paikoissa.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

RimaPoika

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 307
Vs: Rasvarit täyttä humpuukia.
Onko venttiileissä ollut jotain säätämistä?
Jos kyse valtrasta?
Ainakin kuusmukiseen Valtraan riittää
Moottoriöljyn tarkkuudeksi yksi pönttö.
Ei tarvita kalliita pumppuja jne.
Ja peräöljyt saa sisään paluuliittimen kautta
Ilman kannu sulkeisia. Merkkiliikkeessä
Myynnissä vasittu pumppu. Toimii traktorin
omasta töpselistä.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8414
Vs: Rasvarit täyttä humpuukia.
Näissä saastekoneissa, joissa on nokka-akselilla ylimääräisiä kyhmyjä muuttuu venttiilien säädöt paljon perinteisiä koneita nopeammin.
Napoihin, etuakseleihin ja työkoneiden kulmavaihteisiin öljyntäyttöä helpottaa tontyyppinen laite: http://www.arpre.fi/oljyntayttolaite-24-l.html
Omani sain kyllä aikalailla halvemmalla.
Mystinen kesälaatumies

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Rasvarit täyttä humpuukia.
Tuommoinenkin pytty auttaa jo paljon hypoidiöljyjen kanssa puljaamisessa. Nuo maksaa jotain 80+ eurua



Joku sähköpumppu vois olla kanssa hyvä öljyjä siirrellessä. Varsinkin jos pumppaisi 20l pytyistä tuon paluuliitännän kautta peräöljyt koneeseen jolloin määrän mittaus olis helpompaa.

Eihän tämmöinen settikään maksa kuin vähän päälle 600 euroa. Toki IKH rimpuloita, mut olis aika ameriikkaa...

Pelkkä pumppu reilun kakssataa verolla.



A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: Rasvarit täyttä humpuukia.
Monesti tuumaillut, että oliskohan tuollainen automaattirasvari hyvä. Hintaan se on kaatunut omalla kohdalla. Lähinnä siis ajatellut etukuormainkoneeseen. Vois aina työn lomassa painasta rasvat tappeihin. Mutta onnistuukohan putkitukset tekemään etuakseliin siten, että alemman olkatapin putki kestäisi hiukan pahemmassakin paikassa ajoa (en tarkoita metsäajoa).

Noita paineilmatäyttölaitteita mittareineen katellut joskus, mutta kolme eri öljylaatua vaatisi kolmet laitteet, kun ei niitä jaksaisi vaihdella kuitenkaan tynnyristä toiseen. Hinta karkaa tällöin liian kovaksi, koska vaihtotyö on vain omiin koneisiin. Peräöljyt jaksaa kippailla kannulla kerran vuodessa ja moottoriöljyn määrä on kuitenkin melko pieni, vaikka se tuleekin pari kolme kertaa vuodessa per kone. Puolisen tuntia menee moottoriöljyn ja suodattimen vaihtoon valmisteluineen ja siivoamisineen, vaikkei systeemit ole lähelläkään optimia. Kovin kummoisia ajansäästöjä ei siis ole tällä sektorilla saatavissa meikäläisen kohdalla

Tuohon etuakselin ja napojen ja öljyn kestävyyteen vaikuttaa myös ajotyyli. Jos neliveto on pihahommissakin lähes aina päällä, niin renkaiden nopeusero ja eri kuljettu matka kaarteissa rasittaa kyllä akselia ja öljyä, kun hampaiden välissä on aina enempi vähempi puristusta. Tämä korostuu erityisesti pitävällä alustalla, kun kummatkaan renkaat (akselit) ei halua luistaa. Vanhemmat Valtrat on varsinkin etukuormaimen kanssa sellaisia, että takaveto päällä ei tahdo päästä mihinkään edes betonilla, vaikka olisi painoakin takana. Perspainoisemmalla traktorilla ja takapainolla voi säästää etuakselia myös sisältä päin. Lisäksi jos käännöksissä viitsii napsutella etuvedon pois tai jos on automatiikka sitä varten, säästyy akseli turhalta rasitukselta.

Viimeksi muokattu: 08.02.17 - klo:19:55 kirjoittanut wolfheartscry

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12237
  • Virolaista kiitos!
Vs: Rasvarit täyttä humpuukia.
Onko venttiileissä ollut jotain säätämistä?
Jos kyse valtrasta?
Kolmen valmetin venttiilit säädetty tänä talvena. Kahdessa oli kait pientä kiristämisen tarvetta.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12237
  • Virolaista kiitos!
Vs: Rasvarit täyttä humpuukia.
öljyntäyttölaitteella täyttää vaan tynnyristä oikean määrän ölppää moottoriin.
Oletteko raskinneet investoida mittarilla varustettuun öljypistooliin? Olisi kyllä kätevä, pitääköhän noiden tarkkuus kuinka kutinsa. Pieni fiba jossain hydrauliikkaöljyn määrässä ei sinänsä merkkaa mitään. Mun mielestäni tuon perinteisen täyttökannun kanssa lutaaminen on yllättävän hidasta, pitäisi saada menemään homma nopeammin lävitse.

Enoo itse moista ostanut, mut sitä miettinyt että jos olis 2-3 konetta aktiivikäytössä, niin nopeuttais noiden moottori ja varsinkin peräöljyjen lutraamista kun tökkäis vaan pumpun rullakon päällä liikkuvaan tynnyriin, näpyttelis määrän mittariin ja antais paineilman tehä työn. Uskoisin että maksais itsensä takas säästyneenä työaikana.
Eihän tuo peräöljypumppukaan ole kummoinen keksintö kun reiluun 80 euroon saa ostettua, mut voi miten mukava sen kanssa on täyttää hypoidiöljyt. Varsinkin jos akselikotelon päälle ei ole raaskittu tehdä täyttöproppua.

Tuo hydrauli/peräöljyjen vaihto on suht töisevä 1000h huollossa, ittelläkin meni reilut 4 tuntia a93:een tehdessä. Osa ajasta menee täyttäessä noihin kannusulkeisiin, mut painesuotimien vaihto ja imusihdin putsaus ym. ottaa aikaa kun ovat luvalla sanoen v-mäisissä paikoissa.
Kuulostaa realistiselta. Jos imusihti otetaan auki ja putsataan polttoaineessa ja puhallellaan paineilmalla kuivaksi, vaihdetaan tiivisteet ja tetsaillaan taas mahan alle, niin kyllä näissä aikaa palaa kummasti. Suodattimet on ainakin 805/6800 ihan järkevissä paikoissa.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12237
  • Virolaista kiitos!
Vs: Rasvarit täyttä humpuukia.
Mun mielestäni ei vallan paha hinta...
http://www.arpre.fi/digitaalinen-oljymittari-1781501.html
Sitten pumppu tietysti lisäksi.

Susikoski

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1127
  • Legendaarinen etsivä !
Vs: Rasvarit täyttä humpuukia.
Vallusta saa öljyt kätevästi pois voimansiirrosta kipin liittimeen letku ja toinen pää sankoon 20 l tai mihin nyt sen haluaa laittaa ensimmäisen kerran kun kurahtaa sitten stop loput roppujen kautta ja imusiivilän tarkastus ja tarvittaessa vaihto .Uuden öljyn saa kätevästi suoraan tynnyristä kun ostaa siihen sen rullakon 69 euroa ja astiapumpun (25€)  sillä suoraa pumppaa öljyt koneeseen kätevää ja nopeaa.Painesuotimet saa aukemaan kätevästi kun 1,5 kilon vasaralla koputtelee hereille ja sitten 36 hylsy vääntiön päähän jos hylsy ei tunnu pysyvän kuoren päässä voi hallitunkilla kevyesti nostattaa hylsyn siihen kantaa niin pysyy.

Viimeksi muokattu: 08.02.17 - klo:10:19 kirjoittanut Susikoski