Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Rasvarit täyttä humpuukia.  (Luettu 23953 kertaa)

RimaPoika

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 307
Vs: Rasvarit täyttä humpuukia.
Tarttee muistaa että raktorissa öljynvaihtoväli vastaa tällähetkellä noin 35 tuhatta kilometriä. Itte tykkäisin kyllä kovasti jos lanseerattaisi joku lisäainepurkkisarja joka kaadetraisi 500 tunnin kohdalla öljytiloihin ja sitten saisi ajaa sen 1000 tuntia (70000 km) ennen vaihtoa. Se lisäaineen lisäys on kuitenkin varsin pikkujuttu verrattuna täydelliseen huoltoon pesuineen sekä jonnekkin huoltohalliin vienteineen.
Millä laskuopilla 500h vastaa 35000 km?
ja mihin verrattuna? Naapurin taksiin? Vai Maitoautoon?
vai mihin?

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4396
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Rasvarit täyttä humpuukia.
Mun kinnerini tietokone ilmoittaa pitkän ajan keskinopeudeksi jotain 62 km/h. Paljon sekalaista ajoa, paikallisteitä ja taajamaa, käytännössä vain harvoin 100 tai 120 rajoituksilla.

Eli 35 000 on aika hyvin haarukassa, mulla tulisi 500 x 62 = 31 000 km.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Rasvarit täyttä humpuukia.
Jos joku öljynvaihto 500 tunnin välein tuntuu liian työläältä, niin ehkä kannattaisi panostaa niihin fasiliteetteihin ja öljynvaihtokalustoon ? Hyvä laskuastia, siihen lurauttaa öljyt minuutissa, roppu kiinni. Uus suodin ja öljyntäyttölaitteella täyttää vaan tynnyristä oikean määrän ölppää moottoriin. Sitten nostaa öljynlaskuastian vaikka etukuormaimen kauhassa ylemmäs ja valuttaa astian jäteöljykonttiin tai tynnyriin. Varttitunnissa pitäis onnistua.

Tosiasiassa asiat ei vaan mene näin. Se raktorin 500 tunnin huolto on aika offensiivi jos sen teetättää asiallisesti. Samoin sen kaivurin tai metsäkoneen viereen pitää oikeasti raahata ne astiat ja tehdä se työ jossain metsässä samalla kuin kuski tai parhaimmillaan kaksi istuu ja odottaa että työ valmistuu. Siksi se postissa tai vastaavassa toimitettu paketti jonka kuski kaataa öljytilaan tulee hyvinkin nopsaan tehtyä. Moottoriöljy on sikäli hyvä vaihtaa että sitä on vähän mutta perä ja hydeöljyt on sitten aika paljon isompi asia.

Siis eikös se moottoriöljyn vaihto kuitenkin ole se tärkein 500 tunnin huollon kohde olipa kone mikä hyvänsä ? Lisäksi saattaa olla jotain hypoidiöljynvaihtoja mut nekin alkaa olla enempi 800 tai 1000 tunnin välein. Luulis nyt tuommoiselle huollolle joku väli löytyvän vaikka olis kuinka sesonki päällänsä ? Ja eikai ne kuskitkaan aja 24/7 ? Voi kai ne koneet huoltaa vuorojen välissä ?
En tunne kaivinkoneita niin hyvin, mutta niissä ja metsäkoneissa lienee hydrauliöljyjen vaihtovälit luokkaa 2000 tuntia ? Toki se vaihtokin joskus tulee eteen, mutta hiukan suunnittelemalla tuskin kuitenkaan työmaalla.

Vms on nyt tainnut hiukan liikaa ihastua tuohon ajatukseen että jotain litkua koneeseen lirauttamalla saatais öljystä uudenveroista. Öljynvaihto on kuitenkin sitä halvinta huoltoa vaikka se ei yleensä mukavaa hommaa olekaan. Tuo ei ole ole tässä vuosien varrella muuttunut vaan oikeastaan korostunut kun nämä uudemmat saastekoneet likaavat enempi öljyjään kuin perinteiset moottorit.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

RimaPoika

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 307
Vs: Rasvarit täyttä humpuukia.
Mun kinnerini tietokone ilmoittaa pitkän ajan keskinopeudeksi jotain 62 km/h. Paljon sekalaista ajoa, paikallisteitä ja taajamaa, käytännössä vain harvoin 100 tai 120 rajoituksilla.

Eli 35 000 on aika hyvin haarukassa, mulla tulisi 500 x 62 = 31 000 km.
Ja tossa kinnerissä on 35tkm huoltoväli?
Paljonko se vie polttoainetta tolla 35tkm ajolla?

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Rasvarit täyttä humpuukia.
Olisi hyvä homma, kun ei tarvisi käydä aamulla aina paskalla. Olisi vaan joku nappi jonka voisi ottaa aamukahvin kanssa ja se lykkäisi ulostamisen myöhempään ajankohtaan. Vessassa käynti hidastaa tosi paljon töihin lähtöä ja on muutenkin turha ja aikaa vievä toimenpide. Saisi lääketiede edelleen kehittyä, että löydettäisiin vastaus näihin harmillisiin luonnonilmiöihin.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4396
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Rasvarit täyttä humpuukia.
Mun kinnerini tietokone ilmoittaa pitkän ajan keskinopeudeksi jotain 62 km/h. Paljon sekalaista ajoa, paikallisteitä ja taajamaa, käytännössä vain harvoin 100 tai 120 rajoituksilla.

Eli 35 000 on aika hyvin haarukassa, mulla tulisi 500 x 62 = 31 000 km.
Ja tossa kinnerissä on 35tkm huoltoväli?
Paljonko se vie polttoainetta tolla 35tkm ajolla?


Tietokoneen kertoma huijauslukema on 6.2 l per 100 km. Eli 35 000 km --> noin 2200 litraa menovettä.

No tuossa ei ole noin pitkää huoltoväliä kun on 10 v vanha perusmalli. Mutta monessa uudessa autossa määritelty huoltoväli on tehtaan mukaan 20 000 - 35 000 km. Edellyttää long-life tyyppisen öljyn käyttöä. Sitä en sitten sano onko se täällä Suomen oloissa järkevää. Kertyvät kilometrit eivät ehkä kuitenkaan ole paras mittari moottoriöljyn vaihtovälin määritykseen. Tunnit saattaisivat olla parempi mittari autoissakin.

Öljyn vointiin vaikuttavat - paitsi ulkoiset olosuhteet, moottorin mekaniikka, palamisprosessi ja sen jätteet, kondenssivesi ym - myös öljyn määrä, sen kokemat äärilämpötilat, suodatuksen tehokkuus jne. Ja sen öljyn laatu.

RimaPoika

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 307
Vs: Rasvarit täyttä humpuukia.
Nooo eiks ton noin 2200 litraa poltettua menovettä perusteella ois se 250h lähempänä "samaa rasitusta"
kuin 500 h.?
Tai miten haluaa asiaa haarukoida.
Eli pysyykö huoltoväli samana vaikka jyrsisi kantoja raiviolla 40ltr/tunnissa tai karhottaa heinää tms 7ltr/tunnissa.
Mietin vaan...
Kun taitaa jotkut henkilöautomaiset ajoneuvot muuttaa huoltoväliä kulutetun polttoaineen mukaan.
Että pitäskö varmuuden välttämiseksi vaihtaa öljyt aina kun on polttanut esim 5000litraa pottoainetta?

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Rasvarit täyttä humpuukia.
Nooo eiks ton noin 2200 litraa poltettua menovettä perusteella ois se 250h lähempänä "samaa rasitusta"
kuin 500 h.?
Tai miten haluaa asiaa haarukoida.
Eli pysyykö huoltoväli samana vaikka jyrsisi kantoja raiviolla 40ltr/tunnissa tai karhottaa heinää tms 7ltr/tunnissa.
Mietin vaan...
Kun taitaa jotkut henkilöautomaiset ajoneuvot muuttaa huoltoväliä kulutetun polttoaineen mukaan.
Että pitäskö varmuuden välttämiseksi vaihtaa öljyt aina kun on polttanut esim 5000litraa pottoainetta?

Moottorin tilavuus vaikuttaa tähän. Itseasiassa se moottorin "rääkkääminen" ei ole kovin ihmeellistä ja pienillä kierroksilla pyöritys voisi olla yhtä tuhoisaa jos moottori on vakiotehoissa. Itse kokisin että vuoden vaihtoväli tai 1000 tuntia olisi ok. Sitten tosiaan lisäainetta sekaan jos menee yli 500 tunnin vuodessa.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8365
Vs: Rasvarit täyttä humpuukia.
Kai sekin jotain vaikuttaa, jos kinnerissä on moottoriöljyä 4 l ja traktorissa 20. Kylmäkäynnistyksen epätäydellinen palaminen tuo heikentää öljyä enemmän kuin täyden tehon ottaminen.
Reilussa 60 meidänkin kinneri näyttää keskinopeudeksi pitkältä ajalta. Transporteri taas halusi huollon LongLife aikaan hiukan vajaan 30t välein. Huoltoväli oli tuolloin reilut 2 vuotta.
Traktorin moottoriöljyn ja suodattimen vaihdossa ei montaa minuttia mene, jos ei muuta huoltoa samalla tehdä. Se noki sieltä pitäisi saada pois, ei siihen lisättävät litkut auta.

Viimeksi muokattu: 05.02.17 - klo:20:11 kirjoittanut Make

Mystinen kesälaatumies

RimaPoika

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 307
Vs: Rasvarit täyttä humpuukia.
Ite oon tavannut vaihtaa traktoriin
Moottoriöljyt ja filtterin sekä pa suodattimet
250h välein.
Siksi ehkä hieman "kauhistelen" näitä
Ultimate longlife säästö
+500h huoltovälejä työkoneissa.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4396
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Rasvarit täyttä humpuukia.
Ite oon tavannut vaihtaa traktoriin
Moottoriöljyt ja filtterin sekä pa suodattimet
250h välein.
Siksi ehkä hieman "kauhistelen" näitä
Ultimate longlife säästö
+500h huoltovälejä työkoneissa.

Niin minäkin teen.

Koneissa on eroja. Jotkut pitävät öljynsä melko pitkään suhteellisen kirkkaina, toiset nokivasarat muuttavat sen tervaksi jo ekana päivänä. Osittain kyse voi olla öljynvaihdossa jonnekin koneen uumeniin jäävästä vanhasta öljystä joka sekaantuessaan saa uudenkin öljyn nopeasti näyttämään samanlaiselta.

Luulen että ison tehonkaan käyttö  ei ole kovin rasittava juttu jos kone saa käydä tasaisessa ja oikeassa lämmössä. Päivittäinen pakkaskäynnistys ja pätkäajo voi olla tuhoisampaa vaikka tunteja ei niin kertyisikään. Eri juttu sitten taas jos helteellä jäähdytys alkaa kovassa työssä pettää ja lämmöt nousta häiritsevän korkealle. Siellä on sitten ylikuumina niin männänrenkaat, venttiilit kuin ahtimen akselikin...

Absoluuttinen käytetty polttoainemäärä vaihtelee niin paljon moottorista ja sen koosta toiseen että en osaa sanoa onko esim 2000 litraa jollekin määrätylle moottorille  joku huoltoraja. Narusta nyittävälle Briggs & Strattonille se varmaan on suuri määrä, 500 kW hakkurin moottorille ei varmastikaan. Suuret laivadieselit vie saman määrän 10 minuutissa...



Isoissa koneissa on usein ilmoitettu myös kulutettu polttoainemäärä yhtenä vaihtoväliä määrittävänä tekijänä. Näin esim Cat.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65463
Vs: Rasvarit täyttä humpuukia.
ite miettinny joskus noita matalakierroskoneita... miten niiden öljyvaatimus?   onko korkeampi laadun vaatimus kuin normikierroskoneilla...   lämpiääkö talvella nuo matalakiekkakoneet kuten nuo ärhäkät?                   

wtf

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 221
Vs: Rasvarit täyttä humpuukia.
Miltä palstan nimimerkiltä ostaisit käytetyn koneen?

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Rasvarit täyttä humpuukia.
Miltä palstan nimimerkiltä ostaisit käytetyn koneen?

SKN:ltä, mää vaihdan kerran vuodessa moottoriöljytkin kaikkiin museoromuihini vaikkei niihin osaan tunteja tule vuorokautta enempää, jos sitäkään.

Mää en itseasiassa käsitä kuinka ***** vaikeeta ja ylitsepääsemätöntä joillekin on noi öljysulkeiset, sen ajan kun tänne itkee ja taivastelee asiasta niin ehtii hyvin vaihdella useempaan pärisevään vehkeeseen niitä suodattimia ja öölejä.

Museopuiman nipat rasvaan joka päivä ja vähintään kahdesti tipotan ketjut, voi kauhee kun menee aikaa... Laakereihin ruuttaan öljyä samoin kerran päivässä, aamusella yleensä.

On teistä osa porukasta sekasin ja nuukia, ja taitaa laiskuuskin vaivata, kädettömyyskin ehkä?

Joo joo, managementtimaatalous ja isot alat sekä suunnaton tuntimäärä sesonkiaikana...hasitakaa vitu.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Rasvarit täyttä humpuukia.
Miltä palstan nimimerkiltä ostaisit käytetyn koneen?

SKN:ltä, mää vaihdan kerran vuodessa moottoriöljytkin kaikkiin museoromuihini vaikkei niihin osaan tunteja tule vuorokautta enempää, jos sitäkään.

Mää en itseasiassa käsitä kuinka ***** vaikeeta ja ylitsepääsemätöntä joillekin on noi öljysulkeiset, sen ajan kun tänne itkee ja taivastelee asiasta niin ehtii hyvin vaihdella useempaan pärisevään vehkeeseen niitä suodattimia ja öölejä.

Museopuiman nipat rasvaan joka päivä ja vähintään kahdesti tipotan ketjut, voi kauhee kun menee aikaa... Laakereihin ruuttaan öljyä samoin kerran päivässä, aamusella yleensä.

On teistä osa porukasta sekasin ja nuukia, ja taitaa laiskuuskin vaivata, kädettömyyskin ehkä?

Joo joo, managementtimaatalous ja isot alat sekä suunnaton tuntimäärä sesonkiaikana...hasitakaa vitu.

Kerran vuodessa ne pitääkin vaihtaa. Kyse onkin siitä että pääsisikö siitä että ei tarttisi vaihtaa kahdesti tai neljästi niin kuin esimerkiksi avantissa. Joku urakoitsija vaihtaa neljästi myös raktoriin tai muuhun koneeseensa kun sen 2000 tuntia ajelee. Valtran 500 tunnin huolto maksaa sitten sen 1000 euroa ja se on ainut virallinen tieto että öljyt on vaihdettu eli ei kovin mitätön juttu.

Mitä tulee koneen ostamiseen niin nää öljynvaihdot on ihan turha kysellä koska ei niistä selvää oikein saa. Koneen pinta vaikuttaa kuten naarmut ja sitten tappien välykset ja muut näkyvät kulumiset ja pienetkin rikki olevat osat vaikuttaa.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.