Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Farmariauto  (Luettu 58390 kertaa)

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Farmariauto
Onhan nuo nykyajan autot sellaisia keskentekoisia monilta osin. Insinörtin hienoja ideoita tuodaan liian äkkiä ilman kunnollista testaamista markkinoille.

JösseJänis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2681
Vs: Farmariauto
Onhan nuo nykyajan autot sellaisia keskentekoisia monilta osin. Insinörtin hienoja ideoita tuodaan liian äkkiä ilman kunnollista testaamista markkinoille.

Tokihan ne nykyajan (2000-luvun) autot ovat pääosin todella paljon laadukkaampia kuin aiempien vuosikymmenten tuotokset.

Kaikkein runsasvikaisimpienkin autojen yleisimmät viat ovat väljiä niveliä ja katsastuksen OBD-lukijaan tarttuneita vikakoodeja, jotka kertovat jostain häiriöstä, joka oli ja meni eikä yleensä aiheuttanut suurempaa pään vaivaa käyttäjälle.

Huonolla tuurilla tietysti voi rikki mennä osa, vaikka turboahdin, jonka korjaaminen maksaa kohtuuttoman paljon. Häiriövalon syttymisen aiheuttamaa vikaa ei aina osata merkkiliikkeessäkään selvittää ja se voi tietysti aiheuttaa päänvaivaa, vaikka ei kustannuksia juuri aiheuttaisikaan. Korjaajien ammattitaidossa ja korjaamoiden asenteessa olisikin ehkä eniten parannettavaa.

Mutta eihän näihin nykyautoihin tarvitse uusia pakoputkia välttämättä koskaan. 1980-luvulla ensiasennusputki kesti kolme vuotta ja sitten niitä vaihdettiin joka toinen vuosi. Ei nykyisin tehdä kytkinremontteja eikä näitä tarvitse viiden vuoden välein maalata niin kuin 1970-luvulla tehtiin. Jos nykyautoon tulee moottorivaurio, joko autolla on ajettu ilman öljyjä tai jakohihna on jäänyt vaihtamatta. 1960-luvulla mainostettiin Fordin huoltoa, että kun 100 000 tulee mittariin, löytyy hyllystä helposti vaihtomoottori, jonka huollon pojat asentavat kokemuksella ja ammattitaidolla autoosi.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4391
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Farmariauto
Vertailu 60-luvulle varmaan meneekin noin.

Mutta jos vertailee tuonne 2000-alkuun tätä päivää niin kyllähän ne kaikenmaailman pikku(sähkö)viat ovat lisääntyneet. Ja joissakin malleissa tietysti myös isommat mekaaniset tyyppiviat.
Osansa tekevät luonnollisesti lisääntyneet turvavarusteet, päästöjutut ja muut herkut - vimpaimeen jota ei ole olemassa tuskin tulee pahaa vikaa...

Mulla on pari pirssiä tuolta ajalta ja yhteensä noissa ainoa sähkövika on ollut 1 kp ajovalon korkeudensäädön moottoria ja toisen takalasin pyyhin ei palauta kotiin kun on rikkonut älynsä ollessaan jäätyneenä lasiin. 300 tkm ei ole vielä edes laturia saanut loppuun ja penkinlämppäritkin vielä pelaavat.

Mitä tuossa olen saman merkinkin uusien juttuja kuullut niin kyllä siellä kaikenlaista krenaa on vaan ollut jo takuuaikanakin, milloin nilkuttaa kotiin nykien, milloin virhekoodilla koristeltuna ja milloin muuten vaan joku kiusaa.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26075
  • vastustan
Vs: Farmariauto
no jos ei kytkinremonttia tehdä niin vauhtipyöräremppaa sitäki enemmän ja siinä samallahan se tulee kytkin uusittua....

huohottimien jäätyminen varmaan johtuu  osaksi laiskoista käyttäjistä, käyttöohjekirja saattaa neuvoa maskinsuojan käyttöön jopa  +5 asteesta lähtien, sitte vielä näissä kosteissa oloissa ajetaan pikku pätkää pintakaasulla taajamanopeuksissa jolloin reilusti sata heppaa lepää.

sitten on nämä kuusvaihteiset manuaaliaskit joilla ajetaan sillä kutosella 80 km/h jolloin voitelu ei toimi, oikea vaihde olisi nelonen, automaatilla ajetaan samoin automaattiasennolla jolloin laatikko hipsii koko ajan edes takaisin kun käsikäytöllä taas sais järkevän välityksen pysymään koko ajan päällä.

autolla pitää väliin revittää oikein kunnolla, viheriät ajatukset tulee yleensä kalliiksi :) ;) :D ;D
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9735
Vs: Farmariauto
Ihan pelkästä nokkaremmin vaihtamattomuudesta ei taida montakaan konevikaa tulla. Toinen juttu on nää  merkkisivustojen "kootut" ongelmat. Jakoketjujen rallatukset 40 000 ajon jälkeen jolloin 100 k : n takuulla sinne uusitaan se ketju parikertaa. Sen kolmannen maksaakin sitten omistaja tai taitaa siinä valmistaja tulla vastaan jos on aukoton ja valmistajan hyväksymä huolto-ohjelma suoritettuna. Tuossa luin kerran Skodan 1,8 TSi omistajan käynnistys yritystä. Ei ollut heti käynnistynyt. Syy nokkaketjun hyppääminen. Autolla oli ajettu 119k ja ensi hinta-arvio tuhosta 9 000 euroa. En muista enää kuka makso ja paljonko remontti sitten lopulta oli.

Pökötin sivustolla oli hyviä ohjeita auton käyttöön ... Autoa ei kannata seisottaa vuorokautta pidempään ja se pitää parkkeerata suoralle alustalle. Tällä pienennetään sitä ongelmaa, että käynnistäessä moottori ei heti voitele itseään , jonkun säätyvän öljypumpun vuoksi. En tiedä oliko se todellisuudessa noin , mutta siellä ne ihmiset kertoili riisselin äänestä kylmässä bensakoneessa. Se jakoketjun kiristin kait toimi sillä öljynpaineella ja kiristi vasta sitten kun auto oli hetken käynyt ...

Noi pienen sähköviat ei paljon hetkauta, jos ei ajoa haittaa, mutta perus tekniikan ongelmat jo vähän jurppii.

Honda miehenä kattelin jo pykälää paria pienempää .... pikku civikkiä . Onko kellään sellaista ja kokemuksia :)

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Farmariauto
Isu kun hommas golffia vuonna 2011 niin koeajoimme piruuttaan myös sontahivikin. Empä ollutkaan ajanut uudempaa japsia vuosikymmeniin, joten olihan se hassua huomata, että samanlaisia räpsyjä ne on suhteessa sakuihin kuin ennenkin. Teinirassin oloinen jo tehtaalta, ylävireinen moottori ja meluisa ajossa. Itse auto kallis ja vakuutuksetkin monta pykälää golffia kalliimmat. En oikein ymmärrä mikä noissa pikkuhondissa miellyttää, ehkä ne sitten menee paremmin sileämmillä teillä.

Tsi koneiden jakoketjuissa oli muistaakseni joku juttu, että autoa ei kannata jättää mäkeen vaihteen varaan, saattaa ketju löystyä ja startissa hypätä jako. Oisko ollu pahamaineisimman 1,4 koneen kujeita ? Sääli oikeastaan nuo tsi mottien ongelmat, ovat muuten hyviä myllyjä. Itse kyllä uskaltaisin 1,2 tsi.n ottaa omalle huoltovastuulle, siinä ei ongelmat ole kovin suuria.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

Kp

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1903
Vs: Farmariauto


Tsi koneiden jakoketjuissa oli muistaakseni joku juttu, että autoa ei kannata jättää mäkeen vaihteen varaan, saattaa ketju löystyä ja startissa hypätä jako.


Tämä on kyllä hauskin selitys moottorin hajoamisesta. :D
Top one.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4391
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Farmariauto


Tsi koneiden jakoketjuissa oli muistaakseni joku juttu, että autoa ei kannata jättää mäkeen vaihteen varaan, saattaa ketju löystyä ja startissa hypätä jako.


Tämä on kyllä hauskin selitys moottorin hajoamisesta. :D
Top one.

Kai se ihan mahdollinen on... jos mäki pyörittää konetta hitaasti hiukan takaperin niin se hydraulinen kiristin (joka on normaalisti ketjun 'löysällä puolella') luultavasti antaa vedolle myöden ja jättää ketjuun hyvin paljon löysää. Startissa ei ehdi öljynpaine kiristää kun kone tempaisee jo toiseen suuntaan...
Tämä on siis vain oma kuvitelma tilanteesta, mikä lienee Lopullinen Totuutuus. Tietysti insinörtin pitäisi suunnittelussa ottaa tuokin huomioon jollakin tavalla.

Kp

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1903
Vs: Farmariauto
Olet luultavasti oikeassa, mutta ei tällaista vikaa saisi olla enää olemassa, ei ainakaan noin yleisessä moottorissa.
Jos muissakin autoissa olisi vastaavia vikoja, niin korjaamo kannattaisi sijoittaa mäen alle.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Farmariauto
Tuo lienee kuitenkin suht harvinainen vikatilanne, mut mahdollinen. Kaikkeehan sitä kuvittelis ettei ole enää nykytekniikalla edes mahdollista tehdä päin persettä, mutta silti markkinoilla on todella arveluttavaa tekniikkaa. Bmw/psa yhteistyömoottoreissa se vasta heikko jakopää onkin 😀
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9735
Vs: Farmariauto
Tuo mäkeen jättäminen alkaa kuulostaa jo loogiselta :) Muutaman kerran pudottanut paalin paalaajasta navetalle, niin että ei paalaaja pyöri. Vaikka pistää tyhjän paalaajan seuraavalla kertaa pyörimään , niin epämiellyttävästi jysähtää.

Tänään oli siisti 3000 auto haussa. Auto olis varmaan tullut ostettua, jos myyjä ei olisi puhunut puuta heinää. Puhelimes meinas , että kesästä asti ollut kakkosautona, mutta ei käyttöä (historiassa näkyi elokuusta). Sanoi ajaneensa 5000km. No tiesin jo silloin että katsastusten välissä oli ajettu se 5000Km. Kiertäessä kysäisin , että projektiksiko sä tään oot hommannut. Kielsi ja sanoi, että on meillä siihen muutama tonni ajettu.  8 pv ostosta huoltokirjassa käsin tehtyjä hieroglyyffejä ja motonetin kuitteja. Kilometri määrä noin 1000 km.tämän päiväistä pienempi. katsastuksen jälkeen ajettu 10km. Oli säilytyksessä pirun liukkaan ja mutkaisen tien takana, kait se 10km lähimmästä katsastus konttorista. Jos olis ollut kesäkelit olisin voinut käydä koeajollakin. Nyt ajattelin että taidan joutua ostamaan sen ojan pohjalle. Mitä tästä opimme ... jos myyjä olis sanonut ostaneensa kunnostettavaksi, auto olis löytynyt kotiosoitteesta ja se olis ollut sen näköinen että sillä on ajettu, muutakin kuin konttorilta kotiin olisin ostanut :) Nyt en uskaltanut.

Kp

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1903
Vs: Farmariauto
Tuo lienee kuitenkin suht harvinainen vikatilanne, mut mahdollinen. Kaikkeehan sitä kuvittelis ettei ole enää nykytekniikalla edes mahdollista tehdä päin persettä, mutta silti markkinoilla on todella arveluttavaa tekniikkaa. Bmw/psa yhteistyömoottoreissa se vasta heikko jakopää onkin 😀

On tätä hydr. kiristin vikaa ja tyhjää haukannut "vetoratas" ongelmaa ollut opelissakin.
Jopa tasamaalla.

Viljelijä

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Farmariauto
 On paljon automerkkejä, joita pysäköidään hyvin erilaisissa maastoissa, joissa ei ketjut hypi yhtään mihinkään. 

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9735
Vs: Farmariauto
On paljon automerkkejä, joita pysäköidään hyvin erilaisissa maastoissa, joissa ei ketjut hypi yhtään mihinkään.

Joo en mää ymmärrä noita nykyisiä 40 000 km ja jakopää ongelmia ketjuilla. Pari primeraa ollut toises oli kait 260 000ja toises vähän vähemmän -ei ongelmia. Honda nyt näyttää olevan 216000 ja Mondeo 170 000 , ei osaa noita kohtia pelätä.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9735
Vs: Farmariauto
Ei farmaria, ei uututta. Muutaman tonnin autoja tuli kierrettyä, tätä ei oo nähnyt kuin kuvista. Budjetti piti kertoa kait viidellä ja vaihdossa meni mopo :)