Onhan nuo nykyajan autot sellaisia keskentekoisia monilta osin. Insinörtin hienoja ideoita tuodaan liian äkkiä ilman kunnollista testaamista markkinoille.
Tokihan ne nykyajan (2000-luvun) autot ovat pääosin todella paljon laadukkaampia kuin aiempien vuosikymmenten tuotokset.
Kaikkein runsasvikaisimpienkin autojen yleisimmät viat ovat väljiä niveliä ja katsastuksen OBD-lukijaan tarttuneita vikakoodeja, jotka kertovat jostain häiriöstä, joka oli ja meni eikä yleensä aiheuttanut suurempaa pään vaivaa käyttäjälle.
Huonolla tuurilla tietysti voi rikki mennä osa, vaikka turboahdin, jonka korjaaminen maksaa kohtuuttoman paljon. Häiriövalon syttymisen aiheuttamaa vikaa ei aina osata merkkiliikkeessäkään selvittää ja se voi tietysti aiheuttaa päänvaivaa, vaikka ei kustannuksia juuri aiheuttaisikaan. Korjaajien ammattitaidossa ja korjaamoiden asenteessa olisikin ehkä eniten parannettavaa.
Mutta eihän näihin nykyautoihin tarvitse uusia pakoputkia välttämättä koskaan. 1980-luvulla ensiasennusputki kesti kolme vuotta ja sitten niitä vaihdettiin joka toinen vuosi. Ei nykyisin tehdä kytkinremontteja eikä näitä tarvitse viiden vuoden välein maalata niin kuin 1970-luvulla tehtiin. Jos nykyautoon tulee moottorivaurio, joko autolla on ajettu ilman öljyjä tai jakohihna on jäänyt vaihtamatta. 1960-luvulla mainostettiin Fordin huoltoa, että kun 100 000 tulee mittariin, löytyy hyllystä helposti vaihtomoottori, jonka huollon pojat asentavat kokemuksella ja ammattitaidolla autoosi.