Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Farmariauto  (Luettu 58509 kertaa)

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19964
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Farmariauto
On muistettava, että Minin suunnitteli Alec Issigonis BMC yhtiölle, ennen valtiollistetun British Leylandin kuolemansuudelmaa laadulle. 1959.

Marina suunniteltiin 1971 ja Allegro 1973. Ei kyllä silloisella British Leylandilla ketään napannut suunnitella saati rakentaa kunnolla. Seuraava lakko lähinnä oli ainoa asia, jota suunniteltiin, koko talossa.

-SS-

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Farmariauto
Kiitos oivallisesta selvityksestä, brittilaatu tuohon mailmanaikaan on yhdenlainen käsite kyllä...

Saivat jopa nuffieldin maineen romutettua ja koko merkin kuopattua 😉
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19964
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Farmariauto
Kiitos oivallisesta selvityksestä, brittilaatu tuohon mailmanaikaan on yhdenlainen käsite kyllä...

Saivat jopa nuffieldin maineen romutettua ja koko merkin kuopattua 😉

Jep kyllä Super Majorinkin maine olisi 70-luvulla tahraantunut, jos FoMoCo
olisi laiskuudessaan päättänyt oikaista suunnittelussa: Laitetaan 80 --
hevosvoimainen moottori Majuriin, joka ei nostolaitteiltaan ja osin muilta
ominaisuuksiltaan, kuten jarruiltaan ja voimanottoakselin ja hydrauliikan
hallinnalltaan, sekä eturungon rakenteeltaan, ollut enää 50-hv luokkaankaan
nykyaikainen vuodelle 1965, vaikka olikin ihan oK vuonna 1945, E27N,
ja 1952 E1A - mallissa

Onneksi Ford päätti tehdä toisin, ja suunnittelivat Ford 5000 konseptin.

-SS-

Viimeksi muokattu: 30.01.17 - klo:13:28 kirjoittanut -SS-

junttieinari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4698
  • Savo savolaisille!
Vs: Farmariauto
Mikäs se olikaan se brittiauto, joka oli toiselta kyljeltään erinäköinen kuin toiselta? Muistaako -SS-? Top Gearissa joskus vitsailivat näistä.
"Jos fundamentalistien kanssa pystyisi keskustelemaan järkevästi, ei maailmassa olisi fundamentalisteja."
                                                       -Tuomas Holopainen-

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12106
Vs: Farmariauto
Uusien autojen turvallisuusvouhotus osin turhaa. Jos ajaa liikenne sääntöjen mukaan, niin riskit aika vähäset oman auton osalta. Toki joku vouhottaja voi ajaa päälle.
Hirvi ja kännykkäänpuhuja on tavattu - turhan läheltä. Peuraan, karhuun ja kuorma-autoon en ole vielä osunut, mutta joku päivä voi onni kääntyä.

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: Farmariauto
Isälläni - jolla ei koskaan ollut ajokorttia - oli kuitenkin hetken aikaa auto: Austin Allegro vm. 1976. Osti sen sukulaismieheltä joskus 80-luvun puolivälissä tilanteessa, jossa meidän veljesten autot (Opel Kadett B ja Vauxhall Viva) olivat niin kovin epävarmoja (ai miten niin, 15-16 vuotta vanhoja yksinkertaisia koneita!). Äitini varmaan komensi sen auton ostamaan, että olis sitten auto, jolla pääsee sunnuntaisin mummua katsomaan. Ei äitilläkään korttia ollut, kuskina oli sitten jompikumpi pojista eli se joka ehti.

Oli se Allegro veikeä vehje. Nelikulmainen rattikin. Olikoos sinä 1.3 kone? Öljyä se ainakin vei reilu satatuhatta ajettuna ihan kohtuuttomasti. Se oli uutena tullu sille sukulaiselle ja se oli varmaan kipannu siihen kaikkein edullisinta öljyä, meillekin se antoi jotain automaattivaihteistoöljyä lisättäväksi moottoriin! :D
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Farmariauto
Mikäs se olikaan se brittiauto, joka oli toiselta kyljeltään erinäköinen kuin toiselta? Muistaako -SS-? Top Gearissa joskus vitsailivat näistä.

Brittien autojen rakentelu oli huipussaan 70-luvulla... Lakkoa lakon perään ja sosialisteilta tuli maanantaikappleita koko ajan tehtailta. Huonompia autoja vaikea löytää mitä tuohon aikaan englannista tuli. Itellä ei toki kokemusta asiasta, mutta näytöt on ollu aika vahvoja asian puolesta.

junttieinari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4698
  • Savo savolaisille!
Vs: Farmariauto
Mikäs se olikaan se brittiauto, joka oli toiselta kyljeltään erinäköinen kuin toiselta? Muistaako -SS-? Top Gearissa joskus vitsailivat näistä.

Brittien autojen rakentelu oli huipussaan 70-luvulla... Lakkoa lakon perään ja sosialisteilta tuli maanantaikappleita koko ajan tehtailta. Huonompia autoja vaikea löytää mitä tuohon aikaan englannista tuli. Itellä ei toki kokemusta asiasta, mutta näytöt on ollu aika vahvoja asian puolesta.

https://www.youtube.com/watch?v=bf7q8lWEd-o   :D
"Jos fundamentalistien kanssa pystyisi keskustelemaan järkevästi, ei maailmassa olisi fundamentalisteja."
                                                       -Tuomas Holopainen-

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5274
Vs: Farmariauto

Jåå, sanoisi Skänä.

Toisilla kestää kaikki, toisilla ei mikään. Oman matkan varrelle on mahtunut monenlaista kulkijaa, uutta ja vähän käytettyä, joku enemmänkin ajettu oli. Kaikkien muiden kanssa on pärjätty paitsi aikoinaan yhden uuden volvon kanssa, hermo meni alle 40 000 km:n kohdilla.  Muiltan osin ei oikein havaittua merkittävyyttä otannassa suhteessa viat/merkki/kilometrit:
Tässä pieni otanta matkan varrelta, kokonaiskilometrit ennen vaihtoa ja suurimmat murheet.

Fiat 230 000 km    pakosarjan tiiviste
Ford 310 000 km polttoainemittarin anturi
Audi 248 000 km mystinen käyntihäiriö
Volvo 345 000km ajovalon säätömoottori
Volvo 311 000km Pyörän laakeri
Volvo 40 000 km Kaikki mahdollinen ja mahdoton
Ford 330 000 km laturi
Renault 220 000 km polttimo
Renault 406 000 km pyörän laakerit taakse
Renault 397 000 km  takatukivarren kumihelat

Nuorena miehenä yks Kentin kone räjähti kun tulin flikoilta.
Ei ne muutkaan pelit ole olleet sen huonompia tai parempia. Vuosittain ajettu 30 000- 60 000 km kun on työt tai harrastukset vieneet.
vi...tuvirsta ei koskaan ollut liian pitkä. ;)
Jos laskee vuotuiseksi ajomääräksi keskimäärin 50000 km, niin Viljo-Ilmarilla on 56 vuotta autoilu-uraa takana. Kyllähän tuo vielä just menee, 18-vuotiaana aloitettu, niin ei vielä dementiarajaa lähellä ollenkaan...

Viljo-Ilmari

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 204
Vs: Farmariauto
Kuten totesin, osa ollut käytettynä hankittuja, osa uusia.
Sitäpaitsi, onpahan tuo rouvanikin niihin hinkannut kilometrejä työnsä puolesta.
Ja onhan tuota autoilua tullut harrastettua jo 80- luvun alkupuoliskolta asti.
Yleensä analyyttinen Petri unohti tutkimuksestaan teoreettisen viitekehyksen tarkastelun

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5274
Vs: Farmariauto
Kuten totesin, osa ollut käytettynä hankittuja, osa uusia.
Sitäpaitsi, onpahan tuo rouvanikin niihin hinkannut kilometrejä työnsä puolesta.
Ja onhan tuota autoilua tullut harrastettua jo 80- luvun alkupuoliskolta asti.
Yleensä analyyttinen Petri unohti tutkimuksestaan teoreettisen viitekehyksen tarkastelun
kuhan nyt heitin, tarkoituksella vinoon. Mutta ei se sanomaasi mihinkään muuta: keskimäärin ottaen autot ovat käsittämättömän hyvin tehtyjä vehkeitä. Kun miettii, millaisissa oloissa niitä käytetään. Ja vaatii se tietysti fiksua ajoa ja vanhoilla ajaessa tiettyä herkkyyttäkin huomata asiat ajoissa, ennenkuin "se toimi ei", kuten laulussa sanotaan. Tällä hetkellä itsellä pihassa olevan kahden kulkuneuvon taaksejätetyt kilometrit ovat 4-500000 km välillä eikä hankintahinta paljoa poikkea jonkun mersun määräaikaishuollon kuluista. Ja vielä on perille päästy, useasti vielä haluttuna ajankohtana...

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19964
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Farmariauto
Isälläni - jolla ei koskaan ollut ajokorttia - oli kuitenkin hetken aikaa auto: Austin Allegro vm. 1976. Osti sen sukulaismieheltä joskus 80-luvun puolivälissä tilanteessa, jossa meidän veljesten autot (Opel Kadett B ja Vauxhall Viva) olivat niin kovin epävarmoja (ai miten niin, 15-16 vuotta vanhoja yksinkertaisia koneita!). Äitini varmaan komensi sen auton ostamaan, että olis sitten auto, jolla pääsee sunnuntaisin mummua katsomaan. Ei äitilläkään korttia ollut, kuskina oli sitten jompikumpi pojista eli se joka ehti.

Oli se Allegro veikeä vehje. Nelikulmainen rattikin. Olikoos sinä 1.3 kone? Öljyä se ainakin vei reilu satatuhatta ajettuna ihan kohtuuttomasti. Se oli uutena tullu sille sukulaiselle ja se oli varmaan kipannu siihen kaikkein edullisinta öljyä, meillekin se antoi jotain automaattivaihteistoöljyä lisättäväksi moottoriin! :D

Allegro oli äärimmäisen edistyksellinen auto, olevinaan. (NOT) Moottori Austin nelisylinterinen
1300 kuutioinen 1940-luvulta, olisikohan siinä vielä venttiilin työntötangotkin. Ylikierroksilla
venttiilit rääkäisivät jonkun kerran pahasti.

Vaihdelaatikko oli moottorin alla, kytkin päässä ja välipyörästö käänsi rattaat taas moottorin alle.
Yhteinen öljytila moottorilla ja vaihteistolla. Moottorissa vain kolme runkolaakeria kampiakselissa,
loppuunkuluneisuuden oireita tosiaan noin 100000 km kohdalla. Itse ajoin auton lähes
uudesta totaaliseen hajoamistilaan asti, mikä tapahtui siinä 130000 kohdalla. Moottori,
vaihteisto, jousitus, pyöränlaakerit, jarrut, runko, sähköt. Täysin kaputt. Vaihdelaatikkokin öljyineen
hajosi levällen asfaltille Pukinmäen Esson kohdalla Kehä I:llä.

Olihan sinä hienojakin toimintoja, kuten mopon luistikaasutin, ja luistin neulaa liikuttava
ryypytin. Juuttuili sekin varsin kyllä, ja sitten sitä neulaa keskitettiin ja säädettiin, jotta saatiin
pehmeästi liikkumaan purkissa se mäntä. Automaattinen imuilman esilämmitys
kaksimetallitermostaatilla. No se katkesi sekin läpän varsi, koska se jousi värisi imuilman vaikutuksesta.

Hydragas kaasunestejousitus oli etupäässä kahdella tukivarrella, jousielementti kannatti ylätukivartta.
Takajousitus oli apurungolla, pyöränripustus kahdella erillisellä taaksepäin osoittavalla tukivarrella,
jousielementit olivat vaakasuunnassa, ja joustoliike tapahtui vipumekanismin välityksellä.
Apurunko oli vulkanoiduilla kumilevyillä kiinni rungossa, ja tietenkin muutaman kymmenentuhannen
km jälkeen irtautui, ja sitten alkoi se paukutus ja kolina, ja vaihtotyö. Neste oli
jotakin glyseriiniä, ei öljyä, piti täytättää BL liikkeessä.

Etu- ja takajousituksen yhdistävä putki teki ajosta nyökkivää lellumista. Ajatus oli ollut, että
pysyisi paremmin "vaakasuorassa", mutta toteutus aiheutti päinvastaisen toiminnan:
nykyään yleiset suojatietöyssyt ylitettäisiin keula asfalttia raapaisten, kun etujousitus pohjasi
ja takajousitus pomppasi samaan aikaan.

Itseltä eivät etu- ja takalasi pompanneet töyssyissä paikaltaan, mutta luukkujen sovitukset olivat
heikot. Siis sitä ongelmaa oli niissä kyykky-austineissa kuulemma. Heh, monikäyttöauton näköinen
viistoperä, mutta postimerkin kokoinen takaluukku, eikä edes monikäyttömahdollisuutta.

Yksi osa, joka ei hajonnut sen taipaleen aikana, olivat vetoakselit. Sähköt, mm. tuulilasinpyyhkimet,
eivät yleensä toimineet, pyyhkimet olivat vaijerityöntäiset, muovi- ja metalliosat, hatara kotelointi, sekä
tankkelia vaseliinia yhdistettynä, eipä toiminut pakkasella sateen jälkeen. Ne mekanismit olivat
siinä vesikaukalossa. Ja taas purkua. Valokytkimet paloivat, pariinkin otteeseen. Samoin
oikareita johtosarjavienneissä. Austin Allegro tarvitsi päävirtakytkimen, todella ! (Otin navan irti parkissa)

Mutta eipä monella ollut samanlaista. Mark II mallissa, joka itsellä oli 1976, ei ollut tuota neliskanttista
rattia sentään.

Mutta Austimen kanssa tottui siihen, että millekään yli 300 km matkalle ei kannattanut
lähteä ilman peräkonttikorjaamoa eikä ilman sammutinta mukana. Olikin melko shokki,
kun seuraavaksi tulleen nissanin sai ajaa vajaat 300000 ajettuna vaihtoautoriviin,
toimivana, tarvitsematta rassata tienpäällä koskaan. Oli niin huoleton, että unohtui
usean kerran katsastuskin, ja huolto-ohjelma, öljyjä tietty vaihdoin silloin kun mieleen tuli.

-SS-

Dr.Who

  • Vieras
Vs: Farmariauto
ei voi vähempi kiinnostaa tällaset historian havinat.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4394
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Farmariauto
Minusta taas oli hyvin mielenkiintoista lukea, vaikka en koskaan tuollaista ole edes ajanut. Ehkä juuri siksi :-)

Yksi tykkää äidistä, ...

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Farmariauto
Kuka ei historiaa tunne, ei voi ymmärtää nykymenoakaan. Persoonallisia laitteita nuo sumujen saarten tuotteet 😀

A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's