Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Farmariauto  (Luettu 58506 kertaa)

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Farmariauto
On se vaan vähän niin että joku 150000 tai 6 vuotta pitäisi laittaa auton maksimi iäksi jonka jälkeen se on palautettava kauppaan ja olisi ostettava uusi. Valtava bisneshän poistuisi mutta kansalle siitä ei olisi muuta kuin hyötyä. Poliittisella päätöksellä tehtäisi päätös että jollain 10000 pitäisi saada uusi vastaava auto kuin minkä palauttaa. Kierrättämällä osia sitten tehtäisi asia mahdolliseksi. (Tosiasiahan on että auto maksaa 100 euroa kun se tulee tehtaalta ulos jossain japanissa tai koreassa.
Koko auton huolto perustuisi yljynvaihtoon ja ilmansuodattimen vaihtoon ja mihinkään jakopäihin tai vaihteistoihin ei koskettaisi. Jos joku menisi rikki niin auton myyjällä olisi velvollisuus ilmaiseksi korjata jos ei siis näy ulkopuolista osumaa.

Japanissa tuo systeemi on tukimuoto oman maan autoteollisuudelle...

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9769
Vs: Farmariauto
Ajatelkaa hyvät toverit, jos kaikki VAG konsernin auto porsis ennen aikojaan, niin sitte ois vallan tasainen "laatu". Mutta nyt vain osa on segundaa, niin se hämmentää.  Kyllä se tympäsis jos 100000 ajettu ryyppää öljyä litran tonnilla, jakoketju rallattaa 50000. Olen tottunut siihen, ettei omassa autossa tarvitse lisätä 15,t ajolla moottorin öljyä.

Yhtä nafta Carinaa lukuun ottamatta mun autoista olis saanut öljy tikun poistaa. Yhteenkään muuhun en ole vaihtojen välissä öljyä lisännyt. Nykyään tulee vaihdatettua 20 000km:n välein. Ja minä en ymmärrä jakopään ketjun vaihtoa. Mä olen kyllä tottunut siihen että ei niitä ketjuja vaihdella. Ei huoltokirjassa ole sellaista kohtaakaan, vaan puhutaan huoltovapaasta ... Saa kyllä korjata jos joku tietää kohdan jossa Fordiin tai Hondaan vaihdetaan ... Fortis 150 000 Hondas 220 000 mittaris. Enkä mä niihin parjaamiini Primeroihin jakopäätä teettänyt tai öljyjä turhaan lisäillyt.

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5274
Vs: Farmariauto
Sitikka? Huh, ei ikinä tai renöö....omg vmp.
Eikös Pösö ja Citikka ole sitä samaa... ainakin noissa pienemmissä?

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9769
Vs: Farmariauto
Sitikka? Huh, ei ikinä tai renöö....omg vmp.
Eikös Pösö ja Citikka ole sitä samaa... ainakin noissa pienemmissä?

Onko kokoluokka sitä kuin yks pikkupoika kysyi mummoltaan ... "Mummo, onks tää sun auto mopoauto ? " Siinä oli muuten Citikan merkit tais olla C3.

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5274
Vs: Farmariauto
Sitikka? Huh, ei ikinä tai renöö....omg vmp.
Eikös Pösö ja Citikka ole sitä samaa... ainakin noissa pienemmissä?

Onko kokoluokka sitä kuin yks pikkupoika kysyi mummoltaan ... "Mummo, onks tää sun auto mopoauto ? " Siinä oli muuten Citikan merkit tais olla C3.
Taitaa olla näitä. Tai pienempiä. Meikäläisen ego mahtuu noihinkin. Muuten olisin aloittajalle suositellut Suzuki Wagon R+, jollaisen tuo parempi puolisko hommasi perheen henkilöautoksi muutama vuosi sitten. Haluttua vuosimallia vaan ei enää saa... Pieniin mittoihin on saatu isot sisätilat, järkyttävän iso tavaratila. Nyt on joku 420000 mittarissa ja öljynvaihdoilla ym. rutiineilla on menty. Ei kuki. Ja hankintahintaa suunnilleen tuollaisen ison perhefarmarin määräaikaishuollon verran.

Dr.Who

  • Vieras
Vs: Farmariauto
Jestas kuinka nämä autojutut porsiivat juttua alta aikayksikön.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19964
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Farmariauto
Joo katsoin muistiinpanoista. Noin 1,2 miljoonaa km ajettu. Ja eniten VAG toiseksi eniten nissan. Ei muuta kuin tankkaa ja todellista longlife ajoa. Foordi ja pösö aivan erinomaisia käytetyn hintaansa nähden. Ainoat selvästi ala-arvoiset automallit, varovaisellaki  pidolla, olivat Morris Marina ja Austin Allegro.

Nykyautoilla kaikilla voi ilman stressiä ajaa vähintään sen 0, 6-0,7 miljoonaa, jos huollot tehdään ammattikäyttöön myydyn premium- auton tapaan.

3-400000 menee sitten jo parilla isommalla huollolla, ja välillä öljyä, silloin kun muistaa.

-SS-

Viljo-Ilmari

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 204
Vs: Farmariauto

Jåå, sanoisi Skänä.

Toisilla kestää kaikki, toisilla ei mikään. Oman matkan varrelle on mahtunut monenlaista kulkijaa, uutta ja vähän käytettyä, joku enemmänkin ajettu oli. Kaikkien muiden kanssa on pärjätty paitsi aikoinaan yhden uuden volvon kanssa, hermo meni alle 40 000 km:n kohdilla.  Muiltan osin ei oikein havaittua merkittävyyttä otannassa suhteessa viat/merkki/kilometrit:
Tässä pieni otanta matkan varrelta, kokonaiskilometrit ennen vaihtoa ja suurimmat murheet.

Fiat 230 000 km    pakosarjan tiiviste
Ford 310 000 km polttoainemittarin anturi
Audi 248 000 km mystinen käyntihäiriö
Volvo 345 000km ajovalon säätömoottori
Volvo 311 000km Pyörän laakeri
Volvo 40 000 km Kaikki mahdollinen ja mahdoton
Ford 330 000 km laturi
Renault 220 000 km polttimo
Renault 406 000 km pyörän laakerit taakse
Renault 397 000 km  takatukivarren kumihelat

Nuorena miehenä yks Kentin kone räjähti kun tulin flikoilta.
Ei ne muutkaan pelit ole olleet sen huonompia tai parempia. Vuosittain ajettu 30 000- 60 000 km kun on työt tai harrastukset vieneet.
vi...tuvirsta ei koskaan ollut liian pitkä. ;)

John Ferguson

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Vs: Farmariauto
Ajatelkaa hyvät toverit, jos kaikki VAG konsernin auto porsis ennen aikojaan, niin sitte ois vallan tasainen "laatu". Mutta nyt vain osa on segundaa, niin se hämmentää.  Kyllä se tympäsis jos 100000 ajettu ryyppää öljyä litran tonnilla, jakoketju rallattaa 50000. Olen tottunut siihen, ettei omassa autossa tarvitse lisätä 15,t ajolla moottorin öljyä.

Yhtä nafta Carinaa lukuun ottamatta mun autoista olis saanut öljy tikun poistaa. Yhteenkään muuhun en ole vaihtojen välissä öljyä lisännyt. Nykyään tulee vaihdatettua 20 000km:n välein. Ja minä en ymmärrä jakopään ketjun vaihtoa. Mä olen kyllä tottunut siihen että ei niitä ketjuja vaihdella. Ei huoltokirjassa ole sellaista kohtaakaan, vaan puhutaan huoltovapaasta ... Saa kyllä korjata jos joku tietää kohdan jossa Fordiin tai Hondaan vaihdetaan ... Fortis 150 000 Hondas 220 000 mittaris. Enkä mä niihin parjaamiini Primeroihin jakopäätä teettänyt tai öljyjä turhaan lisäillyt.
Automaattivaihteisissa autoissa ei ole huolto-ohjelmassa vaihteistoöljyn vaihtoa, kummasti se vaan kannattaisi varsinkin Suomen olosuhteissa tehdä. Tokihan noilla alkuperäisillä ajaa helposti 200tkm, jonka jälkeen auto onkin monessa maassa loppuunajettu, eli sitä ei tarvitse edes miettiä saati sisällyttää huolto-ohjelmaan. Nykyautojen jakoketjut on aika heikkoja, entinen auto meni 370tkm alkuperäisellä ketjulla, rallatteli jo aika iloisesti, tiedä sitten miten on eteenpäin kestänyt.

Sähköautoa alle seuraavaksi, niin ei tarvitse huolehtia polttomoottorin mukanaan mahdollisesti tuomia ongelmia.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19964
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Farmariauto
Nykyautot ovat kyllä uskomattoman hyviä. Tuo huonomaineinen DSG vai mikä se on, siitähän saakin edullista käyttöautoa mukavasti. Kollega noukki pois tuollaisen vikapommin, ja on nyt jo hyvän aikaa ajanut sillä. No, itseni tavoin hänkin on ajanut esimerkikis Mondeoilla huolettomia ja halpoja kilometrejä, ja Pösöillä. Kaikki melkeinpä vain tonnin autoja, melko vähänkin käytettynä. Pidän alle 300000 ajettua autoa vähän käytettynä.

Mutta Morris Marinan jos eläkepäiviksi hankkisi. Tuntisi itsensä nuoreksi jälleen.

-SS-

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Farmariauto
Kerros ss miks se Morris Mini nauttii kulttisuosiota ? Toki ikäisekseen sporttinen ajettava, mut oliko niin että pieneen autoon ei niin suuria vikoja mahtunut kuin Marinaan ?

Vaikka itse ajan 2001 mallisella autolla jossa on kaikki nykyaikaiset turvavarusteet, pidän kovasti 90 luvun autoista. Niissä alkoi olla varustelu, turvallisuus (aktiivinen ja passiivinen) ja luotettavuus hyvällä tasolla. Ja edelliset ilman nykyajan monimutkaista ja hintaa sekä painoa nostavaa tekniikkaa.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Farmariauto
On se vaan vähän niin että joku 150000 tai 6 vuotta pitäisi laittaa auton maksimi iäksi jonka jälkeen se on palautettava kauppaan ja olisi ostettava uusi. Valtava bisneshän poistuisi mutta kansalle siitä ei olisi muuta kuin hyötyä. Poliittisella päätöksellä tehtäisi päätös että jollain 10000 pitäisi saada uusi vastaava auto kuin minkä palauttaa. Kierrättämällä osia sitten tehtäisi asia mahdolliseksi. (Tosiasiahan on että auto maksaa 100 euroa kun se tulee tehtaalta ulos jossain japanissa tai koreassa.
Koko auton huolto perustuisi yljynvaihtoon ja ilmansuodattimen vaihtoon ja mihinkään jakopäihin tai vaihteistoihin ei koskettaisi. Jos joku menisi rikki niin auton myyjällä olisi velvollisuus ilmaiseksi korjata jos ei siis näy ulkopuolista osumaa.
Jos nyt lähdettäis siitä, että sit myydään autoja eikä itämaiden ihmeitä ;D

Bernerin ehdotushan olisi uudistanut aika kovalla kädellä autokantaa, muistaakseni kansa ei pitänyt ajatuksesta.

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12106
Vs: Farmariauto

Viljelijä

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Farmariauto
Uusien autojen turvallisuusvouhotus osin turhaa. Jos ajaa liikenne sääntöjen mukaan, niin riskit aika vähäset oman auton osalta. Toki joku vouhottaja voi ajaa päälle.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19964
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Farmariauto
Kerros ss miks se Morris Mini nauttii kulttisuosiota ? Toki ikäisekseen sporttinen ajettava, mut oliko niin että pieneen autoon ei niin suuria vikoja mahtunut kuin Marinaan ?

Vaikka itse ajan 2001 mallisella autolla jossa on kaikki nykyaikaiset turvavarusteet, pidän kovasti 90 luvun autoista. Niissä alkoi olla varustelu, turvallisuus (aktiivinen ja passiivinen) ja luotettavuus hyvällä tasolla. Ja edelliset ilman nykyajan monimutkaista ja hintaa sekä painoa nostavaa tekniikkaa.

Joo oli minulla Morris Minikin hetken, oli vaan niin vääntynyt kolarissa, että söi renkaita ja kulki vinossa.
1000 kuutoinen kone ei ehkä pystynyt rikkomaan vaihteistoa, joka hajosi 1300 :ssa ja vähintään
isomman koneen perässä. Marinasta katkesi kytkinkoppa kesken ajon ja vaihdelaatikko repeytyi irti.
Allegrosta tulivat vaihdelaatikon akselit ajossa ulos vaihteiston päädystä, rattaineen päivineen.

Morris Minissä oli varmaankin simppelimpi hydrolastic kumijousitus, yksinkertainen, pieni ja kevyt kori, ei
alkanut elää niin kuin isommissaan. Dunlopin Hydragas isommissa oli paljon häiriöherkempi.

Eipä tuo Austin Metrokaan mikään luotettavuusihme iollut, palattiin lähemmäs Allegroa / Maxia.
Kaikkein antilaadukkaimmaksi mainittu oli Leyland Princess.

-SS-