Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe klapikattila uusiksi  (Luettu 64385 kertaa)

Savimaahinen

  • Vieras
Vs: klapikattila uusiksi
Mites nää ulkokattilat,onko kellään

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9599
Vs: klapikattila uusiksi
Vuonna -83 tehtaalta ulosleimattu arimax35 lirauttaa alleen kesken kiihkeimmän lämmityskauden...

Mitähän sitä laittaisi tilalle? Eneka varmaan menee melkein heittämällä, paitsi jos vaihtaa isompaan. Veda50kW, Laka, uuden polven aritermi??

Talo on jotain 200m2 ja vähän pesuvesiä navetalle, verstas tekee 100m2 lisää jos sen kytkee samaan kiertoon. Varaaja on 3000l ja vastuksilla.

Puuta ja paalimuovia piisaa omasta takaa..

Jokos tähän on ratkaisu löytynyt ?

Rammy

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 17
Vs: klapikattila uusiksi
Nyt on vuoden verran kertynyt kokemusta Nibe Vedex 3300 kattilasta. Pienikokoinen, puhallinavusteinen käänteispalokattila 55 cm pesällä. Keraaminen valuarina, noin 5*20 cm rako josta kaasut palavat alaspäin kattilan sisuksiin. 1500 litran varaaja, elikä hommana kattilan sytytys, täyttö ja unohdus. Termostaatti sammuttaa kattilan, kun pesällinen on palanut. Latauskiertopumppukin oli alunperin tuohon yhdistetty, mutta jos varaaja sekä kattila sattuvat ylikuumenemaan termari sammuttaa sekä puhaltimen että latauskierron. Senpä takia kytkin latauspumpun aikareleeseen, joka on pannusta riippumaton. Jäähdytyskierukka ja mekaaninen ylikuumenemistermostaatti ovat varmuuden vuoksi käytössä. Pesän pohjalle jää noin litran verran tuhkaa ja hiiliä, jotka poistan ennen seuraavaa täyttöä. Nuo hiilet ovat mitä parasta sytykettä, joten pannun sytyttäminen on tosi vaivatonta. Arinassa vuoden käytön jälkeen näkyi jo kulumisen merkkejä, joten asensin suojaavan kerroksen tulitiililaatoista päälle. Tuo arina on huomattavan yksinkertainen verrattuna vaikka johonkin Atmokseen, on kyllä helppo valaa itse uusi. Uudet kivet ovat aika arvokkaita varaosina, noin 300 euron luokkaa. Kattilan puhdistus on helppoa. Tyytyväinen olen ollut, kestävyyden näyttää aika. 

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9599
Vs: klapikattila uusiksi
Nyt on vuoden verran kertynyt kokemusta Nibe Vedex 3300 kattilasta. Pienikokoinen, puhallinavusteinen käänteispalokattila 55 cm pesällä. Keraaminen valuarina, noin 5*20 cm rako josta kaasut palavat alaspäin kattilan sisuksiin. 1500 litran varaaja, elikä hommana kattilan sytytys, täyttö ja unohdus. Termostaatti sammuttaa kattilan, kun pesällinen on palanut. Latauskiertopumppukin oli alunperin tuohon yhdistetty, mutta jos varaaja sekä kattila sattuvat ylikuumenemaan termari sammuttaa sekä puhaltimen että latauskierron. Senpä takia kytkin latauspumpun aikareleeseen, joka on pannusta riippumaton. Jäähdytyskierukka ja mekaaninen ylikuumenemistermostaatti ovat varmuuden vuoksi käytössä. Pesän pohjalle jää noin litran verran tuhkaa ja hiiliä, jotka poistan ennen seuraavaa täyttöä. Nuo hiilet ovat mitä parasta sytykettä, joten pannun sytyttäminen on tosi vaivatonta. Arinassa vuoden käytön jälkeen näkyi jo kulumisen merkkejä, joten asensin suojaavan kerroksen tulitiililaatoista päälle. Tuo arina on huomattavan yksinkertainen verrattuna vaikka johonkin Atmokseen, on kyllä helppo valaa itse uusi. Uudet kivet ovat aika arvokkaita varaosina, noin 300 euron luokkaa. Kattilan puhdistus on helppoa. Tyytyväinen olen ollut, kestävyyden näyttää aika.

Ja hintaa tuollaisella oli n. ?

Rammy

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 17
Vs: klapikattila uusiksi
Nyt on vuoden verran kertynyt kokemusta Nibe Vedex 3300 kattilasta. Pienikokoinen, puhallinavusteinen käänteispalokattila 55 cm pesällä. Keraaminen valuarina, noin 5*20 cm rako josta kaasut palavat alaspäin kattilan sisuksiin. 1500 litran varaaja, elikä hommana kattilan sytytys, täyttö ja unohdus. Termostaatti sammuttaa kattilan, kun pesällinen on palanut. Latauskiertopumppukin oli alunperin tuohon yhdistetty, mutta jos varaaja sekä kattila sattuvat ylikuumenemaan termari sammuttaa sekä puhaltimen että latauskierron. Senpä takia kytkin latauspumpun aikareleeseen, joka on pannusta riippumaton. Jäähdytyskierukka ja mekaaninen ylikuumenemistermostaatti ovat varmuuden vuoksi käytössä. Pesän pohjalle jää noin litran verran tuhkaa ja hiiliä, jotka poistan ennen seuraavaa täyttöä. Nuo hiilet ovat mitä parasta sytykettä, joten pannun sytyttäminen on tosi vaivatonta. Arinassa vuoden käytön jälkeen näkyi jo kulumisen merkkejä, joten asensin suojaavan kerroksen tulitiililaatoista päälle. Tuo arina on huomattavan yksinkertainen verrattuna vaikka johonkin Atmokseen, on kyllä helppo valaa itse uusi. Uudet kivet ovat aika arvokkaita varaosina, noin 300 euron luokkaa. Kattilan puhdistus on helppoa. Tyytyväinen olen ollut, kestävyyden näyttää aika.

Ja hintaa tuollaisella oli n. ?
Ruotsalainen laatumerkki maksaa (puolassa tehty), reilu kolme tonnia. Pari Atmosta olisi saanut samaan hintaan.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9599
Vs: klapikattila uusiksi
Nyt on vuoden verran kertynyt kokemusta Nibe Vedex 3300 kattilasta. Pienikokoinen, puhallinavusteinen käänteispalokattila 55 cm pesällä. Keraaminen valuarina, noin 5*20 cm rako josta kaasut palavat alaspäin kattilan sisuksiin. 1500 litran varaaja, elikä hommana kattilan sytytys, täyttö ja unohdus. Termostaatti sammuttaa kattilan, kun pesällinen on palanut. Latauskiertopumppukin oli alunperin tuohon yhdistetty, mutta jos varaaja sekä kattila sattuvat ylikuumenemaan termari sammuttaa sekä puhaltimen että latauskierron. Senpä takia kytkin latauspumpun aikareleeseen, joka on pannusta riippumaton. Jäähdytyskierukka ja mekaaninen ylikuumenemistermostaatti ovat varmuuden vuoksi käytössä. Pesän pohjalle jää noin litran verran tuhkaa ja hiiliä, jotka poistan ennen seuraavaa täyttöä. Nuo hiilet ovat mitä parasta sytykettä, joten pannun sytyttäminen on tosi vaivatonta. Arinassa vuoden käytön jälkeen näkyi jo kulumisen merkkejä, joten asensin suojaavan kerroksen tulitiililaatoista päälle. Tuo arina on huomattavan yksinkertainen verrattuna vaikka johonkin Atmokseen, on kyllä helppo valaa itse uusi. Uudet kivet ovat aika arvokkaita varaosina, noin 300 euron luokkaa. Kattilan puhdistus on helppoa. Tyytyväinen olen ollut, kestävyyden näyttää aika.

Ja hintaa tuollaisella oli n. ?
Ruotsalainen laatumerkki maksaa (puolassa tehty), reilu kolme tonnia. Pari Atmosta olisi saanut samaan hintaan.

kiitti tiedosta. Tosin jostain löysinkin n.3400 euron tarjouksen. Tosin reilua 4000.kin joku piti hintana. No tuskin nyt kahta saman tehoista Atmosta olis saanut ...

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: klapikattila uusiksi
Minulla tuo Veda 35M ollut jo kolmetoista vuotta. Huollettavuus ja puhdistettavuus ihan kiitettävä, hyötysuhde normaaliputsaamisella luokkaa 75%  oman laskelmaan perusteella. Jos putsaisi tuliputket useammin, niin varmaan jonkun prosentin voittasi kuten on kaikkien muidenkin kattiloiden kohdalla. Arinalevyn ja -kiven kestävyys ei oikein ole tyydyttänyt. Siis modifoin kattilan itse, tein rutkasti enemmän keraamisia osia, valumassaa saa kaupasta noin 30eur/säkki. Kourun valumuotin teetin 3D-tulostuksena, ensin vaan tiedosto, josta sitten tietokone printtaa muotin. Päälle neljä "palkkia, välit noin 20 mm. Ehkä kannen teen uudestaan, vain kaksi palkkia ja väliin rako. Talven olen pelkää koivua polttanut, on kestänyt. Ohessa kuva virityksestäni. Nyt  pesässä lähes sata kiloa kiveä, joten lisää pannun varausmäärää. Kouru valettu kahdesta osasta, se varmaan kestää vuosia, päälispalkit kulutustavaraa, mutta ainekustannus on vain noin 60 euroa. Tuli nyt "alakerrassa" ei kohtaa kylmiä teräspintoja, joten sikäli oikeaoppinen. Voi käydä Vedan sivulla katsomassa, miltä näyttää valmistajan alkuperäinen viritys.

Rakkine

  • Vieras
Vs: klapikattila uusiksi
Minulla tuo Veda 35M ollut jo kolmetoista vuotta. Huollettavuus ja puhdistettavuus ihan kiitettävä, hyötysuhde normaaliputsaamisella luokkaa 75%  oman laskelmaan perusteella. Jos putsaisi tuliputket useammin, niin varmaan jonkun prosentin voittasi kuten on kaikkien muidenkin kattiloiden kohdalla. Arinalevyn ja -kiven kestävyys ei oikein ole tyydyttänyt. Siis modifoin kattilan itse, tein rutkasti enemmän keraamisia osia, valumassaa saa kaupasta noin 30eur/säkki. Kourun valumuotin teetin 3D-tulostuksena, ensin vaan tiedosto, josta sitten tietokone printtaa muotin. Päälle neljä "palkkia, välit noin 20 mm. Ehkä kannen teen uudestaan, vain kaksi palkkia ja väliin rako. Talven olen pelkää koivua polttanut, on kestänyt. Ohessa kuva virityksestäni. Nyt  pesässä lähes sata kiloa kiveä, joten lisää pannun varausmäärää. Kouru valettu kahdesta osasta, se varmaan kestää vuosia, päälispalkit kulutustavaraa, mutta ainekustannus on vain noin 60 euroa. Tuli nyt "alakerrassa" ei kohtaa kylmiä teräspintoja, joten sikäli oikeaoppinen. Voi käydä Vedan sivulla katsomassa, miltä näyttää valmistajan alkuperäinen viritys.

Sun kannattais sitten lähettää Vedan valmistajalle joku nootti, että tekevät vahvemmat tulikivet, vai onko niin, että aika joka tapauksessa niitä kuluttaa, oli ne alunperin miten vahvat hyvänsä?

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9599
Vs: klapikattila uusiksi
Minulla tuo Veda 35M ollut jo kolmetoista vuotta. Huollettavuus ja puhdistettavuus ihan kiitettävä, hyötysuhde normaaliputsaamisella luokkaa 75%  oman laskelmaan perusteella. Jos putsaisi tuliputket useammin, niin varmaan jonkun prosentin voittasi kuten on kaikkien muidenkin kattiloiden kohdalla. Arinalevyn ja -kiven kestävyys ei oikein ole tyydyttänyt. Siis modifoin kattilan itse, tein rutkasti enemmän keraamisia osia, valumassaa saa kaupasta noin 30eur/säkki. Kourun valumuotin teetin 3D-tulostuksena, ensin vaan tiedosto, josta sitten tietokone printtaa muotin. Päälle neljä "palkkia, välit noin 20 mm. Ehkä kannen teen uudestaan, vain kaksi palkkia ja väliin rako. Talven olen pelkää koivua polttanut, on kestänyt. Ohessa kuva virityksestäni. Nyt  pesässä lähes sata kiloa kiveä, joten lisää pannun varausmäärää. Kouru valettu kahdesta osasta, se varmaan kestää vuosia, päälispalkit kulutustavaraa, mutta ainekustannus on vain noin 60 euroa. Tuli nyt "alakerrassa" ei kohtaa kylmiä teräspintoja, joten sikäli oikeaoppinen. Voi käydä Vedan sivulla katsomassa, miltä näyttää valmistajan alkuperäinen viritys.

Sun kannattais sitten lähettää Vedan valmistajalle joku nootti, että tekevät vahvemmat tulikivet, vai onko niin, että aika joka tapauksessa niitä kuluttaa, oli ne alunperin miten vahvat hyvänsä?

Puulämmitys.info sivustolla  joku toinenkin  modifio  ko. kattilaa aika rankalla kädellä. Jos en ihan väärin muista niin se sälli oli aikansa yhteydessä kyllä valmistajaankin. Tosin ehkäpä se yhteistyö alkoi heti aluksi rankoilla moitteilla, joten  keskustelu taisi olla senkin takia yksi suuntaista. Nyt ex-vedan omistajana kyllä kyseinen nikki kertoo avoimesti omat mielipiteensä siitä ja nykyisestä kattilasta. Tosin saattoi olla, että tuo raudan takana oleva "kylmä" vesi oli senkin ongelma listalla kärkipäässä ja ratkaisujen ykköskohteita ja siten kyllä valmistajalle annetun palautteen tärkeimpiä kohtia.

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: klapikattila uusiksi
Sinänsä tuossa 35:ssa se arinakivi on yllättävänkin kestävä, arinalevy sen sijaan ei sitä lähes 1000 asteen lämpötilaa ei oikein kestä. Tuohon systeemiini nyt olen varsin tyytyväinen, kuluvat osat on helppo valmistaa ja ovat edulliset. Samasta massasta ne kotimiset valmistajat nuo keraamiset osat valmistavat. Huollon helppous on tuossa 35:ssa suuri etu, siinä on hieman antanut anteeksi tuota arinasysteemin kestävyyttä. Minulla kattilassa vielä omana innovaationa vanhasta kattilastani ottamani poltintermostaatti, joka katkaisee virran puhaltimelta, kun lämpötila on "tapissa". Kun kattilan lämpötila sitten laskee, niin puhallin lähtee uudestaan käymään. Isolla paisuntasäiliöllä(200 litraa) pääsee sitten tarvittaessa kuution varaajalla kokonaisen vuorokauden., eikä tarvitse juosta pannuhuoneessa lisäämässä puita.

Hevi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1038
Vs: klapikattila uusiksi
Laita maalämpö. Kohta kaikenlaiseen polttamiseen perustuva lämmitys kielletään kuitenkin

Rakkine

  • Vieras
Vs: klapikattila uusiksi
Laita maalämpö. Kohta kaikenlaiseen polttamiseen perustuva lämmitys kielletään kuitenkin

Lähde?

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: klapikattila uusiksi
Jos  näistä lämpöpumppusysteemeistä ainakin Etelä-Suomessa haluaa kustannustehokkaimman version, niin se taitaa olla vesi-ilmalämpöpumppu.  Sen voi yhdistää helposti näihin varaaviin klapikattilasysteemeihin, voi sitten kovemmilla pakkasilla(jos niitä enää edes tulee) käyttää puunpolttoa rinnalla. Ei tänä talvena täällä ole pakkanen käynyt kuin parina yönä yli -10 asteen, joten vesi-ilpin cop-kerroin on ollut varmaankin ihan hyvällä tasolla.
Jos vielä pistää katolle aurinkopaneelit, niin keväällä ja alkusyksystä pumpun ottama teho tulee auringosta.
 

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64945
Vs: klapikattila uusiksi
tietääkö kukaan onko mitään haittaa siitä että laittaisi katkaisijan paneelien ja inventterin väliin?   kun ei tartte sähköä niin voisi laittaa levolle..          ei tarviis laittaa siirtomaksulla sähköä virmalle..

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: klapikattila uusiksi
tietääkö kukaan onko mitään haittaa siitä että laittaisi katkaisijan paneelien ja inventterin väliin?   kun ei tartte sähköä niin voisi laittaa levolle..          ei tarviis laittaa siirtomaksulla sähköä virmalle..

Onhan siellä jossain välissä paneelien (turva)kytkin oltavakin jos oikein asennettu. Muutenhan esim. invertterin vaihto olisi tehtävä jännitetyönä ja olisi hankala homma.
Ja tietysti sen invertterinkin voi laittaa nukkumaan - homman järkevyyttä voi sitten pohtia erikseen.