Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Suurin syy maatalouden huonoon kannattavuuteen?  (Luettu 43948 kertaa)

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Myös maatalous on valintoja???
Olen samaa mieltä siinä, että elämäntapaviljelijät pilaavat hyvän busineksen kun tekevät ilman palkkaa! Toinen ryhmä on nämä laskutaidottomat, jotka laskevat alvitkin tuloksi ja palkaksi riittää se, että saa jonnun vaihdettua uuteen joka toinen vuosi!

Ite ajan mieluummin valtterilla ja ässämersulla kuin jonnulla ja laadalla. ;D

Ymmärsin pointtisi, mutta ratkaisu kahden eri traktorimerkin kohdalla ei varmaan tuota erotuksena niin suurta voittoa, että päästään tuollaiseen suhteellisuuteen yksityistaloudessa.. ;)

Noo kysymys on periaatteesta, ehkä minä olen jättänyt jotain muutakin ostamatta maatalouteen sen jonnus lisäksi, mutta Ässällä on mukava ajaa ja varmasti katu-uskottavuutta riittää!

Itse lasken investointeja mieluummin tehtyä hehtaari kohti, kuin yksittäisen investoinnin hintaa. Esimerkiksi periaatteeni mukaan traktoreita ei saa olla enempää kuin yksi per 100 ha.

Onko nuo siis ainoastaan periaatteita vai peräisin laskimesta?

Ei minulla jonnua vastaan ole mitään periaatteellista, mutta valtterilla ei ole tullut telakkapäiviä. Kesällä mennään 70 päivää, joten rokulipäiviin ei ole varaa. Viime kesänä hajos kerran oven lasi, kerran takalasi ja nostolaite-akseli katkses ja kaikkilla kerroilla kone oli ajossa jo samana päivänä, olisiko onnistunut muilla merkeillä yhtä nopea korjaus? Tuo 100 ha per tarktori on kyllä laskimesta, pienemmälle alalle urakoitsija on halvin, sen takia minulle viljat pui ja kuivaa urakoitsija!

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: Myös maatalous on valintoja???
Lainaus käyttäjältä: Paalinpyörittäjä link=topic=7381.msg97481#msg97481

Ei minulla jonnua vastaan ole mitään periaatteellista, mutta valtterilla ei ole tullut telakkapäiviä. Kesällä mennään 70 päivää, joten rokulipäiviin ei ole varaa. Viime kesänä hajos kerran oven lasi, kerran takalasi ja nostolaite-akseli katkses ja kaikkilla kerroilla kone oli ajossa jo samana päivänä, olisiko onnistunut muilla merkeillä yhtä nopea korjaus? Tuo 100 ha per tarktori on kyllä laskimesta, pienemmälle alalle urakoitsija on halvin, sen takia minulle viljat pui ja kuivaa urakoitsija!

Joo siis meinasin vaan tuota 100 ha/traktori, mutta tilakohtainen ratkaisuhan se on. Viljapuolella vielä eri asia kuin karjataloudessa. Hyvien urakointipalvelujen osto kannattaa aina, harmi kun niitä ei ole aina saatavissa. Sinänsä nuo edellisen kesän hajoamiset on sen verran hyllytavaraa, että löytynee merkille kuin merkille. Täällä päin ainakin on ihan joka merkki ollut telakalla, toisilla asiat saadaan kuntoon kohtuu ajassa, toisilla ei..
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

samppaj76

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 528
Vs: Suurin syy maatalouden huonoon kannattavuuteen?
kyllä kustannusten hallinta on se mistä lähdetään liikkeelle. itse vaihdan traktorin yleensä vähemmän käytettyyn siinä 8000 tunnin kieppeillä, valtrasta hyvittävät aika hyvin. yleensä on löytynyt vähän ajettuja koneita joissa 2000-3000 tuntia. jos huollettuja on tunteja vielä paljon edessä. pystyy ostamaan tulorahoituksella ja pysyy vuosittainen arvon aleneminen kohtuudessa mulla on kaikissa hankinnoissa yritysmäinen laskenta mitä kannattaa tehdä itse, mihin kannattaa ostaa uutta konetta, missä pärjää käytetyllä. urakoitsijaa käytän kaikissa kalliita erikoiskoneita vaativissa töissä, ei omia koneita saa kannattavaksi. olen tyytyväinen tuloksiin, ei ne suuret tulot vaan sopivat menot. elämiseen riittää kuitenkin kohtuu vähän rahaa ruoka ja autoiluhan ne kalliimmat. ei ilmankaan pärjää. ei mulla ainakaan ole näyttämisen tarvetta ollenkaan, pääasia että työt saa tehtyä. verotuksessa muuten kannattaa säästää kaluston poistoja, saa siirrettyä enemmän pääomatuloksi ja verotus on pienempää. ei tartte verotuksenkaan takia tehdä jatkuvaa konekauppaa. :D

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: Suurin syy maatalouden huonoon kannattavuuteen?
Niin,tolla 100ha/traktori ei vielä uutta kannata ostaa.Kyllä jos meinaa että traktorilla hintansa edestä kuolettaa niin enemmän täytyy olla.
Tai sitte täytyy lähtee kirkolle lumitöihin ;) ;D ;)

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: Suurin syy maatalouden huonoon kannattavuuteen?
kyllä kustannusten hallinta on se mistä lähdetään liikkeelle. itse vaihdan traktorin yleensä vähemmän käytettyyn siinä 8000 tunnin kieppeillä, valtrasta hyvittävät aika hyvin. yleensä on löytynyt vähän ajettuja koneita joissa 2000-3000 tuntia. jos huollettuja on tunteja vielä paljon edessä. pystyy ostamaan tulorahoituksella ja pysyy vuosittainen arvon aleneminen kohtuudessa mulla on kaikissa hankinnoissa yritysmäinen laskenta mitä kannattaa tehdä itse, mihin kannattaa ostaa uutta konetta, missä pärjää käytetyllä. urakoitsijaa käytän kaikissa kalliita erikoiskoneita vaativissa töissä, ei omia koneita saa kannattavaksi. olen tyytyväinen tuloksiin, ei ne suuret tulot vaan sopivat menot. elämiseen riittää kuitenkin kohtuu vähän rahaa ruoka ja autoiluhan ne kalliimmat. ei ilmankaan pärjää. ei mulla ainakaan ole näyttämisen tarvetta ollenkaan, pääasia että työt saa tehtyä. verotuksessa muuten kannattaa säästää kaluston poistoja, saa siirrettyä enemmän pääomatuloksi ja verotus on pienempää. ei tartte verotuksenkaan takia tehdä jatkuvaa konekauppaa. :D

Säästöä sekin kun ei käytä turhaan isoja kirjaimia :)
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Suurin syy maatalouden huonoon kannattavuuteen?
kyllä kustannusten hallinta on se mistä lähdetään liikkeelle. itse vaihdan traktorin yleensä vähemmän käytettyyn siinä 8000 tunnin kieppeillä, valtrasta hyvittävät aika hyvin. yleensä on löytynyt vähän ajettuja koneita joissa 2000-3000 tuntia. jos huollettuja on tunteja vielä paljon edessä. pystyy ostamaan tulorahoituksella ja pysyy vuosittainen arvon aleneminen kohtuudessa mulla on kaikissa hankinnoissa yritysmäinen laskenta mitä kannattaa tehdä itse, mihin kannattaa ostaa uutta konetta, missä pärjää käytetyllä. urakoitsijaa käytän kaikissa kalliita erikoiskoneita vaativissa töissä, ei omia koneita saa kannattavaksi. olen tyytyväinen tuloksiin, ei ne suuret tulot vaan sopivat menot. elämiseen riittää kuitenkin kohtuu vähän rahaa ruoka ja autoiluhan ne kalliimmat. ei ilmankaan pärjää. ei mulla ainakaan ole näyttämisen tarvetta ollenkaan, pääasia että työt saa tehtyä. verotuksessa muuten kannattaa säästää kaluston poistoja, saa siirrettyä enemmän pääomatuloksi ja verotus on pienempää. ei tartte verotuksenkaan takia tehdä jatkuvaa konekauppaa. :D

Säästöä sekin kun ei käytä turhaan isoja kirjaimia :)
Käyttäisit sinäkin, niin riittäis rahas urakoijaan...  ;D
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Suurin syy maatalouden huonoon kannattavuuteen?
Niin,tolla 100ha/traktori ei vielä uutta kannata ostaa.Kyllä jos meinaa että traktorilla hintansa edestä kuolettaa niin enemmän täytyy olla.
Tai sitte täytyy lähtee kirkolle lumitöihin ;) ;D ;)

Niiin, onko se pakko kuolettaa kolmessa vuodessa, ota kuoletusajaksi 15 vuotta, niin alkaa kannattaa ...

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: Suurin syy maatalouden huonoon kannattavuuteen?
Kaikilla on omat tavoitteet.Itsellä on 5vuotta ja kone uusiksi 8)

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Suurin syy maatalouden huonoon kannattavuuteen?


Niiin, onko se pakko kuolettaa kolmessa vuodessa, ota kuoletusajaksi 15 vuotta, niin alkaa kannattaa ...


Jos osaat yhteiskuntaa apuunhuutamatta luottaa 15 v kuoletusaikaan nopeasti kuluvalla kalustolla, niin siitä vaan. Mulla on 6-7 vuotta takaisinmaksuaikavaatimus, kalustolla nopeampi. Pitkillä kuoletusajoilla on ongelmana se, ettei sitten 15 vuoden päästä samalla rahalla enää saakaan mitään... jäi luu käteen.
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

superdexta

  • Vieras
Vs: Suurin syy maatalouden huonoon kannattavuuteen?


Niiin, onko se pakko kuolettaa kolmessa vuodessa, ota kuoletusajaksi 15 vuotta, niin alkaa kannattaa ...


Jos osaat yhteiskuntaa apuunhuutamatta luottaa 15 v kuoletusaikaan nopeasti kuluvalla kalustolla, niin siitä vaan. Mulla on 6-7 vuotta takaisinmaksuaikavaatimus, kalustolla nopeampi. Pitkillä kuoletusajoilla on ongelmana se, ettei sitten 15 vuoden päästä samalla rahalla enää saakaan mitään... jäi luu käteen.

Eikös tälläkin foorumilla "parhaat" kauppamiehet kehu saavansa vaihtohyvitystä "saman" tai pikkusen enempi mitä ovat maksaneet 15 vuotta sitten. Mitä se haittaa jos muutama pikkuasia jää huomiotta, esim. rahan arvon muutos? ::)

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Suurin syy maatalouden huonoon kannattavuuteen?


Niiin, onko se pakko kuolettaa kolmessa vuodessa, ota kuoletusajaksi 15 vuotta, niin alkaa kannattaa ...


Jos osaat yhteiskuntaa apuunhuutamatta luottaa 15 v kuoletusaikaan nopeasti kuluvalla kalustolla, niin siitä vaan. Mulla on 6-7 vuotta takaisinmaksuaikavaatimus, kalustolla nopeampi. Pitkillä kuoletusajoilla on ongelmana se, ettei sitten 15 vuoden päästä samalla rahalla enää saakaan mitään... jäi luu käteen.

Eikös tälläkin foorumilla "parhaat" kauppamiehet kehu saavansa vaihtohyvitystä "saman" tai pikkusen enempi mitä ovat maksaneet 15 vuotta sitten. Mitä se haittaa jos muutama pikkuasia jää huomiotta, esim. rahan arvon muutos? ::)

Kyllä se aika helposti raha kalustossa häviää, se vaan on niin, että sitä kun on pakko hankkia jonkunverran ...

mah

  • Vieras
Vs: Suurin syy maatalouden huonoon kannattavuuteen?
Maatalous kannattaa, sanottiin vanhassa fordson-mainoksessakin! ;D

Shrek

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1911
  • Quidquid Latine dictum sit, altum videtur
Vs: Suurin syy maatalouden huonoon kannattavuuteen?


Niiin, onko se pakko kuolettaa kolmessa vuodessa, ota kuoletusajaksi 15 vuotta, niin alkaa kannattaa ...


Jos osaat yhteiskuntaa apuunhuutamatta luottaa 15 v kuoletusaikaan nopeasti kuluvalla kalustolla, niin siitä vaan. Mulla on 6-7 vuotta takaisinmaksuaikavaatimus, kalustolla nopeampi. Pitkillä kuoletusajoilla on ongelmana se, ettei sitten 15 vuoden päästä samalla rahalla enää saakaan mitään... jäi luu käteen.

Eikös tälläkin foorumilla "parhaat" kauppamiehet kehu saavansa vaihtohyvitystä "saman" tai pikkusen enempi mitä ovat maksaneet 15 vuotta sitten. Mitä se haittaa jos muutama pikkuasia jää huomiotta, esim. rahan arvon muutos? ::)

Kyllä se aika helposti raha kalustossa häviää, se vaan on niin, että sitä kun on pakko hankkia jonkunverran ...

Pakollakin sitä sitoutuu, minullakin on kalustossa pääomaa kiinni noin 350€/ha. 85% summasta tekee yksi traktori jonka tunneista suurin osa syntyy rehun irroituksessa.
"Ajatelkaapa niitä kaikkia Fordin omistajia jotka eräänä päivänä haluavat oikean auton..."
 John Dodge, 1914

http://www.youtube.com/watch?v=vVXIK1xCRpY
http://www.youtube.com/watch?v=FMUf2qmSzvE

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Suurin syy maatalouden huonoon kannattavuuteen?
Maatalous kannattaa, sanottiin vanhassa fordson-mainoksessakin! ;D

"Maanviljelys kannattaa." Tollai siin lukee.
Kui mää ain olen paras?

mah

  • Vieras
Vs: Suurin syy maatalouden huonoon kannattavuuteen?
Maatalous kannattaa, sanottiin vanhassa fordson-mainoksessakin! ;D

"Maanviljelys kannattaa." Tollai siin lukee.

No fan! Tarkkoja poikia. ;D