Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Suurin syy maatalouden huonoon kannattavuuteen?  (Luettu 43957 kertaa)

Shrek

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1911
  • Quidquid Latine dictum sit, altum videtur
Vs: Suurin syy maatalouden huonoon kannattavuuteen?

Hiton hyvin sanottu! Mää kans lainaan tuota peltouskottavuustermiä häikäilemättä, jos sopii.

Muuten olen sen verran laiska, etten tuloksen parantuessa viitti alkaa enää uudestaan ite tekemään peltotöitä. Voishan sitä sitte käyttää kalliimpaa urakoitsijaa ;D

Vakavasti puhuen, ei tuo omistuksen ja työn eriyttäminen jollain korporatiivisella maataloudella ratkaise mitään. Jossain on raja, jolloin kokonaisuus hämärtyy toimijoilta (vrt. ameriiikan autoteollisuus) ja kustannustehokkuus alkaa hiipua kustannusautomaatiksi. Ja kukaan ei enää tiedä mitä minkäkin kustannuserän takana on.....

Kyllä ratkaisu on vain raaempi tiedostaminen niiltä, jotka hommaa pyörittää.

Kokonaisuus ja syy/seuraussuhteet on hämärtynyt jo nyt aika useilta. Raa-asti tiedostavia isäntiä kun ei tahdo löytyä kuin yks per pitäjä tai vielä vähemmän...
"Ajatelkaapa niitä kaikkia Fordin omistajia jotka eräänä päivänä haluavat oikean auton..."
 John Dodge, 1914

http://www.youtube.com/watch?v=vVXIK1xCRpY
http://www.youtube.com/watch?v=FMUf2qmSzvE

Shrek

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1911
  • Quidquid Latine dictum sit, altum videtur
Vs: Suurin syy maatalouden huonoon kannattavuuteen?

 Ehkä kuitenkin on viisainta jättää masseri tai jörndeere ostamatta ja käyttää se raha elämiseen. Eli siihen mistä perhe eniten saa onnellisuutta, ostaa vaikka kovalla rahalla muutaa lomituspäivä lisää, niin ei tarvitse valittaa lomien vähyyttä.


Tämä on helppo allekirjoittaa
"Ajatelkaapa niitä kaikkia Fordin omistajia jotka eräänä päivänä haluavat oikean auton..."
 John Dodge, 1914

http://www.youtube.com/watch?v=vVXIK1xCRpY
http://www.youtube.com/watch?v=FMUf2qmSzvE

Vastaranta

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 902
Vs: Suurin syy maatalouden huonoon kannattavuuteen?
Vakavasti sanottuna. Tuolla tavalla se kait menee monen kohdalla, että ensi ponnistellaan ja sitten palkitaan itsensä vaihtamalla Masseri Jontikkaan.

Kas kun ei massikkamiehet vielä älähtäneet ???

Mitäs älähtämistä tuossa olis? Massikan vaihto Deereen on juuri niin, kuten Shrek avauksessa hyvin toteaa: "Näillä investoinneilla ei ole mitään tekemistä liiketoiminnan tarpeiden kanssa. Kannattavuuden kannalta ne ovat usein tuhoisia." :P
uskoo olevansa niin ainutlaatuinen, että häntä voivat ymmärtää vain muut huomattavat henkilöt tai instituutiot

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Suurin syy maatalouden huonoon kannattavuuteen?
No tämä on ihan hyvä idea, mutta markkinat kyllä yleensä kaataa nämä neuvostotyyliset suunnitelmataloudet ennenpitkää.

Maatila on yritys ja sitä pitää kehittää samalla tavalla, kuten yhteiskunnassa kehitetään muitakin yrityksiä, eli liikkeelle lähdetään aina yrittäjästä, sen resursseista, voimavaroista, ammattitaidosta ja luonteesta.
Yrittäjää pitää kehittää yhtäjalkaa tilan kanssa.

Rami

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 637
Vs: Suurin syy maatalouden huonoon kannattavuuteen?
Paljon hyviä kommentteja aiheesta ja pysyneet pääosin asialinjalla. Onneksi kaikki eivät ole hoitaneet liiketalouttaan, kuten paras desiili, voisi lähtökohdat meidän jokaisen toimille olla paljon heikomma.

Ps. Peltouskottavuus kunniaan ;D.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7085
Vs: Suurin syy maatalouden huonoon kannattavuuteen?
Paljon hyviä kommentteja aiheesta ja pysyneet pääosin asialinjalla. Onneksi kaikki eivät ole hoitaneet liiketalouttaan, kuten paras desiili, voisi lähtökohdat meidän jokaisen toimille olla paljon heikomma.

Ps. Peltouskottavuus kunniaan ;D.

Juurikin näin ;D

Peltouskottavuus rakentuu mielestäni verousuunnittelussa,kannattavalla tilalla tätä "uskottavuutta" vain tulee automaattisesti. Elämiseen ja olemiseen sen verran kuin tarvii,lopuilla voi tehä niinkuin tykkää. Hiukankun funtsii mihin niitä peltouskottavuuteen tarvittavia masseja käyttää,ehkä ne tuottaa jatkossa vielä parempaa mahdollisuutta peltouskottavuuteen.
Silloin onkin jo sillä puolella että huomaa ettei peltouskottavuuden rakentamisessa ylijäämillä ole mitään järkeä :)

Lumipalloefektistä voisi puhua,loppu onkin kiinni siitä yrittäjästä että mikä lopullisena tavoitteena,kuinka pitkälle haluaa mennä. Toiseen suuntaan lienee helppo lähteä kun aloittaa koko homman rakentamisen peltouskottavuudesta ::)
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Suurin syy maatalouden huonoon kannattavuuteen?
että nimenomaan elämäntapaviljelijät ja hauskanpitäjät ovat tuhonneet koko busineksen  Siitäs saitte


***Päinvastoin! Nää kovat yrittelijät ym. protkoisännät ne maatalouden tuhoaa elinkeinona.
     
     Järjettömästi ylimitoitetuilla tuilla itse nostavat omat kustannuksensa kestämättömiksi. Sit parkuvat lisää 141 tukea.

Sika-nauta vilijelijät tappelee verissäpäin tukiasioista ab vs. c kesken.
Jauholakit näkkyy olevan aika pitkälti asijoista sammaa mielipuolta tukialuveesta riippumatta. Vrt. Timppa (A? vai B?)-Superdexta(C3p).
Kaikki Timpan heitot tipu-putte isäntiin ja niitten toimiin on kuin omasta päiväkirijasta.

***Ne ei ole mitään heittoja vaan täysin totta. Ittensä kanssa kilpailevat ja huutavat yhteiskuntaa apuun.

Joo, näin se monesti on ...

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Suurin syy maatalouden huonoon kannattavuuteen?
Ps. Peltouskottavuus kunniaan ;D.
No jaa, mä käytän mielummin ne maatalouden ylijäämävarat vaikka siviiliuskottavuuden parantamiseen. Nopeasti laskien mä istun tässä tietokoneella enemmän kuin ajan traktoria vuodessa, niin pitäisköhän ostaa vaikka uusi tuoli? Ai niin, mutta naapuri ei näe sitä.. Pirullinen juttu.  ;D
Nothing is Something Worth Doing

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: Suurin syy maatalouden huonoon kannattavuuteen?
mites olisi urakointi uskottavuus ;D

isoja koneita palkkakuskeja poljettuja taksoja palkkarenkejä ja heikkoa työnlaatua ja vihaisia asiakkaita ;D
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Myös maatalous on valintoja???
Olen samaa mieltä siinä, että elämäntapaviljelijät pilaavat hyvän busineksen kun tekevät ilman palkkaa! Toinen ryhmä on nämä laskutaidottomat, jotka laskevat alvitkin tuloksi ja palkaksi riittää se, että saa jonnun vaihdettua uuteen joka toinen vuosi!

Ite ajan mieluummin valtterilla ja ässämersulla kuin jonnulla ja laadalla. ;D

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: Myös maatalous on valintoja???
Olen samaa mieltä siinä, että elämäntapaviljelijät pilaavat hyvän busineksen kun tekevät ilman palkkaa! Toinen ryhmä on nämä laskutaidottomat, jotka laskevat alvitkin tuloksi ja palkaksi riittää se, että saa jonnun vaihdettua uuteen joka toinen vuosi!

Ite ajan mieluummin valtterilla ja ässämersulla kuin jonnulla ja laadalla. ;D

Ymmärsin pointtisi, mutta ratkaisu kahden eri traktorimerkin kohdalla ei varmaan tuota erotuksena niin suurta voittoa, että päästään tuollaiseen suhteellisuuteen yksityistaloudessa.. ;)
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

gonemies

  • Vieras
Vs: Suurin syy maatalouden huonoon kannattavuuteen?
>>>Toinen ryhmä on nämä laskutaidottomat, jotka laskevat alvitkin tuloksi ja palkaksi riittää se

Mihin luokkaan laskisi nämä traktorin ostajat jotka halventavat mielessään ostamaansa traktorin jättämällä laskuista pois alvn ,koska "sen saa takaisin" .Kuukausimenettelyssä tuo menee jotenkin läpi,mutta kyllä on havaittavissa liian kalliiden traktorien hankintaa ihan tästä likeltäkin.

Vuosimenettelyssä tuo alv on kuitenkin kohtalaisen reilu rasite kassalle.

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Myös maatalous on valintoja???
Olen samaa mieltä siinä, että elämäntapaviljelijät pilaavat hyvän busineksen kun tekevät ilman palkkaa! Toinen ryhmä on nämä laskutaidottomat, jotka laskevat alvitkin tuloksi ja palkaksi riittää se, että saa jonnun vaihdettua uuteen joka toinen vuosi!

Ite ajan mieluummin valtterilla ja ässämersulla kuin jonnulla ja laadalla. ;D

Ymmärsin pointtisi, mutta ratkaisu kahden eri traktorimerkin kohdalla ei varmaan tuota erotuksena niin suurta voittoa, että päästään tuollaiseen suhteellisuuteen yksityistaloudessa.. ;)

Noo kysymys on periaatteesta, ehkä minä olen jättänyt jotain muutakin ostamatta maatalouteen sen jonnus lisäksi, mutta Ässällä on mukava ajaa ja varmasti katu-uskottavuutta riittää!

Itse lasken investointeja mieluummin tehtyä hehtaari kohti, kuin yksittäisen investoinnin hintaa. Esimerkiksi periaatteeni mukaan traktoreita ei saa olla enempää kuin yksi per 100 ha.

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Suurin syy maatalouden huonoon kannattavuuteen?
>>>Toinen ryhmä on nämä laskutaidottomat, jotka laskevat alvitkin tuloksi ja palkaksi riittää se

Mihin luokkaan laskisi nämä traktorin ostajat jotka halventavat mielessään ostamaansa traktorin jättämällä laskuista pois alvn ,koska "sen saa takaisin" .Kuukausimenettelyssä tuo menee jotenkin läpi,mutta kyllä on havaittavissa liian kalliiden traktorien hankintaa ihan tästä likeltäkin.

Vuosimenettelyssä tuo alv on kuitenkin kohtalaisen reilu rasite kassalle.

Itse en myös huomioi alvia ollenkaan, juuri koska sen saa takaisin ja useimmiten tulojen alvi kumoaa menojen alvin, niin rahoitustarve jää pieneksi. Minulla teurastilit tulee tammikuussa pääosin ja investoinnit painottuvat loppuvuoteen, joten alvi rahoittaa hyvin pitkälle itseään.
Rakentamisessa alvi korostuu ja jotkut "miljoonapihattojen" rakentajat ovatkin hakeutuneet em syystä kuukausialvivelvollisiksi. Myös kalusteita on hankittu paljon euroopasta alvivapaana yhteisökauppana samasta syystä.

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: Myös maatalous on valintoja???
Olen samaa mieltä siinä, että elämäntapaviljelijät pilaavat hyvän busineksen kun tekevät ilman palkkaa! Toinen ryhmä on nämä laskutaidottomat, jotka laskevat alvitkin tuloksi ja palkaksi riittää se, että saa jonnun vaihdettua uuteen joka toinen vuosi!

Ite ajan mieluummin valtterilla ja ässämersulla kuin jonnulla ja laadalla. ;D

Ymmärsin pointtisi, mutta ratkaisu kahden eri traktorimerkin kohdalla ei varmaan tuota erotuksena niin suurta voittoa, että päästään tuollaiseen suhteellisuuteen yksityistaloudessa.. ;)

Noo kysymys on periaatteesta, ehkä minä olen jättänyt jotain muutakin ostamatta maatalouteen sen jonnus lisäksi, mutta Ässällä on mukava ajaa ja varmasti katu-uskottavuutta riittää!

Itse lasken investointeja mieluummin tehtyä hehtaari kohti, kuin yksittäisen investoinnin hintaa. Esimerkiksi periaatteeni mukaan traktoreita ei saa olla enempää kuin yksi per 100 ha.

Onko nuo siis ainoastaan periaatteita vai peräisin laskimesta?
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä