Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Käyttökokemuksia -70,-80,90 luvun ja uudemmistakin traktoreista.  (Luettu 24417 kertaa)

Maa-Anssi

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1373
Massikoissa, 165 ja 185 paras ergonomia. Ajoasento löytyy hyvin yli 180 senttisellekin.

Fordien rattivaihteet olivat mainio keksintö.
Onks fordeissa ollu rattivaihdettta? Oliko perusvaihteet ja alue sit eri vivulla muualla?
Yhdellä zetkalla olen ajanu, jossa oli ratin oikealla puolella vaihteet, melko sekavaa...näin muuhun tottuneelle. Tai paremminkin siirsin sitä, ei kai sitä ajoksi vielä voi sanoa.

  Olhan joissain jopa Select-O-Speed- vaihteistokin, naapurikylässä oli yks sellainen, en tiedä minne joutui isännän kuoltua..
Ehdinkin jo löytää konedatasta. Toi selectospeed oli naapurin 2 tonnisessa ja muistikuvat on vaan lapsena kun sitä ihmettelin. Kyl silläkin työt tehtiin. Nyttemmin kone on jobattu maailmalle.
Tutuilla on 5610, muistaakseni ja siinä on sivukeppi, siksi en tiennyt rattijutusta mitään.
Voikko tehdä ja voikko samalla olla tekemättä!
--Selkeää ohjeistusta tuvan puolelta, ihan kuin tukia hakiessa

Intikan mies

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 89
265 ferku oli kyllä surkee esitys jonka lailla olisi maahantuonti pitänyt kieltää.

Naapurin isännän mielestä 265 oli paras. Osti nelitonnisen foortin päästäkseen moittimaan
Fodia. Intikan ohjaus oli kevyt käyttää pikkupojankin. Jälkeenpäin olen tajunnut että kuinka
jälkeen jääny 74 sarja oli mutta eihän sitä silloin tajunnut. Ei se varmaan muihin englantilaisiin
 verrattuna jälkeen jäänyt ollu.Sitten kun ih:n kuljettaja kasvoi
kokoa ja käden koko siinä samalla niin vaihdetta isommalle vaihtaessa sormen päät verillä
kun litistyivät hahlon ja vivun väliin. Ja kytkin tais olla heikko paikka kun toinen intikoista oli aina
katkaistuna. Käytöstä ei voinu johtua, kun isäukko muisti aina opettaa ettei kytkintä luistatella eikä
jalkaa ajaessa pidetä polkimella.
Vuonna -88 ih 674 valjastettiin jf 800 tarkkuussilppurin eteen. Siinä oli tekemisen meininki,
ilmastointi pelas kesähelteellä kun oviaukot ja takalasin aukko oli tyhjänä. Tuulenvire vilvoitti ja aiv 2
tuoksui. Shortsit jalassa ei voinu ajaa kun ei niin tasaisesta lattiasta johtuen vaihdelaatikon kuumiin
kylkiin poltti jalkansa. Lisää tarinaa myöhemmin.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19965
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Muistoja joitstakin koneista joita oamassa nuoruudessa oli siinä
naapurustossa.

MF 590 turbo. Hieno ja tehokas traktori. Nelisiipiset tulivat helposti perässä.
Paluuaurat nousivat kyllä mutta liian raskaat takavedolle. Ohjaamo hiukan
niin kuin alamäessä olisi istunut, vaihteet todella alhaalla.

MF 690 oli tavanomaisempi traktori, mutta ehkä myös luotettava, niitä on
paljon vieläkin aputraktoreina.

Case IH 844 ja muut saksalaiset. Laadukkaan oloinen peli.
XL ohjaamo todella ylellinen. Moottorin käyntiääni hienoimpia
4-sylinterisistä traktoreista.

Zetor 6945.  Pikkujättiläinen. Ei mikään hieno, eikä varsinkaan
sitkeä ja tehokkaan oloinen. Mutta jossakin klapihommissa
naksuttelee siinä maailman tappiin. Aikansa K-kaupan koneista
se keskimmäinen (ja eniten myytykin)  laatukuvaltaan. Deutsi
oli se kallis ja isontalon laatupeli,  ja se kolmas - no, ei kannata
mainitakaan.

Volvo BM 650. Autotehtaalla tehty hytti. Hieman alkeellinen rakenne
itsessään siellä hytin alla. Etukehdossa putkimainen etuakseli.
Vihreäksi maalattu moottori, jota huudatettiin aina, ja silti tahtoi sammua.
Volvomiehet olivat semmoisia urakoitsijoita.

-SS-

Dr.Who

  • Vieras
Massikoissa, 165 ja 185 paras ergonomia. Ajoasento löytyy hyvin yli 180 senttisellekin.

Fordien rattivaihteet olivat mainio keksintö.
Onks fordeissa ollu rattivaihdettta? Oliko perusvaihteet ja alue sit eri vivulla muualla?
Yhdellä zetkalla olen ajanu, jossa oli ratin oikealla puolella vaihteet, melko sekavaa...näin muuhun tottuneelle. Tai paremminkin siirsin sitä, ei kai sitä ajoksi vielä voi sanoa.

  Olhan joissain jopa Select-O-Speed- vaihteistokin, naapurikylässä oli yks sellainen, en tiedä minne joutui isännän kuoltua..
Select O speed oli kovin mainostettu aikoinaan mm Koneviestin etusivulla.Ei ollut kuitenkaan mikään menestystarina.Välitys vivulta vaihtelootaan oli toteutettu jonkinlaisella vaijerivirityksellä joka sitten ei liene pysynyt säädöissään.Kovin nopeaan nuo vaihtuivat muihin malleihin.

Intikan mies

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 89
Muistoja joitstakin koneista joita oamassa nuoruudessa oli siinä
naapurustossa.

MF 590 turbo. Hieno ja tehokas traktori. Nelisiipiset tulivat helposti perässä.
Paluuaurat nousivat kyllä mutta liian raskaat takavedolle. Ohjaamo hiukan
niin kuin alamäessä olisi istunut, vaihteet todella alhaalla.

MF 690 oli tavanomaisempi traktori, mutta ehkä myös luotettava, niitä on
paljon vieläkin aputraktoreina.

Case IH 844 ja muut saksalaiset. Laadukkaan oloinen peli.
XL ohjaamo todella ylellinen. Moottorin käyntiääni hienoimpia
4-sylinterisistä traktoreista.

Zetor 6945.  Pikkujättiläinen. Ei mikään hieno, eikä varsinkaan
sitkeä ja tehokkaan oloinen. Mutta jossakin klapihommissa
naksuttelee siinä maailman tappiin. Aikansa K-kaupan koneista
se keskimmäinen (ja eniten myytykin)  laatukuvaltaan. Deutsi
oli se kallis ja isontalon laatupeli,  ja se kolmas - no, ei kannata
mainitakaan.

Volvo BM 650. Autotehtaalla tehty hytti. Hieman alkeellinen rakenne
itsessään siellä hytin alla. Etukehdossa putkimainen etuakseli.
Vihreäksi maalattu moottori, jota huudatettiin aina, ja silti tahtoi sammua.
Volvomiehet olivat semmoisia urakoitsijoita.

-SS-
Case 845 oli minun ensimmäinen traktori hankinta vuonna 94, käytettynä ostin vm 89. Silloin oli meillä jo 745 ja 956, molemmat oli  vuosimallia 83. Olivat melko hyviä koneita nämä Saksan natikat.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Ei ole kokemusta traktoreista, kun on ajettu vaan Valmeteilla ja Massikoilla. Toi 185 on tosi hieno kone, niinkuin Backspace on ansiokkaasti jo julistanut. Sillä ei edes raski ajaa ja onkin ollut 6 vuotta käyttämättömänä navetan vintillä. Täytyisi myydä se pois.

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8842
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
265 ferku oli kyllä surkee esitys jonka lailla olisi maahantuonti pitänyt kieltää.

Naapurin isännän mielestä 265 oli paras. Osti nelitonnisen foortin päästäkseen moittimaan
Fodia. Intikan ohjaus oli kevyt käyttää pikkupojankin. Jälkeenpäin olen tajunnut että kuinka
jälkeen jääny 74 sarja oli mutta eihän sitä silloin tajunnut. Ei se varmaan muihin englantilaisiin
 verrattuna jälkeen jäänyt ollu.Sitten kun ih:n kuljettaja kasvoi
kokoa ja käden koko siinä samalla niin vaihdetta isommalle vaihtaessa sormen päät verillä
kun litistyivät hahlon ja vivun väliin. Ja kytkin tais olla heikko paikka kun toinen intikoista oli aina
katkaistuna. Käytöstä ei voinu johtua, kun isäukko muisti aina opettaa ettei kytkintä luistatella eikä
jalkaa ajaessa pidetä polkimella.
Vuonna -88 ih 674 valjastettiin jf 800 tarkkuussilppurin eteen. Siinä oli tekemisen meininki,
ilmastointi pelas kesähelteellä kun oviaukot ja takalasin aukko oli tyhjänä. Tuulenvire vilvoitti ja aiv 2
tuoksui. Shortsit jalassa ei voinu ajaa kun ei niin tasaisesta lattiasta johtuen vaihdelaatikon kuumiin
kylkiin poltti jalkansa. Lisää tarinaa myöhemmin.
Juu ja natikan kytkin oli mukavan jämäkkä sen päällä voi poikaanen seisoa molemmin jaloin notta käynnistyksenesto sai kontaktia. Ohjauskin oli tarkka kuin vasikan häntä.

Neva fiijusta imuventtiilit meni mäntää kattoon siinä 5000h kohdalla, ja vetoaksilan laippaa alko kiertää oudon näköinen hiushalkio. Sitten viä ne sähköt !!!
   cría cuervos y te sacarán los ojos

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8842
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Massikoissa, 165 ja 185 paras ergonomia. Ajoasento löytyy hyvin yli 180 senttisellekin.

Fordien rattivaihteet olivat mainio keksintö.

Kasari-Valmetiti pitävät öljyt sisällä ja varaosia saa joka kaupasta.
Foodin ensimmäinen ratti vaihde… paras kun lähti paikalta heti suoraan seiskalla.
   cría cuervos y te sacarán los ojos

mermiina

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 254
IH 955 jarrunestesäiliössä lukee IH Hy-Tran Only. Kai siihen tavallinen jarrunestekin käy ..........

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
148 fergu löytyy ja on ihan aktiivikäytössä kaikenlaisessa pikkuhommassa. On aika harvinainen malli jota ei paljoa ole suomeen tuotu. Karmaisevimpia ajettavia on ollut volvo BM 6-koneella. Sillä koneella ajaessa kasvaa poikasellekin rintakarvat... Vaihteisto ihan pers... ja moottori onnettoman voimaton. Kaikki hallintalaitteet jäykkiä.

Ite haaveillu että joskus kun sais 188 fergun vielä hommattua. Aikoinaan meillä on ollut 178-fergu ja sillä tuli opeteltua traktorilla ajoa. Veti muistaakseni kolme metristä hankmoa tosi reippaasti. Vaikka meillä onkin kaikki massikoita niin en ole missään nimessä kyseisen merkin fani. Kaikki traktorit on perittyjä ja jos joskus traktoria pääsee vaihtamaan niin muut merkit on ihan samalla viivalla.

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 563
Fordien rattivaihteet olivat mainio keksintö.
Foodin ensimmäinen ratti vaihde… paras kun lähti paikalta heti suoraan seiskalla.
Kuuluisa hämmennyskeppi...

EX-FERMERI

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 351
Tässä vähän valumenttivikaiselle Kultivaattorille Ford käyttäjäkokemuksia intialaisittain että saat itsetuntoasi pönkitettyä;

https://www.youtube.com/watch?annotation_id=annotation_687972141&feature=iv&src_vid=U1n3uFUronI&v=PZwp9GYbCv8

Mutta heti perään palautus maanpinnalle;

https://www.youtube.com/watch?v=i5n29HQ9DqA

-Kohdassa 0:27 ja 2:07 siniset Valtrat losahtaa komiasti. ;)

Fordien rattivaihteet olivat mainio keksintö.
Foodin ensimmäinen ratti vaihde… paras kun lähti paikalta heti suoraan seiskalla.
Kuuluisa hämmennyskeppi...
Ei voi palata ellei lähde. Jokainen päivä poissa Helsingistä on lottovoitto.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8362
IH 955 jarrunestesäiliössä lukee IH Hy-Tran Only. Kai siihen tavallinen jarrunestekin käy ..........
Ei missään tapauksessa jarrunestettä. Tiivisteet on tehty öljynkestäväkisi ja jarrut ovat hydraulitehosteiset. Tiivisteet eivät kestä jarrunestettä ja mahdollisessa tehostimen vuodossa jarrunesteet sekoittuvat hydrauliöljyyn. Joku muukin ohut öljy käy tuonne IH Hy-Tranin tilalle.
Mystinen kesälaatumies

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788

https://www.youtube.com/watch?v=i5n29HQ9DqA

-Kohdassa 0:27 ja 2:07 siniset Valtrat losahtaa komiasti. ;)



Meilläpäin kyllä nuo siniset tunnetaan useimmiten New Holland-nimellä. Eipä niillä kyllä paljoa enempää ole tekemistä vakio-New Hollandin kuin vakio Valtrankaan kanssa.
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

EX-FERMERI

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 351

https://www.youtube.com/watch?v=i5n29HQ9DqA

-Kohdassa 0:27 ja 2:07 siniset Valtrat losahtaa komiasti. ;)



Meilläpäin kyllä nuo siniset tunnetaan useimmiten New Holland-nimellä. Eipä niillä kyllä paljoa enempää ole tekemistä vakio-New Hollandin kuin vakio Valtrankaan kanssa.

Hetihän se merkki vaihtuu kun losahtaa. Enpä kehtaa tähän nyt linkittää Herlevin teamin viedeota saksan turneelta. Joka toisessa lähdössä tussahti. Liian kireeksi viritettyjä.
Ei voi palata ellei lähde. Jokainen päivä poissa Helsingistä on lottovoitto.