Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Ajo-opastimet  (Luettu 66656 kertaa)

Tossavainen

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 108
Vs: Ajo-opastimet
Niille joilla ei ole kokemuksia opastimen käytöstä voin todeta että tollasen epäsuoran ajolinjan seuraaminen opastinruudusta ei ole ihan niitä helpoimpis. Usein viellä kun vauhtia on aika reilusti. Aika usein tulee tosiaan mieleen että ratinkääntäminen olisi parempi antaa koneelle ja itse keskittyisi enemmän seuraamanan mitä edessä tulee ja mitä toimenpiteitä se vaatii.

Ajoura toimii.  Paljon mukavampi  seurata, kuin opastimen vilkkuvaa näyttöä.
Kaarevaa linjaa kun käyttää,  niin puolet opastimen eduista on jo menetetty...
Eikai sitä kukaan käytä päisteiden ulkopuolella?

VMS:n kannalla minäkin. Omilla pelloilla mulla urat käytössä ja niitä seurailen ihan rattia käännellen, mutta mistäs ne rahtipelloille keksitään, joita 80% ajosta. Siellä tärkeämpää keskittyä seuraamaan mitä tapahtuu koneen takana, edessä olevaa saa hoitaa kone mikäli mahdollista. Kiertämällä kylvetty epäsäännöllinen kolmion muotoinen lohko, polveen asti oleva kasvusto ja sinne ruiskun kanssa eka kertaa. Ei näy edellinen ajoura vaikka kuinka tihrustaa kun kapea renkaat ja matkaa parikymmentä metriä. Kone pitää linjalla ja itse kattelee ruudulta ja pellosta missä mennään, hoitaen lohkojen sulkemista.

Tihrustaa siitä opastimesta suorat ajolinjat ja antaa lohko-ohjauksen hoitaa ruisku. Säästyy rahaa ja tulos paranee.
Toki urakoinnissa asia on eri, kun ei kannata panostaa laatuun. Oma mukavuus paranee kun on automaattiohjaus ja asiakas maksaa päälekkäisyydet, joten niistä ei tarvitse välittää. Siinä voi lukea vaikka lehtiä samalla ;)

Vaikka se automaattiohjaus kiva onkin, niin ei sitä vaan oikeasti saa kannattavaksi ostokseksi. Kyllä se on sitä joululahja osastoa.
Niin, enkä edes ole mitenkään hankintaa vastaan. Mutta #kriisit ei sillä helpotu yhtään, vaikka myyjä saattaa muuta väittääkkin.
No nyt tuli omaan kuvaan aika paksua tekstiä. Itse markkinoin urakoinnissa mielestäni laatua automaattiohjauksella. Signaali ja tarkkuus on sikäli sama kuin itse ajaen. Ajan n. 10cm päällekkäin aivan signaalin takia. Jos itse seuraisin opastinta niin lohko- ohjaus tuskin sulkisi lohkoa huonossa paikassa kasv.s/ tauti ruiskutuksessa kuten nyt itse joudan tehdä kun opastimesta ei tarvitse välittää. Ja lohko- ohjauksesta on hyvin vähän iloa pintalevityksessä, niittomurskauksessa tai mutkaisten lohkojen kyntömerkinnöissä. Vasta argumentit sallittu ja toivottu. Edelleen nykyiseen  8) :-*

Ps. Olen syönyt eväitä ajouria kylväessä omilla postimerkkilohkoilla. Mekaaniset uralaitteet  :(

Viimeksi muokattu: 30.04.16 - klo:22:45 kirjoittanut Tossavainen

Hosku

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 32
Vs: Ajo-opastimet
Kuinka moni laskee esim. kakkostraktorin taloudellisen kannattavuuden. Rtk systeemien hinnalla ei kovin kummoista traktoria saa, ja itse en automaattiohjausta toiseen traktoriin vaihtaisi kun en kahta traktoriakaan yhtä aikaa osaa ajaa.

Kaupoi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1052
Vs: Ajo-opastimet
Omilla pelloilla mulla urat käytössä ja niitä seurailen ihan rattia käännellen, mutta mistäs ne rahtipelloille keksitään, joita 80% ajosta.
Sopivalla hinnottelulla ;)
"Yllä oleva teksti on tuotettu tiloissa, missä käsitellään faktatietoja."

Naturalis

  • Vieras
Vs: Ajo-opastimet
Halvinkin ajo-opastin (egnos-versio) on parempi kuin kallein vaahtomerkkari... ;)

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9905
Vs: Ajo-opastimet
Halvinkin ajo-opastin (egnos-versio) on parempi kuin kallein vaahtomerkkari... ;)

No en tiedä tuota  :o Ajo ainakin helpompaa merkkarilla, toki tuuli saattaa sitä palloa hieman kuljetella tai aurinko kuivattaa, silloin ongelmia. Ajo-oastin on vähän kuin sokea ajelisi autoa kartturin antaessa ohjeita  ::)

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5249
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Ajo-opastimet
Ajouraopastin nimenomaan avaa ne silmät ei tarvi arpoa ajettuja kohtia.  8)

Mitä kakkostraktorin kannattavuuteen tulee niin, kaikkea ei vain voi laskea rahassa. Siinä on vitsit vähissä kun se ainut kone hajoaa kesken kiireimmän ajan.

Lohkoautomaatiossa pitää muistaa, että työkoneiden tulee olla kohtuu uusia minkä kannassa tuota käytetään. Automaattiohjausta taas voi käyttää vanhojenkin koneiden kanssa. Itse pidän edelleen parempana sitä automaattiohjausta kuin lohkoautomaatiota. Automaattiohjaus antaa aikaa seurata mitä takana tapahtuu samalla voi manuaalisesti sulkea lohkoja eli hoitaa sen lohkoautomaation. Nyt jos taas pitää keskittyä siihen ohjaamiseen ja uralla pysymiseen niin ei sinne taakse ainakaan liikaa kurkita. Jokainen tietysti tekee omat ratkaisunsa, mutta kyllä minusta tuosta automaattiohjauksesta saa enemmän hyötyä.

Trimblellähän on tuo AgriVRS vai mikä se nyt on joka on niinkuin virtuaalinen RTK. Se kausilisenssi käyttöön ei nyt niin hirveän kallis ollut olisiko ollut 600e pari vuotta sitten. Lisäksi vaati sen modeemin tjs. ja jotain muuta. Tämä on kuitenkin huomattavasti halvempi kuin oikea RTK.
Kyliltä kuultua.... "Luomu ilman paskaa on kuin seksi ilman naista"... 😆

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8496
Vs: Ajo-opastimet
Ei lohkoautomaatiossa tarvitse uusia koneita olla. Ei mikään tarvitse olla uutta.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

meidän Isä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 437
Vs: Ajo-opastimet
Ajouraopastin nimenomaan avaa ne silmät ei tarvi arpoa ajettuja kohtia.  8)

Mitä kakkostraktorin kannattavuuteen tulee niin, kaikkea ei vain voi laskea rahassa. Siinä on vitsit vähissä kun se ainut kone hajoaa kesken kiireimmän ajan.

Lohkoautomaatiossa pitää muistaa, että työkoneiden tulee olla kohtuu uusia minkä kannassa tuota käytetään. Automaattiohjausta taas voi käyttää vanhojenkin koneiden kanssa. Itse pidän edelleen parempana sitä automaattiohjausta kuin lohkoautomaatiota. Automaattiohjaus antaa aikaa seurata mitä takana tapahtuu samalla voi manuaalisesti sulkea lohkoja eli hoitaa sen lohkoautomaation. Nyt jos taas pitää keskittyä siihen ohjaamiseen ja uralla pysymiseen niin ei sinne taakse ainakaan liikaa kurkita. Jokainen tietysti tekee omat ratkaisunsa, mutta kyllä minusta tuosta automaattiohjauksesta saa enemmän hyötyä.

Trimblellähän on tuo AgriVRS vai mikä se nyt on joka on niinkuin virtuaalinen RTK. Se kausilisenssi käyttöön ei nyt niin hirveän kallis ollut olisiko ollut 600e pari vuotta sitten. Lisäksi vaati sen modeemin tjs. ja jotain muuta. Tämä on kuitenkin huomattavasti halvempi kuin oikea RTK.
'


Hiukan vetää suupielet hymyyn tuo luomasi mielikuva. Jos ruisku on mekaanisella venttiilillä oleva 9m huippulaite ja siinä uusi jonteere sitten automaattiohjauksella. Nyt taisi matkamme päätyä syvälle pohjammaalle ;)

mutta, ajo-opastin. Tuo aitosuorakylvöajouraopastin on joku ihan muu laite.

meidän Isä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 437
Vs: Ajo-opastimet
Niille joilla ei ole kokemuksia opastimen käytöstä voin todeta että tollasen epäsuoran ajolinjan seuraaminen opastinruudusta ei ole ihan niitä helpoimpis. Usein viellä kun vauhtia on aika reilusti. Aika usein tulee tosiaan mieleen että ratinkääntäminen olisi parempi antaa koneelle ja itse keskittyisi enemmän seuraamanan mitä edessä tulee ja mitä toimenpiteitä se vaatii.

Ajoura toimii.  Paljon mukavampi  seurata, kuin opastimen vilkkuvaa näyttöä.
Kaarevaa linjaa kun käyttää,  niin puolet opastimen eduista on jo menetetty...
Eikai sitä kukaan käytä päisteiden ulkopuolella?

VMS:n kannalla minäkin. Omilla pelloilla mulla urat käytössä ja niitä seurailen ihan rattia käännellen, mutta mistäs ne rahtipelloille keksitään, joita 80% ajosta. Siellä tärkeämpää keskittyä seuraamaan mitä tapahtuu koneen takana, edessä olevaa saa hoitaa kone mikäli mahdollista. Kiertämällä kylvetty epäsäännöllinen kolmion muotoinen lohko, polveen asti oleva kasvusto ja sinne ruiskun kanssa eka kertaa. Ei näy edellinen ajoura vaikka kuinka tihrustaa kun kapea renkaat ja matkaa parikymmentä metriä. Kone pitää linjalla ja itse kattelee ruudulta ja pellosta missä mennään, hoitaen lohkojen sulkemista.

Tihrustaa siitä opastimesta suorat ajolinjat ja antaa lohko-ohjauksen hoitaa ruisku. Säästyy rahaa ja tulos paranee.
Toki urakoinnissa asia on eri, kun ei kannata panostaa laatuun. Oma mukavuus paranee kun on automaattiohjaus ja asiakas maksaa päälekkäisyydet, joten niistä ei tarvitse välittää. Siinä voi lukea vaikka lehtiä samalla ;)

Vaikka se automaattiohjaus kiva onkin, niin ei sitä vaan oikeasti saa kannattavaksi ostokseksi. Kyllä se on sitä joululahja osastoa.
Niin, enkä edes ole mitenkään hankintaa vastaan. Mutta #kriisit ei sillä helpotu yhtään, vaikka myyjä saattaa muuta väittääkkin.
No nyt tuli omaan kuvaan aika paksua tekstiä. Itse markkinoin urakoinnissa mielestäni laatua automaattiohjauksella. Signaali ja tarkkuus on sikäli sama kuin itse ajaen. Ajan n. 10cm päällekkäin aivan signaalin takia. Jos itse seuraisin opastinta niin lohko- ohjaus tuskin sulkisi lohkoa huonossa paikassa kasv.s/ tauti ruiskutuksessa kuten nyt itse joudan tehdä kun opastimesta ei tarvitse välittää. Ja lohko- ohjauksesta on hyvin vähän iloa pintalevityksessä, niittomurskauksessa tai mutkaisten lohkojen kyntömerkinnöissä. Vasta argumentit sallittu ja toivottu. Edelleen nykyiseen  8) :-*

Ps. Olen syönyt eväitä ajouria kylväessä omilla postimerkkilohkoilla. Mekaaniset uralaitteet  :(

Kyllähän sitä kaikenlaista voi myydä ja markkinoida. Sain juuri afrikkalaisen diktaattorin serkulta mielenkiintoisen tarjouksen. Hän koittaa myydä osuutta aika mukavaan rahasummaan.

-aggo-

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 35
Vs: Ajo-opastimet
Ajouraopastin nimenomaan avaa ne silmät ei tarvi arpoa ajettuja kohtia.  8)

Mitä kakkostraktorin kannattavuuteen tulee niin, kaikkea ei vain voi laskea rahassa. Siinä on vitsit vähissä kun se ainut kone hajoaa kesken kiireimmän ajan.

Lohkoautomaatiossa pitää muistaa, että työkoneiden tulee olla kohtuu uusia minkä kannassa tuota käytetään. Automaattiohjausta taas voi käyttää vanhojenkin koneiden kanssa. Itse pidän edelleen parempana sitä automaattiohjausta kuin lohkoautomaatiota. Automaattiohjaus antaa aikaa seurata mitä takana tapahtuu samalla voi manuaalisesti sulkea lohkoja eli hoitaa sen lohkoautomaation. Nyt jos taas pitää keskittyä siihen ohjaamiseen ja uralla pysymiseen niin ei sinne taakse ainakaan liikaa kurkita. Jokainen tietysti tekee omat ratkaisunsa, mutta kyllä minusta tuosta automaattiohjauksesta saa enemmän hyötyä.

Trimblellähän on tuo AgriVRS vai mikä se nyt on joka on niinkuin virtuaalinen RTK. Se kausilisenssi käyttöön ei nyt niin hirveän kallis ollut olisiko ollut 600e pari vuotta sitten. Lisäksi vaati sen modeemin tjs. ja jotain muuta. Tämä on kuitenkin huomattavasti halvempi kuin oikea RTK.

..rtk vaatii sim kortin ja lisennssin josta korjaus singnaali. sen saa 1kk-ja tai pitemmmälle aikaa-kustannus on alla100€/kk, pysyy sit kone linjalla-edellyttäen että on sim-kortin liittymän "kuuluvuus"
alueella, sit saa ajaesa keskittyä olennaiseen, syödä vaikka niitä eväitä... ...harvoin enää tiloilla saa edes kahvia

meidän Isä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 437
Vs: Ajo-opastimet
Ajouraopastin nimenomaan avaa ne silmät ei tarvi arpoa ajettuja kohtia.  8)

Mitä kakkostraktorin kannattavuuteen tulee niin, kaikkea ei vain voi laskea rahassa. Siinä on vitsit vähissä kun se ainut kone hajoaa kesken kiireimmän ajan.

Lohkoautomaatiossa pitää muistaa, että työkoneiden tulee olla kohtuu uusia minkä kannassa tuota käytetään. Automaattiohjausta taas voi käyttää vanhojenkin koneiden kanssa. Itse pidän edelleen parempana sitä automaattiohjausta kuin lohkoautomaatiota. Automaattiohjaus antaa aikaa seurata mitä takana tapahtuu samalla voi manuaalisesti sulkea lohkoja eli hoitaa sen lohkoautomaation. Nyt jos taas pitää keskittyä siihen ohjaamiseen ja uralla pysymiseen niin ei sinne taakse ainakaan liikaa kurkita. Jokainen tietysti tekee omat ratkaisunsa, mutta kyllä minusta tuosta automaattiohjauksesta saa enemmän hyötyä.

Trimblellähän on tuo AgriVRS vai mikä se nyt on joka on niinkuin virtuaalinen RTK. Se kausilisenssi käyttöön ei nyt niin hirveän kallis ollut olisiko ollut 600e pari vuotta sitten. Lisäksi vaati sen modeemin tjs. ja jotain muuta. Tämä on kuitenkin huomattavasti halvempi kuin oikea RTK.

..rtk vaatii sim kortin ja lisennssin josta korjaus singnaali. sen saa 1kk-ja tai pitemmmälle aikaa-kustannus on alla100€/kk, pysyy sit kone linjalla-edellyttäen että on sim-kortin liittymän "kuuluvuus"
alueella, sit saa ajaesa keskittyä olennaiseen, syödä vaikka niitä eväitä... ...harvoin enää tiloilla saa edes kahvia

Höpsis, samat RTK unlokit siinä vaaditaan, se jäi nyt laskuista vallan.

Lukeeko tuossa nyt oikeasti, että tarvitaan automaattiohjaus koska tiloilta ei saa kahvia?

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Ajo-opastimet
Mikäköhän mahtaa tänäpäivänä olla ratinpyörittäjän ja opastimen yhteishinta. Luulisi että kympillä saisi. Paljon puhutaan myös noista superhyper antenneista ja signaalikorjaajista ym. Käytännössä ihan turhia koska harvan pitää saada ura osumaan samaan kohtaan kuin viimevuonna. Pellon kun useiten osaa ajaa ympäri ilman opastinta niin sen jälkeen urat muodostuu taas miten haluaa. Useiten tärkein oon pystyä seuraamaan viereistä uraa tai jättää muutama laisto väliin mutta useiten puhutaan alle 10 minuutin viiveestä.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

maidontuottaja

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5521
  • 250k
Vs: Ajo-opastimet
Mikäköhän mahtaa tänäpäivänä olla ratinpyörittäjän ja opastimen yhteishinta. Luulisi että kympillä saisi. Paljon puhutaan myös noista superhyper antenneista ja signaalikorjaajista ym. Käytännössä ihan turhia koska harvan pitää saada ura osumaan samaan kohtaan kuin viimevuonna. Pellon kun useiten osaa ajaa ympäri ilman opastinta niin sen jälkeen urat muodostuu taas miten haluaa. Useiten tärkein oon pystyä seuraamaan viereistä uraa tai jättää muutama laisto väliin mutta useiten puhutaan alle 10 minuutin viiveestä.
Tuo, että kadottaa uran häiritsee lietteen multauksessa, jossa joka kuormanvälissä käydään pois lohkolta. Ensimmäisen vedon joutuu ajamaan hollille käsivaralla ja sitten lukita linjan, näin jd autotrack systeemissä.
Huonostakin asiasta voi löytyä joskus jotain hyvää.

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2537
  • Etelä-Karjala
Vs: Ajo-opastimet
Mikäköhän mahtaa tänäpäivänä olla ratinpyörittäjän ja opastimen yhteishinta. Luulisi että kympillä saisi. Paljon puhutaan myös noista superhyper antenneista ja signaalikorjaajista ym. Käytännössä ihan turhia koska harvan pitää saada ura osumaan samaan kohtaan kuin viimevuonna. Pellon kun useiten osaa ajaa ympäri ilman opastinta niin sen jälkeen urat muodostuu taas miten haluaa. Useiten tärkein oon pystyä seuraamaan viereistä uraa tai jättää muutama laisto väliin mutta useiten puhutaan alle 10 minuutin viiveestä.
Tuo, että kadottaa uran häiritsee lietteen multauksessa, jossa joka kuormanvälissä käydään pois lohkolta. Ensimmäisen vedon joutuu ajamaan hollille käsivaralla ja sitten lukita linjan, näin jd autotrack systeemissä.

Markkinoilta jo poistuneessa halpiksessa (mojomini) on toiminto, millä urat saa siirrettyä kohdalleen, jos/kun ne ovat täytön aikana siirtyneet pois paikaltaan. Ajetaan edelliseen lopetuskohtaan (tämä varmaan löytyy..?) ja siirretään urat koneen kohdalle. Urien suuntahan ei muutu tauon aikana, ne vain liukuvat sivusuunnassa pois paikaltaan. Lietteenajossa, ruiskutuksissa, pintalevityksissä mielestäni ei tässä mielessä ole ongelmaa.
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

-aggo-

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 35
Vs: Ajo-opastimet
Mikäköhän mahtaa tänäpäivänä olla ratinpyörittäjän ja opastimen yhteishinta. Luulisi että kympillä saisi. Paljon puhutaan myös noista superhyper antenneista ja signaalikorjaajista ym. Käytännössä ihan turhia koska harvan pitää saada ura osumaan samaan kohtaan kuin viimevuonna. Pellon kun useiten osaa ajaa ympäri ilman opastinta niin sen jälkeen urat muodostuu taas miten haluaa. Useiten tärkein oon pystyä seuraamaan viereistä uraa tai jättää muutama laisto väliin mutta useiten puhutaan alle 10 minuutin viiveestä.
Tuo, että kadottaa uran häiritsee lietteen multauksessa, jossa joka kuormanvälissä käydään pois lohkolta. Ensimmäisen vedon joutuu ajamaan hollille käsivaralla ja sitten lukita linjan, näin jd autotrack systeemissä.


Linja ilman rtk-ta osaa myös siirtyä ajon aikana,suorasta linjasta tulee kaareva...
meidän Isälle- kahvit ennen oli taloissa tarjolla, nykyään harvoin!
Rtk-valmius toki pitää ostaa <3 tuh