Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Ajo-opastimet  (Luettu 64659 kertaa)

Kloppi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1019
Vs: Ajo-opastimet
Automaattiohjaus ilman rtk tasoista signaalia on turha laite.  Täysi paketti taas on niin kallis, että Suomessa ei montaa tilaa ole jossa saa kannattamaan.  Mutta kuten todettu onhan se kiva lelu.  Peltoviljelystä on tullut ihan harrastus ja siihen työnnetään ns.  ulkopuolista rahaa,  jotta päästään lehteen ja "on kivaa."

Älä kerro tuota kovaan ääneen ainakaan mulle. Aika monta vuotta tullut kylvettyä ilman RTK:ta pelkän Egnos-tarkennuksen avulla automaattiohjauksella. Hevin en pois antaisi, on se niin paljon mukavampaa. Toki meikäläisen kylvömäärät kyllä istahtavat lähes tuohon harrastusluokkaan, mutta maatalouden rahoilla mä silti harrastelen kylvötouhujani.

  • Vieras
Vs: Ajo-opastimet
Mites toi automaatti-ohjaus menee, kun pellolla on sen seitsemän sähköpaaloa ja kuski pelaa matopeliä jalat kojetaulun päällä ja selkänoja taakse käännettynä  ::)  :-X

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65257
Vs: Ajo-opastimet
eiks net ole jo eileisellä kopasulla merkattu ohjelmaan?   ei kait nuo mitään onkelmia?   kun vasta nyt naapuriltakin dikikartoissa huomasvat nuo kallionysyt pelloilla....   yli 5 aaria poistoa moisista..

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5134
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Ajo-opastimet
Automaattiohjaus ilman rtk tasoista signaalia on turha laite.  Täysi paketti taas on niin kallis, että Suomessa ei montaa tilaa ole jossa saa kannattamaan.  Mutta kuten todettu onhan se kiva lelu.  Peltoviljelystä on tullut ihan harrastus ja siihen työnnetään ns.  ulkopuolista rahaa,  jotta päästään lehteen ja "on kivaa."

Älä kerro tuota kovaan ääneen ainakaan mulle. Aika monta vuotta tullut kylvettyä ilman RTK:ta pelkän Egnos-tarkennuksen avulla automaattiohjauksella. Hevin en pois antaisi, on se niin paljon mukavampaa. Toki meikäläisen kylvömäärät kyllä istahtavat lähes tuohon harrastusluokkaan, mutta maatalouden rahoilla mä silti harrastelen kylvötouhujani.

Sama juttu. Kokeiltu kylvöä egnos signaalilla ja automaattiohjauksella. Voi sanoa, että itse rattia pyörittämällä ei kyllä saa noin suoria riviä tehtyä. Se mikä itse ohjaten on ongelma, että kun teet ohjausvirheen niin se kertaantuu joka vedolla, jos et jossaivaiheessa "oikaise" virhettä. Automaattiohjauksella ei näitä virheitä pääse syntymään. Automaattiohjauksella on lisäksi se etu, että on enempi aikaa tarkkailla takana tapahtuvaa eikä ole vaaraa, että kone karkaisi "uralta".

Ruiskuttaessa kasvustossa ei pysty oikein automaattiohjausta käyttämään jos on ajourat tehty vapaalla kädellä. Silloin on vain pakko ajaa uria pitkin. Sitä en ole kokeillut riittäisikö egnos signaalin tarkkkuus, että jos kylvää automaattiohjauksella ja tekee urat niin pysyisikö silloin uralla ruiskuttaessa kunhan hakee uran kohdalleen alottaessa.

Kyllä tuo kätevä laite on ainut miinus tulee siitä, että jos meinaa useammassa koneessa käyttää niin jonkinlainen pura kokoa operaatio on edessä. Olenkin miettinyt jotakin "salkku" tyyppistä ratkaisua missä olisi näyttö, kallistusanturi ja johdot samassa paketissa vain antenni ja ratinpyörittäjä täytyisi siirtää erikseen. Lisäksi en ole ainakaan keksinyt kuinka tuohon trimblen cfx-750 saisi eri kone yhdistelmät muistiin. Nyt on manuaalisesti pidettävä mittatietoja muistissa ja syötettävä ne aina konetta vaihdettaessa.

Sitä en osaa sanoa maksaako tuo itseään koskaan takaisin, mutta kyllä se hommaa helpottaa, varsinkin jokin sängen glyfotus tai syysviljan lannoitus. Ei tarvitse arpoa, että mistä kohtaa pitää ajaa. Tähän siis riittää pelkkä opastinkin. Automaatti ohjaus taas auttaa siihen, että voi keskittyä siihen mitä takana tapahtuu. Silloin pystyy helposti napsuttelemaan manuaalisestikkin ruiskun lohkoja esim kiinni ja auki. Jos itse pitäisi valita, että automaattiohjaus vai lohkoautomaatio niin ehdottomasti ohjaus, molempi parempi tietysti. Mutta silloin ollaankin hintaluokassa 5 numeroinen luku.
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8339
Vs: Ajo-opastimet
Ajouran tekeminen ei onnistu ilman rtkoota.

Ihan vaan siitä syystä, että ajoura saattaa olla huomenna eri paikassa, kuin tänään.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

meidän Isä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 437
Vs: Ajo-opastimet
Automaattiohjaus ilman rtk tasoista signaalia on turha laite.  Täysi paketti taas on niin kallis, että Suomessa ei montaa tilaa ole jossa saa kannattamaan.  Mutta kuten todettu onhan se kiva lelu.  Peltoviljelystä on tullut ihan harrastus ja siihen työnnetään ns.  ulkopuolista rahaa,  jotta päästään lehteen ja "on kivaa."

Älä kerro tuota kovaan ääneen ainakaan mulle. Aika monta vuotta tullut kylvettyä ilman RTK:ta pelkän Egnos-tarkennuksen avulla automaattiohjauksella. Hevin en pois antaisi, on se niin paljon mukavampaa. Toki meikäläisen kylvömäärät kyllä istahtavat lähes tuohon harrastusluokkaan, mutta maatalouden rahoilla mä silti harrastelen kylvötouhujani.

Sama juttu. Kokeiltu kylvöä egnos signaalilla ja automaattiohjauksella. Voi sanoa, että itse rattia pyörittämällä ei kyllä saa noin suoria riviä tehtyä. Se mikä itse ohjaten on ongelma, että kun teet ohjausvirheen niin se kertaantuu joka vedolla, jos et jossaivaiheessa "oikaise" virhettä. Automaattiohjauksella ei näitä virheitä pääse syntymään. Automaattiohjauksella on lisäksi se etu, että on enempi aikaa tarkkailla takana tapahtuvaa eikä ole vaaraa, että kone karkaisi "uralta".

Ruiskuttaessa kasvustossa ei pysty oikein automaattiohjausta käyttämään jos on ajourat tehty vapaalla kädellä. Silloin on vain pakko ajaa uria pitkin. Sitä en ole kokeillut riittäisikö egnos signaalin tarkkkuus, että jos kylvää automaattiohjauksella ja tekee urat niin pysyisikö silloin uralla ruiskuttaessa kunhan hakee uran kohdalleen alottaessa.

Kyllä tuo kätevä laite on ainut miinus tulee siitä, että jos meinaa useammassa koneessa käyttää niin jonkinlainen pura kokoa operaatio on edessä. Olenkin miettinyt jotakin "salkku" tyyppistä ratkaisua missä olisi näyttö, kallistusanturi ja johdot samassa paketissa vain antenni ja ratinpyörittäjä täytyisi siirtää erikseen. Lisäksi en ole ainakaan keksinyt kuinka tuohon trimblen cfx-750 saisi eri kone yhdistelmät muistiin. Nyt on manuaalisesti pidettävä mittatietoja muistissa ja syötettävä ne aina konetta vaihdettaessa.

Sitä en osaa sanoa maksaako tuo itseään koskaan takaisin, mutta kyllä se hommaa helpottaa, varsinkin jokin sängen glyfotus tai syysviljan lannoitus. Ei tarvitse arpoa, että mistä kohtaa pitää ajaa. Tähän siis riittää pelkkä opastinkin. Automaatti ohjaus taas auttaa siihen, että voi keskittyä siihen mitä takana tapahtuu. Silloin pystyy helposti napsuttelemaan manuaalisestikkin ruiskun lohkoja esim kiinni ja auki. Jos itse pitäisi valita, että automaattiohjaus vai lohkoautomaatio niin ehdottomasti ohjaus, molempi parempi tietysti. Mutta silloin ollaankin hintaluokassa 5 numeroinen luku.


Niin nyt molemmat herrat kertoi juuri  sen, mitä olen toitotellut. Eli kiva kikotin, muttei kuitenkaan tuota tulosta.
Taisi olla työtehoseura kun aikoinaan mittaili noita päälekkäisyyksiä ja siinä kylvölannoitin oli muistaakseni 97%
Ei niitä myyjien ihan kaikkia säästöprosentteja saa tuohon jäljelle jäävään 3% marginaaliin mahtumaan. Varsinkaan kun ymmärtää sen, ettei opastimellakaan kaikkea päälekkäisyyttä pois saada.

Jos ajattelee tuoton puolelta, niin lohko-ohjaus on juuri se mikä voi tuottaa. Automaattiohjauksesta iloa ehkä nurmiviljelyssä, mutta se on yleisesti niin laajaperäistä, että on ihan turha lähteä muutaman prosentin säästöllä hankintaa perustelemaan, muuten kuin itselleen.
Lohko-ohjaus ja ajourat lienee suomalaisella peltokuviolla se juttu. Yksi kauppiashan markkinoi jotain ajouraopastintakin, mikä varmaan reagoi noihin ajouriin jotenkin hienosti. Itsellä ei ole kokemusta kuin automaattiohjauksesta ajo-opastimesta.


vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Ajo-opastimet
Niille joilla ei ole kokemuksia opastimen käytöstä voin todeta että tollasen epäsuoran ajolinjan seuraaminen opastinruudusta ei ole ihan niitä helpoimpis. Usein viellä kun vauhtia on aika reilusti. Aika usein tulee tosiaan mieleen että ratinkääntäminen olisi parempi antaa koneelle ja itse keskittyisi enemmän seuraamanan mitä edessä tulee ja mitä toimenpiteitä se vaatii.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

meidän Isä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 437
Vs: Ajo-opastimet
Niille joilla ei ole kokemuksia opastimen käytöstä voin todeta että tollasen epäsuoran ajolinjan seuraaminen opastinruudusta ei ole ihan niitä helpoimpis. Usein viellä kun vauhtia on aika reilusti. Aika usein tulee tosiaan mieleen että ratinkääntäminen olisi parempi antaa koneelle ja itse keskittyisi enemmän seuraamanan mitä edessä tulee ja mitä toimenpiteitä se vaatii.

Ajoura toimii.  Paljon mukavampi  seurata, kuin opastimen vilkkuvaa näyttöä.
Kaarevaa linjaa kun käyttää,  niin puolet opastimen eduista on jo menetetty...
Eikai sitä kukaan käytä päisteiden ulkopuolella?

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Ajo-opastimet
Niille joilla ei ole kokemuksia opastimen käytöstä voin todeta että tollasen epäsuoran ajolinjan seuraaminen opastinruudusta ei ole ihan niitä helpoimpis. Usein viellä kun vauhtia on aika reilusti. Aika usein tulee tosiaan mieleen että ratinkääntäminen olisi parempi antaa koneelle ja itse keskittyisi enemmän seuraamanan mitä edessä tulee ja mitä toimenpiteitä se vaatii.

Ajoura toimii.  Paljon mukavampi  seurata, kuin opastimen vilkkuvaa näyttöä.
Kaarevaa linjaa kun käyttää,  niin puolet opastimen eduista on jo menetetty...
Eikai sitä kukaan käytä päisteiden ulkopuolella?

Ei kait sitä viljalla nyt ihan hirveästi opastinta tarttekaan. Kun pääsee oikealle linjalle niin kylvöriviä voi seurata toiseen päähän mutkittelisi se sitten miten vaan. Tilanne vaan muuttuu nurmellä ja säängellä syksyllä kun kylvörivejä ei näy. Ajourat on enemmänkin estämässä kasvuston tallaamista. Ainakin täällä meidän nurkilla harvoin päästään ihan luotisuoraan ajamaan vaan aina mennään monimotoisen pellon pisimmän mutkittelevan reunan mukaan.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52004
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Ajo-opastimet
Jotenkin ymmärrän autopilotn esmes puinnissa kun pöytäleveys on sen verran kun mun majori ja kolukärry yhteensä metreinä, kuten Rimulin Jörn Ödönnerissä. Jää sitten aikaa kytätä mitä pöydälle menee viljan lisäks ja voi vaikka imasta Saarioisten kytkinlevyn kera koukakolan.

Kukas kekkeruusi se muuten oli kun kuivalantakärryihinsä polkupyörän sai? Ojala??
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Ärrpää

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7328
Vs: Ajo-opastimet
Jotenkin ymmärrän autopilotn esmes puinnissa kun pöytäleveys on sen verran kun mun majori ja kolukärry yhteensä metreinä, kuten Rimulin Jörn Ödönnerissä. Jää sitten aikaa kytätä mitä pöydälle menee viljan lisäks ja voi vaikka imasta Saarioisten kytkinlevyn kera koukakolan.

Kukas kekkeruusi se muuten oli kun kuivalantakärryihinsä polkupyörän sai? Ojala??

 No sattuu kai sitä Ojalallekin kun kerran minulta kyntömies tuli kysymään, että onko berkusta lähteny semmonen pyöree levy? Ei ollu berkusta, kun oli kuuskytä milliä paksu maanalaisen öljysäiliön miesluukku...levitinsiipi 77€/kpl, mutkalle menneet ruuvataan täkkärillä toimeksiantajan konehallin seinään...
Ihan perus...nykyäänhän naiset osaa tehdä sisällään uusia ihmisiä...

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Ajo-opastimet
Niille joilla ei ole kokemuksia opastimen käytöstä voin todeta että tollasen epäsuoran ajolinjan seuraaminen opastinruudusta ei ole ihan niitä helpoimpis. Usein viellä kun vauhtia on aika reilusti. Aika usein tulee tosiaan mieleen että ratinkääntäminen olisi parempi antaa koneelle ja itse keskittyisi enemmän seuraamanan mitä edessä tulee ja mitä toimenpiteitä se vaatii.

Ajoura toimii.  Paljon mukavampi  seurata, kuin opastimen vilkkuvaa näyttöä.
Kaarevaa linjaa kun käyttää,  niin puolet opastimen eduista on jo menetetty...
Eikai sitä kukaan käytä päisteiden ulkopuolella?

VMS:n kannalla minäkin. Omilla pelloilla mulla urat käytössä ja niitä seurailen ihan rattia käännellen, mutta mistäs ne rahtipelloille keksitään, joita 80% ajosta. Siellä tärkeämpää keskittyä seuraamaan mitä tapahtuu koneen takana, edessä olevaa saa hoitaa kone mikäli mahdollista. Kiertämällä kylvetty epäsäännöllinen kolmion muotoinen lohko, polveen asti oleva kasvusto ja sinne ruiskun kanssa eka kertaa. Ei näy edellinen ajoura vaikka kuinka tihrustaa kun kapea renkaat ja matkaa parikymmentä metriä. Kone pitää linjalla ja itse kattelee ruudulta ja pellosta missä mennään, hoitaen lohkojen sulkemista.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Tossavainen

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 108
Vs: Ajo-opastimet
Niille joilla ei ole kokemuksia opastimen käytöstä voin todeta että tollasen epäsuoran ajolinjan seuraaminen opastinruudusta ei ole ihan niitä helpoimpis. Usein viellä kun vauhtia on aika reilusti. Aika usein tulee tosiaan mieleen että ratinkääntäminen olisi parempi antaa koneelle ja itse keskittyisi enemmän seuraamanan mitä edessä tulee ja mitä toimenpiteitä se vaatii.

Ajoura toimii.  Paljon mukavampi  seurata, kuin opastimen vilkkuvaa näyttöä.
Kaarevaa linjaa kun käyttää,  niin puolet opastimen eduista on jo menetetty...
Eikai sitä kukaan käytä päisteiden ulkopuolella?

VMS:n kannalla minäkin. Omilla pelloilla mulla urat käytössä ja niitä seurailen ihan rattia käännellen, mutta mistäs ne rahtipelloille keksitään, joita 80% ajosta. Siellä tärkeämpää keskittyä seuraamaan mitä tapahtuu koneen takana, edessä olevaa saa hoitaa kone mikäli mahdollista. Kiertämällä kylvetty epäsäännöllinen kolmion muotoinen lohko, polveen asti oleva kasvusto ja sinne ruiskun kanssa eka kertaa. Ei näy edellinen ajoura vaikka kuinka tihrustaa kun kapea renkaat ja matkaa parikymmentä metriä. Kone pitää linjalla ja itse kattelee ruudulta ja pellosta missä mennään, hoitaen lohkojen sulkemista.
8) :P

meidän Isä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 437
Vs: Ajo-opastimet
Niille joilla ei ole kokemuksia opastimen käytöstä voin todeta että tollasen epäsuoran ajolinjan seuraaminen opastinruudusta ei ole ihan niitä helpoimpis. Usein viellä kun vauhtia on aika reilusti. Aika usein tulee tosiaan mieleen että ratinkääntäminen olisi parempi antaa koneelle ja itse keskittyisi enemmän seuraamanan mitä edessä tulee ja mitä toimenpiteitä se vaatii.

Ajoura toimii.  Paljon mukavampi  seurata, kuin opastimen vilkkuvaa näyttöä.
Kaarevaa linjaa kun käyttää,  niin puolet opastimen eduista on jo menetetty...
Eikai sitä kukaan käytä päisteiden ulkopuolella?

VMS:n kannalla minäkin. Omilla pelloilla mulla urat käytössä ja niitä seurailen ihan rattia käännellen, mutta mistäs ne rahtipelloille keksitään, joita 80% ajosta. Siellä tärkeämpää keskittyä seuraamaan mitä tapahtuu koneen takana, edessä olevaa saa hoitaa kone mikäli mahdollista. Kiertämällä kylvetty epäsäännöllinen kolmion muotoinen lohko, polveen asti oleva kasvusto ja sinne ruiskun kanssa eka kertaa. Ei näy edellinen ajoura vaikka kuinka tihrustaa kun kapea renkaat ja matkaa parikymmentä metriä. Kone pitää linjalla ja itse kattelee ruudulta ja pellosta missä mennään, hoitaen lohkojen sulkemista.

Tihrustaa siitä opastimesta suorat ajolinjat ja antaa lohko-ohjauksen hoitaa ruisku. Säästyy rahaa ja tulos paranee.
Toki urakoinnissa asia on eri, kun ei kannata panostaa laatuun. Oma mukavuus paranee kun on automaattiohjaus ja asiakas maksaa päälekkäisyydet, joten niistä ei tarvitse välittää. Siinä voi lukea vaikka lehtiä samalla ;)

Vaikka se automaattiohjaus kiva onkin, niin ei sitä vaan oikeasti saa kannattavaksi ostokseksi. Kyllä se on sitä joululahja osastoa.
Niin, enkä edes ole mitenkään hankintaa vastaan. Mutta #kriisit ei sillä helpotu yhtään, vaikka myyjä saattaa muuta väittääkkin.


ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Ajo-opastimet
Niille joilla ei ole kokemuksia opastimen käytöstä voin todeta että tollasen epäsuoran ajolinjan seuraaminen opastinruudusta ei ole ihan niitä helpoimpis. Usein viellä kun vauhtia on aika reilusti. Aika usein tulee tosiaan mieleen että ratinkääntäminen olisi parempi antaa koneelle ja itse keskittyisi enemmän seuraamanan mitä edessä tulee ja mitä toimenpiteitä se vaatii.

Ajoura toimii.  Paljon mukavampi  seurata, kuin opastimen vilkkuvaa näyttöä.
Kaarevaa linjaa kun käyttää,  niin puolet opastimen eduista on jo menetetty...
Eikai sitä kukaan käytä päisteiden ulkopuolella?

VMS:n kannalla minäkin. Omilla pelloilla mulla urat käytössä ja niitä seurailen ihan rattia käännellen, mutta mistäs ne rahtipelloille keksitään, joita 80% ajosta. Siellä tärkeämpää keskittyä seuraamaan mitä tapahtuu koneen takana, edessä olevaa saa hoitaa kone mikäli mahdollista. Kiertämällä kylvetty epäsäännöllinen kolmion muotoinen lohko, polveen asti oleva kasvusto ja sinne ruiskun kanssa eka kertaa. Ei näy edellinen ajoura vaikka kuinka tihrustaa kun kapea renkaat ja matkaa parikymmentä metriä. Kone pitää linjalla ja itse kattelee ruudulta ja pellosta missä mennään, hoitaen lohkojen sulkemista.

Tihrustaa siitä opastimesta suorat ajolinjat ja antaa lohko-ohjauksen hoitaa ruisku. Säästyy rahaa ja tulos paranee.
Toki urakoinnissa asia on eri, kun ei kannata panostaa laatuun. Oma mukavuus paranee kun on automaattiohjaus ja asiakas maksaa päälekkäisyydet, joten niistä ei tarvitse välittää. Siinä voi lukea vaikka lehtiä samalla ;)

Vaikka se automaattiohjaus kiva onkin, niin ei sitä vaan oikeasti saa kannattavaksi ostokseksi. Kyllä se on sitä joululahja osastoa.
Niin, enkä edes ole mitenkään hankintaa vastaan. Mutta #kriisit ei sillä helpotu yhtään, vaikka myyjä saattaa muuta väittääkkin.

"Naapuriurakoitsija" teki noin kuin sanoit, ensin oli opastin ja lohkoautomaatio. Seuraavana vuonna olikin jo ohjauskin... Miten sitä päälekkäisyyttä tulee sen enempää kuin itse lohkoja sulkien ja availlen? Näillä nurkin lohkot piirretty pitkälti viivoittimella eikä vapaalla kädellä, ehtii ja nimeomaan voi keskittyä täysin kiilassakin lohkojen sulkemiseen juuri oikealla hetkellä. Sitten asia olisi erikseen mikäli lohkoja olisi ruiskussa yhtäpaljon kuin suuttimia tai edes kymmenen, enää ei riittäisi kuskin tarkkuus kuten muutamalla lohkolla.

Kukin tyylillään, oon jo jonkun tuhat hehtaaria harjoitellut enkä automaattiohjauksesta luovu rahtiajossa. Omilla pelloilla melkolailla turha...
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)