Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe viljan hinta  (Luettu 1058900 kertaa)

fote

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 464
Vs: viljan hinta
Hankija tarjoo kaurasta turengissa 158 e tonnita. Ohra  korilla  127 ja rehuvehnästä 128.   Ei tohon hintaan vaikka olis hankkijan miehiä >:(

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20176
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: viljan hinta
Kauppasopimukset viime talvelta ovat kuitenkin vielä 200+ euroa, että voi puida tarkasti siihen +10% asti, varaa TOS - siemenet ja loput jättää peltoon.

Jos kuivana pystyy puimaan, voi ottaa villin ylimäärän pois.

-SS-


-SS-

Rakkine

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2552
  • Moon oikees, soot vääräs.
Vs: viljan hinta
Hankija tarjoo kaurasta turengissa 158 e tonnita. Ohra  korilla  127 ja rehuvehnästä 128.   Ei tohon hintaan vaikka olis hankkijan miehiä >:(

Uskontoon verrattavaa toimintaahan tämä peltopelleily on. Suuri osa viljelijöistä kun aina uskoo että juuri ensi vuonna saadaan huippusato huippuhintoineen ja säät ja kaikki muukin menee nappiin.

Siis ensi vuonna viimeistään kun ei vielä nyt mennyt.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5327
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: viljan hinta
Hankija tarjoo kaurasta turengissa 158 e tonnita. Ohra  korilla  127 ja rehuvehnästä 128.   Ei tohon hintaan vaikka olis hankkijan miehiä >:(

Uskontoon verrattavaa toimintaahan tämä peltopelleily on. Suuri osa viljelijöistä kun aina uskoo että juuri ensi vuonna saadaan huippusato huippuhintoineen ja säät ja kaikki muukin menee nappiin.

Siis ensi vuonna viimeistään kun ei vielä nyt mennyt.

Kyl mää nyt enemmän voin maksaa kuin tuon 128€...
Kyliltä kuultua.... "Luomu ilman paskaa on kuin seksi ilman naista"... 😆

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10128
Vs: viljan hinta
Aika lailla tuntuu nämä hinnat"satavan"  näiden littuvilja ja muiden syksyllä laarinsa täyttävien laariin. Ainakin täälläpäin näitä viljelijöitä on aika paljon  jotka ajavat päivän hinnalla jyvänsä tarvitsijoille. Oma sato nyt jää niin surkeasi, että tuollaiset hinnat osaltaan vähentävät sitä harmitusta, mikä surkeasta sadosta koituu. Ja kun hinta on paska, niin siitä mahdollisesta ylijäämästä on turha hankkiutua eroon. Ens kesänä vaan saneerausta ja monimuotoisuutta lisää tai perus nurmea. Onneksi nyt sentäs kuivaukset ovat aika minimissä, tosin kyllä ne kaikki pitänee silti kuivata, ihan vaan varmuuden vuoksi. Imu myllykin toimii varmemmin jyvillä, jotka edes hetken on kiertänyt kuivurissa kuin kuivaamattomilla.

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1793
Vs: viljan hinta
Eikö ensi vuonna juurikin pidä kylvää paljon viljaa kun hinta on huono, suuruuden ekonomi. Vai ymmärsinkö vääriin?


Jos rupeisi viljelemään viljaa pelkän oljen takia, pitkäkortista ruista ja murkaimella niittäisi ja samalla tulisi kylvö uudelle viljalle…

Magia

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3822
Vs: viljan hinta
Eikö ensi vuonna juurikin pidä kylvää paljon viljaa kun hinta on huono, suuruuden ekonomi. Vai ymmärsinkö vääriin?


Jos rupeisi viljelemään viljaa pelkän oljen takia, pitkäkortista ruista ja murkaimella niittäisi ja samalla tulisi kylvö uudelle viljalle…
Tuohon kuivikehommaan on keksittävä joku ratkasu.Turpeelle korvaaja tai muuten isot kuivikepohjanavetat on kusessa ja ainoa hyötyjä on kutterinmyyjä ja -paketoija.Tällä hetkelläkin kuivien olokienpaalaus täällä ainakin on lähes mahotonta.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5327
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: viljan hinta
Eikö ensi vuonna juurikin pidä kylvää paljon viljaa kun hinta on huono, suuruuden ekonomi. Vai ymmärsinkö vääriin?


Jos rupeisi viljelemään viljaa pelkän oljen takia, pitkäkortista ruista ja murkaimella niittäisi ja samalla tulisi kylvö uudelle viljalle…
Tuohon kuivikehommaan on keksittävä joku ratkasu.Turpeelle korvaaja tai muuten isot kuivikepohjanavetat on kusessa ja ainoa hyötyjä on kutterinmyyjä ja -paketoija.Tällä hetkelläkin kuivien olokienpaalaus täällä ainakin on lähes mahotonta.
Mä voisin ainakin olkia MYYDÄ jos kysyntää on. Tähän asti kysyntä ollut et ilmatteks pitäisi saada tai sit paskaa tilalle. Mun pitäis sit maksaa paskanlevitys urakoitsijalle ni kuluja siitä mulle tulee ja hyötyjä on vaikea laskea..  ::)

Mitä viljan hintaan ja suuruuden ekonomiaan tulee niin suuruuden ekonomia kyllä pätee mielestäni ihan hyvin. Viljan hinta ei siihen kuulu mut eipä sitä kukaan miettinyt silloinkaan kun tonnin apulantaa osti..  ::)

Jos tuotto ja kulu suhde on sopiva niin miksei kylväisi. Ja ei sitä kuitenkaan mietitä kun edelleen tehdään niinkuin ennenkin..
Kyliltä kuultua.... "Luomu ilman paskaa on kuin seksi ilman naista"... 😆

Rakkine

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2552
  • Moon oikees, soot vääräs.
Vs: viljan hinta
Eikö ensi vuonna juurikin pidä kylvää paljon viljaa kun hinta on huono, suuruuden ekonomi. Vai ymmärsinkö vääriin?


Jos rupeisi viljelemään viljaa pelkän oljen takia, pitkäkortista ruista ja murkaimella niittäisi ja samalla tulisi kylvö uudelle viljalle…
Tuohon kuivikehommaan on keksittävä joku ratkasu.Turpeelle korvaaja tai muuten isot kuivikepohjanavetat on kusessa ja ainoa hyötyjä on kutterinmyyjä ja -paketoija.Tällä hetkelläkin kuivien olokienpaalaus täällä ainakin on lähes mahotonta.
Mä voisin ainakin olkia MYYDÄ jos kysyntää on. Tähän asti kysyntä ollut et ilmatteks pitäisi saada tai sit paskaa tilalle. Mun pitäis sit maksaa paskanlevitys urakoitsijalle ni kuluja siitä mulle tulee ja hyötyjä on vaikea laskea..  ::)

Mitä viljan hintaan ja suuruuden ekonomiaan tulee niin suuruuden ekonomia kyllä pätee mielestäni ihan hyvin. Viljan hinta ei siihen kuulu mut eipä sitä kukaan miettinyt silloinkaan kun tonnin apulantaa osti..  ::)

Jos tuotto ja kulu suhde on sopiva niin miksei kylväisi. Ja ei sitä kuitenkaan mietitä kun edelleen tehdään niinkuin ennenkin..

Tän hetkiset hintasuhteet, kun apulannan hinta on jo lähes 500€/t ja viljojen päivänhinnat reippaasti alle 200€, alkaa olla, tai oikeastaan on tilanne kestämätön, tähän kun lisätään pienentyneet peltotuet, ollaankin tilanteessa,  missä viljantuotanto on koko  tähänastisen  EU-ajan tappiollisinta .
Jop verrattuna aikaan jolloin viljojen hinnat oli noin 100€/t, silloin oli sentään kustannukset, kuten apulanta ja löpö, paljon alhaisemmat.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5327
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: viljan hinta
^
Joidenkin mielestä muutama vuosi takaperin kun vilja oli 150€ tuntumassa ja kulut alhaisemmat niin ei kannattanut..  ::)  Kun vilja oli kalliimpaa ja kulutkin pilvissä niin silloin kannatti..  ;D

Taitaa olla laskentatavasta kiinni ja saatavasta satotasosta. Satotasohan on helppo määrittää se on 6t/ha satoi tai paistoi. Eiköhän tuon ole jokainen agronetin viljelijä jo oppinut..  ;D

Mut juu eipä se kai kannata edelleenkään.. 22 keväällä sai hyvän hinnan vanhoista viljoista jotka tuotettu halvalla sen jälkeen ollut vaikeampaa ainakin laskennallisesti. Oikeastihan en tiedä koska oma luomu viljely ei apupaskaa tai kemikaaleja tarvii..
Kyliltä kuultua.... "Luomu ilman paskaa on kuin seksi ilman naista"... 😆

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1793
Vs: viljan hinta

Mä voisin ainakin olkia MYYDÄ jos kysyntää on. Tähän asti kysyntä ollut et ilmatteks pitäisi saada tai sit paskaa tilalle. Mun pitäis sit maksaa paskanlevitys urakoitsijalle ni kuluja siitä mulle tulee ja hyötyjä on vaikea laskea..  ::)

Mikä on se hinta millä olet valmis myymään olkea? Siis oikealla rahalla.

Mielestäni lantakauppa on ollut ihan hyvä, lantaa olen antanut 10 mottia paalatusta hehtaarista, yhdessä on ajettu puintien jälkeen kasalle ja mä olen levittänyt ja viljatila kuormanannut.

Mitä viljan hintaan ja suuruuden ekonomiaan tulee niin suuruuden ekonomia kyllä pätee mielestäni ihan hyvin. Viljan hinta ei siihen kuulu mut eipä sitä kukaan miettinyt silloinkaan kun tonnin apulantaa osti..  ::)

Jos tuotto ja kulu suhde on sopiva niin miksei kylväisi. Ja ei sitä kuitenkaan mietitä kun edelleen tehdään niinkuin ennenkin..
[/quote]

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5327
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: viljan hinta
^
Tuollaisessa lantakaupassa onkin jo jokin järki...

Mulla ei itsellä ole paalauskalustoa joten sekin palvelu ostettava. Enkä tämän hetken taksoja tiedä. Edellisen kerran teetättänyt sikojen virikeoljet vuosia takaperin niin taksat varmaankin nousseet.

Sitten se et jääkö oljet pitkäksikin aikaa karholle eka odottamaan paalausta ja odottaako paalit sen jälkeen noutoa kuinka kauan. Jos ajatus on muokkailla peltoa niin moni päiviä saati viikkoja ei saisi kestää.

En ole tosiaan hintaa koskaan pahemmin laskenut kun sellaista vakavissaan olevaa ostajaa ei ole ollut, tai noita paskan tarjoajia joskus mut harvoin.

Olisitko oikeasti kiinnostunut? Etäisyyttä taitaa ainakin olla 100km luokkaa..
Kyliltä kuultua.... "Luomu ilman paskaa on kuin seksi ilman naista"... 😆

Pulu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 282
Vs: viljan hinta
^
Tuollaisessa lantakaupassa onkin jo jokin järki...

Mulla ei itsellä ole paalauskalustoa joten sekin palvelu ostettava. Enkä tämän hetken taksoja tiedä. Edellisen kerran teetättänyt sikojen virikeoljet vuosia takaperin niin taksat varmaankin nousseet.

Sitten se et jääkö oljet pitkäksikin aikaa karholle eka odottamaan paalausta ja odottaako paalit sen jälkeen noutoa kuinka kauan. Jos ajatus on muokkailla peltoa niin moni päiviä saati viikkoja ei saisi kestää.

En ole tosiaan hintaa koskaan pahemmin laskenut kun sellaista vakavissaan olevaa ostajaa ei ole ollut, tai noita paskan tarjoajia joskus mut harvoin.

Olisitko oikeasti kiinnostunut? Etäisyyttä taitaa ainakin olla 100km luokkaa..
täällä vastaanottajan suunnalla on onneksi nuoret kuljetusyrittäjä veljekset jotka ajaa tyylikkäästi ikääntyneillä mersuilla edullisesti paalirahtiakin ;D

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1793
Vs: viljan hinta
^
Tuollaisessa lantakaupassa onkin jo jokin järki...

Mulla ei itsellä ole paalauskalustoa joten sekin palvelu ostettava. Enkä tämän hetken taksoja tiedä. Edellisen kerran teetättänyt sikojen virikeoljet vuosia takaperin niin taksat varmaankin nousseet.

Sitten se et jääkö oljet pitkäksikin aikaa karholle eka odottamaan paalausta ja odottaako paalit sen jälkeen noutoa kuinka kauan. Jos ajatus on muokkailla peltoa niin moni päiviä saati viikkoja ei saisi kestää.

En ole tosiaan hintaa koskaan pahemmin laskenut kun sellaista vakavissaan olevaa ostajaa ei ole ollut, tai noita paskan tarjoajia joskus mut harvoin.

Olisitko oikeasti kiinnostunut? Etäisyyttä taitaa ainakin olla 100km luokkaa..


En ole kiinnostunut, välimatkan tiesin. Lähinnä keskustelun ylläpitämiseksi ettei tämä palsta vallan kuihdu😉.


täällä vastaanottajan suunnalla on onneksi nuoret kuljetusyrittäjä veljekset jotka ajaa tyylikkäästi ikääntyneillä mersuilla edullisesti paalirahtiakin ;D


🤣🤣🤣🤣

maaorja

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 161
Vs: viljan hinta
Tämän hetken viljan hinta on todella pahaa kyykyttämistä..