Kyllä viime keväänä kaikki jotka halusi ja viitsi myydä viljansa kovaan hintaan, sen ehtivät tehdä. Eri asia jos jäi odottamaan vielä kovempia hintoja. Niin kuin varmaan osa teki ja sitten voi valittaa kun ei kukaan osta.
Olen hieman eri mieltä
Syysvehnä kelpasi marraskuussa 2021, kohtuulliseen alle 185 euron hintaan. Mutta kaurat sekä rukiit, ei kiloakaan. Ohrat kyllä menivät 2022 keväällä kiireen vilkkaa lahjoituksena suoraan eläintilalle. Niitä olisi viljakauppiaskin ostanut ainakin johonkin hintaan. Kärryllinen jäi täksi kevääksi, kun ei mahtunut kuljetukseen, mutta en enää uskaltanut antaa isännälle lisää luottoa. Sain jopa luurin korvaan, kun ilmoitin, että nyt ei pysty, se tarvitaan paikkaamaan mahdollisesti epäonnistuvaa ensi syksyn ohrasatoa, jonka
olen kiinnittänyt. Että saa kilot ainakin 90% täyteen. Minähän tässä tarinan roisto olen kyllä. Sanansa syöjä.
En tiedä, missä vilja-autot liikkuivat koko viime kesän, ei ainakaan täällä päin. Ehkä tuontisatamista kulki autojono myllyjen ja tehtaiden siiloihin ? Olen kerran lapioinut nuo neljäkymmentätonnia ruista vajan laareista kuivurille, ja ennen puinteja takaisin, kun ei kuljetusta kuulunut Toista kertaa en lapioi, jos ei varmasti lähde.
Niin, onhan noita rukiitakin tarjottu jo vuosien ajan, kolmet ennakkonäytteetkin vienyt. Ja sitten sähköpostissa ostaja viidennen kerran kysyy, niin miten paljon niitä olikaan, vaikka joka pussinkyljessä oli tarkka hl - määrä. Eikä kuorma-autoa näy pihalla. Niin ehkä sitten oli jo aika tehdä johtopäätös.
Nyt on sitten lajittelija louskuttamassa joka oljenpätkän ja rikkinäisen jyvän pois, jospa kelpaisi uudelle asiamiehelle ja uudelle konsernille. Yritän varmistaa, ettei mitään laatuvirhettä voisi löytyä, ettei tulisi luottamukseen minkäänlaista murtumaa.
On totta, että sopimusasiakkaat saivat viljansa hyvin kaupaksi, mutta kyllä jonkinlainen ostorajoitus oli villille viljalle olemassa. Tai sitten kolmen suuren joukossa joku tai eräs konserni oli jätetty viljamarkkinoiden kolmanneksi pyöräksi...?
-SS-