Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe viljan hinta  (Luettu 932262 kertaa)

Joozeppi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1999
Vs: viljan hinta
So***** tietysti niin, ettei ole toimitusvelvoitetta. Kuka nyt syysviljoista muuten vois ees sopimusta tehdä. Purkautuvat jos keväällä ilmoittaa etteivät talvehtineet.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19858
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: viljan hinta
Mikähän noi futuuritkin sai tänään noin heiluun ja Suomessa ostajat heti laskeen ostohintoja? Oliko se eilen vai toissapäivänä kun Raisio laitto suurimokauraan vitosen lisää hintaa ja nyt otti sen pois.

Raision korotettu hinta ei nähtävästi ollut tarkoitettu muille kuin lähipiirille. Oli päällä vain muutaman tunnin ajan. Muutenkin markkinoiden voittajapuolelle jäävät ovat vahvasti riippuvaisia käteiskauppamyyjien tappioista, koska spekulointi ei luo mitään energiaa tai tuotantoa tyhjästä.

-SS-

Joozeppi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1999
Vs: viljan hinta
Kannattaa muutenki olla hiukan pelisilmää ja huomioida tuo +/- 10% minkä suurin osa sopimuksista kattaa. Just meni rekka kauraa 345€/tn kun kaverilta jäi 42tn sopimusta käyttämättä (siis tuo ylitys huomioiden). Samoin monikin on mun rehuvilja 300€ soppariin kelkkonu rehueriä on sekin nyt hiukan markkinahinnan päälle. Samoin mun sopparilla meni Planettia kaverilta nuppi kun jäi 420€ hintasta sen verran vapaaksi.

Tietty aina sen lähetteellä kenellä sopimus ja siirtelee sit ku tilitys tulee. Sit taas jos hinta huonompi kuin markkina niin toki ajaa siihen vaan 90%.

Raisio otti sen 5€ puhtauslisän vissiin kauralta pois. Jokainen sen on saanutki. 10-20€ lisät kaikilla elintarvikekauralla.

Viimeksi muokattu: 04.12.22 - klo:20:26 kirjoittanut Joozeppi

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: viljan hinta
Kannattaa muutenki olla hiukan pelisilmää ja huomioida tuo +/- 10% minkä suurin osa sopimuksista kattaa. Just meni rekka kauraa 345€/tn kun kaverilta jäi 42tn sopimusta käyttämättä (siis tuo ylitys huomioiden). Samoin monikin on mun rehuvilja 300€ soppariin kelkkonu rehueriä on sekin nyt hiukan markkinahinnan päälle. Samoin mun sopparilla meni Planettia kaverilta nuppi kun jäi 420€ hintasta sen verran vapaaksi.

Tietty aina sen lähetteellä kenellä sopimus ja siirtelee sit ku tilitys tulee. Sit taas jos hinta huonompi kuin markkina niin toki ajaa siihen vaan 90%.

Raisio otti sen 5€ puhtauslisän vissiin kauralta pois. Jokainen sen on saanutki. 10-20€ lisät kaikilla elintarvikekauralla.

Sillä 10% ei kyl mitään satovaihtelua tasata. Silloin jos hinta hyvä niin voi onnistua tuo "kavereilta" haaliminen kiintiön täyttöön. Mikäli toisinpäin niin voi vähän hiljaista pidellä.

Mulla ei ainakaan ollut viime keväänä niin kovaa luottoa et olis kärsinyt koko sadon kiinnitellä etukäteen. Puolet, mut mistä? Kohtuu tuoreessa muistissa oli edellinen huono vuosi. Kesällä kun näki et ihan ok sadot tulossa niin kiinnityshinnat tippuneet jo.....
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

Apilas Jr.

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2298
Vs: viljan hinta
Kannattaa muutenki olla hiukan pelisilmää ja huomioida tuo +/- 10% minkä suurin osa sopimuksista kattaa. Just meni rekka kauraa 345€/tn kun kaverilta jäi 42tn sopimusta käyttämättä (siis tuo ylitys huomioiden). Samoin monikin on mun rehuvilja 300€ soppariin kelkkonu rehueriä on sekin nyt hiukan markkinahinnan päälle. Samoin mun sopparilla meni Planettia kaverilta nuppi kun jäi 420€ hintasta sen verran vapaaksi.

Tietty aina sen lähetteellä kenellä sopimus ja siirtelee sit ku tilitys tulee. Sit taas jos hinta huonompi kuin markkina niin toki ajaa siihen vaan 90%.

Raisio otti sen 5€ puhtauslisän vissiin kauralta pois. Jokainen sen on saanutki. 10-20€ lisät kaikilla elintarvikekauralla.

Onko näissä hinnoissa saman verran Alastaro-lisää kuin Valmetin tehoissa...? :P
"How dare you godless bastards step on my land?
How dare you touch my daughters and sons?
This will be your last steps, unless you turn
Put your two-headed eagle in your arse and run!"

                                          -Ignea-

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19858
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: viljan hinta
Kannattaa muutenki olla hiukan pelisilmää ja huomioida tuo +/- 10% minkä suurin osa sopimuksista kattaa. Just meni rekka kauraa 345€/tn kun kaverilta jäi 42tn sopimusta käyttämättä (siis tuo ylitys huomioiden). Samoin monikin on mun rehuvilja 300€ soppariin kelkkonu rehueriä on sekin nyt hiukan markkinahinnan päälle. Samoin mun sopparilla meni Planettia kaverilta nuppi kun jäi 420€ hintasta sen verran vapaaksi.

Tietty aina sen lähetteellä kenellä sopimus ja siirtelee sit ku tilitys tulee. Sit taas jos hinta huonompi kuin markkina niin toki ajaa siihen vaan 90%.

Raisio otti sen 5€ puhtauslisän vissiin kauralta pois. Jokainen sen on saanutki. 10-20€ lisät kaikilla elintarvikekauralla.

Sillä 10% ei kyl mitään satovaihtelua tasata. Silloin jos hinta hyvä niin voi onnistua tuo "kavereilta" haaliminen kiintiön täyttöön. Mikäli toisinpäin niin voi vähän hiljaista pidellä.

Mulla ei ainakaan ollut viime keväänä niin kovaa luottoa et olis kärsinyt koko sadon kiinnitellä etukäteen. Puolet, mut mistä? Kohtuu tuoreessa muistissa oli edellinen huono vuosi. Kesällä kun näki et ihan ok sadot tulossa niin kiinnityshinnat tippuneet jo.....

Siis raaka-ainepörsseissä voi spekuloida ilmankin viljaa. Jotkut onnistuvat, toiset eivät. Pörsseissäkin tunkkeja tarvitaan, jotta osaavat pääsevät tekemään tiliä.

Suuret viljakauppiaat spekuloivat myös noissa pörsseissä. Henkilökohtaiset suhteet ratkaissevat, kuka pääsee viljakauppiaan avuksi pelivoitot realisoimaan. Käteiskauppamyyjät ovat olennainen osa spekulantin riskinhallintaa, pitäähän mahdolliset turskat tienata takaisin. Varmasti tälläkin hetkellä on olemassa suuria raaka-ainetoimijoita, jotka menivät laukalle ja hankkivat paljon huippuhintaisia sopimuksia valmiiksi, ja ovat vaarassa tehdä tappioita.

-SS-

Joozeppi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1999
Vs: viljan hinta
Kannattaa muutenki olla hiukan pelisilmää ja huomioida tuo +/- 10% minkä suurin osa sopimuksista kattaa. Just meni rekka kauraa 345€/tn kun kaverilta jäi 42tn sopimusta käyttämättä (siis tuo ylitys huomioiden). Samoin monikin on mun rehuvilja 300€ soppariin kelkkonu rehueriä on sekin nyt hiukan markkinahinnan päälle. Samoin mun sopparilla meni Planettia kaverilta nuppi kun jäi 420€ hintasta sen verran vapaaksi.

Tietty aina sen lähetteellä kenellä sopimus ja siirtelee sit ku tilitys tulee. Sit taas jos hinta huonompi kuin markkina niin toki ajaa siihen vaan 90%.

Raisio otti sen 5€ puhtauslisän vissiin kauralta pois. Jokainen sen on saanutki. 10-20€ lisät kaikilla elintarvikekauralla.

Onko näissä hinnoissa saman verran Alastaro-lisää kuin Valmetin tehoissa...? :P

Piti olla 😅

eevertti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1242
Vs: viljan hinta
Kyllä sen viljan hinnan tuosta vielä täytyy nousta🤔
Ukrainan tilanne näyttää pitkittyvän ja pitkittyvän ja lisäksi euroopassa oli ennätyskuivaa. Ja kun lannoitteistakin on pulaa niin pakostakin tulee pula myös viljasta.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64927
Vs: viljan hinta
mut riittääkö laatu kaupppaan?     tuossa yhen kans juttua moisesta...

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: viljan hinta
Kyllä sen viljan hinnan tuosta vielä täytyy nousta🤔
Ukrainan tilanne näyttää pitkittyvän ja pitkittyvän ja lisäksi euroopassa oli ennätyskuivaa. Ja kun lannoitteistakin on pulaa niin pakostakin tulee pula myös viljasta.
Olen vähän samoilla linjoilla. Lisäksi apulanta on kallista joka varmaan tiputtaa taas ensi kaudella tuotantoa, jos ei sitten tarjota kunnon kiinnityshintoja. Vähissä on kuitenkin ne joozepin tilat jossa otetaan alle 100 kilolla pussityppeä 7t satoja.

Mä olen alkanut kallistumaan vähän siihen et jos hinta ei nouse ni en myy. Muutenkin kun tässä luomussa olen niin ens vuonna olisi kierrossa taas enemmän nurmia kuin tänä vuonna niin satomäärä vähenee. Täytyy varmaan järjestellä jostain varastotiloja ens syksyksi..  ::)
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3118
Vs: viljan hinta
Kuivaa euroopassa, mutta kun ne pui jo ennen juhannusta, tai kypsää se on silloin, ranskassa. Niin ei ne kuuvuudet ihan ottanu niihin sillä tavoin.

antti-x

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2855
Vs: viljan hinta
Kyllä sen viljan hinnan tuosta vielä täytyy nousta🤔
Ukrainan tilanne näyttää pitkittyvän ja pitkittyvän ja lisäksi euroopassa oli ennätyskuivaa. Ja kun lannoitteistakin on pulaa niin pakostakin tulee pula myös viljasta.
Olen vähän samoilla linjoilla. Lisäksi apulanta on kallista joka varmaan tiputtaa taas ensi kaudella tuotantoa, jos ei sitten tarjota kunnon kiinnityshintoja. Vähissä on kuitenkin ne joozepin tilat jossa otetaan alle 100 kilolla pussityppeä 7t satoja.

Mä olen alkanut kallistumaan vähän siihen et jos hinta ei nouse ni en myy. Muutenkin kun tässä luomussa olen niin ens vuonna olisi kierrossa taas enemmän nurmia kuin tänä vuonna niin satomäärä vähenee. Täytyy varmaan järjestellä jostain varastotiloja ens syksyksi..  ::)

Heti kun vaihtaa kotieläintuotannosta viljanviljelyyn niin pinkka on sen verran hyvässä kunnossa ettei pariin vuoteen tarvitse välttämättä mitään myydä jos ei hinta miellytä.   :o Täytyy itsekin ehkä itsekin miettiä sitä vaihtoehtoa, 3000m2 navettaan mahtuisi tasovarastoon aika kasa viljaa...

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64927
Vs: viljan hinta
ja kun nuita tiloja lopettaa elikoitaan ni paljon se lisää viljaa?   miettinnä et täsä lähialueella noin 100 hehtaria vapaana kohta ja mitä niillä alkais tuottaa..   osa hömpällä mut.....   

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: viljan hinta
Kyllä sen viljan hinnan tuosta vielä täytyy nousta🤔
Ukrainan tilanne näyttää pitkittyvän ja pitkittyvän ja lisäksi euroopassa oli ennätyskuivaa. Ja kun lannoitteistakin on pulaa niin pakostakin tulee pula myös viljasta.
Olen vähän samoilla linjoilla. Lisäksi apulanta on kallista joka varmaan tiputtaa taas ensi kaudella tuotantoa, jos ei sitten tarjota kunnon kiinnityshintoja. Vähissä on kuitenkin ne joozepin tilat jossa otetaan alle 100 kilolla pussityppeä 7t satoja.

Mä olen alkanut kallistumaan vähän siihen et jos hinta ei nouse ni en myy. Muutenkin kun tässä luomussa olen niin ens vuonna olisi kierrossa taas enemmän nurmia kuin tänä vuonna niin satomäärä vähenee. Täytyy varmaan järjestellä jostain varastotiloja ens syksyksi..  ::)

Heti kun vaihtaa kotieläintuotannosta viljanviljelyyn niin pinkka on sen verran hyvässä kunnossa ettei pariin vuoteen tarvitse välttämättä mitään myydä jos ei hinta miellytä.   :o Täytyy itsekin ehkä itsekin miettiä sitä vaihtoehtoa, 3000m2 navettaan mahtuisi tasovarastoon aika kasa viljaa...
Elukkatuotannon lopettaminen on yleensä kannattavaa, jos siis ei ole ajanut tuotantoa jo velkakierteeseen eli pyörittänyt kannattamatonta tuotantoa, ne elukat kun myydään pois niin ei tarvii ostaa enää seuraavia kasvatettavia tai niille rehuja..  ::)
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19858
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: viljan hinta
ja kun nuita tiloja lopettaa elikoitaan ni paljon se lisää viljaa?   miettinnä et täsä lähialueella noin 100 hehtaria vapaana kohta ja mitä niillä alkais tuottaa..   osa hömpällä mut.....   

Älä huolehdi, suomalainen vilja mahtuu maailmanmarkkinoiden hävikin sekaan.

Paikallinen hinta määritetään paikallisten toimijoiden lehmänkauppojen mukaisesti, ei maailmanmarkkinoiden mukaan. Pörssihinta on se mikä on, ei niitä pukujeppejä kiinnosta se, laittaako Oksa lehmät teurasautoon, vaiko ei.

Tähän mennessä kotimaisen karjatalouden viljantarpeen tyydyttäminen on painanut hinnat reilusti alle maailmanmarkkinahintojen.

-SS-