Joo, ne jouset on kakspiipunen juttu, mukava, mutta hutera.
on hieman juttua kuullu että ei oikein ruee enää olemaan vaihtoehtoja. Nykyveturit kun on hyvät ajettavat ja painot perässä reilut niin ei vaan normiteli kestä nyky nopeuksia. Toki jotkut jäykistykset olisi hienot kipatessa sitten.
Kaikkihan rikki saadaan. Toiset saa helposti, toiset ei saa ollenkaan vaikka yrittävät. 
Juu, mikä pakottaa ajamaan kovempaa kuin kärry kestää? :p Nykykoneilla hölmö saa rikki kärryn hajalleen hetkessä, siksi kärryn lainaaminen onkin vähän kakspiippuinen juttu... Eikä jousitetullakaan saa ajaa niin kovaa kuin veturilla kestää vetää, hajoaa nekin.
Just kattelin videota puunajosta, ihan hirveän näköistä kuorman purkua. Kohta moititaan ettei kuormaaja kestä, vaikka syyllinen oli selvästi ratin ja takalasin välissä. Kasa oli kohtuullisen suuri, jo sen määrän ajamalla olisi pitänyt oppia kuormaimen käytöstä muutakin kuin on/off, ja liikkeiden lopettaminen tylysti kesken 
Mulla ei siis kokemuksia tästä kun ei ole kärryä jousilla mutta jos fysiikan lakia miettii niin onhan siinä järkeä. Eli jousitetussa kun akseli ylittää jonkun töyssyn niin jouset " syö" sen liikkeen ja kärry tekee oman heijauksen minkä tekee. Kun taas jousittamaton ylittää töyssyn niin kärryn koko paino hyppää puolet renkaan liikeestä samantien. Toki rengas vähän joustaa mutta kuitenkin. Tähän yhtälöön kun lisää nykyiset painot ja vauhdit sekä pitkät matkat niin kyllähän jousissa järkeä on jos kärryä paljon vetää.
Tuollainen kuorma-autosta rakennettu kärry. Voi jeesus kun se tulee komeesti perässä. Se on selvää.
Maan tai soran ajossa jos vaikka vedetään mattoa tai kipataan vähän huonossa paikassa, niin se onkin vähän toinen asia. Kippi pystyssä vähän kärry kallellaan, tavaraa jossain kulmassa, jouset antaa lavan heilahdukset periksi.
Sitten kerran se kaatuu jos toisenkin.
Tää on kokeiltu.
Täytyy vaan punnita, mihin sitä kärryä tarvitsee.
Just nyt vois itellä olla mukava joku koukkulavavehe.