Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: kylmis - 20.03.16 - klo:08:16

Otsikko: Maansiirtokärry+korokelava
Kirjoitti: kylmis - 20.03.16 - klo:08:16
Mites tollanen yhdistelmä on pelannut eri merkeillä. Lähinnä kiinnostaa takalaidan(laitojen?) toimivuus ja korokkeen asennuksen helppous. Olen ollut tämmöisen hybridin suhteen melko skeptinen, johtuen peruskärryn vahinkoriskeistä, mutta nyt alkanut kuitenkin kiinnostaa, kun saisi enemmän kapasiteettia maansiirtoon ja syksyllä puskuria kuivurilla. Kokoluokka lienee 16tonnia ja korokkeen kanssa motit 18-19. Onko renkaissa joku suositeltava koko tai merkki?
Otsikko: Vs: Maansiirtokärry+korokelava
Kirjoitti: BACKSPACE - 20.03.16 - klo:09:28
Osta Multiva
Otsikko: Vs: Maansiirtokärry+korokelava
Kirjoitti: Maa-Anssi - 20.03.16 - klo:09:30
Itellä ei nyt ihan sama mut lähellä. Eli polmotti, johon lisä LAIDAT? Peruskärry kun saa osumaa niin ei siellä lisälaitojen sisällä vilja pysy. Ja takalaidan tiiveys (vaikkakin säädettävä) ei pidä kun kolhuja kertyy. Muuten hyvä kun olis parikin käyttöä samalle kärrille!
Otsikko: Vs: Maansiirtokärry+korokelava
Kirjoitti: roadrunner - 20.03.16 - klo:09:35
Mulla on käytössä tommonen viron härpäke. Ei tosin kokoa ole kuin 14 tn, ja korokkeilla apaut 15 mottia. Ihan hyvin on nisut pysyneet pulkassa, vaikka alkuun epäilytti toimivuus. Lisälaitojen laitossa pientä askartelua, mutta kun tottuu,niin sutjakasti menee. Kasettina en ottaisi korokkeita, koska säilytyksessä vie kohtuuttomasti tilaa.
Otsikko: Vs: Maansiirtokärry+korokelava
Kirjoitti: Mopomies - 20.03.16 - klo:09:46
18 tn ert.

Se on kuitenkin vaan raktorin kärry.
Otsikko: Vs: Maansiirtokärry+korokelava
Kirjoitti: jusu - 20.03.16 - klo:10:18
ka alustalla olevaan tein taannoon käsin nosteltavat palalairat korokkeeksi mutta seuraavaksi teen kokosivupitkät ek:lla nostettavat.. juurikin kun tuo kasettina vie tilaa.. ainut jos sais johonki kattotooliista roikkuhun niin sitte olis ok..
Otsikko: Vs: Maansiirtokärry+korokelava
Kirjoitti: mah - 20.03.16 - klo:10:27
ka alustalla olevaan tein taannoon käsin nosteltavat palalairat korokkeeksi mutta seuraavaksi teen kokosivupitkät ek:lla nostettavat.. juurikin kun tuo kasettina vie tilaa.. ainut jos sais johonki kattotooliista roikkuhun niin sitte olis ok..

Lavalukoin kasattava mieluiten, jollei kasettina halua säilöä. Kasetti kuitenkin mukavin. Tuollaiset pultein kasattavat laitahässäkät kun eivät houkuttele vaunun monipuoliseen käyttöön pikkuasiain vuoksi. :-X
Otsikko: Vs: Maansiirtokärry+korokelava
Kirjoitti: jusu - 20.03.16 - klo:10:35
ka alustalla olevaan tein taannoon käsin nosteltavat palalairat korokkeeksi mutta seuraavaksi teen kokosivupitkät ek:lla nostettavat.. juurikin kun tuo kasettina vie tilaa.. ainut jos sais johonki kattotooliista roikkuhun niin sitte olis ok..

Lavalukoin kasattava mieluiten, jollei kasettina halua säilöä. Kasetti kuitenkin mukavin. Tuollaiset pultein kasattavat laitahässäkät kun eivät houkuttele vaunun monipuoliseen käyttöön pikkuasiain vuoksi. :-X

juu sepä.. jotain tuppisovitetyylistä haaveilin jahka täs taas tulis hiliaasta aikaa joskus..
Otsikko: Vs: Maansiirtokärry+korokelava
Kirjoitti: Juubi - 20.03.16 - klo:10:49
Itselläni Tuhdin alkupään maansiirtovaunu M120D, johon viljalaidat ja viljatakalaidat ovat perinteisiä palalaitoja. Hienosti on toiminut viljahommissakin, tosin kärry ei mitään louheen ajoa kestä pehmeiden lavarakenteiden takia (FE52). Omaan käyttöön tarpeellinen viljaluukkukin löytyy viljalaitasarjasta.

Naapureilla sekä WS120D2 että WS160D2 maansiirtovaunut viljakasettien kanssa. Käytännössä kasetit makaavat hallin nurkalla silloin kun eivät ole vaunuissa kiinni. Käsittääkseni nopea heittää paikalleen ja kärryn oma Hardox-lava kestää rumemmankin kuorman ilman että kasetin asennuksessa tulisi ongelmaa.
Otsikko: Vs: Maansiirtokärry+korokelava
Kirjoitti: +200 - 20.03.16 - klo:11:04
Mulla on yksis kuorkkikärryis kasetti.Asentamiseen menee se vartti ja tulee 200hl tasalaidalla.
Vähemmän se varastoinnis tilaa vie kuin kokokärry...
Otsikko: Vs: Maansiirtokärry+korokelava
Kirjoitti: ijasja2 - 20.03.16 - klo:11:30
Multiva.

Tuo ainakin työtä kotimaahan, ja todistetusti kestävä. Telit alkaa harittmaan jollakin aikavälillä, veikkaan että sunkin käytöllä ei koskaan. Nyt tuolla omalla takana muutama sata kuormaa, ja eipä tuo uutta häpeä. Viime syksynä isä ajoi parikymmentä kuormaa isoa murkulaa kaivinkoneella lastaten, täysiä kuormia tottai :p Lisälaidat menee edelleen heittämällä paikalleen, etukuormaajan trukkipiikellä. On oikeasti ihan kätevä laittaa paikoilleen.
Varastointiin pitäs jotain keksiä, ulkona rötköttää lankkujen päällä ko. hässäkkä. Hakesiilon kattoon ehkä, sähkövinssin kun siihen uhrais, ois näppärä yksin asentaa ja irroittaa. Mutta miten varmistaa näppärästi katossa pysyminen, parilla kuormaliinalla pressukaarista, väkipyörät kattotuoleihin ja alhaalla proppais betonielementtiin liinoille kiinnityspisteen? Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty :P :-X
Otsikko: Vs: Maansiirtokärry+korokelava
Kirjoitti: Vekkuli - 20.03.16 - klo:20:32
Palmssen 1900 on tontilla.Kokemusta ei vielä paljon ole.Mutta aisajousitusta(hydr.)en pois antais.
Otsikko: Vs: Maansiirtokärry+korokelava
Kirjoitti: kylmis - 20.03.16 - klo:20:32
Näkisin, että koroke siirrellään kasettina ja lavalukoilla runkoon kiinni. Varastointi tapahtunee suurimman osan vuotta kuusen juurella, mutta tietysti omasta viitseliäisyydestä kiinni, että nostaa kärryyn ja sitä myöten sisätiloihin.
Otsikko: Vs: Maansiirtokärry+korokelava
Kirjoitti: kylmis - 20.03.16 - klo:20:46
Multiva.

Tuo ainakin työtä kotimaahan, ja todistetusti kestävä. Telit alkaa harittmaan jollakin aikavälillä, veikkaan että sunkin käytöllä ei koskaan. Nyt tuolla omalla takana muutama sata kuormaa, ja eipä tuo uutta häpeä. Viime syksynä isä ajoi parikymmentä kuormaa isoa murkulaa kaivinkoneella lastaten, täysiä kuormia tottai :p Lisälaidat menee edelleen heittämällä paikalleen, etukuormaajan trukkipiikellä. On oikeasti ihan kätevä laittaa paikoilleen.
Varastointiin pitäs jotain keksiä, ulkona rötköttää lankkujen päällä ko. hässäkkä. Hakesiilon kattoon ehkä, sähkövinssin kun siihen uhrais, ois näppärä yksin asentaa ja irroittaa. Mutta miten varmistaa näppärästi katossa pysyminen, parilla kuormaliinalla pressukaarista, väkipyörät kattotuoleihin ja alhaalla proppais betonielementtiin liinoille kiinnityspisteen? Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty :P :-X
No juu, vihreä HD on tietysti laatupeli, mutta mietin ennemmin tätä punaista mallia. Pitäisikö se käyttää ensin katsastuskonttorilla viskaalin tarkistettavana vai luotetaanko, että senkin pellit kestää. Punaisen mitoitus on kieltämättä nerokkaasti rakennettu. Peittoaa kaiketi kaikki kilpailijansa tilavuusmitoissa. Nyt voisi mennä heikompikin esitys läpi, koska vanhemman kärryn jätän kiviaineksen ajoon.
Otsikko: Vs: Maansiirtokärry+korokelava
Kirjoitti: Toivo Tonta - 20.03.16 - klo:20:51
Varmaan se Multiva on ihan ok. Ertilläkin pärjää, kasetin lukot meinaa paikalleen laittaessa jäädä väliin, hitsasin rhs:n kaarien vaaka lattojen alle, oli vähän lerppanan oloiset. Hardox lava, ei ongelmaa kasetin paikalleen menossa, takalaidan pultteja täytyy vähän sovitella. Kasetin sais palasteltua varastointiin paloihin, muutamalla pultilla. Kattoon roikkumaan olis paras. Hydraulinen aisajousi, ehdottomasti, sillä parantaa näkyvyyttä taakse kun pudotat aisan alas, oikaiset kärryn suoraan vaikka kaikissa traktoreissa koukku ei olis samalla korkeudella, miinuksena yks letku lisää.
Otsikko: Vs: Maansiirtokärry+korokelava
Kirjoitti: Mopomies - 20.03.16 - klo:21:07
Osta viron poikien kytöstys vaan. Jos et työksesi joka päivä aja maata, niin ert on aivan passeli. Jos taas haluat tuhlata paljon rahaa, niin osta multiva.

Jos olet oikein pelimies, niin rakenna jostain sisusta reipas telivetokärry. Pääset puuhun ja takaisin. Ja pääset myös kaikista muista raktoreista ohi, jos oikein hurjaksi heittäydyt.  8)
Otsikko: Vs: Maansiirtokärry+korokelava
Kirjoitti: TDK - 20.03.16 - klo:21:26
Multiva trm16 vaunua on tullu tänä talvena jokunen päivä perässä hinattua. En nyt niin siihen rakenteeseen perehtyny mutta jotain havaintoja.
Tulee perässä mukavasti, 52kmh ei loikkinu oikiastaan missään vaiheessa. Toki lunta ajettiin ettei se ehkä ihan rajoilla ollut. Päällimmäisenä jäi mieleen tukevuus. Ei huojunu pätkääkään vaikka väliin lunta piti herkutella alas lavalta. Mun oma hyväkonekki huojuu enemmän. Ainut huono puoli lumenajossa oli tuo kasetin perälauta. Ei siedä yhtään kukkurakuormaa. Tai sitte sitä kukkuraa pitää olla rajusti jolloin tulee laidan yli ja ali. Helposti jäi kamit jumiin laudan alle. Toisaalta viljanajossa ei haittaa ja matalissa tiloissa mahtuu aukeamaan.
Otsikko: Vs: Maansiirtokärry+korokelava
Kirjoitti: vms1 - 20.03.16 - klo:21:31
Ei oikein ole on kemusta mistään kärrystä mutta yksi asia kannattaa ehkä nykyään tarkastaa. Se on että kärryn teli makaa jousien varassa eikä minkään keinuakselin päällä. Nykyvauhdeilla ja painoilla voi saada raudan vääntymään jos teli ei jousta
Otsikko: Vs: Maansiirtokärry+korokelava
Kirjoitti: Mopomies - 20.03.16 - klo:21:43
Ei oikein ole on kemusta mistään kärrystä mutta yksi asia kannattaa ehkä nykyään tarkastaa. Se on että kärryn teli makaa jousien varassa eikä minkään keinuakselin päällä. Nykyvauhdeilla ja painoilla voi saada raudan vääntymään jos teli ei jousta

Jos nyt oikeasti ajaa maata tai soraa tai jotain mitä joutuu kippailemaan kaltevissa paikoissa, niin jouset helvettiin tai sitten joku telin jäykistyssysteemi. Onhan niitäkin kyllä.
Otsikko: Vs: Maansiirtokärry+korokelava
Kirjoitti: Toivo Tonta - 20.03.16 - klo:21:55
Joo, ne jouset on kakspiipunen juttu, mukava, mutta hutera.
Otsikko: Vs: Maansiirtokärry+korokelava
Kirjoitti: vms1 - 20.03.16 - klo:22:08
Joo, ne jouset on kakspiipunen juttu, mukava, mutta hutera.

on hieman juttua kuullu että ei oikein ruee enää olemaan vaihtoehtoja. Nykyveturit kun on hyvät ajettavat ja painot perässä reilut niin ei vaan normiteli kestä nyky nopeuksia. Toki jotkut jäykistykset olisi hienot kipatessa sitten.
Otsikko: Vs: Maansiirtokärry+korokelava
Kirjoitti: Mopomies - 20.03.16 - klo:22:14
Joo, ne jouset on kakspiipunen juttu, mukava, mutta hutera.

on hieman juttua kuullu että ei oikein ruee enää olemaan vaihtoehtoja. Nykyveturit kun on hyvät ajettavat ja painot perässä reilut niin ei vaan normiteli kestä nyky nopeuksia. Toki jotkut jäykistykset olisi hienot kipatessa sitten.

Kaikkihan rikki saadaan. Toiset saa helposti, toiset ei saa ollenkaan vaikka yrittävät. ???
Otsikko: Vs: Maansiirtokärry+korokelava
Kirjoitti: ijasja2 - 20.03.16 - klo:22:31
Joo, ne jouset on kakspiipunen juttu, mukava, mutta hutera.

on hieman juttua kuullu että ei oikein ruee enää olemaan vaihtoehtoja. Nykyveturit kun on hyvät ajettavat ja painot perässä reilut niin ei vaan normiteli kestä nyky nopeuksia. Toki jotkut jäykistykset olisi hienot kipatessa sitten.

Kaikkihan rikki saadaan. Toiset saa helposti, toiset ei saa ollenkaan vaikka yrittävät. ???

Juu, mikä pakottaa ajamaan kovempaa kuin kärry kestää? :p Nykykoneilla hölmö saa rikki kärryn hajalleen hetkessä, siksi kärryn lainaaminen onkin vähän kakspiippuinen juttu... Eikä jousitetullakaan saa ajaa niin kovaa kuin veturilla kestää vetää, hajoaa nekin.

Just kattelin videota puunajosta, ihan hirveän näköistä kuorman purkua. Kohta moititaan ettei kuormaaja kestä, vaikka syyllinen oli selvästi ratin ja takalasin välissä. Kasa oli kohtuullisen suuri, jo sen määrän ajamalla olisi pitänyt oppia kuormaimen käytöstä muutakin kuin on/off, ja liikkeiden lopettaminen tylysti kesken :-X
Otsikko: Vs: Maansiirtokärry+korokelava
Kirjoitti: kylmis - 21.03.16 - klo:07:39
kasetin perälauta. Ei siedä yhtään kukkurakuormaa. Tai sitte sitä kukkuraa pitää olla rajusti jolloin tulee laidan yli ja ali.
Joo, en uskaltanut Palmssiin ottaa kuin sivulle aukeavan laidan, koska arvasin tuhoavani normaalin perälaudan hyvin nopeasti. Nyt laita on ollut jo toista vuotta kiinteässä sivulukituksessa, kun kivi lipsahti laidan päälle ja väänsi peukalon vahvuisen lukitustapin mutkalle. Ei saa oikaistua ilman lämmitystä. Aukinainen takapää, on usein hyvä, kun nostelee riskirajoilla olevia kiviä kyytiin, saa turvallisimmin perästi kyytiin. Jos on kevyttä tavaraa, niin kukkua tulee otettua kyytiin niin paljon kuin pysyy. Avonainen takalaita tietysti rajoittaa touhua ensimmäisenä, mutta kaikkea ei voi saada samaan pakettiin. Siksi ehkä toinen kärry harkinnassa, jos sillä voisi ajaa muutakin...
Otsikko: Vs: Maansiirtokärry+korokelava
Kirjoitti: vms1 - 21.03.16 - klo:07:52
Joo, ne jouset on kakspiipunen juttu, mukava, mutta hutera.

on hieman juttua kuullu että ei oikein ruee enää olemaan vaihtoehtoja. Nykyveturit kun on hyvät ajettavat ja painot perässä reilut niin ei vaan normiteli kestä nyky nopeuksia. Toki jotkut jäykistykset olisi hienot kipatessa sitten.

Kaikkihan rikki saadaan. Toiset saa helposti, toiset ei saa ollenkaan vaikka yrittävät. ???

Juu, mikä pakottaa ajamaan kovempaa kuin kärry kestää? :p Nykykoneilla hölmö saa rikki kärryn hajalleen hetkessä, siksi kärryn lainaaminen onkin vähän kakspiippuinen juttu... Eikä jousitetullakaan saa ajaa niin kovaa kuin veturilla kestää vetää, hajoaa nekin.

Just kattelin videota puunajosta, ihan hirveän näköistä kuorman purkua. Kohta moititaan ettei kuormaaja kestä, vaikka syyllinen oli selvästi ratin ja takalasin välissä. Kasa oli kohtuullisen suuri, jo sen määrän ajamalla olisi pitänyt oppia kuormaimen käytöstä muutakin kuin on/off, ja liikkeiden lopettaminen tylysti kesken :-X

Mulla ei siis kokemuksia tästä kun ei ole kärryä jousilla mutta jos fysiikan lakia miettii niin onhan siinä järkeä. Eli jousitetussa kun akseli ylittää jonkun töyssyn niin jouset " syö" sen liikkeen ja kärry tekee oman heijauksen minkä tekee. Kun taas jousittamaton ylittää töyssyn niin kärryn koko paino hyppää puolet renkaan liikeestä samantien. Toki rengas vähän joustaa mutta kuitenkin. Tähän yhtälöön kun lisää nykyiset painot ja vauhdit sekä pitkät matkat niin kyllähän jousissa järkeä on jos kärryä paljon vetää.
Otsikko: Vs: Maansiirtokärry+korokelava
Kirjoitti: montöör - 21.03.16 - klo:08:15
Kyllä ainakin tällä kylällä on Multiva joka talossa. 20 tonnin
vaunu korokelaidoilla on ihan ok. Kulkee klapit sinne serkun
pihaan kätevästi. Täytyy vaan varoa räystäitä.  :P
Otsikko: Vs: Maansiirtokärry+korokelava
Kirjoitti: Mopomies - 21.03.16 - klo:09:19
Joo, ne jouset on kakspiipunen juttu, mukava, mutta hutera.

on hieman juttua kuullu että ei oikein ruee enää olemaan vaihtoehtoja. Nykyveturit kun on hyvät ajettavat ja painot perässä reilut niin ei vaan normiteli kestä nyky nopeuksia. Toki jotkut jäykistykset olisi hienot kipatessa sitten.

Kaikkihan rikki saadaan. Toiset saa helposti, toiset ei saa ollenkaan vaikka yrittävät. ???

Juu, mikä pakottaa ajamaan kovempaa kuin kärry kestää? :p Nykykoneilla hölmö saa rikki kärryn hajalleen hetkessä, siksi kärryn lainaaminen onkin vähän kakspiippuinen juttu... Eikä jousitetullakaan saa ajaa niin kovaa kuin veturilla kestää vetää, hajoaa nekin.

Just kattelin videota puunajosta, ihan hirveän näköistä kuorman purkua. Kohta moititaan ettei kuormaaja kestä, vaikka syyllinen oli selvästi ratin ja takalasin välissä. Kasa oli kohtuullisen suuri, jo sen määrän ajamalla olisi pitänyt oppia kuormaimen käytöstä muutakin kuin on/off, ja liikkeiden lopettaminen tylysti kesken :-X

Mulla ei siis kokemuksia tästä kun ei ole kärryä jousilla mutta jos fysiikan lakia miettii niin onhan siinä järkeä. Eli jousitetussa kun akseli ylittää jonkun töyssyn niin jouset " syö" sen liikkeen ja kärry tekee oman heijauksen minkä tekee. Kun taas jousittamaton ylittää töyssyn niin kärryn koko paino hyppää puolet renkaan liikeestä samantien. Toki rengas vähän joustaa mutta kuitenkin. Tähän yhtälöön kun lisää nykyiset painot ja vauhdit sekä pitkät matkat niin kyllähän jousissa järkeä on jos kärryä paljon vetää.

Tuollainen kuorma-autosta rakennettu kärry. Voi jeesus kun se tulee komeesti perässä. Se on selvää.

Maan tai soran ajossa jos vaikka vedetään mattoa tai kipataan vähän huonossa paikassa, niin se onkin vähän toinen asia. Kippi pystyssä vähän  kärry kallellaan, tavaraa jossain kulmassa, jouset antaa lavan heilahdukset periksi.

Sitten kerran se kaatuu jos toisenkin.

Tää on kokeiltu.

Täytyy vaan punnita, mihin sitä kärryä tarvitsee.

Just nyt vois itellä olla mukava joku koukkulavavehe.
Otsikko: Vs: Maansiirtokärry+korokelava
Kirjoitti: vms1 - 21.03.16 - klo:09:39
Itte koen että noi raktorinkärryt pitää olla keveämmät kuin autostatehdyt. Sikäli nämä " peltikärryt" on aika soveltuvat. Kokoluokka kun kasvaa niin tietenkin jarruin ja sitten myös jousitetulla telillä. Jos ainakin maanajossa käyttää niin toki noissa pitäisi olla joku hydraulilukitus että ei jousta kipatessa. Tiedä sitten miten on järkevä toteuttaa.
Otsikko: Vs: Maansiirtokärry+korokelava
Kirjoitti: Mopomies - 21.03.16 - klo:09:56
Ainakin nuo ert kärryt voi keikauttaa kumoon ja sitten vaan nostaa ylös ja jatkaa hommia. Peltikärryn lava voi mennä mutkalle.

Ihan vaatimustasosta kiinni mitä haluaa.

Ja täytyy muistaa, että se on vaan raktorin kärry. Ei mikään ydinreaktorin paineastia.


Niin, ja kipeistä muistaa sen verran, että mitä isompia kippisylintereitä tai niitä on kaksi yhden sijaan, niin kauemmin kestää nostaa kippi.
Otsikko: Vs: Maansiirtokärry+korokelava
Kirjoitti: Hervast - 21.03.16 - klo:10:05
Tai loppuu jonnesta peräöljy...

Ert on kyl fiksun oloinen kärri, ei ihan niin eteläsuomalaisten tekemän oloinen kuin palmsit, ryskyt ja tekot.
Otsikko: Vs: Maansiirtokärry+korokelava
Kirjoitti: vms1 - 21.03.16 - klo:10:18
Ainakin nuo ert kärryt voi keikauttaa kumoon ja sitten vaan nostaa ylös ja jatkaa hommia. Peltikärryn lava voi mennä mutkalle.

Ihan vaatimustasosta kiinni mitä haluaa.

Ja täytyy muistaa, että se on vaan raktorin kärry. Ei mikään ydinreaktorin paineastia.


Niin, ja kipeistä muistaa sen verran, että mitä isompia kippisylintereitä tai niitä on kaksi yhden sijaan, niin kauemmin kestää nostaa kippi.

Joo vaikka peltikärryn alusta kelpaa niin lavan täytyy kyllä olla tarkoitukseen tehty.

Mitä tulee ton kakstunkkisen kippaamiseen niin iso raktori tunkkaa sen kyllä pystyyn melko vikkelään mutta yllättäen alastulo kestää. En oikeastaan tiedä mistä johtuu mutta näin vaan on. Ja kyseessähän niin yksinkertainen kapine kuin junkkarin 120.
Otsikko: Vs: Maansiirtokärry+korokelava
Kirjoitti: SAS - 21.03.16 - klo:11:35
Turvemiehet suosii hyväkoneen kärryä 80 mallia siihen jos ottaa vielä leveämmät renkaat on hyvä,ovat todella tykänneet,pesee pikkuryssän kärryt mennen tullen,tosin siinäkin lava tulee virosta.Multiva on hyvä ja aina perusvarma tuhti.
Otsikko: Vs: Maansiirtokärry+korokelava
Kirjoitti: Kaupoi - 21.03.16 - klo:11:41
Puntaroin taannoin vaihtoehtoina korokelaitoja tai jalkavaihtolavasysteemiä. Päädyin vaihtolavaratkasuun. Viljalavaan sai reilusti enemmän tilavuutta kuin korokelaitaseen maalavaan eikä ole pelkoa vuodoista.
Tuplatuubeillaki kippi nousee rivakasti ja tulee alaski oottelematta. Letkutus ja nipat on reilua kokoa sylintereiltä asti. Ja öljy riittää kipata jontikoillaki (6920s ja 6630 lisäsäiliöllä).

Kärryksi tuli siis Ert gr 18t, 710 kiinankumeilla.

EDIT: Laitetaan vielä kuva malliksi http://www.pottupellossa.fi/gallery/displayimage.php?pid=57288
Otsikko: Vs: Maansiirtokärry+korokelava
Kirjoitti: W124 - 21.03.16 - klo:12:24
...

Ja täytyy muistaa, että se on vaan raktorin kärry. Ei mikään ydinreaktorin paineastia.
....

Olen ajanut pienellä traktorilla isoja kärryjä ilman aisajousitusta tai telijousitusta. Hirveä tunne, kun resonanssitaajuudella alkaa heilunta...

Toinen vaihtoehto on ajaa 25 km/h. Ei sekään oikein toimi pitkillä kuljetusmatkoilla. Kumeihin perustuva aisajousituskin on vähän niin ja näin.

Kärryn jousitus on turvallisuuskysymys.
Otsikko: Vs: Maansiirtokärry+korokelava
Kirjoitti: Reiskako - 21.03.16 - klo:15:48
Itsellä noihin ryskähommiin kuormaauton rungosta tehty läpivetävällä telillä oleva kärry. 700 x 26 rengastuksella. Sitten kevyempään viljan ja hakkeen ym. ajoon noita peltikärryjä erikseen. Ei nämä peltikärryt ole tarkoitettu mihinkään kivien ja kantojen ajoon. Vaikka kuinka varoisi lastauksessa niin jossakin vaiheessa laidat kurtussa ja hidastaa sitä kuoman tekoa liikaa tuollainen varominen. Meneehän se jos muutaman kuorman vie itselle nämä peltikärryt mutta kun palkan edestä ajellaan urakalla niin sellainen kärry alle jolla sitten pääsee vähän pehmoisempiinkin paikkoihin mihin ei kuomaautolla ole asiaa.
Otsikko: Vs: Maansiirtokärry+korokelava
Kirjoitti: Mopomies - 21.03.16 - klo:16:39
...

Ja täytyy muistaa, että se on vaan raktorin kärry. Ei mikään ydinreaktorin paineastia.
....

Olen ajanut pienellä traktorilla isoja kärryjä ilman aisajousitusta tai telijousitusta. Hirveä tunne, kun resonanssitaajuudella alkaa heilunta...

Toinen vaihtoehto on ajaa 25 km/h. Ei sekään oikein toimi pitkillä kuljetusmatkoilla. Kumeihin perustuva aisajousituskin on vähän niin ja näin.

Kärryn jousitus on turvallisuuskysymys.

Kumijousitus on tosiaankin vain niin ja näin. Kyllä toi ert tulee vielä neljääkymppiä perässä hienosti. Hienommin kuin yksikään tuhti.  ;D


Kärryn turvallisuuskysymys on jarrut. Ilman niitä meno voi olla hurjaa.


Jos kärryn nyt ostaisin, niin koukkulavan ohella se olisi ert maansiirtokärry, ilman jousia, jarruilla, kunnon hardox lavalla. Viljakärrynä ert viljakärry jousitelillä. Saa melkein nuo kaksi yhden Multivan hinnalla.  :o

Sen aisajousituksen voi rakentaa ite mieleisekseen.


Kipin laskun hitauden voi miettiä siten, että jos seisoo suolla yhdellä jalalla, niin uppoaa nopeammin kuin seisoisi kahdella jalalla.


Otsikko: Vs: Maansiirtokärry+korokelava
Kirjoitti: ilkka - 21.03.16 - klo:16:45
Kipin laskun hitauden voi miettiä siten, että jos seisoo suolla yhdellä jalalla, niin uppoaa nopeammin kuin seisoisi kahdella jalalla.

Noinkin voi tosiaan miettiä.

Tai sitten vaihtaa kipin ja tr-liittimen väliin 3/4" tai 1" letkun.
Otsikko: Vs: Maansiirtokärry+korokelava
Kirjoitti: Mopomies - 21.03.16 - klo:16:50
Kipin laskun hitauden voi miettiä siten, että jos seisoo suolla yhdellä jalalla, niin uppoaa nopeammin kuin seisoisi kahdella jalalla.

Noinkin voi tosiaan miettiä.

Tai sitten vaihtaa kipin ja tr-liittimen väliin 3/4" tai 1" letkun.

Kunhan pitää huolen, että raktorin paluuliitinkin on reipas.  ;D
Otsikko: Vs: Maansiirtokärry+korokelava
Kirjoitti: JD6630 - 21.03.16 - klo:19:09
Kunhan pitää huolen, että raktorin paluuliitinkin on reipas.  ;D
Vapaa paluu reilulla liittimellä.

Ei se ERT taida sen halvempi olla kuin noi "isäntälinjan" multivaattorit. Materiaaleihin en oo jaksanu tutustua.
Otsikko: Vs: Maansiirtokärry+korokelava
Kirjoitti: ilkka - 21.03.16 - klo:19:15
Kunhan pitää huolen, että raktorin paluuliitinkin on reipas.  ;D
Vapaa paluu reilulla liittimellä.

Ei se ERT taida sen halvempi olla kuin noi "isäntälinjan" multivaattorit. Materiaaleihin en oo jaksanu tutustua.

 

 ;D ;D Kipin paluu kannattaa liittää vapaaseen paluuliittimeen ;D ;D ;D

Otsikko: Vs: Maansiirtokärry+korokelava
Kirjoitti: jusu - 21.03.16 - klo:19:16
joskus mietiin tuohon lavan laskuhun tuplaletkutusta josta toinen magn venttiilin kautta vapaahin paluuseen.. eli laskies vipu kelluntahan ja napista magn vent auki.. miten sitte vaahtuaas, tiä häntä.. yhtälailla se ka käytös virtaa mutta sillon aikaa rauhoottua ???
Otsikko: Vs: Maansiirtokärry+korokelava
Kirjoitti: vms1 - 21.03.16 - klo:20:52
joskus mietiin tuohon lavan laskuhun tuplaletkutusta josta toinen magn venttiilin kautta vapaahin paluuseen.. eli laskies vipu kelluntahan ja napista magn vent auki.. miten sitte vaahtuaas, tiä häntä.. yhtälailla se ka käytös virtaa mutta sillon aikaa rauhoottua ???

Itte olen ajatellut että vetäisin molemmista sylintereistä oman letkun jotka kytkisin eri venttiileille. Sitten vaan yhdistäisin letkut viellä matkalla t haaralla niin kipatessa käyttäisi yhtä venttiiliä ja alas laskettaessa tyhjänä voisi päästää kahteen lohkoo .
Otsikko: Vs: Maansiirtokärry+korokelava
Kirjoitti: JST - 21.03.16 - klo:21:25
No jo on taas juttuu... Yleensä on kippi tullu alas enneku seuravaa kuormaa on alkanu tulla lavalle.... :o
Otsikko: Vs: Maansiirtokärry+korokelava
Kirjoitti: ijasja2 - 21.03.16 - klo:21:50
No jo on taas juttuu... Yleensä on kippi tullu alas enneku seuravaa kuormaa on alkanu tulla lavalle.... :o

Lyhyessä siirrossa ei ehdi kippi laskeutua, esim. ojaa kaivaessa ja siirtojen ollessa lyhyitä. Mutta eipä tosiaan normaalisti oo mitään haittaa, hetken ajaa rauhassa että ehtii laskea.

Kollega sanoi joskus, ettei Multivalla meinanneet ymmärtää että tarttis kipin sylinterin tappeihin rasvanipat kun kulahtaa niin nopeaan, spesiaalihommaa jossa kippauksia tulee jatkuvasti päivästä toiseen siirtojen ollessa lyhyitä ja lastauksen tehokasta, päivässä vähintään tavan tallaaajan vuoden kippaukset :D
Otsikko: Vs: Maansiirtokärry+korokelava
Kirjoitti: vms1 - 21.03.16 - klo:23:08
No jo on taas juttuu... Yleensä on kippi tullu alas enneku seuravaa kuormaa on alkanu tulla lavalle.... :o

Jos tolla mun kärryllä ajaisi hiemankin enemmän niin jotain tarttisi tehdä. Se tulee niin järkyttävän hiljaa alas että melkein joka kerta se ärsyttää.
Otsikko: Vs: Maansiirtokärry+korokelava
Kirjoitti: JST - 22.03.16 - klo:00:28
No joo kyllähän nuo kakstunkkiset vähä hitaasti tulee. Piti vaan vähä piruilla. VMSllä oli vissi peltikärry kahellla tunkilla. Siinä niin kevyt lava että tulee hitaasti ja tietty oot  ottanu letkunrikkoventtiilin pois? Naapurilla tuli kipatessa toisesta tuubista putket vikajärjestyksessä pihalle ku meni jotenkii pashaks se venttiili.
Otsikko: Vs: Maansiirtokärry+korokelava
Kirjoitti: vms1 - 22.03.16 - klo:02:30
No joo kyllähän nuo kakstunkkiset vähä hitaasti tulee. Piti vaan vähä piruilla. VMSllä oli vissi peltikärry kahellla tunkilla. Siinä niin kevyt lava että tulee hitaasti ja tietty oot  ottanu letkunrikkoventtiilin pois? Naapurilla tuli kipatessa toisesta tuubista putket vikajärjestyksessä pihalle ku meni jotenkii pashaks se venttiili.

Kyllä se ja juuri tällaine  kärry on. Toki laidat jo vähän vahvempaa. Letkurikko on kyllä purettu kun epäiltiin että se estää nopeamman laskun. Samoin jostain luin että letkurikko on tavallaan turha koska jos putki hajoo niin ei sieltä kerkiä kuitenkaan tulla öljyt nii  lujaa pihalle että syntyisi vaaratilanne. Se on eriasia jos tapit katkee tai jotain niin silloin lava voi olla vauhdillakin maassa ja sitten voi olla paljon paikkoja rikki kuskista lähtien.
Otsikko: Vs: Maansiirtokärry+korokelava
Kirjoitti: Latz - 22.03.16 - klo:07:41
Hyväkoneen Camio ollut käytössä muutaman vuoden. Ajetaan kiviä, maata, lantaalantaa yms. Hardox-pohja, leveet renkaat, järeämpi kippi. Pompottaa tietyllä nopeudella tyhjänä. Varmaan korjaantus ilmanpaineiden rukkaamisella. Korokelaidat putoaa tuppeen ja pulteilla kiinni. Siihen vois olla joku salpasysteemi hyvä. Mukava ajella viljaa, ei tarvii olla siinä viljanpölyssä kun avaa hydraulisen perälaidan.
Otsikko: Vs: Maansiirtokärry+korokelava
Kirjoitti: Maa-Anssi - 22.03.16 - klo:08:04
No joo kyllähän nuo kakstunkkiset vähä hitaasti tulee. Piti vaan vähä piruilla. VMSllä oli vissi peltikärry kahellla tunkilla. Siinä niin kevyt lava että tulee hitaasti ja tietty oot  ottanu letkunrikkoventtiilin pois? Naapurilla tuli kipatessa toisesta tuubista putket vikajärjestyksessä pihalle ku meni jotenkii pashaks se venttiili.

Kyllä se ja juuri tällaine  kärry on. Toki laidat jo vähän vahvempaa. Letkurikko on kyllä purettu kun epäiltiin että se estää nopeamman laskun. Samoin jostain luin että letkurikko on tavallaan turha koska jos putki hajoo niin ei sieltä kerkiä kuitenkaan tulla öljyt nii  lujaa pihalle että syntyisi vaaratilanne. Se on eriasia jos tapit katkee tai jotain niin silloin lava voi olla vauhdillakin maassa ja sitten voi olla paljon paikkoja rikki kuskista lähtien.
Kuis nopeesti sen lavan pitää oikein laskea? Kattokaa koneesta sellainen pistoke että saatte lukita laskuasennon päälle niin ei tarvii edes vipua pitää kädessä. Polmotti laskee älyttömän hitaasti mut en ole asian antanu häiritä. Ajaan voi hitaasti lähteä kippi ylhäällä, tietysti maastosta riippuen.
Otsikko: Vs: Maansiirtokärry+korokelava
Kirjoitti: jusu - 22.03.16 - klo:08:11
No joo kyllähän nuo kakstunkkiset vähä hitaasti tulee. Piti vaan vähä piruilla. VMSllä oli vissi peltikärry kahellla tunkilla. Siinä niin kevyt lava että tulee hitaasti ja tietty oot  ottanu letkunrikkoventtiilin pois? Naapurilla tuli kipatessa toisesta tuubista putket vikajärjestyksessä pihalle ku meni jotenkii pashaks se venttiili.

Kyllä se ja juuri tällaine  kärry on. Toki laidat jo vähän vahvempaa. Letkurikko on kyllä purettu kun epäiltiin että se estää nopeamman laskun. Samoin jostain luin että letkurikko on tavallaan turha koska jos putki hajoo niin ei sieltä kerkiä kuitenkaan tulla öljyt nii  lujaa pihalle että syntyisi vaaratilanne. Se on eriasia jos tapit katkee tai jotain niin silloin lava voi olla vauhdillakin maassa ja sitten voi olla paljon paikkoja rikki kuskista lähtien.
Kuis nopeesti sen lavan pitää oikein laskea? Kattokaa koneesta sellainen pistoke että saatte lukita laskuasennon päälle niin ei tarvii edes vipua pitää kädessä. Polmotti laskee älyttömän hitaasti mut en ole asian antanu häiritä. Ajaan voi hitaasti lähteä kippi ylhäällä, tietysti maastosta riippuen.

tarpeita on erilaisia.. eri asia kippaako 5 vai 50 kuormaa tuuris..
Otsikko: Vs: Maansiirtokärry+korokelava
Kirjoitti: jusu - 22.03.16 - klo:08:12
joskus mietiin tuohon lavan laskuhun tuplaletkutusta josta toinen magn venttiilin kautta vapaahin paluuseen.. eli laskies vipu kelluntahan ja napista magn vent auki.. miten sitte vaahtuaas, tiä häntä.. yhtälailla se ka käytös virtaa mutta sillon aikaa rauhoottua ???

Itte olen ajatellut että vetäisin molemmista sylintereistä oman letkun jotka kytkisin eri venttiileille. Sitten vaan yhdistäisin letkut viellä matkalla t haaralla niin kipatessa käyttäisi yhtä venttiiliä ja alas laskettaessa tyhjänä voisi päästää kahteen lohkoo .

juu nuon viä yksinkertaasempi/luotettavampi mutta mulla kun viä vanahaa kalustua eikä oo ku yks kelluva/rattori.. saishan nuota vaihrettua mutta ei muus käytös niin tarvetta..

tuos venttiilistöskään ei vaan kanavat kauhian suuria oo jotta sieltä ei kauhiasti apuja tuu mutta pakostaki vähä paree
Otsikko: Vs: Maansiirtokärry+korokelava
Kirjoitti: tapete - 22.03.16 - klo:15:32
Tempo 14 hardox lavalla käytössä.Hyvin kestäny kaikenlaista ajoa.Viljakasetti käytössä, nopea laittaa ja irroittaa hiabin nosturilla.Kesät säilytän ulkona ja talvella nostan viljaa täynnä olevan kärrin päälle.Lankun pätkät kasetin alle,ei mene pressu rikki jyväkuormasta.
Otsikko: Vs: Maansiirtokärry+korokelava
Kirjoitti: kylmis - 22.03.16 - klo:18:16
Tempo 14 hardox lavalla käytössä.Hyvin kestäny kaikenlaista ajoa.Viljakasetti käytössä, nopea laittaa ja irroittaa hiabin nosturilla.Kesät säilytän ulkona ja talvella nostan viljaa täynnä olevan kärrin päälle.Lankun pätkät kasetin alle,ei mene pressu rikki jyväkuormasta.
Onko se sama kärry kuin tämä Tempopro? http://www.agrikymi.fi/fi/tyokoneet/peravaunut/maansiirtovaunut
Siinä olisi hyvät mitat ja mainos väittää, että parempi kuin kopiot, erttiä kai meinaa.
Otsikko: Vs: Maansiirtokärry+korokelava
Kirjoitti: MacGyver - 22.03.16 - klo:19:21
Tempo 14 hardox lavalla käytössä.Hyvin kestäny kaikenlaista ajoa.Viljakasetti käytössä, nopea laittaa ja irroittaa hiabin nosturilla.Kesät säilytän ulkona ja talvella nostan viljaa täynnä olevan kärrin päälle.Lankun pätkät kasetin alle,ei mene pressu rikki jyväkuormasta.
Onko se sama kärry kuin tämä Tempopro? http://www.agrikymi.fi/fi/tyokoneet/peravaunut/maansiirtovaunut
Siinä olisi hyvät mitat ja mainos väittää, että parempi kuin kopiot, erttiä kai meinaa.

Tempo ja ERT tulee samalta tehtaalta, http://www.ert.ee. Samoja kärryjä. Agrikymin miehet veti herneen nenään kun "omalle alueelle" tuli muutama kärry ERTin logoilla. Eli eivät pärjänneet hinnassa. Siitä johtuu kilpailijan moittiminen.

Itse ostin kärryn Belmentorin kautta, sai sellaisen kun halusi ja kaikki meni sovitusti. Ihan asiallisen oloinen kärry, omaan silmään pirun siististi ja hyvin tehty. Multiva oli vaihtoehto, mutta euro on kova konsultti.

Jos Kylmistä kiinnostaa tulla katsomaan kärryä niin laita privaa, käsittääkseni välimatka on kohtuullinen,
Otsikko: Vs: Maansiirtokärry+korokelava
Kirjoitti: kylmis - 22.03.16 - klo:19:39
Mulla on sellainen käsitys, että tuolla tehdään vaunuja vähän kaikensorttisia, vaikka tingitystä materiaaleista jos asiakas/jälleenmyyjä niin haluaa.
Otsikko: Vs: Maansiirtokärry+korokelava
Kirjoitti: MacGyver - 22.03.16 - klo:21:42
Mulla on sellainen käsitys, että tuolla tehdään vaunuja vähän kaikensorttisia, vaikka tingitystä materiaaleista jos asiakas/jälleenmyyjä niin haluaa.

Selvä homma. Hyvin on mainonta uponnut.
Otsikko: Vs: Maansiirtokärry+korokelava
Kirjoitti: Toivo Tonta - 22.03.16 - klo:22:01
Mulla on sellainen käsitys, että tuolla tehdään vaunuja vähän kaikensorttisia, vaikka tingitystä materiaaleista jos asiakas/jälleenmyyjä niin haluaa.
Näin olen myös ymmärtänyt ja ymmärtääkseni olen oikeassa?
Otsikko: Vs: Maansiirtokärry+korokelava
Kirjoitti: ja101 - 23.03.16 - klo:07:14
Mun mielestä tää kärry homma on vähän sellainen juttu, että riippuu aika paljon siitä käytön määrästä. Jos käyttö on muutama viljakuorma vuodessa niin riittää kunhan on jonkinlainen kippi, suunilleen pyöreät pyörät jne. Jos taas ammattikäyttöä niin sitten kannattaa panostaa enemmän.

Omakohtaiset kokemuksen tuhtin 160 dumppereista, niistä ensimmäisistä malleista. Muuten pelannut ok, mitä nyt viimevuonna aisa antautui. Suunnittelu moka mun mielestä. Kesti kuitenkin reilu 10 vuotta joten ei huono. "Viljakasetti" kasataan irto laidoista ja ovat aika paskamaiset laittaa, nyt jos ostaisin samanlaisia niin ehdottomasti kokonainen kasetti. Muuta en oikein osaa sanoa.
Otsikko: Vs: Maansiirtokärry+korokelava
Kirjoitti: MacGyver - 23.03.16 - klo:21:39
Mulla on sellainen käsitys, että tuolla tehdään vaunuja vähän kaikensorttisia, vaikka tingitystä materiaaleista jos asiakas/jälleenmyyjä niin haluaa.
Näin olen myös ymmärtänyt ja ymmärtääkseni olen oikeassa?

Varmasti tekee koko lavan vai fe52 jos niin haluaa, tai pohjan vaikka 8mm Hardox ja laidat vaikka 6mm Hardox.

Kannattaa kysellä ja vertailla.
Otsikko: Vs: Maansiirtokärry+korokelava
Kirjoitti: JD6630 - 04.04.16 - klo:21:11
Itte olen ajatellut että vetäisin molemmista sylintereistä oman letkun jotka kytkisin eri venttiileille. Sitten vaan yhdistäisin letkut viellä matkalla t haaralla niin kipatessa käyttäisi yhtä venttiiliä ja alas laskettaessa tyhjänä voisi päästää kahteen lohkoo .
Krampessa tuollainen ominaisuus löytyy ilmeisesti vakiona, ainakin tuon videon mukaan https://www.youtube.com/watch?v=BqgCuQf3Wbg
Krampe ei tietenkään ole ihan joka lompakon maksettavissa.
Otsikko: Vs: Maansiirtokärry+korokelava
Kirjoitti: Strimari - 05.04.16 - klo:07:11
Jos ei omaan maansiirtokärryyn ole saatavilla koroketta, niin ainakin Facen "Myydään ja ostetaan maatalouskoneet" - ryhmässä joku muistaakseni valmistaa ja myy asiakkaille mittatilaustyönä.
hinta oli smaa tasoa kuin Multivan korokkeet, ja samalla tyylillä toteutettuna.