Ihmettelen vähän noita jonnujen kulutuslukemia, valtraa on aina pidetty juoppona, mutta mä en saa puoikasperhosellakaan tommosia lukuja, mitä noi jonnut syö pelkällä hurun ajolla tyhjänä..
Ite luulin kans valtraa janoisemmaksi, mutta mittarisäiliön ostamainen avas silmiä, esim ännäläisessä polttoainevalo syttyy kun 70L jäljellä 220L tankissa..
Ihmettelen mäkin noita muita lukemia, mutta tuo oma 18.2l/h sisältää puolet matkasta noin 19 tonnia kuormaa, takaisin tuli 5.5tonnia. Tyhjäkäyntiä muutama minuutti tuntien kokonaisajasta. Ihan linjassa kulutus, Valtraan verrattuna. kun luullut että nää uudemmat vie paljon ainakin puheiden mukaan. Toki tuo oma on viritetty eli EGR pois käytöstä ja ohjelma muokattu sopivaksi.
Lietteen ajossa kulutukset olleet samoja, noin 17l/h kun matkaa vähän enemmän eli sivu vajaa 10km. Ihan viereen ajaa noin 10l/h, kun purku ja täyttö vie suhteessa paljon aikaa.
Tuo omassa tallissa oleva 6850 Valtra, tänäänkin puunajossa
vie vähän löpöä pikkuajoissa. MUTTA ruiskun edessä oli aiemmin 80-90 fiiatti, ja kulutukset hehtaarille kasvoi huimasti kun veturi vaihtui tuohon Valtraan. Kynnössä soppa maistuu, samantehoinen jontikka vei vähemmän. Sellainen mutu tullut, että pikkupuuhastelussa vie vähän mutta voimaa kun tarvii, jo maistuu. Mutta toisaalta, on ihan kivasti vetojakin vaikka taitaa olla vakio
Deutsilla meni silppurin edessä 25-32l tunnissa, tankkausten väli. Sisältää kaiken, kärryn odottelut ym. Kuten näkee, tuntikulutukset ei kerro oikeen mitään, ellei tietoa mitä saatu aikaiseksi
Mikään mittaus ei oo vertailukelpoinen kuin omissa töissä, jos oikeasti haluaa mitata ja silloinkin pitää olla tarkkana. Ilmanpaineiden ja renkaiden ero isolla kuormalla merkittävämpi kuin traktorin merkki tms., mikäli tavoite vertailla samalla tavalla muuten.