Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: +200 - 11.03.16 - klo:20:17

Otsikko: Kulutus maantieajos
Kirjoitti: +200 - 11.03.16 - klo:20:17
Eli nyt tuon pidemmän reissun kulutus oli n17,5 litraa/tunti.Ja lähes kokoaika lätkätiskis 50km/h.
Tavallaan yllättävän pieni kun omastamielestä tuo museomallin autopoweri on tieajos ollu aika janoinen...
Otsikko: Vs: Kulutus maantieajos
Kirjoitti: Oksa - 11.03.16 - klo:20:19
karstat veks ja alkaa taas toimia!    tekis välillä hyvää monelle muullekin...
Otsikko: Vs: Kulutus maantieajos
Kirjoitti: der bauer - 11.03.16 - klo:20:42
Eli nyt tuon pidemmän reissun kulutus oli n17,5 litraa/tunti.Ja lähes kokoaika lätkätiskis 50km/h.
Tavallaan yllättävän pieni kun omastamielestä tuo museomallin autopoweri on tieajos ollu aika janoinen...

Pitää joskus kokeilla paljonko 6620ap vie tieajossa, mittariston ajotietokoneen valikosta ECU30 näkee hetkellinen kulutus.
Otsikko: Vs: Kulutus maantieajos
Kirjoitti: +200 - 11.03.16 - klo:20:50
Eli nyt tuon pidemmän reissun kulutus oli n17,5 litraa/tunti.Ja lähes kokoaika lätkätiskis 50km/h.
Tavallaan yllättävän pieni kun omastamielestä tuo museomallin autopoweri on tieajos ollu aika janoinen...

Pitää joskus kokeilla paljonko 6620ap vie tieajossa, mittariston ajotietokoneen valikosta ECU30 näkee hetkellinen kulutus.
Tuo on 6920,p-boksi kokoajan päällä.
Otsikko: Vs: Kulutus maantieajos
Kirjoitti: BACKSPACE - 11.03.16 - klo:21:35
Meillä 5 Deereä vei 0 litraa jokaisena turhana tuntina yhteensä  8)
Otsikko: Vs: Kulutus maantieajos
Kirjoitti: +200 - 11.03.16 - klo:21:41
Meillä 5 Deereä vei 0 litraa jokaisena turhana tuntina yhteensä  8)
Mulla ei olis varaa ostaa turhia Deerejä.Kolmella pärjää tänkokoiset tilat...
Otsikko: Vs: Kulutus maantieajos
Kirjoitti: -aggo- - 11.03.16 - klo:21:59
Eli nyt tuon pidemmän reissun kulutus oli n17,5 litraa/tunti.Ja lähes kokoaika lätkätiskis 50km/h.
Tavallaan yllättävän pieni kun omastamielestä tuo museomallin autopoweri on tieajos ollu aika janoinen...


Ja merkki-malli on??
Otsikko: Vs: Kulutus maantieajos
Kirjoitti: Paalinpyörittäjä - 11.03.16 - klo:22:02
Pelkkää hurua tyhjällä traktorilla ja 17,5 litraa tuntikulutus ja valtraa vielä moititaan janoiseksi, mun ei fusionin edessäkään syö noin paljoa valtra nimittäin  ;D 8)
Otsikko: Vs: Kulutus maantieajos
Kirjoitti: +200 - 11.03.16 - klo:22:10
Pelkkää hurua tyhjällä traktorilla ja 17,5 litraa tuntikulutus ja valtraa vielä moititaan janoiseksi, mun ei fusionin edessäkään syö noin paljoa valtra nimittäin  ;D 8)
Ei tuo autopowerikaan paalates noin paljoa syö.Tiellä menee eniten,vaikka olis tyhjä kone.
Otsikko: Vs: Kulutus maantieajos
Kirjoitti: wolfheartscry - 11.03.16 - klo:22:50
Niin ja kun nopeus nostetaan kuuteenkymppiin, alkaa eväs vasta kelpaamaankin. Vastukset kasvavat nopeuden neliössä.
Otsikko: Vs: Kulutus maantieajos
Kirjoitti: Make - 12.03.16 - klo:13:05
N 111 Valtra vei 9 l tunnissa ja 28 l/100 km. Täältä mennessä reissusta oli kolmannes sitä hitaampaa kaupunkiajoa.  ;)
Pojalla 655 Valmet kulki suurimman osan matkaa lavettikyydillä. Löpöä meni 24 l ja kilometrejä pitäis kertyä n. 80, eli 30 l/100 km
Otsikko: Vs: Kulutus maantieajos
Kirjoitti: -SS- - 12.03.16 - klo:13:28
Yli tuhannen kilometrin päästä tulleet olivat Uudenmaan läänistä
saapuneiden rinnalla paljon heikommassa asemassa. Mielenosoitusten
pohjoinen tuki olisi ollut apuna, jotta eri viljelyalueet olisivat
päässeet tasavertaisemmin esille siellä torilla.

Kulujen erohan on valtava.

-SS-
Otsikko: Vs: Kulutus maantieajos
Kirjoitti: Jätkä - 12.03.16 - klo:13:50
Yli tuhannen kilometrin päästä tulleet olivat Uudenmaan läänistä
saapuneiden rinnalla paljon heikommassa asemassa. Mielenosoitusten
pohjoinen tuki olisi ollut apuna, jotta eri viljelyalueet olisivat
päässeet tasavertaisemmin esille siellä torilla.

Kulujen erohan on valtava.

-SS-
Kun tekee kyllin hitaasti tuota matkaa, niin saa verotuksessa vähentää kolmenpäivän päivärahat? Ja onhan ne talon pojat tukijoukkona omalla (yksityitalouden)autolla niin siitä saa kilometrikorvaukset  ;) ;)
Otsikko: Vs: Kulutus maantieajos
Kirjoitti: SamiT - 12.03.16 - klo:14:38
Liikennemallin Mega-Valmetti haukkasi Hesan keikalla kokonaisuutena n. 11l tuntia kohden tankkauksesta laskettuna. Menomatka 40km/h letkan mukana ja kotiin täysiä aina kun vaan oli baana vapaa.
Otsikko: Vs: Kulutus maantieajos
Kirjoitti: SAS - 12.03.16 - klo:17:02
Valtra on pihi polttoaineelle tuli taas todistettua. ;D
Otsikko: Vs: Kulutus maantieajos
Kirjoitti: Toivo Tonta - 12.03.16 - klo:17:33
Eli nyt tuon pidemmän reissun kulutus oli n17,5 litraa/tunti.Ja lähes kokoaika lätkätiskis 50km/h.
Tavallaan yllättävän pieni kun omastamielestä tuo museomallin autopoweri on tieajos ollu aika janoinen...
Siis täh :o Mikä malli ja mitä kiertää? Museomalli tyhjänä kierrä kahtatuhatta, eikä kyllä noin paljon syö, ei kyllä mittaus faktaa ole.
Otsikko: Vs: Kulutus maantieajos
Kirjoitti: Köntys - 12.03.16 - klo:17:40
Liikennemallin Mega-Valmetti haukkasi Hesan keikalla kokonaisuutena n. 11l tuntia kohden tankkauksesta laskettuna. Menomatka 40km/h letkan mukana ja kotiin täysiä aina kun vaan oli baana vapaa.

705 olisi vienyt vain puolet tuostakin  ;)
Otsikko: Vs: Kulutus maantieajos
Kirjoitti: mah - 12.03.16 - klo:18:55
Tunteja en katsonut, mutta oma T161 kulutti polttoainetta mielenpahoitus reissulla 41,5 litraa 219,5 kilometrillä. Tuo kulutus on siis tankkausmittarin näyttämä. :-X
Otsikko: Vs: Kulutus maantieajos
Kirjoitti: ijasja2 - 12.03.16 - klo:20:25
Tää ei oo eiliseltä, vaan tältä päivältä. 18.2l/h, kuormaa oli perässä traktorin ja ek:n lisäksi noin 19000kg ja veturina 6630JD. Kuorman kanssa 48.5, takaisin tullessa tyhjällä kärryllä 50 vauhtia, kierroksia 2100 molemmin puolin. Pari kertaa piti ajaa talla tiskissä pienen pätkän, jolloin soppa maistuu ja matka joutuu...
Keppilaatikolla, 40km/h ekomalli. Lievästi piristetty, alle 200hv.

Kulutus oli hyvinkin linjassa, tyhjäkäyntiä kuorman purkamisen ajan ts. kuorman kippaaminen eli muutama minuutti, muuten oltiin kokoajan tienpäällä. Matkaa kertyi 148km, polttoainetta meni 67.5l, aikaa 3.7h.

Aika jännä jos vanhempi autopoweri vie tyhjänä lähes saman, kuin keppilaatikolla oleva kuorman kanssa :-X  Näitä uudempia on moitittu vanhoja syöläämmiksi, muttei tää ainakaan. Tämän päivän ajo oli niin tehokasta kuin oikeastaan voi olla, reilusti alle neljä tuntia kotipihalta kotipihaan tuo em. keikka.
Otsikko: Vs: Kulutus maantieajos
Kirjoitti: +200 - 12.03.16 - klo:22:00
6920 autopoweri kysees.Pojilla meni 248litraa ja ajoaika noin15tuntia.Siitä tulee 16,53 tunnille.Konees on pboksi,ja se oli kokoajan päällä.Ja heppoja on n225.
Munmielestä se on tiellä aina ollu suht isoruokainen,mutta pellolla se ei mitenkään mahdottomasti haukkaa.
Otsikko: Vs: Kulutus maantieajos
Kirjoitti: +200 - 12.03.16 - klo:22:05
Eli nyt tuon pidemmän reissun kulutus oli n17,5 litraa/tunti.Ja lähes kokoaika lätkätiskis 50km/h.
Tavallaan yllättävän pieni kun omastamielestä tuo museomallin autopoweri on tieajos ollu aika janoinen...
Siis täh :o Mikä malli ja mitä kiertää? Museomalli tyhjänä kierrä kahtatuhatta, eikä kyllä noin paljon syö, ei kyllä mittaus faktaa ole.
Niin eihän tuo kierrä kuin 1800-1900 kun mennään se52.
Tuos on 710-38 renkaat,eli luulis menevän viä vähemmällä.
Mittausfakta oli huoltsikan mittari.
Otsikko: Vs: Kulutus maantieajos
Kirjoitti: SamiT - 13.03.16 - klo:19:02
Liikennemallin Mega-Valmetti haukkasi Hesan keikalla kokonaisuutena n. 11l tuntia kohden tankkauksesta laskettuna. Menomatka 40km/h letkan mukana ja kotiin täysiä aina kun vaan oli baana vapaa.

705 olisi vienyt vain puolet tuostakin  ;)

Näin on, ja 305 olisi vienyt puolet siitä mutta olisi ollut liian hidas tuolle keikalle.
Otsikko: Vs: Kulutus maantieajos
Kirjoitti: zetor8045 - 13.03.16 - klo:21:26
6920 autopoweri kysees.Pojilla meni 248litraa ja ajoaika noin15tuntia.Siitä tulee 16,53 tunnille.Konees on pboksi,ja se oli kokoajan päällä.Ja heppoja on n225.
Munmielestä se on tiellä aina ollu suht isoruokainen,mutta pellolla se ei mitenkään mahdottomasti haukkaa.
Heitä se p-boksi metsään ja laitata ohjelmointi.. Varsinkin noin isolla tehonlisäyksellä tehoboksi on jo aikamoinen löpönhukkaaja. Tehoboksi kun pidentään vain ruiskutusaikaa ja isoilla lisäyksillä niiden kanssa löpö palaa vasta turbossa..
Otsikko: Vs: Kulutus maantieajos
Kirjoitti: Kaupoi - 14.03.16 - klo:10:32
Tää ei oo eiliseltä, vaan tältä päivältä. 18.2l/h, kuormaa oli perässä traktorin ja ek:n lisäksi noin 19000kg ja veturina 6630JD. Kuorman kanssa 48.5, takaisin tullessa tyhjällä kärryllä 50 vauhtia, kierroksia 2100 molemmin puolin. Pari kertaa piti ajaa talla tiskissä pienen pätkän, jolloin soppa maistuu ja matka joutuu...
Keppilaatikolla, 40km/h ekomalli. Lievästi piristetty, alle 200hv.
Mun 6630 kiertää 50 vauhissa jotain 2450. Oon luullu, että ekoloota ois tää sama liikennemalli kierrosrajottimella, mutta eikö ookkaan?
Kulutuskokemukset mulla ihan samallaisia. Myös ohjelmoitu 6920s vie saman samassa kuletustyössä ku tuo enemmän kiertävä 6630.
Otsikko: Vs: Kulutus maantieajos
Kirjoitti: +200 - 14.03.16 - klo:11:26
7530 aq+ loodalla kiertää tasan2000 kun nopeus on 52.Kulutusmittari näyttää kokoajan 20-22 l/tunti.
Konees on ylivoimalan ohjelma.Ennen ohjelmaa kulutus oli parilitraa isompi.
Ja nimenomaan tyhjällä koneella.
Otsikko: Vs: Kulutus maantieajos
Kirjoitti: ijasja2 - 14.03.16 - klo:18:03
Tää ei oo eiliseltä, vaan tältä päivältä. 18.2l/h, kuormaa oli perässä traktorin ja ek:n lisäksi noin 19000kg ja veturina 6630JD. Kuorman kanssa 48.5, takaisin tullessa tyhjällä kärryllä 50 vauhtia, kierroksia 2100 molemmin puolin. Pari kertaa piti ajaa talla tiskissä pienen pätkän, jolloin soppa maistuu ja matka joutuu...
Keppilaatikolla, 40km/h ekomalli. Lievästi piristetty, alle 200hv.
Mun 6630 kiertää 50 vauhissa jotain 2450. Oon luullu, että ekoloota ois tää sama liikennemalli kierrosrajottimella, mutta eikö ookkaan?
Kulutuskokemukset mulla ihan samallaisia. Myös ohjelmoitu 6920s vie saman samassa kuletustyössä ku tuo enemmän kiertävä 6630.

Kuulin kaimalta että ekoloota ei oo viidenkympin malli. Mutta aika vahvasti viittaa viidenkympin perään... ->

(http://i3.aijaa.com/t/00531/14124059.t.jpg) (http://aijaa.com/KKJl6k)

Mittari heittää hiukan, vanhassa näytti alakanttiin ja tässä hieman liikaa gepsin mukaan. Todellinen 55-56, eli paljon enemmän ku tuossa sun koneessa. Ihan normaalit 650/65R38 renkaat, tuskin sullakaan pienemmillä.
Otsikko: Vs: Kulutus maantieajos
Kirjoitti: Kaupoi - 14.03.16 - klo:19:34
Tää ei oo eiliseltä, vaan tältä päivältä. 18.2l/h, kuormaa oli perässä traktorin ja ek:n lisäksi noin 19000kg ja veturina 6630JD. Kuorman kanssa 48.5, takaisin tullessa tyhjällä kärryllä 50 vauhtia, kierroksia 2100 molemmin puolin. Pari kertaa piti ajaa talla tiskissä pienen pätkän, jolloin soppa maistuu ja matka joutuu...
Keppilaatikolla, 40km/h ekomalli. Lievästi piristetty, alle 200hv.
Mun 6630 kiertää 50 vauhissa jotain 2450. Oon luullu, että ekoloota ois tää sama liikennemalli kierrosrajottimella, mutta eikö ookkaan?
Kulutuskokemukset mulla ihan samallaisia. Myös ohjelmoitu 6920s vie saman samassa kuletustyössä ku tuo enemmän kiertävä 6630.

Kuulin kaimalta että ekoloota ei oo viidenkympin malli. Mutta aika vahvasti viittaa viidenkympin perään... ->

(http://i3.aijaa.com/t/00531/14124059.t.jpg) (http://aijaa.com/KKJl6k)

Mittari heittää hiukan, vanhassa näytti alakanttiin ja tässä hieman liikaa gepsin mukaan. Todellinen 55-56, eli paljon enemmän ku tuossa sun koneessa. Ihan normaalit 650/65R38 renkaat, tuskin sullakaan pienemmillä.
Kierrokset ja rengastus sama, mutta mulla vauhti jää 50:en. Kyseessä siis täysin vakio liikennerattori.
Otsikko: Vs: Kulutus maantieajos
Kirjoitti: ijasja2 - 14.03.16 - klo:19:39
Tää ei oo eiliseltä, vaan tältä päivältä. 18.2l/h, kuormaa oli perässä traktorin ja ek:n lisäksi noin 19000kg ja veturina 6630JD. Kuorman kanssa 48.5, takaisin tullessa tyhjällä kärryllä 50 vauhtia, kierroksia 2100 molemmin puolin. Pari kertaa piti ajaa talla tiskissä pienen pätkän, jolloin soppa maistuu ja matka joutuu...
Keppilaatikolla, 40km/h ekomalli. Lievästi piristetty, alle 200hv.
Mun 6630 kiertää 50 vauhissa jotain 2450. Oon luullu, että ekoloota ois tää sama liikennemalli kierrosrajottimella, mutta eikö ookkaan?
Kulutuskokemukset mulla ihan samallaisia. Myös ohjelmoitu 6920s vie saman samassa kuletustyössä ku tuo enemmän kiertävä 6630.

Kuulin kaimalta että ekoloota ei oo viidenkympin malli. Mutta aika vahvasti viittaa viidenkympin perään... ->

(http://i3.aijaa.com/t/00531/14124059.t.jpg) (http://aijaa.com/KKJl6k)

Mittari heittää hiukan, vanhassa näytti alakanttiin ja tässä hieman liikaa gepsin mukaan. Todellinen 55-56, eli paljon enemmän ku tuossa sun koneessa. Ihan normaalit 650/65R38 renkaat, tuskin sullakaan pienemmillä.
Kierrokset ja rengastus sama, mutta mulla vauhti jää 50:en. Kyseessä siis täysin vakio liikennerattori.

-09 tää kone, mutta tuskin merkitystä vaikka silloin jotain muutoksia tullutkin. Ihme juttu, näitä on sitten eri välityksillä... Kaima tulee käymään ehkä tällä viikolla, tsekkaamaan koneen, jotain varmaan selviää sillä keikalla. Ei haittaa yhtään vaikka kulkeekin lähes jenkkiperän tahtiin :)
Otsikko: Vs: Kulutus maantieajos
Kirjoitti: +200 - 14.03.16 - klo:21:45
No onneksi kaverin Tm oli syöny 50litraa enemmän vaikka sillä oli lyhyempi matka...
Otsikko: Vs: Kulutus maantieajos
Kirjoitti: nuffieldmaster - 15.03.16 - klo:12:37
Niin ja kun nopeus nostetaan kuuteenkymppiin, alkaa eväs vasta kelpaamaankin. Vastukset kasvavat nopeuden neliössä.

Silti 276 km 6,5 tuntia 55 litraa. Nuffi 460, perässä traileri ja päällä 3DL. Koljonvirralla tuli käytyä 2009 ilomantsista käsin. Minusta ei paha.
Otsikko: Vs: Kulutus maantieajos
Kirjoitti: JD6630 - 15.03.16 - klo:12:47
Massikas oma mittari näyttää sellasta 10l/h, kulkee jotain 45, ehkä vähän enemmän.
Otsikko: Vs: Kulutus maantieajos
Kirjoitti: Paalinpyörittäjä - 15.03.16 - klo:14:12
Ihmettelen vähän noita jonnujen kulutuslukemia, valtraa on aina pidetty juoppona, mutta mä en saa puoikasperhosellakaan tommosia lukuja, mitä noi jonnut syö pelkällä hurun ajolla tyhjänä..

Ite luulin kans valtraa janoisemmaksi, mutta mittarisäiliön ostamainen avas silmiä, esim ännäläisessä polttoainevalo syttyy kun 70L jäljellä 220L tankissa..
Otsikko: Vs: Kulutus maantieajos
Kirjoitti: JD6630 - 15.03.16 - klo:14:13
Ihmettelen vähän noita jonnujen kulutuslukemia, valtraa on aina pidetty juoppona, mutta mä en saa puoikasperhosellakaan tommosia lukuja, mitä noi jonnut syö pelkällä hurun ajolla tyhjänä..

Nyt kyllä puhut paskaa.

Esimerkiksi toi massikka vie jo 3m hinattavan kanssa 15-20l/h.
Otsikko: Vs: Kulutus maantieajos
Kirjoitti: Paalinpyörittäjä - 15.03.16 - klo:14:30
Ihmettelen vähän noita jonnujen kulutuslukemia, valtraa on aina pidetty juoppona, mutta mä en saa puoikasperhosellakaan tommosia lukuja, mitä noi jonnut syö pelkällä hurun ajolla tyhjänä..

Nyt kyllä puhut paskaa.

Esimerkiksi toi massikka vie jo 3m hinattavan kanssa 15-20l/h.
Valtra T-170 vm 2004 vie 16-18L tunnissa niitossa kovia loppukesän kasvustoja brutto 6,4m, netto 6m työleveydellä sisältäen siirtymätaipaleet max 50kmh nopeudella ja tolla 10 tonnin massalla.. Normaali nopeus niitossa 15kmh..

Kaivoin viimekesän muistiinpanot, niittoa 117.1H(sisältää kaikki siirtymät), kulutus 2013 L = 17,19L/H. Niitettiin jotain jonkin verran yli 300Ha, eli noin 6L/ha kulutus..
Paalaus T-161 -08 213,2 tuntia 3195 Litraa, eli 15L/tunti, kyntö 4-siipisillä sarka-auroilla 10,3L tunnissa..
Karhotus nelipyttyisellä 170 heppasella 6,5L tunnissa..Lannanajo 10L tunnissa..
Lannan kolaaminen ja kuormaus metsolla 4,5L tunnissa..
Otsikko: Vs: Kulutus maantieajos
Kirjoitti: kylmis - 15.03.16 - klo:16:23
Ihmettelen vähän noita jonnujen kulutuslukemia, valtraa on aina pidetty juoppona, mutta mä en saa puoikasperhosellakaan tommosia lukuja, mitä noi jonnut syö pelkällä hurun ajolla tyhjänä..

Nyt kyllä puhut paskaa.

Esimerkiksi toi massikka vie jo 3m hinattavan kanssa 15-20l/h.
Valtra T-170 vm 2004 vie 16-18L tunnissa niitossa kovia loppukesän kasvustoja brutto 6,4m, netto 6m työleveydellä sisältäen siirtymätaipaleet max 50kmh nopeudella ja tolla 10 tonnin massalla.. Normaali nopeus niitossa 15kmh..

Kaivoin viimekesän muistiinpanot, niittoa 117.1H(sisältää kaikki siirtymät), kulutus 2013 L = 17,19L/H. Niitettiin jotain jonkin verran yli 300Ha, eli noin 6L/ha kulutus..
Paalaus T-161 -08 213,2 tuntia 3195 Litraa, eli 15L/tunti, kyntö 4-siipisillä sarka-auroilla 10,3L tunnissa..
Karhotus nelipyttyisellä 170 heppasella 6,5L tunnissa..Lannanajo 10L tunnissa..
Lannan kolaaminen ja kuormaus metsolla 4,5L tunnissa..
Missäs mallissa nämä EGR jutut on? Onko nokka-akselia hieman hiottu ???
Otsikko: Vs: Kulutus maantieajos
Kirjoitti: Paalinpyörittäjä - 15.03.16 - klo:17:26
Missäs mallissa nämä EGR jutut on? Onko nokka-akselia hieman hiottu ???
On hiottu noista tuoreemmista -08 ja -09 malleista, mutta noi kaksi -04 vuosimallista ja sitten toi -00 metso on vanhan liiton tekniikkaa, joissa ei oo mitään pakokaasun kierrätyksiä  ;)
Toi -04 aito teekkari tuntuu jopa ihan vakiolta, mutta vanhan liiton koneet on taloudellisia, parhaat valtrat tehtiin 2004-2006  8)

Ps Noitten viiden valtran hinnalla sais yhden samantehoisen uuden fentin, mutta elämä on valintoja  :)
Otsikko: Vs: Kulutus maantieajos
Kirjoitti: zetor8045 - 15.03.16 - klo:17:29
Ihmettelen vähän noita jonnujen kulutuslukemia, valtraa on aina pidetty juoppona, mutta mä en saa puoikasperhosellakaan tommosia lukuja, mitä noi jonnut syö pelkällä hurun ajolla tyhjänä..

Nyt kyllä puhut paskaa.

Esimerkiksi toi massikka vie jo 3m hinattavan kanssa 15-20l/h.
Valtra T-170 vm 2004 vie 16-18L tunnissa niitossa kovia loppukesän kasvustoja brutto 6,4m, netto 6m työleveydellä sisältäen siirtymätaipaleet max 50kmh nopeudella ja tolla 10 tonnin massalla.. Normaali nopeus niitossa 15kmh..

Kaivoin viimekesän muistiinpanot, niittoa 117.1H(sisältää kaikki siirtymät), kulutus 2013 L = 17,19L/H. Niitettiin jotain jonkin verran yli 300Ha, eli noin 6L/ha kulutus..
Paalaus T-161 -08 213,2 tuntia 3195 Litraa, eli 15L/tunti, kyntö 4-siipisillä sarka-auroilla 10,3L tunnissa..
Karhotus nelipyttyisellä 170 heppasella 6,5L tunnissa..Lannanajo 10L tunnissa..
Lannan kolaaminen ja kuormaus metsolla 4,5L tunnissa..
No jollei tartte käyttää voimaa niin eihän koneet kulutakkaan.. 20ltr/h on noin 100hv..
Otsikko: Vs: Kulutus maantieajos
Kirjoitti: Paalinpyörittäjä - 15.03.16 - klo:17:56
No jollei tartte käyttää voimaa niin eihän koneet kulutakkaan.. 20ltr/h on noin 100hv..

Niin savuhan on voiman merkki  ;D
Oikein säädetty kone ei savuta kovassakaan vedossa.
Joku muu varmaan tietää paremmin, mutta minusta 90 hevosella ei tuupata/vedetä 6,4 metristä niittokonetta tai fusionia 75 hepalla tai 15 tonnin lantavaunua 50 hepalla, toi kyntö nelisiipisellä ja 50 hepalla vois hyvissä oloissa luonata, mutta Zetkalla taitaa olla aika huonon hyötysuhteen koneet ittellä, kattele jostain vanhempi valtra  8)
Otsikko: Vs: Kulutus maantieajos
Kirjoitti: kylmis - 15.03.16 - klo:19:39
Missäs mallissa nämä EGR jutut on? Onko nokka-akselia hieman hiottu ???
On hiottu noista tuoreemmista -08 ja -09 malleista, mutta noi kaksi -04 vuosimallista ja sitten toi -00 metso on vanhan liiton tekniikkaa, joissa ei oo mitään pakokaasun kierrätyksiä  ;)
Toi -04 aito teekkari tuntuu jopa ihan vakiolta, mutta vanhan liiton koneet on taloudellisia, parhaat valtrat tehtiin 2004-2006  8)

Ps Noitten viiden valtran hinnalla sais yhden samantehoisen uuden fentin, mutta elämä on valintoja  :)
Mulla on ollut vääriä käsityksiä. Olen luullut, että kaikki T-sarjan koneet pitää jo sisällään EGR-juttuja. Saatat olla oikeassa noista vuosimalleista. Vaikka mullakin on tätä kalustoa jo itselle ja muutamalle rengille, niin jotenkin vaan aina ja satunnaisesti kaivaa mielen pohjilla se 6850 puuttuminen tallista. En tiedä mikä siinä, se vaan jotenkin kruunaisi ton Valmetin tuotekehityksen kaaren. Aika edullisina olet sitten noi tuorreimmatkin vuosimallit ostanut, vai arvostatko ne ns. nykyarvoon.
Otsikko: Vs: Kulutus maantieajos
Kirjoitti: -SS- - 15.03.16 - klo:19:41
EGR ja imusarja tukossa pökötissä. Pikeä ja karstaa siellä imusarjassa.

Ei voi olla hyvä tuommoinen systeemi.
Mondeosta onneksi sai tulpatuksi eikä näy missään merkkivaloissa.

-SS-
Otsikko: Vs: Kulutus maantieajos
Kirjoitti: ijasja2 - 15.03.16 - klo:19:56
Ihmettelen vähän noita jonnujen kulutuslukemia, valtraa on aina pidetty juoppona, mutta mä en saa puoikasperhosellakaan tommosia lukuja, mitä noi jonnut syö pelkällä hurun ajolla tyhjänä..

Ite luulin kans valtraa janoisemmaksi, mutta mittarisäiliön ostamainen avas silmiä, esim ännäläisessä polttoainevalo syttyy kun 70L jäljellä 220L tankissa..

Ihmettelen mäkin noita muita lukemia, mutta tuo oma 18.2l/h sisältää puolet matkasta noin 19 tonnia kuormaa, takaisin tuli 5.5tonnia. Tyhjäkäyntiä muutama minuutti tuntien kokonaisajasta. Ihan linjassa kulutus, Valtraan verrattuna. kun luullut että nää uudemmat vie paljon ainakin puheiden mukaan. Toki tuo oma on viritetty eli EGR pois käytöstä ja ohjelma muokattu sopivaksi. 

Lietteen ajossa kulutukset olleet samoja, noin 17l/h kun matkaa vähän enemmän eli sivu vajaa 10km. Ihan viereen ajaa noin 10l/h, kun purku ja täyttö vie suhteessa paljon aikaa.

Tuo omassa tallissa oleva 6850 Valtra, tänäänkin puunajossa :) vie vähän löpöä pikkuajoissa. MUTTA ruiskun edessä oli aiemmin 80-90 fiiatti, ja kulutukset hehtaarille kasvoi huimasti kun veturi vaihtui tuohon Valtraan. Kynnössä soppa maistuu, samantehoinen jontikka vei vähemmän. Sellainen mutu tullut, että pikkupuuhastelussa vie vähän mutta voimaa kun tarvii, jo maistuu. Mutta toisaalta, on ihan kivasti vetojakin vaikka taitaa olla vakio :)

Deutsilla meni silppurin edessä 25-32l tunnissa, tankkausten väli. Sisältää kaiken, kärryn odottelut ym. Kuten näkee, tuntikulutukset ei kerro oikeen mitään, ellei tietoa mitä saatu aikaiseksi  :)  Mikään mittaus ei oo vertailukelpoinen kuin omissa töissä, jos oikeasti haluaa mitata ja silloinkin pitää olla tarkkana. Ilmanpaineiden ja renkaiden ero isolla kuormalla merkittävämpi kuin traktorin merkki tms., mikäli tavoite vertailla samalla tavalla muuten.
Otsikko: Vs: Kulutus maantieajos
Kirjoitti: kylmis - 15.03.16 - klo:20:07
6850 Valtra, tänäänkin puunajossa :) vie vähän löpöä pikkuajoissa. MUTTA ruiskun edessä oli aiemmin 80-90 fiiatti, ja kulutukset hehtaarille kasvoi huimasti kun veturi vaihtui tuohon Valtraan. Kynnössä soppa maistuu, samantehoinen jontikka vei vähemmän. Sellainen mutu tullut, että pikkupuuhastelussa vie vähän mutta voimaa kun tarvii, jo maistuu. Mutta toisaalta, on ihan kivasti vetojakin vaikka taitaa olla vakio :)
Aijaa, 6800 vie pienessä nurkka-ajossa yllättävän paljon löpöä. 805 taas elää täysin pyhällä hengellä kevyet hommat. Raskaista ei enää mielikuvaa, kun ei tolla niitä juuri tehdä. Voisi ajatella, että nuo tietyn aikakauden (80-luvun) vehkeet on luontaisesti hyvin pieniruokaisia.
Otsikko: Vs: Kulutus maantieajos
Kirjoitti: wolfheartscry - 15.03.16 - klo:20:52
Nyt joutuu hiukan muistelemaan, mutta mikäli oikein muistan, niin 8550 hitekki (en ole ihan varma olis ihan vakio) vei dynon edessä maksimikuormalla enimmillään 38 l/h. Aika harvoin käytännön työssä päästään ajamaan kuin murto-osa työajasta ns. rajakäyrällä tehon suhteen. Tällöin absoluuttinen kulutuskaan ei ole lähelläkään maksimia. Suhteellinen kulutus (g/kWh) tietysti nousee osakuormilla ajettaessa. Yleensä pienin suhteellinen kulutus on rajakäyrän lähellä maksimimomentin kohdilla, melko pienellä alueella siis. Rajakäyrä käytännössä tarkoittaa siis sitä, että laitetaan kaasu pohjaan ja konetta aletaan jarruttamaan yleensä 1000 moottorikierrokseen saakka, jolloin dynamometriltä saadaan tehon rajakäyrä. Jarrutuksen voi tietysti tehdä millä tahansa menetelmällä. Tämä tällaisena pienenä välihuomautuksena tähän polttoaineenkulutus keskusteluun.


Tutkailin nebraskan sivuilta (vakolan mittaus vuodelta -96) 8550, ei siis hitekki, maksimikulutus hiukan alle 33 l/h. JD 7530 AQ testitulos DLG vuodelta -07, maksimikulutus 36.5 l/h.

Tuolta noita löytyy lisää
http://tractortestlab.unl.edu/testreports (http://tractortestlab.unl.edu/testreports)
Otsikko: Vs: Kulutus maantieajos
Kirjoitti: +200 - 15.03.16 - klo:21:23
Nyt joutuu hiukan muistelemaan, mutta mikäli oikein muistan, niin 8550 hitekki (en ole ihan varma olis ihan vakio) vei dynon edessä maksimikuormalla enimmillään 38 l/h. Aika harvoin käytännön työssä päästään ajamaan kuin murto-osa työajasta ns. rajakäyrällä tehon suhteen. Tällöin absoluuttinen kulutuskaan ei ole lähelläkään maksimia. Suhteellinen kulutus (g/kWh) tietysti nousee osakuormilla ajettaessa. Yleensä pienin suhteellinen kulutus on rajakäyrän lähellä maksimimomentin kohdilla, melko pienellä alueella siis. Rajakäyrä käytännössä tarkoittaa siis sitä, että laitetaan kaasu pohjaan ja konetta aletaan jarruttamaan yleensä 1000 moottorikierrokseen saakka, jolloin dynamometriltä saadaan tehon rajakäyrä. Jarrutuksen voi tietysti tehdä millä tahansa menetelmällä. Tämä tällaisena pienenä välihuomautuksena tähän polttoaineenkulutus keskusteluun.


Tutkailin nebraskan sivuilta (vakolan mittaus vuodelta -96) 8550, ei siis hitekki, maksimikulutus hiukan alle 33 l/h. JD 7530 AQ testitulos DLG vuodelta -07, maksimikulutus 36.5 l/h.

Tuolta noita löytyy lisää
http://tractortestlab.unl.edu/testreports (http://tractortestlab.unl.edu/testreports)
7530 maksimikulutus vakiona on 39l ja silloin on se 210hv.Optimoituna egr tulpattuna 49l ja tehoa 280hv.
Nuo mun tuola alus kertomat kulutukset oli tosiaan lätkä tiskis ilman isompia himmailuja.
Otsikko: Vs: Kulutus maantieajos
Kirjoitti: Paalinpyörittäjä - 16.03.16 - klo:00:06
N-141 ja 180 hepoa tumpissa näyttää 20 tonnin paskapokalla ajotietokoneen mukaan maksimi 47 litraa tunnissa, en tiedä laskeeko se vakio-ohjelman spekseillä vai kuinka. Mäkeen ajaessa vastuksen kasvaessa siis näyttää tota 47 ja kierrosten pudotessa mäessä myös kulutus laskee sinne 30 alle.. Kuitenkin lantaa ajaessa tollasilla maksimiluvuilla keskikulutus kuitenkin putoo sinne 12 paikkeille, tietty käy tyhjäkäyntiä kuormauksen ajan ja paluumatkalla koukussa vaan se vajaan neljän tonnin kärry.
Otsikko: Vs: Kulutus maantieajos
Kirjoitti: Ärrpää - 16.03.16 - klo:06:20
Nyt joutuu hiukan muistelemaan, mutta mikäli oikein muistan, niin 8550 hitekki (en ole ihan varma olis ihan vakio) vei dynon edessä maksimikuormalla enimmillään 38 l/h. Aika harvoin käytännön työssä päästään ajamaan kuin murto-osa työajasta ns. rajakäyrällä tehon suhteen. Tällöin absoluuttinen kulutuskaan ei ole lähelläkään maksimia. Suhteellinen kulutus (g/kWh) tietysti nousee osakuormilla ajettaessa. Yleensä pienin suhteellinen kulutus on rajakäyrän lähellä maksimimomentin kohdilla, melko pienellä alueella siis. Rajakäyrä käytännössä tarkoittaa siis sitä, että laitetaan kaasu pohjaan ja konetta aletaan jarruttamaan yleensä 1000 moottorikierrokseen saakka, jolloin dynamometriltä saadaan tehon rajakäyrä. Jarrutuksen voi tietysti tehdä millä tahansa menetelmällä. Tämä tällaisena pienenä välihuomautuksena tähän polttoaineenkulutus keskusteluun.


Tutkailin nebraskan sivuilta (vakolan mittaus vuodelta -96) 8550, ei siis hitekki, maksimikulutus hiukan alle 33 l/h. JD 7530 AQ testitulos DLG vuodelta -07, maksimikulutus 36.5 l/h.

Tuolta noita löytyy lisää
http://tractortestlab.unl.edu/testreports (http://tractortestlab.unl.edu/testreports)
7530 maksimikulutus vakiona on 39l ja silloin on se 210hv.Optimoituna egr tulpattuna 49l ja tehoa 280hv.
Nuo mun tuola alus kertomat kulutukset oli tosiaan lätkä tiskis ilman isompia himmailuja.

 Elikkä, 6% parani ominaiskulutus säätämällä?
Otsikko: Vs: Kulutus maantieajos
Kirjoitti: Paalinpyörittäjä - 16.03.16 - klo:17:38
Niin kuin tuossa aiemmin todettiin, niin tuntikulutus on vähän huono mittari, se optimoitu kone kuluttaa enemmän kulutushuipuissa, mutta yleensä vähemmän tonnia tai hehtaaria kohti  :)
Otsikko: Vs: Kulutus maantieajos
Kirjoitti: zetor8045 - 18.03.16 - klo:12:29
No jollei tartte käyttää voimaa niin eihän koneet kulutakkaan.. 20ltr/h on noin 100hv..

Niin savuhan on voiman merkki  ;D
Oikein säädetty kone ei savuta kovassakaan vedossa.
Joku muu varmaan tietää paremmin, mutta minusta 90 hevosella ei tuupata/vedetä 6,4 metristä niittokonetta tai fusionia 75 hepalla tai 15 tonnin lantavaunua 50 hepalla, toi kyntö nelisiipisellä ja 50 hepalla vois hyvissä oloissa luonata, mutta Zetkalla taitaa olla aika huonon hyötysuhteen koneet ittellä, kattele jostain vanhempi valtra  8)
Keskikulutuksia noi sun luvut on niin taitaa ne vaan sitten kulkea noills tehoilla..