Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kulutus maantieajos  (Luettu 15211 kertaa)

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Kulutus maantieajos
Massikas oma mittari näyttää sellasta 10l/h, kulkee jotain 45, ehkä vähän enemmän.

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Kulutus maantieajos
Ihmettelen vähän noita jonnujen kulutuslukemia, valtraa on aina pidetty juoppona, mutta mä en saa puoikasperhosellakaan tommosia lukuja, mitä noi jonnut syö pelkällä hurun ajolla tyhjänä..

Ite luulin kans valtraa janoisemmaksi, mutta mittarisäiliön ostamainen avas silmiä, esim ännäläisessä polttoainevalo syttyy kun 70L jäljellä 220L tankissa..

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Kulutus maantieajos
Ihmettelen vähän noita jonnujen kulutuslukemia, valtraa on aina pidetty juoppona, mutta mä en saa puoikasperhosellakaan tommosia lukuja, mitä noi jonnut syö pelkällä hurun ajolla tyhjänä..

Nyt kyllä puhut paskaa.

Esimerkiksi toi massikka vie jo 3m hinattavan kanssa 15-20l/h.

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Kulutus maantieajos
Ihmettelen vähän noita jonnujen kulutuslukemia, valtraa on aina pidetty juoppona, mutta mä en saa puoikasperhosellakaan tommosia lukuja, mitä noi jonnut syö pelkällä hurun ajolla tyhjänä..

Nyt kyllä puhut paskaa.

Esimerkiksi toi massikka vie jo 3m hinattavan kanssa 15-20l/h.
Valtra T-170 vm 2004 vie 16-18L tunnissa niitossa kovia loppukesän kasvustoja brutto 6,4m, netto 6m työleveydellä sisältäen siirtymätaipaleet max 50kmh nopeudella ja tolla 10 tonnin massalla.. Normaali nopeus niitossa 15kmh..

Kaivoin viimekesän muistiinpanot, niittoa 117.1H(sisältää kaikki siirtymät), kulutus 2013 L = 17,19L/H. Niitettiin jotain jonkin verran yli 300Ha, eli noin 6L/ha kulutus..
Paalaus T-161 -08 213,2 tuntia 3195 Litraa, eli 15L/tunti, kyntö 4-siipisillä sarka-auroilla 10,3L tunnissa..
Karhotus nelipyttyisellä 170 heppasella 6,5L tunnissa..Lannanajo 10L tunnissa..
Lannan kolaaminen ja kuormaus metsolla 4,5L tunnissa..

Viimeksi muokattu: 15.03.16 - klo:14:58 kirjoittanut Paalinpyörittäjä

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Kulutus maantieajos
Ihmettelen vähän noita jonnujen kulutuslukemia, valtraa on aina pidetty juoppona, mutta mä en saa puoikasperhosellakaan tommosia lukuja, mitä noi jonnut syö pelkällä hurun ajolla tyhjänä..

Nyt kyllä puhut paskaa.

Esimerkiksi toi massikka vie jo 3m hinattavan kanssa 15-20l/h.
Valtra T-170 vm 2004 vie 16-18L tunnissa niitossa kovia loppukesän kasvustoja brutto 6,4m, netto 6m työleveydellä sisältäen siirtymätaipaleet max 50kmh nopeudella ja tolla 10 tonnin massalla.. Normaali nopeus niitossa 15kmh..

Kaivoin viimekesän muistiinpanot, niittoa 117.1H(sisältää kaikki siirtymät), kulutus 2013 L = 17,19L/H. Niitettiin jotain jonkin verran yli 300Ha, eli noin 6L/ha kulutus..
Paalaus T-161 -08 213,2 tuntia 3195 Litraa, eli 15L/tunti, kyntö 4-siipisillä sarka-auroilla 10,3L tunnissa..
Karhotus nelipyttyisellä 170 heppasella 6,5L tunnissa..Lannanajo 10L tunnissa..
Lannan kolaaminen ja kuormaus metsolla 4,5L tunnissa..
Missäs mallissa nämä EGR jutut on? Onko nokka-akselia hieman hiottu ???

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Kulutus maantieajos
Missäs mallissa nämä EGR jutut on? Onko nokka-akselia hieman hiottu ???
On hiottu noista tuoreemmista -08 ja -09 malleista, mutta noi kaksi -04 vuosimallista ja sitten toi -00 metso on vanhan liiton tekniikkaa, joissa ei oo mitään pakokaasun kierrätyksiä  ;)
Toi -04 aito teekkari tuntuu jopa ihan vakiolta, mutta vanhan liiton koneet on taloudellisia, parhaat valtrat tehtiin 2004-2006  8)

Ps Noitten viiden valtran hinnalla sais yhden samantehoisen uuden fentin, mutta elämä on valintoja  :)

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Kulutus maantieajos
Ihmettelen vähän noita jonnujen kulutuslukemia, valtraa on aina pidetty juoppona, mutta mä en saa puoikasperhosellakaan tommosia lukuja, mitä noi jonnut syö pelkällä hurun ajolla tyhjänä..

Nyt kyllä puhut paskaa.

Esimerkiksi toi massikka vie jo 3m hinattavan kanssa 15-20l/h.
Valtra T-170 vm 2004 vie 16-18L tunnissa niitossa kovia loppukesän kasvustoja brutto 6,4m, netto 6m työleveydellä sisältäen siirtymätaipaleet max 50kmh nopeudella ja tolla 10 tonnin massalla.. Normaali nopeus niitossa 15kmh..

Kaivoin viimekesän muistiinpanot, niittoa 117.1H(sisältää kaikki siirtymät), kulutus 2013 L = 17,19L/H. Niitettiin jotain jonkin verran yli 300Ha, eli noin 6L/ha kulutus..
Paalaus T-161 -08 213,2 tuntia 3195 Litraa, eli 15L/tunti, kyntö 4-siipisillä sarka-auroilla 10,3L tunnissa..
Karhotus nelipyttyisellä 170 heppasella 6,5L tunnissa..Lannanajo 10L tunnissa..
Lannan kolaaminen ja kuormaus metsolla 4,5L tunnissa..
No jollei tartte käyttää voimaa niin eihän koneet kulutakkaan.. 20ltr/h on noin 100hv..

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Kulutus maantieajos
No jollei tartte käyttää voimaa niin eihän koneet kulutakkaan.. 20ltr/h on noin 100hv..

Niin savuhan on voiman merkki  ;D
Oikein säädetty kone ei savuta kovassakaan vedossa.
Joku muu varmaan tietää paremmin, mutta minusta 90 hevosella ei tuupata/vedetä 6,4 metristä niittokonetta tai fusionia 75 hepalla tai 15 tonnin lantavaunua 50 hepalla, toi kyntö nelisiipisellä ja 50 hepalla vois hyvissä oloissa luonata, mutta Zetkalla taitaa olla aika huonon hyötysuhteen koneet ittellä, kattele jostain vanhempi valtra  8)

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Kulutus maantieajos
Missäs mallissa nämä EGR jutut on? Onko nokka-akselia hieman hiottu ???
On hiottu noista tuoreemmista -08 ja -09 malleista, mutta noi kaksi -04 vuosimallista ja sitten toi -00 metso on vanhan liiton tekniikkaa, joissa ei oo mitään pakokaasun kierrätyksiä  ;)
Toi -04 aito teekkari tuntuu jopa ihan vakiolta, mutta vanhan liiton koneet on taloudellisia, parhaat valtrat tehtiin 2004-2006  8)

Ps Noitten viiden valtran hinnalla sais yhden samantehoisen uuden fentin, mutta elämä on valintoja  :)
Mulla on ollut vääriä käsityksiä. Olen luullut, että kaikki T-sarjan koneet pitää jo sisällään EGR-juttuja. Saatat olla oikeassa noista vuosimalleista. Vaikka mullakin on tätä kalustoa jo itselle ja muutamalle rengille, niin jotenkin vaan aina ja satunnaisesti kaivaa mielen pohjilla se 6850 puuttuminen tallista. En tiedä mikä siinä, se vaan jotenkin kruunaisi ton Valmetin tuotekehityksen kaaren. Aika edullisina olet sitten noi tuorreimmatkin vuosimallit ostanut, vai arvostatko ne ns. nykyarvoon.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19956
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Kulutus maantieajos
EGR ja imusarja tukossa pökötissä. Pikeä ja karstaa siellä imusarjassa.

Ei voi olla hyvä tuommoinen systeemi.
Mondeosta onneksi sai tulpatuksi eikä näy missään merkkivaloissa.

-SS-

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Kulutus maantieajos
Ihmettelen vähän noita jonnujen kulutuslukemia, valtraa on aina pidetty juoppona, mutta mä en saa puoikasperhosellakaan tommosia lukuja, mitä noi jonnut syö pelkällä hurun ajolla tyhjänä..

Ite luulin kans valtraa janoisemmaksi, mutta mittarisäiliön ostamainen avas silmiä, esim ännäläisessä polttoainevalo syttyy kun 70L jäljellä 220L tankissa..

Ihmettelen mäkin noita muita lukemia, mutta tuo oma 18.2l/h sisältää puolet matkasta noin 19 tonnia kuormaa, takaisin tuli 5.5tonnia. Tyhjäkäyntiä muutama minuutti tuntien kokonaisajasta. Ihan linjassa kulutus, Valtraan verrattuna. kun luullut että nää uudemmat vie paljon ainakin puheiden mukaan. Toki tuo oma on viritetty eli EGR pois käytöstä ja ohjelma muokattu sopivaksi. 

Lietteen ajossa kulutukset olleet samoja, noin 17l/h kun matkaa vähän enemmän eli sivu vajaa 10km. Ihan viereen ajaa noin 10l/h, kun purku ja täyttö vie suhteessa paljon aikaa.

Tuo omassa tallissa oleva 6850 Valtra, tänäänkin puunajossa :) vie vähän löpöä pikkuajoissa. MUTTA ruiskun edessä oli aiemmin 80-90 fiiatti, ja kulutukset hehtaarille kasvoi huimasti kun veturi vaihtui tuohon Valtraan. Kynnössä soppa maistuu, samantehoinen jontikka vei vähemmän. Sellainen mutu tullut, että pikkupuuhastelussa vie vähän mutta voimaa kun tarvii, jo maistuu. Mutta toisaalta, on ihan kivasti vetojakin vaikka taitaa olla vakio :)

Deutsilla meni silppurin edessä 25-32l tunnissa, tankkausten väli. Sisältää kaiken, kärryn odottelut ym. Kuten näkee, tuntikulutukset ei kerro oikeen mitään, ellei tietoa mitä saatu aikaiseksi  :)  Mikään mittaus ei oo vertailukelpoinen kuin omissa töissä, jos oikeasti haluaa mitata ja silloinkin pitää olla tarkkana. Ilmanpaineiden ja renkaiden ero isolla kuormalla merkittävämpi kuin traktorin merkki tms., mikäli tavoite vertailla samalla tavalla muuten.

Viimeksi muokattu: 16.03.16 - klo:08:59 kirjoittanut ijasja2

"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Kulutus maantieajos
6850 Valtra, tänäänkin puunajossa :) vie vähän löpöä pikkuajoissa. MUTTA ruiskun edessä oli aiemmin 80-90 fiiatti, ja kulutukset hehtaarille kasvoi huimasti kun veturi vaihtui tuohon Valtraan. Kynnössä soppa maistuu, samantehoinen jontikka vei vähemmän. Sellainen mutu tullut, että pikkupuuhastelussa vie vähän mutta voimaa kun tarvii, jo maistuu. Mutta toisaalta, on ihan kivasti vetojakin vaikka taitaa olla vakio :)
Aijaa, 6800 vie pienessä nurkka-ajossa yllättävän paljon löpöä. 805 taas elää täysin pyhällä hengellä kevyet hommat. Raskaista ei enää mielikuvaa, kun ei tolla niitä juuri tehdä. Voisi ajatella, että nuo tietyn aikakauden (80-luvun) vehkeet on luontaisesti hyvin pieniruokaisia.

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: Kulutus maantieajos
Nyt joutuu hiukan muistelemaan, mutta mikäli oikein muistan, niin 8550 hitekki (en ole ihan varma olis ihan vakio) vei dynon edessä maksimikuormalla enimmillään 38 l/h. Aika harvoin käytännön työssä päästään ajamaan kuin murto-osa työajasta ns. rajakäyrällä tehon suhteen. Tällöin absoluuttinen kulutuskaan ei ole lähelläkään maksimia. Suhteellinen kulutus (g/kWh) tietysti nousee osakuormilla ajettaessa. Yleensä pienin suhteellinen kulutus on rajakäyrän lähellä maksimimomentin kohdilla, melko pienellä alueella siis. Rajakäyrä käytännössä tarkoittaa siis sitä, että laitetaan kaasu pohjaan ja konetta aletaan jarruttamaan yleensä 1000 moottorikierrokseen saakka, jolloin dynamometriltä saadaan tehon rajakäyrä. Jarrutuksen voi tietysti tehdä millä tahansa menetelmällä. Tämä tällaisena pienenä välihuomautuksena tähän polttoaineenkulutus keskusteluun.


Tutkailin nebraskan sivuilta (vakolan mittaus vuodelta -96) 8550, ei siis hitekki, maksimikulutus hiukan alle 33 l/h. JD 7530 AQ testitulos DLG vuodelta -07, maksimikulutus 36.5 l/h.

Tuolta noita löytyy lisää
http://tractortestlab.unl.edu/testreports

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: Kulutus maantieajos
Nyt joutuu hiukan muistelemaan, mutta mikäli oikein muistan, niin 8550 hitekki (en ole ihan varma olis ihan vakio) vei dynon edessä maksimikuormalla enimmillään 38 l/h. Aika harvoin käytännön työssä päästään ajamaan kuin murto-osa työajasta ns. rajakäyrällä tehon suhteen. Tällöin absoluuttinen kulutuskaan ei ole lähelläkään maksimia. Suhteellinen kulutus (g/kWh) tietysti nousee osakuormilla ajettaessa. Yleensä pienin suhteellinen kulutus on rajakäyrän lähellä maksimimomentin kohdilla, melko pienellä alueella siis. Rajakäyrä käytännössä tarkoittaa siis sitä, että laitetaan kaasu pohjaan ja konetta aletaan jarruttamaan yleensä 1000 moottorikierrokseen saakka, jolloin dynamometriltä saadaan tehon rajakäyrä. Jarrutuksen voi tietysti tehdä millä tahansa menetelmällä. Tämä tällaisena pienenä välihuomautuksena tähän polttoaineenkulutus keskusteluun.


Tutkailin nebraskan sivuilta (vakolan mittaus vuodelta -96) 8550, ei siis hitekki, maksimikulutus hiukan alle 33 l/h. JD 7530 AQ testitulos DLG vuodelta -07, maksimikulutus 36.5 l/h.

Tuolta noita löytyy lisää
http://tractortestlab.unl.edu/testreports
7530 maksimikulutus vakiona on 39l ja silloin on se 210hv.Optimoituna egr tulpattuna 49l ja tehoa 280hv.
Nuo mun tuola alus kertomat kulutukset oli tosiaan lätkä tiskis ilman isompia himmailuja.

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Kulutus maantieajos
N-141 ja 180 hepoa tumpissa näyttää 20 tonnin paskapokalla ajotietokoneen mukaan maksimi 47 litraa tunnissa, en tiedä laskeeko se vakio-ohjelman spekseillä vai kuinka. Mäkeen ajaessa vastuksen kasvaessa siis näyttää tota 47 ja kierrosten pudotessa mäessä myös kulutus laskee sinne 30 alle.. Kuitenkin lantaa ajaessa tollasilla maksimiluvuilla keskikulutus kuitenkin putoo sinne 12 paikkeille, tietty käy tyhjäkäyntiä kuormauksen ajan ja paluumatkalla koukussa vaan se vajaan neljän tonnin kärry.