Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Moottorisaha maa/metsätalouteen?  (Luettu 19649 kertaa)

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Moottorisaha maa/metsätalouteen?
Täyssynteettinen öljy ja parin prosentin seos... Ei savuta ja toimii.

Noin mullakin. Sahamerkkien omat öljyt voi jättää kauppaan, ellei jossain testissä oo oikeasti pärjännyt.

Normaalia mobilin 2-t öljyä vrt. synteettinen "savuton", ero ku yöllä ja päivällä. Ei sitä käryä kestä, ja sitten vielä varmuuden vuoksi 3% seos :)
Mikäs merkki ja öljy olis just tuollaista ? Oon käyttänyt tihlin omaa öljyä ja aina sitä 2% seosta.
Eri juttu jos vaik kesä lämpösillä sahaa pitkippäin puuta ja sahaa tarvii huudattaa niin onko enää öljyn vika jos leipoo kiinni?

Ainakin nesteen täyssynteettinen 2-t öljy on hyväksi todettu... Varmasti kaikki muutkin täyssynteettiset on hyviä kunhan ovat korkeakierroksisiin koneisiin. Ettei ota mitään veneisiin tarkoitettua öljyä.

alpo10

  • Vieras
Vs: Moottorisaha maa/metsätalouteen?
Täyssynteettinen öljy ja parin prosentin seos... Ei savuta ja toimii.

Noin mullakin. Sahamerkkien omat öljyt voi jättää kauppaan, ellei jossain testissä oo oikeasti pärjännyt.

Normaalia mobilin 2-t öljyä vrt. synteettinen "savuton", ero ku yöllä ja päivällä. Ei sitä käryä kestä, ja sitten vielä varmuuden vuoksi 3% seos :)
Mikäs merkki ja öljy olis just tuollaista ? Oon käyttänyt tihlin omaa öljyä ja aina sitä 2% seosta.
Eri juttu jos vaik kesä lämpösillä sahaa pitkippäin puuta ja sahaa tarvii huudattaa niin onko enää öljyn vika jos leipoo kiinni?

http://www.neste-porvoo.fi/web/index.php/pienmoottoribensiini

tässä yksi resepti, jos paljon käyttää niin itse sekoittaen saa vähän säästöä.

Bensaseoksista ja öljyn määrästä kirjoitettiin jossain aviisissa. Siinä ohje oli että oikein säädetyllä seossuhteella, ei kannata poiketa normaalista suosituksesta. Jos seossuhde on liian laiha, niin silloin on voiteluainettakin liian vähän, moottori ylikuumenee ja leikkaa kiinni. Liika öljy taas karstoittaa moottoria ja käryttää. Savunhaju on jossain öljyssä niin paha, että pää alkaa särkeä.

Dr.Who

  • Vieras
Vs: Moottorisaha maa/metsätalouteen?
2,5% ja98 bensa ollut käytössä,sillä on huskut pelanneet,Husku suosittelee 2,5% seosta.Ja säätö silleen että nelistää hiukan niin kiinnileikkaamiset ei ole murheena.Yhden huskun sain nimenomaan leikkaamaan kun säädin seoksen liian laihalle,kyllä se pirusti otti kierroksia(hetken) mutta sitten korahti,Tuli ns.kakkossaha.

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Moottorisaha maa/metsätalouteen?
Niinhän ne monet 2-tahtikoneet toimii... Just kun saa kunnolla vinkumaan niin sitten leikkaa kiinni. Kevyemmissä hommissa (paljon karsintaa esim.) saa ollakin jenkaa kunnolla, mutta paljon kun annetaan mennä kaasu pohjassa niin varmasti leikkaa kiinni. Hieman rikkaammalle säätää niin ei ongelmia pitäis olla...

FMJ

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 314
Vs: Moottorisaha maa/metsätalouteen?
Jos karsintaan haluaa turvallisesti lisää ketjunopeutta, vaihtaa sitten yleisesti alkuperäisen 7-hampaisen vetorattaan 8-hampaiseen. Ei tarvitse vinguttaa moottoria täysillä tai säätää liian laihalle. 50-kuutioisten sahojen voimatkin riittävät vielä katkontaan tuolla rattaalla, onpa itsellä vanhassa 238 huskussakin kasihampainen ja rungot katkeaa ihan riittävän tehokkaasti.

Dr.Who

  • Vieras
Vs: Moottorisaha maa/metsätalouteen?
Nimenomaan tuolla rattaan vaihdolla saa sitä ketjunopeutta karsintaan,mutta sahassa pitää sitten olla tehoja,katkaisussa ja kaadossa ei pikkusahan puhti riitä.

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Moottorisaha maa/metsätalouteen?
Näinpä... Mielellään se 2,5 kw.

Viljelijä

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Moottorisaha maa/metsätalouteen?
Kuinka paljon terän  m/s nopeus lisäänty yhenhampaan lisäyksellä?

Luomujussi

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10560
  • Expertus dico....
Vs: Moottorisaha maa/metsätalouteen?
Mä lasken tehtävän, kuinka paljon a on suurempi tai pienempi kuin b kaavalla (a-b)/b*100.

Seitsemän hampainen kahdeksaiseen= + 14 %

Viimeksi muokattu: 18.12.15 - klo:13:54 kirjoittanut Luomujussi

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: Moottorisaha maa/metsätalouteen?
aika paljon jos 6 hampaisen vaihtaa 7kaan. tahi sitten 9hapaiseen mutta kuin paljon jaksaa....

Luomujussi

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10560
  • Expertus dico....
Vs: Moottorisaha maa/metsätalouteen?
Voi olla toimivakin systeemi vaihtaa kevyempään hommaan ja karsintaan isompi rissa. Itsellä aikoinaan nuorukaisena sahana 254 Husku ja kun sitä ei aina viitsinyt huudattaa niin kuivaan oksaan iskiessä ketju poikki ja kuusen oksalta sitä sai hakea.....

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Vs: Moottorisaha maa/metsätalouteen?
Lainaus
Oma reilu pari vuotta vanha 550xpg leipo kiinni viime viikolla. Huollon mukaan ei ole ensimmäinen, eikä kai viimeinenkään.

Itse ostin myös sellaisen toissa vuonna, merkki on ja pysyy lähinnä koska laippoja ja varusteita voi käyttää keskenään. 550 laatuun en ole kovin tyytyväinen, ollut käyntihäiriöitä, sammumisia tyhjäkäynnillä ja hankala käynnistyvyys. Äänen sävy on epämiellyttävä, jotenkin terävä. Tehoa on kyllä täydellä kaasulla ja hyvin tasapainoinen työkalu. Ollut enemmän huollossa kuin muut 346:t yhteensä.

Olen ostanut pari käytettyä 346:n oman lisäksi varalle kun joku on sellaisen laittanut myyntiin, sen parempaa pikkusahaa ei saa. 550 jaksaa kuitenkin vetää pitempää teräketjua isojen puiden ja tuulenkaatojen sahaukseen ja yhteen 346:een laitoin 8-rattaan kevyempään karsintasahaukseen. Tuolla paletilla pärjää aika hyvin, ei jää työkaluista kiinni.

Lainaus
Husku suosittelee 2,5% seosta

Ohjekirjoissa ja tölkissä lukee 2% jos se on Husqvarnan oma öljy ja 3% jos se on jonkun muun standardin mukainen.
Ja 2dl 10 litraan bensiiniin ei ole 2%.  ;)

jalle

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 697
  • Enhän mä mistään mitään tiedä
Vs: Moottorisaha maa/metsätalouteen?
Lainaus
Oma reilu pari vuotta vanha 550xpg leipo kiinni viime viikolla. Huollon mukaan ei ole ensimmäinen, eikä kai viimeinenkään.

Itse ostin myös sellaisen toissa vuonna, merkki on ja pysyy lähinnä koska laippoja ja varusteita voi käyttää keskenään. 550 laatuun en ole kovin tyytyväinen, ollut käyntihäiriöitä, sammumisia tyhjäkäynnillä ja hankala käynnistyvyys. Äänen sävy on epämiellyttävä, jotenkin terävä. Tehoa on kyllä täydellä kaasulla ja hyvin tasapainoinen työkalu. Ollut enemmän huollossa kuin muut 346:t yhteensä.

Olen ostanut pari käytettyä 346:n oman lisäksi varalle kun joku on sellaisen laittanut myyntiin, sen parempaa pikkusahaa ei saa. 550 jaksaa kuitenkin vetää pitempää teräketjua isojen puiden ja tuulenkaatojen sahaukseen ja yhteen 346:een laitoin 8-rattaan kevyempään karsintasahaukseen. Tuolla paletilla pärjää aika hyvin, ei jää työkaluista kiinni.

Huonosti käynnistyy 550 varsinkin lämpimänä, muuten kyllä olen tykännyt. Ennen sitä olleen 346:sen myin eteenpäin muistaakseni johonkin Kärkölän suuntaan.
Ei kai vaan Cynicille?

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Moottorisaha maa/metsätalouteen?
550 laatuun en ole kovin tyytyväinen, ollut käyntihäiriöitä, sammumisia tyhjäkäynnillä ja hankala käynnistyvyys. Äänen sävy on epämiellyttävä, jotenkin terävä. Tehoa on kyllä täydellä kaasulla ja hyvin tasapainoinen työkalu. Ollut enemmän huollossa kuin muut 346:t yhteensä.

Ja olet kiekottanut sahaa eri keleillä?

Dr.Who

  • Vieras
Vs: Moottorisaha maa/metsätalouteen?
Lainaus
Oma reilu pari vuotta vanha 550xpg leipo kiinni viime viikolla. Huollon mukaan ei ole ensimmäinen, eikä kai viimeinenkään.

Itse ostin myös sellaisen toissa vuonna, merkki on ja pysyy lähinnä koska laippoja ja varusteita voi käyttää keskenään. 550 laatuun en ole kovin tyytyväinen, ollut käyntihäiriöitä, sammumisia tyhjäkäynnillä ja hankala käynnistyvyys. Äänen sävy on epämiellyttävä, jotenkin terävä. Tehoa on kyllä täydellä kaasulla ja hyvin tasapainoinen työkalu. Ollut enemmän huollossa kuin muut 346:t yhteensä.

Olen ostanut pari käytettyä 346:n oman lisäksi varalle kun joku on sellaisen laittanut myyntiin, sen parempaa pikkusahaa ei saa. 550 jaksaa kuitenkin vetää pitempää teräketjua isojen puiden ja tuulenkaatojen sahaukseen ja yhteen 346:een laitoin 8-rattaan kevyempään karsintasahaukseen. Tuolla paletilla pärjää aika hyvin, ei jää työkaluista kiinni.

Lainaus
Husku suosittelee 2,5% seosta

Ohjekirjoissa ja tölkissä lukee 2% jos se on Husqvarnan oma öljy ja 3% jos se on jonkun muun standardin mukainen.
Ja 2dl 10 litraan bensiiniin ei ole 2%.  ;)
Kyllä minun huskun kopassa on tarra jossa 2,5% ja 98.Otko muuten sitä mieltä että sekoitus on niin tarkkaa että pitää 9,8 litraan laittaa tuo 2 desiä öljyä.Ja oletan että ei noissa sahamerkin 2 tahtiöljyssä ole muuta eroa kuin se tarra purkin kyljessä ja kovempi hinta.