"Traktoriajokorttien nykyinen T-luokka säilyisi ennallaan: traktorin suurin rakenteellinen nopeus on 40 km/h ja kuljettamisen alaikäraja 15 vuotta. Väliluokka LT käsittäisi traktorit, joiden suurin rakenteellinen nopeus on 40-60 km/h. Ajokortin voisi suorittaa 16-vuotiaana.
Kaikkein nopeimpien, yli 60 km/h kulkevien traktoreiden kuljettamiseen vaadittaisiin auton ajokortti. Korttiluokka riippuisi traktorin kokonaismassasta.
Kevyitä, kokonaismassaltaan alle 3500 kiloa painavia traktoreita saisi kuljettaa B-luokan henkilöautokortilla. Painoluokka 3500-7500 kg edellyttäisi C1-luokan korttia. Tätä painavampia saisi kuljettaa C-kortilla. Peräkärryn vetämiseen tarvittaisiin vastaavasti BE-, C1E tai CE-luokan kortti."
Eli 16 vuotta ja LT-kortti tai B-kortti (?) ilman suurempaa autokoulua yli 40 kulkeville. Muu koskee yli 60km/h kulkevia?
Onhan tää ihan järkevä jos tällaisena toteutuu. Käsittääkseni perus b kortilla saisi ajaa kaikkia alle 60 kulkevia raktoreita ja sitten jos mentäisi kovemmin ja painavilla yhdistelmillä niin kait ne c/ce kortit olisi ihan asiaa.
ehkä ainut kohta missä nyt pystytään ryssimään on eri verro, polttoaine ja ammattipätevyysluokjissa maatalouskäytössä olevissa kovaakin kulkevissa raktoreissa. Hieman turhauttavaa olisi maksaa korkeita veroja työkoneessa joka kulkisi lujaa siirtymien tähden.