• Tavallinen aihe

Aihe Ajokorttiasetus 2016  (Luettu 5842 kertaa)

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1300
Ajokorttiasetus 2016
http://www.iltalehti.fi/autot/2015102220547757_au.shtml

Mitä ihmettä tämä yli 3500kg ja kärryn e-kortit tarkoittaa. Näyttää jutun alussa järkevältä, mutta loppujuttu pilaa kaiken. Olikohan toimittaja ajan tasalla?

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2700
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Ajokorttiasetus 2016
Ihmettelin (ja kauhistelin) ihan samaa eilen illalla. En vaan saanut aikaiseksi kommentoida tuota...

junttieinari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • Savo savolaisille!
Vs: Ajokorttiasetus 2016
http://www.iltalehti.fi/autot/2015102220547757_au.shtml

Mitä ihmettä tämä yli 3500kg ja kärryn e-kortit tarkoittaa. Näyttää jutun alussa järkevältä, mutta loppujuttu pilaa kaiken. Olikohan toimittaja ajan tasalla?

Vapaan sanan puolella oli tästä keskustelua. E-kortin tarve koskee näitä uusia yli 60 km/h traktoreita.

http://www.lvm.fi/tiedote/4448925/nopeat-traktorit-tuovat-muutoksia-ajokortteihin
"Jos fundamentalistien kanssa pystyisi keskustelemaan järkevästi, ei maailmassa olisi fundamentalisteja."
                                                       -Tuomas Holopainen-

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16972
  • YTK:FI
Vs: Ajokorttiasetus 2016
Yli 60km/h kulkevat traktorit tarvii kortin automaailmasta. Näin itse ainakin käsittäsin kun jutun alussa 16 vuotias voi ajaa alle 60km/h kulkevaa traktoria.
Pelleilyksihän tämä menee jos maatalousajoon pitää rekka kortti suorittaa ja ammattipätevyys.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4851
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: Ajokorttiasetus 2016
http://www.iltalehti.fi/autot/2015102220547757_au.shtml

Mitä ihmettä tämä yli 3500kg ja kärryn e-kortit tarkoittaa. Näyttää jutun alussa järkevältä, mutta loppujuttu pilaa kaiken. Olikohan toimittaja ajan tasalla?

Enpäs tiedä mutta kyrpii jo koko juttu valmiiks. Kuitenkin pohjimmiltaan on kyse rahastuksesta taas. Ja jälleen yrittämisestä tehdään hiukan vaikeempaa ja ennenkaikkea kalliimpaa >:( Sitte toinen asia että semmosen ns keikkakuskin kin sitte pitäis omata moinen kortti. Tämä taas tehokkaasti karsii kuskit pois. Koska harvalla työttömällä on varaa sijoittaa moisen kortin hintaa ihan vaan jos sattus pääseen traktorikuskiks. Ja jos vielä sen perävaunukortin ajo tehdään yhtä hankalaksi kuin autopuolella niin avot.
Mutta taas hiukan paskaa kätöseen tarjoillaan ja sillä siisti >:( >:( >:( >:( >:(
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1300
Vs: Ajokorttiasetus 2016
http://www.iltalehti.fi/autot/2015102220547757_au.shtml

Mitä ihmettä tämä yli 3500kg ja kärryn e-kortit tarkoittaa. Näyttää jutun alussa järkevältä, mutta loppujuttu pilaa kaiken. Olikohan toimittaja ajan tasalla?

Vapaan sanan puolella oli tästä keskustelua. E-kortin tarve koskee näitä uusia yli 60 km/h traktoreita.

http://www.lvm.fi/tiedote/4448925/nopeat-traktorit-tuovat-muutoksia-ajokortteihin

Tästä saakin jo paremman käsityksen. Eli painoluokat ja kärrykortti koskee ilmeisesti vain yli 60 km/h kulkevia. Näyttää hyvältä, kun en ammattipätevyyttä ole hankkinut. En ehdi enkä haluakaan kuskaamaan kuin omia tuotteita toisille.

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1300
Vs: Ajokorttiasetus 2016
http://www.iltalehti.fi/autot/2015102220547757_au.shtml

Mitä ihmettä tämä yli 3500kg ja kärryn e-kortit tarkoittaa. Näyttää jutun alussa järkevältä, mutta loppujuttu pilaa kaiken. Olikohan toimittaja ajan tasalla?

Enpäs tiedä mutta kyrpii jo koko juttu valmiiks. Kuitenkin pohjimmiltaan on kyse rahastuksesta taas. Ja jälleen yrittämisestä tehdään hiukan vaikeempaa ja ennenkaikkea kalliimpaa >:( Sitte toinen asia että semmosen ns keikkakuskin kin sitte pitäis omata moinen kortti. Tämä taas tehokkaasti karsii kuskit pois. Koska harvalla työttömällä on varaa sijoittaa moisen kortin hintaa ihan vaan jos sattus pääseen traktorikuskiks. Ja jos vielä sen perävaunukortin ajo tehdään yhtä hankalaksi kuin autopuolella niin avot.
Mutta taas hiukan paskaa kätöseen tarjoillaan ja sillä siisti >:( >:( >:( >:( >:(

Eiköhän tuo nyt ole kirkastumaan päin. Mullakin on tarvista uusille jannuille kuskeina tulevina aikoina. En halua maksaa niiden direktiiveistä.

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4641
  • Paalauksen iloa
Vs: Ajokorttiasetus 2016
Tuo tarkoittaa että 15v saa ajaa 40 konetta,mutta edes maatalous ajoa ei saa ajaa 50lootaisella :-\

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4851
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: Ajokorttiasetus 2016
Nih just eli munpitää sitte 50kympin lootaset myydä pois. Enpäs tiedä sitte minusta tämä menee aika hankalaks koko homma.
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16972
  • YTK:FI
Vs: Ajokorttiasetus 2016
Siis AKT ja SKAL on olleet suunitelemassa tätä kortti uudistusta. En ihmettelisi vaikka lopulisessa versiossa 40-60km/h kulkevat traktorit vaatisi c-kortin ja perään jos laittaa kärrin, niin pitää olla rekka kortti.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1300
Vs: Ajokorttiasetus 2016
"Traktoriajokorttien nykyinen T-luokka säilyisi ennallaan: traktorin suurin rakenteellinen nopeus on 40 km/h ja kuljettamisen alaikäraja 15 vuotta. Väliluokka LT käsittäisi traktorit, joiden suurin rakenteellinen nopeus on 40-60 km/h. Ajokortin voisi suorittaa 16-vuotiaana.

Kaikkein nopeimpien, yli 60 km/h kulkevien traktoreiden kuljettamiseen vaadittaisiin auton ajokortti. Korttiluokka riippuisi traktorin kokonaismassasta.

Kevyitä, kokonaismassaltaan alle 3500 kiloa painavia traktoreita saisi kuljettaa B-luokan henkilöautokortilla. Painoluokka 3500-7500 kg edellyttäisi C1-luokan korttia. Tätä painavampia saisi kuljettaa C-kortilla. Peräkärryn vetämiseen tarvittaisiin vastaavasti BE-, C1E tai CE-luokan kortti."

Eli 16 vuotta ja LT-kortti tai B-kortti (?) ilman suurempaa autokoulua yli 40 kulkeville. Muu koskee yli 60km/h kulkevia?

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1300
Vs: Ajokorttiasetus 2016
Luulisin että Varjokin saa ajella melkein kuuttakymppiä ha-kortilla ilman emäntää.

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4851
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: Ajokorttiasetus 2016
Siis AKT ja SKAL on olleet suunitelemassa tätä kortti uudistusta. En ihmettelisi vaikka lopulisessa versiossa 40-60km/h kulkevat traktorit vaatisi c-kortin ja perään jos laittaa kärrin, niin pitää olla rekka kortti.

No juuri tuota se tulee käytännössä merkitsemään+ kaikenmailman pätevyys läpyskät päälle. Ja se korttihan tulee sitte maksamaan 7000-10000e jos ei henkilöauto korttia kummempaa satu ennestään olemaan. Toisekseen esim allekijoittanut ei tommosta korttia edes saa. Koska näkö pitäis olla parempi.
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6760
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Ajokorttiasetus 2016
"Traktoriajokorttien nykyinen T-luokka säilyisi ennallaan: traktorin suurin rakenteellinen nopeus on 40 km/h ja kuljettamisen alaikäraja 15 vuotta. Väliluokka LT käsittäisi traktorit, joiden suurin rakenteellinen nopeus on 40-60 km/h. Ajokortin voisi suorittaa 16-vuotiaana.

Kaikkein nopeimpien, yli 60 km/h kulkevien traktoreiden kuljettamiseen vaadittaisiin auton ajokortti. Korttiluokka riippuisi traktorin kokonaismassasta.

Kevyitä, kokonaismassaltaan alle 3500 kiloa painavia traktoreita saisi kuljettaa B-luokan henkilöautokortilla. Painoluokka 3500-7500 kg edellyttäisi C1-luokan korttia. Tätä painavampia saisi kuljettaa C-kortilla. Peräkärryn vetämiseen tarvittaisiin vastaavasti BE-, C1E tai CE-luokan kortti."

Eli 16 vuotta ja LT-kortti tai B-kortti (?) ilman suurempaa autokoulua yli 40 kulkeville. Muu koskee yli 60km/h kulkevia?

Onhan tää ihan järkevä jos tällaisena toteutuu. Käsittääkseni perus b kortilla saisi ajaa kaikkia alle 60 kulkevia raktoreita ja sitten jos mentäisi kovemmin ja painavilla yhdistelmillä niin kait ne c/ce kortit olisi ihan asiaa.

ehkä ainut kohta missä nyt pystytään ryssimään on eri verro, polttoaine ja ammattipätevyysluokjissa maatalouskäytössä olevissa kovaakin kulkevissa raktoreissa. Hieman turhauttavaa olisi maksaa korkeita veroja työkoneessa joka kulkisi lujaa siirtymien tähden.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Naturalis

  • Vieras
Vs: Ajokorttiasetus 2016
jos traktoriin olisi kytketty hinattava ajoneuvo (eli mikä vain peräkärry), ajokorttivaatimus olisi vastaavasti BE, C1E tai CE.
Toi koskee ainoastaan yli 60km/h traktoreita...