Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Peltola - 23.10.15 - klo:08:44

Otsikko: Ajokorttiasetus 2016
Kirjoitti: Peltola - 23.10.15 - klo:08:44
http://www.iltalehti.fi/autot/2015102220547757_au.shtml

Mitä ihmettä tämä yli 3500kg ja kärryn e-kortit tarkoittaa. Näyttää jutun alussa järkevältä, mutta loppujuttu pilaa kaiken. Olikohan toimittaja ajan tasalla?
Otsikko: Vs: Ajokorttiasetus 2016
Kirjoitti: metsajussi - 23.10.15 - klo:08:47
Ihmettelin (ja kauhistelin) ihan samaa eilen illalla. En vaan saanut aikaiseksi kommentoida tuota...
Otsikko: Vs: Ajokorttiasetus 2016
Kirjoitti: junttieinari - 23.10.15 - klo:08:48
http://www.iltalehti.fi/autot/2015102220547757_au.shtml

Mitä ihmettä tämä yli 3500kg ja kärryn e-kortit tarkoittaa. Näyttää jutun alussa järkevältä, mutta loppujuttu pilaa kaiken. Olikohan toimittaja ajan tasalla?

Vapaan sanan puolella oli tästä keskustelua. E-kortin tarve koskee näitä uusia yli 60 km/h traktoreita.

http://www.lvm.fi/tiedote/4448925/nopeat-traktorit-tuovat-muutoksia-ajokortteihin (http://www.lvm.fi/tiedote/4448925/nopeat-traktorit-tuovat-muutoksia-ajokortteihin)
Otsikko: Vs: Ajokorttiasetus 2016
Kirjoitti: Terminator II - 23.10.15 - klo:08:49
Yli 60km/h kulkevat traktorit tarvii kortin automaailmasta. Näin itse ainakin käsittäsin kun jutun alussa 16 vuotias voi ajaa alle 60km/h kulkevaa traktoria.
Pelleilyksihän tämä menee jos maatalousajoon pitää rekka kortti suorittaa ja ammattipätevyys.
Otsikko: Vs: Ajokorttiasetus 2016
Kirjoitti: Varjo79 - 23.10.15 - klo:08:53
http://www.iltalehti.fi/autot/2015102220547757_au.shtml

Mitä ihmettä tämä yli 3500kg ja kärryn e-kortit tarkoittaa. Näyttää jutun alussa järkevältä, mutta loppujuttu pilaa kaiken. Olikohan toimittaja ajan tasalla?

Enpäs tiedä mutta kyrpii jo koko juttu valmiiks. Kuitenkin pohjimmiltaan on kyse rahastuksesta taas. Ja jälleen yrittämisestä tehdään hiukan vaikeempaa ja ennenkaikkea kalliimpaa >:( Sitte toinen asia että semmosen ns keikkakuskin kin sitte pitäis omata moinen kortti. Tämä taas tehokkaasti karsii kuskit pois. Koska harvalla työttömällä on varaa sijoittaa moisen kortin hintaa ihan vaan jos sattus pääseen traktorikuskiks. Ja jos vielä sen perävaunukortin ajo tehdään yhtä hankalaksi kuin autopuolella niin avot.
Mutta taas hiukan paskaa kätöseen tarjoillaan ja sillä siisti >:( >:( >:( >:( >:(
Otsikko: Vs: Ajokorttiasetus 2016
Kirjoitti: Peltola - 23.10.15 - klo:08:54
http://www.iltalehti.fi/autot/2015102220547757_au.shtml

Mitä ihmettä tämä yli 3500kg ja kärryn e-kortit tarkoittaa. Näyttää jutun alussa järkevältä, mutta loppujuttu pilaa kaiken. Olikohan toimittaja ajan tasalla?

Vapaan sanan puolella oli tästä keskustelua. E-kortin tarve koskee näitä uusia yli 60 km/h traktoreita.

http://www.lvm.fi/tiedote/4448925/nopeat-traktorit-tuovat-muutoksia-ajokortteihin (http://www.lvm.fi/tiedote/4448925/nopeat-traktorit-tuovat-muutoksia-ajokortteihin)

Tästä saakin jo paremman käsityksen. Eli painoluokat ja kärrykortti koskee ilmeisesti vain yli 60 km/h kulkevia. Näyttää hyvältä, kun en ammattipätevyyttä ole hankkinut. En ehdi enkä haluakaan kuskaamaan kuin omia tuotteita toisille.
Otsikko: Vs: Ajokorttiasetus 2016
Kirjoitti: Peltola - 23.10.15 - klo:08:56
http://www.iltalehti.fi/autot/2015102220547757_au.shtml

Mitä ihmettä tämä yli 3500kg ja kärryn e-kortit tarkoittaa. Näyttää jutun alussa järkevältä, mutta loppujuttu pilaa kaiken. Olikohan toimittaja ajan tasalla?

Enpäs tiedä mutta kyrpii jo koko juttu valmiiks. Kuitenkin pohjimmiltaan on kyse rahastuksesta taas. Ja jälleen yrittämisestä tehdään hiukan vaikeempaa ja ennenkaikkea kalliimpaa >:( Sitte toinen asia että semmosen ns keikkakuskin kin sitte pitäis omata moinen kortti. Tämä taas tehokkaasti karsii kuskit pois. Koska harvalla työttömällä on varaa sijoittaa moisen kortin hintaa ihan vaan jos sattus pääseen traktorikuskiks. Ja jos vielä sen perävaunukortin ajo tehdään yhtä hankalaksi kuin autopuolella niin avot.
Mutta taas hiukan paskaa kätöseen tarjoillaan ja sillä siisti >:( >:( >:( >:( >:(

Eiköhän tuo nyt ole kirkastumaan päin. Mullakin on tarvista uusille jannuille kuskeina tulevina aikoina. En halua maksaa niiden direktiiveistä.
Otsikko: Vs: Ajokorttiasetus 2016
Kirjoitti: +200 - 23.10.15 - klo:09:01
Tuo tarkoittaa että 15v saa ajaa 40 konetta,mutta edes maatalous ajoa ei saa ajaa 50lootaisella :-\
Otsikko: Vs: Ajokorttiasetus 2016
Kirjoitti: Varjo79 - 23.10.15 - klo:09:03
Nih just eli munpitää sitte 50kympin lootaset myydä pois. Enpäs tiedä sitte minusta tämä menee aika hankalaks koko homma.
Otsikko: Vs: Ajokorttiasetus 2016
Kirjoitti: Terminator II - 23.10.15 - klo:09:07
Siis AKT ja SKAL on olleet suunitelemassa tätä kortti uudistusta. En ihmettelisi vaikka lopulisessa versiossa 40-60km/h kulkevat traktorit vaatisi c-kortin ja perään jos laittaa kärrin, niin pitää olla rekka kortti.
Otsikko: Vs: Ajokorttiasetus 2016
Kirjoitti: Peltola - 23.10.15 - klo:09:10
"Traktoriajokorttien nykyinen T-luokka säilyisi ennallaan: traktorin suurin rakenteellinen nopeus on 40 km/h ja kuljettamisen alaikäraja 15 vuotta. Väliluokka LT käsittäisi traktorit, joiden suurin rakenteellinen nopeus on 40-60 km/h. Ajokortin voisi suorittaa 16-vuotiaana.

Kaikkein nopeimpien, yli 60 km/h kulkevien traktoreiden kuljettamiseen vaadittaisiin auton ajokortti. Korttiluokka riippuisi traktorin kokonaismassasta.

Kevyitä, kokonaismassaltaan alle 3500 kiloa painavia traktoreita saisi kuljettaa B-luokan henkilöautokortilla. Painoluokka 3500-7500 kg edellyttäisi C1-luokan korttia. Tätä painavampia saisi kuljettaa C-kortilla. Peräkärryn vetämiseen tarvittaisiin vastaavasti BE-, C1E tai CE-luokan kortti."

Eli 16 vuotta ja LT-kortti tai B-kortti (?) ilman suurempaa autokoulua yli 40 kulkeville. Muu koskee yli 60km/h kulkevia?
Otsikko: Vs: Ajokorttiasetus 2016
Kirjoitti: Peltola - 23.10.15 - klo:09:12
Luulisin että Varjokin saa ajella melkein kuuttakymppiä ha-kortilla ilman emäntää.
Otsikko: Vs: Ajokorttiasetus 2016
Kirjoitti: Varjo79 - 23.10.15 - klo:09:15
Siis AKT ja SKAL on olleet suunitelemassa tätä kortti uudistusta. En ihmettelisi vaikka lopulisessa versiossa 40-60km/h kulkevat traktorit vaatisi c-kortin ja perään jos laittaa kärrin, niin pitää olla rekka kortti.

No juuri tuota se tulee käytännössä merkitsemään+ kaikenmailman pätevyys läpyskät päälle. Ja se korttihan tulee sitte maksamaan 7000-10000e jos ei henkilöauto korttia kummempaa satu ennestään olemaan. Toisekseen esim allekijoittanut ei tommosta korttia edes saa. Koska näkö pitäis olla parempi.
Otsikko: Vs: Ajokorttiasetus 2016
Kirjoitti: vms1 - 23.10.15 - klo:09:17
"Traktoriajokorttien nykyinen T-luokka säilyisi ennallaan: traktorin suurin rakenteellinen nopeus on 40 km/h ja kuljettamisen alaikäraja 15 vuotta. Väliluokka LT käsittäisi traktorit, joiden suurin rakenteellinen nopeus on 40-60 km/h. Ajokortin voisi suorittaa 16-vuotiaana.

Kaikkein nopeimpien, yli 60 km/h kulkevien traktoreiden kuljettamiseen vaadittaisiin auton ajokortti. Korttiluokka riippuisi traktorin kokonaismassasta.

Kevyitä, kokonaismassaltaan alle 3500 kiloa painavia traktoreita saisi kuljettaa B-luokan henkilöautokortilla. Painoluokka 3500-7500 kg edellyttäisi C1-luokan korttia. Tätä painavampia saisi kuljettaa C-kortilla. Peräkärryn vetämiseen tarvittaisiin vastaavasti BE-, C1E tai CE-luokan kortti."

Eli 16 vuotta ja LT-kortti tai B-kortti (?) ilman suurempaa autokoulua yli 40 kulkeville. Muu koskee yli 60km/h kulkevia?

Onhan tää ihan järkevä jos tällaisena toteutuu. Käsittääkseni perus b kortilla saisi ajaa kaikkia alle 60 kulkevia raktoreita ja sitten jos mentäisi kovemmin ja painavilla yhdistelmillä niin kait ne c/ce kortit olisi ihan asiaa.

ehkä ainut kohta missä nyt pystytään ryssimään on eri verro, polttoaine ja ammattipätevyysluokjissa maatalouskäytössä olevissa kovaakin kulkevissa raktoreissa. Hieman turhauttavaa olisi maksaa korkeita veroja työkoneessa joka kulkisi lujaa siirtymien tähden.
Otsikko: Vs: Ajokorttiasetus 2016
Kirjoitti: Naturalis - 23.10.15 - klo:09:29
jos traktoriin olisi kytketty hinattava ajoneuvo (eli mikä vain peräkärry), ajokorttivaatimus olisi vastaavasti BE, C1E tai CE.
Toi koskee ainoastaan yli 60km/h traktoreita...
Otsikko: Vs: Ajokorttiasetus 2016
Kirjoitti: -SS- - 23.10.15 - klo:09:31
Ei kuorma-autoliikennekään ole korttiluokkia tarvinnut liiketoimintaansa.
Ei yhdistelmäkortin näkövaatimus paranna kuorma-autoliikenteen kannattavuutta.

Voisi siis ajatella, miksi ihmeessä tuollaisilla säännöksillä on suitsittu kuorma-autojen
kuljetusliikennettä, nyt olisi sitten ehdoton katastrofi samojen säännösten tulo
traktorikuljetuksiin ?

Voisi siis yleensäkin tarkastella koko liikenteessä tarvittavien ns. pätevyyksien ja
korttiluokkien kokonaisuutta, eikä ajatella tätä vain traktorikuljetusten
vainoamiseksi ?

-SS-
Otsikko: Vs: Ajokorttiasetus 2016
Kirjoitti: antti-x - 23.10.15 - klo:09:32
jos traktoriin olisi kytketty hinattava ajoneuvo (eli mikä vain peräkärry), ajokorttivaatimus olisi vastaavasti BE, C1E tai CE.
Toi koskee ainoastaan yli 60km/h traktoreita...

Joo poistinkin viestin jo kun huomasin että LT on sentään aika siedettävän oloinen. huh.
Otsikko: Vs: Ajokorttiasetus 2016
Kirjoitti: Varjo79 - 23.10.15 - klo:09:49
Ei kuorma-autoliikennekään ole korttiluokkia tarvinnut liiketoimintaansa.
Ei yhdistelmäkortin näkövaatimus paranna kuorma-autoliikenteen kannattavuutta.

Voisi siis ajatella, miksi ihmeessä tuollaisilla säännöksillä on suitsittu kuorma-autojen
kuljetusliikennettä, nyt olisi sitten ehdoton katastrofi samojen säännösten tulo
traktorikuljetuksiin ?

Voisi siis yleensäkin tarkastella koko liikenteessä tarvittavien ns. pätevyyksien ja
korttiluokkien kokonaisuutta, eikä ajatella tätä vain traktorikuljetusten
vainoamiseksi ?

-SS-

Niin no käsittääkseni polliisi ei kauheesti välttämättä tykkää jos kuorkilla tahi yhdistelmällä lykkää ratsiaan, ja taskussa on pelkkä b kortti ::)

Eikä siinä mitään että sääntöjä tulee lisää sehän on vaan kiva vai :-\

Siinä vaan on pari pikku pulmaa katos kun se nyt saattaa hiukan muuttaa jonkun työn kuvaa.
koska moista korttia ei voi hankkia.

Eikä siinä mitään että on näkövaatimus se on ihan hyvä asia. Mutta kuitenkin se taraktori kulkee hiljempaa mitä se kuorma-auto. Mulla on lähinnä vaikeus tuossa että näkö on tois puoleinen. Ja etäiysyyden tarkempi määritys ei onnistu, ja pimeässä tämä korostuu erityisesti.

Eli senyt vain tuntuu siltä että mattoa taas kiskotaan jalkojen alta.
Otsikko: Vs: Ajokorttiasetus 2016
Kirjoitti: veko - 23.10.15 - klo:11:23
Aikoinaan kun puhuttiin ensimmäisiä kertoja näistä traktorin nopeuksien nostosta.veikattiin että tämä 50-80kmh luokka ois tullut katsastettavaksi maastokuorma-autoiksi. Justiinsa ABS ja jousitus vaatimusten takia, myöskin valkoinen rekisterikilpi olisi tehnyt lain valvojien työtä helpommaksi huomata mihin ajoneuvoluokkaan kuuluu.Näistä spekulaatioista on kylläkin aikaa kohta kymmenisen vuotta.
Otsikko: Vs: Ajokorttiasetus 2016
Kirjoitti: -SS- - 23.10.15 - klo:11:58
Ei kuorma-autoliikennekään ole korttiluokkia tarvinnut liiketoimintaansa.
Ei yhdistelmäkortin näkövaatimus paranna kuorma-autoliikenteen kannattavuutta.

Voisi siis ajatella, miksi ihmeessä tuollaisilla säännöksillä on suitsittu kuorma-autojen
kuljetusliikennettä, nyt olisi sitten ehdoton katastrofi samojen säännösten tulo
traktorikuljetuksiin ?

Voisi siis yleensäkin tarkastella koko liikenteessä tarvittavien ns. pätevyyksien ja
korttiluokkien kokonaisuutta, eikä ajatella tätä vain traktorikuljetusten
vainoamiseksi ?

-SS-

Niin no käsittääkseni polliisi ei kauheesti välttämättä tykkää jos kuorkilla tahi yhdistelmällä lykkää ratsiaan, ja taskussa on pelkkä b kortti ::)

Eikä siinä mitään että sääntöjä tulee lisää sehän on vaan kiva vai :-\

Siinä vaan on pari pikku pulmaa katos kun se nyt saattaa hiukan muuttaa jonkun työn kuvaa.
koska moista korttia ei voi hankkia.

Eikä siinä mitään että on näkövaatimus se on ihan hyvä asia. Mutta kuitenkin se taraktori kulkee hiljempaa mitä se kuorma-auto. Mulla on lähinnä vaikeus tuossa että näkö on tois puoleinen. Ja etäiysyyden tarkempi määritys ei onnistu, ja pimeässä tämä korostuu erityisesti.

Eli senyt vain tuntuu siltä että mattoa taas kiskotaan jalkojen alta.

Joo ymmärrän täysin tuon, mutta eihän voi säädösten kohdentamisen perusteena olla se,
että jollekin tulisi epämukavaksi tai vaikeaksi hommien hoitaminen.

En siis ole vaatimassa lisää säännöksiä, päinvastoin, haluan sääntelyn purkamista,
mutta yhdenmukaisin perustein.

Kyse siis on kokonaisuudessaan kuljetusalan rajoitusten halvauttavasta vaikutuksesta,
kyllä rajoitusten, painorajoitusten, katsastusten, verojen, ym. pitäisi olla ennustettavissa
samalla perusteella samanlaisissa hommissa, ja kaikkia ne rasittavat samalla tavalla, parempi
olisi ilman, kuljetushommissa yleisesti. Niinhän minä olen koko ajan sanonut.

-SS-
Otsikko: Vs: Ajokorttiasetus 2016
Kirjoitti: icefarmer - 23.10.15 - klo:13:18
olettaisin että noihin kovempiin vauhteihin ei enää taida isännän ite katkaseman kaanian jarrukötökset riittää vaan aletaan vaatimaan jotain sovituksen tapaista ja katsastusta, alleajosuojia, äärivaloja  yms peruskuttuja :-\ :-\ :-\ :-\
Otsikko: Vs: Ajokorttiasetus 2016
Kirjoitti: JD6630 - 23.10.15 - klo:14:05
Ei kuorma-autoliikennekään ole korttiluokkia tarvinnut liiketoimintaansa.
Ei yhdistelmäkortin näkövaatimus paranna kuorma-autoliikenteen kannattavuutta.

Voisi siis ajatella, miksi ihmeessä tuollaisilla säännöksillä on suitsittu kuorma-autojen
kuljetusliikennettä, nyt olisi sitten ehdoton katastrofi samojen säännösten tulo
traktorikuljetuksiin ?

Voisi siis yleensäkin tarkastella koko liikenteessä tarvittavien ns. pätevyyksien ja
korttiluokkien kokonaisuutta, eikä ajatella tätä vain traktorikuljetusten
vainoamiseksi ?

-SS-
Kyllähän se vituttaa kun ei riitä enää t-kortti että pääsee polkemaan urakoita >:(
Otsikko: Vs: Ajokorttiasetus 2016
Kirjoitti: +200 - 23.10.15 - klo:15:03
Ei kuorma-autoliikennekään ole korttiluokkia tarvinnut liiketoimintaansa.
Ei yhdistelmäkortin näkövaatimus paranna kuorma-autoliikenteen kannattavuutta.

Voisi siis ajatella, miksi ihmeessä tuollaisilla säännöksillä on suitsittu kuorma-autojen
kuljetusliikennettä, nyt olisi sitten ehdoton katastrofi samojen säännösten tulo
traktorikuljetuksiin ?

Voisi siis yleensäkin tarkastella koko liikenteessä tarvittavien ns. pätevyyksien ja
korttiluokkien kokonaisuutta, eikä ajatella tätä vain traktorikuljetusten
vainoamiseksi ?

-SS-
Kyllähän se vituttaa kun ei riitä enää t-kortti että pääsee polkemaan urakoita >:(
Eihän se liikennekoneella kaikkiin urakoihin ole nytkään riittäny :o
Otsikko: Vs: Ajokorttiasetus 2016
Kirjoitti: Köntys - 23.10.15 - klo:15:39
Ei kuorma-autoliikennekään ole korttiluokkia tarvinnut liiketoimintaansa.
Ei yhdistelmäkortin näkövaatimus paranna kuorma-autoliikenteen kannattavuutta.

Voisi siis ajatella, miksi ihmeessä tuollaisilla säännöksillä on suitsittu kuorma-autojen
kuljetusliikennettä, nyt olisi sitten ehdoton katastrofi samojen säännösten tulo
traktorikuljetuksiin ?

Voisi siis yleensäkin tarkastella koko liikenteessä tarvittavien ns. pätevyyksien ja
korttiluokkien kokonaisuutta, eikä ajatella tätä vain traktorikuljetusten
vainoamiseksi ?

-SS-
Kyllähän se vituttaa kun ei riitä enää t-kortti että pääsee polkemaan urakoita >:(
Eihän se liikennekoneella kaikkiin urakoihin ole nytkään riittäny :o

AKT on silti kaiken ton korttiuudistuksen takana   ???
Otsikko: Vs: Ajokorttiasetus 2016
Kirjoitti: Varjo79 - 23.10.15 - klo:17:13
Ei kuorma-autoliikennekään ole korttiluokkia tarvinnut liiketoimintaansa.
Ei yhdistelmäkortin näkövaatimus paranna kuorma-autoliikenteen kannattavuutta.

Voisi siis ajatella, miksi ihmeessä tuollaisilla säännöksillä on suitsittu kuorma-autojen
kuljetusliikennettä, nyt olisi sitten ehdoton katastrofi samojen säännösten tulo
traktorikuljetuksiin ?

Voisi siis yleensäkin tarkastella koko liikenteessä tarvittavien ns. pätevyyksien ja
korttiluokkien kokonaisuutta, eikä ajatella tätä vain traktorikuljetusten
vainoamiseksi ?

-SS-
Kyllähän se vituttaa kun ei riitä enää t-kortti että pääsee polkemaan urakoita >:(
Eihän se liikennekoneella kaikkiin urakoihin ole nytkään riittäny :o

Ei ole riittänyt ei. Mutta nyt tässä piilee vaara että kohta Kaikkiin ajoihin vaaditaan samat ehdot kuin kuorma-auton kanssa. Kas kun siit on aika mukava rahastaa.
Otsikko: Vs: Ajokorttiasetus 2016
Kirjoitti: Terminator II - 23.10.15 - klo:17:28
No siinä vaiheessa AKT kusi omaan saappaaseen jos ruvetaan maatiloilta vaatimaan yhdistelmäkorttia, ammattipätevyyttä ja liikennelupia. Alkaa kortillisia yli 60km/h kulkevia traktoreita sitten löytyä. Siinä saa kuorkkimiehet lähteä äkkiä kortistoon kun traktori ja kärri menee pahemmasta paikasta kuin kuorma-auto.
Otsikko: Vs: Ajokorttiasetus 2016
Kirjoitti: Naturalis - 23.10.15 - klo:17:56
Siinä saa kuorkkimiehet lähteä äkkiä kortistoon kun traktori ja kärri menee pahemmasta paikasta kuin kuorma-auto.
Siitä valtus kanssa koittamaan:
https://www.youtube.com/watch?v=n3MVC6bp0wI
Otsikko: Vs: Ajokorttiasetus 2016
Kirjoitti: Terminator II - 23.10.15 - klo:18:22
Siinä saa kuorkkimiehet lähteä äkkiä kortistoon kun traktori ja kärri menee pahemmasta paikasta kuin kuorma-auto.
Siitä valtus kanssa koittamaan:
https://www.youtube.com/watch?v=n3MVC6bp0wI

Venäjän poikia. Suomessa ois jo joku diregtiivi estänyt tuon ajon. Masserilla vietiin paskaa pellolle minne 14 motin palmu kulki vetoaisaa myöten tiessä.
Otsikko: Vs: Ajokorttiasetus 2016
Kirjoitti: Naturalis - 23.10.15 - klo:19:09
Siinä saa kuorkkimiehet lähteä äkkiä kortistoon kun traktori ja kärri menee pahemmasta paikasta kuin kuorma-auto.
Siitä valtus kanssa koittamaan:
https://www.youtube.com/watch?v=n3MVC6bp0wI

Venäjän poikia. Suomessa ois jo joku diregtiivi estänyt tuon ajon. Masserilla vietiin paskaa pellolle minne 14 motin palmu kulki vetoaisaa myöten tiessä.
Suomi kilvissä autot on... ;)
Otsikko: Vs: Ajokorttiasetus 2016
Kirjoitti: Varjo79 - 23.10.15 - klo:19:26
Siinä saa kuorkkimiehet lähteä äkkiä kortistoon kun traktori ja kärri menee pahemmasta paikasta kuin kuorma-auto.
Siitä valtus kanssa koittamaan:
https://www.youtube.com/watch?v=n3MVC6bp0wI

Venäjän poikia. Suomessa ois jo joku diregtiivi estänyt tuon ajon. Masserilla vietiin paskaa pellolle minne 14 motin palmu kulki vetoaisaa myöten tiessä.
Suomi kilvissä autot on... ;)

Mahtasko nyt sitte kuitenkaan se normaali pölli auto tosta mennä tahi sora auto? Kait se sitte jos samat paperit vaaditaan niin monellakin tilalla voi vaikka ostaa ihan sen kuorma-auton. Sii jos haluu ns urakoita sotkemaan. Niitä saakin jo monta tommosen uuden liikenne +60kmh kulkevan liikenne trakun hinnalla. Käytettyjä kuorkin prutkuja kun tuntuu olevan jokapaikka väärällään. Vissiinkin liianhyvät taksat kun ihan hyviä saakinjo pikkurahalla.