5-siipsiä kvernejä on tullut vedettyä ja nostettua 13 syksyä ja sitä ennen neljää, meno-paluuna siis. Traktorina pari tuhatta hehtaaria kyntänyt Tm 165 nyykkäri, 740 kg painoa keulalla. Lisäksi yksi kaveri kyntää noilla auroilla veturina N valtra, olikohan 160 hv tai jotain sinne päin, mutta kuormain keulalla ja toinen kaveri onkohan 6530 jd kuormainkeulalla. Just tänään hieroin yhen asiakkaan lohkon pötkälleen, jossa maalaji vaihteli multamaasta jäykkään hiesuun ja olisinpa halunnut nähdä, kuinka joku 903 olisi siitä suoriutunut. Tai sitten kun aletaan kivuta näitä yli 15% rinteitä ylös, joille ei lantaakaan saa levittää. Aika paljon siis riippuu pellon ominaisuuksista, millainen vetokone tarvitaan.
Muistelen, että aika tarkkaan 8 t on em. TM:llä taka-akselipaino aurat ilmassa (punnittu tulos), mutta en muista oliko silloin vielä leikkurit paikallaan vaiko ei.
Tämä on 17 syksy, kun kynnän paluuauroilla ja ei todellakaan ole ikävä sarka-auroja. Eikä ole asiakkaillakaan. Pellot alkavat olla paljon tasaisempia ja muutenkin on vähempi tasailua keväisin nurmea perustettaessa. Osasin omasta mielestäni kyntää myös sarka-auroilla, mutta aika paljon parempi kyntäjä olen nykyisin. Molemmilla auratyypeillä saa hyvää ja huonoa kynnöstä, vaativat erilaisen tekniikan. Paluuauran moniin hyviin puoliin lasken myös sen, että voi aina aloittaa kaltevan pellon yläreunasta (mikäli pellon pituussuunta sen sallii) ja kääntää viilut ylämäkeen, jolloin maat pysyvät paremmin mäenpäällä. Sarka-auralla joutuisin peruuttelemaan, jos samaan pyrkisin.