Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Rapsi  (Luettu 283914 kertaa)

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19863
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Rapsi
Sitten se potkaisee takaisin, kun ruiskuttelet kirppoja, kuoriaisia, leveä- ja kapealehtisiä rikkakasveja ja pahkahometta... Siitä sitten nappaat 1300 kg:n keskisadon ja hinta on 300 e / t. Kannatti laittaa Hiven-Y:tä.

Minua kiinnostaisi öljykasvien menestymisen alueellinen jaottelu. Tutkimusasemaverkosto on liian harva, jotta siitä voisi nähdä, minulla on sellainen otaksuma, että jotkut viljelyvyöhykkeet, ja jokin etäisyys rannikosta on avain varmempaan öljykasvimenestykseen, ja joillakin alueilla luonnostaan ei yksistään maalaji vaan paikallisilmasto edesauttaa öljykasvien tuholaisten ja tautien invaasiota. Öljykasvien tuholaiset siis esiintyisivät ehkä paikallisina epidemioina, riippuen esimerkiksi öljykasvipeltojen keskinäisestä etäisyydestä eli viljelys-suosiosta, syys- ja kevätmuotojen sekaviljelystä, muista perinteistä. Olisiko jotakin 50 - luvulta peräisin olevaa kuormaa joillakin paikoilla, kun toisaalla ei tarvitse ruiskuttaa, ei peitata, ei mitään ? Onko itse asiassa toive öljykasvinviljelyn vahvasta laajenemisesta erikoisviljelystä yleisviljelyksi tuomitseva koko öljykasvinviljelyn erilaisten vitsausepidemioiden kasvatusalustaksi ?

Ruotsalaiset materiaalit antavat tästä vihjeitä, mutta eivät suoraan sano pään tulleen vetävän käteen. Kevätrypsin ovat hyljänneet. Suomi on kohta ainoa kevätöljykasveihin erikoistunut maatalousmaa. Kehitys, joissa aikaisemmin hyppäyksittäin noussut satotason kehitys laahaa suhteellisesti tasaantuvana ja jopa taantuvana koeruututulosten potentiaalin jäljessä, on Britteinsaarilla selvä.



-SS-

Viimeksi muokattu: 15.10.15 - klo:01:32 kirjoittanut -SS-

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19863
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Rapsi
Niin purkaisitko vielä viljelyalueesi, se nyt olisi hyödyllisintä koko tässä keskustelussa

Kiitos, ei tarvitsekaan. Me ollaan samoilla nimimerkeillä Murtolassa.
Siis aina olen keskusteluissa todennut tämän itsestään selvyyden:
Mikään puhumani ongelma tai haitallinen olosuhdetekijä , joka
koskee kasvien viljelyä, ei päde Sisä-Suomessa, eikä varsinkaan
Pohjanmaalla. Kommenttini pätee vain kapealla ilmastoalueella kuivan III
Salpausselän länsipuolella. Lisäksi, käsitän kaikki minulle annetut ohjeet ja
kritiikin nyt hyvin, tajusin, mistä ne juontavat juurensa, ja
mihin ne perustuvat.

Kiitos, täältä tähän.

-SS-

nisu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 380
Vs: Rapsi
  Piti oikein käydä Murtolan sivuilla katsomassa ,mitä siellä rypsistä on tarinoitu ,enpä huomannut ,että
siellä olisi sulla SS ollut vielä rypsipuumi päällänsä. ;)

Jutun Vintti

  • Vieras
Vs: Rapsi
Tuo 90€/ha valkuaiskasvipalkkio on kyllä sellanen härnäysraha, että sillä yritetään houkutella kokeilemaan öljykasvejakin. Sopivan suuri, että viitsii edes yrittää, jos ois pienempi, niin ei ois riittävän houkutteleva, jos suurempi, niin houkuttelis monia jonkinasteiseen näennäisviljelyyn, kun sitä korjuuvelvoitettakaan ei enää ole, tyyliin 4 kg siemeniä ja 50 kg salttua hehtaarille ja sit unohtaa koko roskan oman onnensa varaan.

Köntys

  • Vieras
Vs: Rapsi
En mä sitten muuten oo mikään pro-rypsi agitaattori, mutta selvennän vielä jotain  :-\

Oon joskus täällä ennemminkin maininnut että tällä pohjammaan alueella viljalla alle 5-tonnin sato on melkein katovuosi. Miksi täällä pitäisi rypsistäkin tulla valtakunnallisia keskisatoja, että se olisi realismia? Toki mäkin oon aika noviisi rypsinviljelijänä, ja sekin saattaa olla hyvien satojen pohjalla. 6-vuotta takana ja keskisadot on vaihdelleet 2000-kilon molemmin puolin, n.2500kg ennätys. Tämä vuosi oli hienoinen pettymys, keskisato n.1800kg, johtuen märkyydestä. Joillakin lohkoilla oli alueita mistä ei tullut yhtään mitään.
Sen verran satsaan että hyönteismyrkyt (myös nää uuden aallon), galerat, agilit ja pahkahomeaineet ruuttaan, ja tietenkin tankkiseoksina, renkaanjälkiä ei tuu juuri sen enempää kuin viljapelloillekaan, joihin tuuttaan myös perustarvittavat tautiaineineen ja hivenineen. Viime vuonna jätin pahkahomeaineen pois kun oli sateeton kesä ja pahkahometta ei onneksi tullutkaan. Säästin agilinkin, joka oli virhe, tuli nimittäin talvehtineita ohria kuormaan jonkin verran paljon. Joten jonkinlaista kantapäänkautta opettelua tää vielä on.
Puinnin kanssa on ollut ongelmia kuluneiden silppurinterien kanssa, puimuri pyrki paalikoneeksi, nyt sekin ongelma on poissa kun on uudet terät. Silloin sadesyksynä (olikohan 2012) olin onnekas, että sain "viimeisenä puintipäivänä" loputkin pois, monella ne jäi lopulta lumen alle.
Mulle tossa rypsinviljelyssä on vähän enempi nuota hyviä puolia (joita olen luetellutkin) kun häjyjä.
Rikastumaan en oo rypsillä päässyt, mutta aina on leivän päälle kinkkua ollut ja olutta palanpainikkeeksi  :D

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19863
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Rapsi
Oon joskus täällä ennemminkin maininnut että tällä pohjammaan alueella

No kiitos, en ollutkaan ajatellut, että herra köntyskin on myös tästä kaikenonnistumisen Pyhästä Maasta  ;D

Ei siinä mitään, kyllä öljykasvit voivat täälläkin onnistua, mutta kevätkylvöiset eivät todellakaan olisi helppoja, kun sateet, lumet ja kosteus on tällä alueella ollut pois jo puolitoista kuukautta kun vielä siellä teillä päin tulvavedet vyöryvät peltoja pitkin, tuoden ravinteikasta Niilin lietettä lisälannoitteeksi tasapelloille.

-SS-

Köntys

  • Vieras
Vs: Rapsi
Oon joskus täällä ennemminkin maininnut että tällä pohjammaan alueella

No kiitos, en ollutkaan ajatellut, että herra köntyskin on myös tästä kaikenonnistumisen Pyhästä Maasta  ;D

-SS-

Meillä ei ole täällä ollut tapana herroitella, muut aliupseerit ja upseerit on tietenkin eri asia  ;D

Kait te kaikki nyt kuulitte mikä mää nyt oikeesti oikein olen  ;D ;D ;D

nisu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 380
Vs: Rapsi
   Niin tilatasolla hyödyt saattavat olla merkityksettömät, mutta koko maan tasolla näkisin rypsin viljelyn
nostavan preeriakasvien hintaa ,joita siellä Suomen saharassa viljellään vuosituhansíen perimällä.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19863
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Rapsi
   Niin tilatasolla hyödyt saattavat olla merkityksettömät, mutta koko maan tasolla näkisin rypsin viljelyn
nostavan preeriakasvien hintaa ,joita siellä Suomen saharassa viljellään vuosituhansíen perimällä.

Yhtä vähän kuin Suomen rypsinviljelyllä on vaikutusta maailman öljykasvipörssin hintoihin, yhtä vähän on Suomen viljanviljelyllä vaikutusta maailman viljapörssien hintoihin.

Valitettavasti.

Ne kaksi kasvia, jotka täällä voivat muuttaa hintaansa alaspäin kovastikin paniikinomaisen viljelyinnostuksen takia, ovat ruis, joka on vieroksuttu rehuvilja muualla, täälllä arvokas leipävilja. Hinnanlasku on jo alkanut, kun uudet kokeilijat ovat innostuneet rukiista, hybrideillä täytetään fasun siilot 1/4:lla alasta Voima-rukiiseen verrattuna ! Ja sitten toisena paljon mainostettu kumina, jonka maailmanmarkkinoista Suomen osuus alkaa olla 30 - 35%. 40 000 ha lisää, niin hups, jää jollekulle mustapek-siis kumina siiloon.

Sitä mitä eniten liikkuu maailmalla, se on aina helppo myydä. Vehnää ja ohraa ja kauraa. Sinne se Suomen viljasato mahtuu kuin muurahainen valtamerilaivaan.

-SS-

Köntys

  • Vieras
Vs: Rapsi

Nisu kylläkin kirjoitti maan tasolla, eikä maailman.
Kaikki viljelymaa mikä olisi rypsillä, olisi viljoilta pois. Jos ohra ja vehnämarkkinoillekin saataisiin hienoinen pula, täällä voitaisiin joskus saada edes se maailmanmarkkinahinta, mikä mielestäni olisi sitä reiluakauppaa josta banaaninkeräilijät kuluttajille jatkuvasti toitottavat. Rypsi ei tietenkään yksin riitä, esim. kuminaa, luomupeltoja ja hömppäheinää voisi myös lisätä. Katovuosi olisi oikeesti sillointällöin paikallaan  ::)

Puintiajan alussa esim. ohran hinta pompsahti 155-euroon kun oletettiin ettei sitä saada tarpeeksi, ja mitä tulee on vain huonolaatusta paskaa. Pari viikkoa ensimmäisistä puinneista huomattiinkin että satoa tulikin helvetisti ja hyvälaatuista, hintoja tiputettiin taas reippaalla kädellä.  :-\

nisu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 380
Vs: Rapsi

Nisu kylläkin kirjoitti maan tasolla, eikä maailman.
Kaikki viljelymaa mikä olisi rypsillä, olisi viljoilta pois. Jos ohra ja vehnämarkkinoillekin saataisiin hienoinen pula, täällä voitaisiin joskus saada edes se maailmanmarkkinahinta, mikä mielestäni olisi sitä reiluakauppaa josta banaaninkeräilijät kuluttajille jatkuvasti toitottavat. Rypsi ei tietenkään yksin riitä, esim. kuminaa, luomupeltoja ja hömppäheinää voisi myös lisätä. Katovuosi olisi oikeesti sillointällöin paikallaan  ::)

Puintiajan alussa esim. ohran hinta pompsahti 155-euroon kun oletettiin ettei sitä saada tarpeeksi, ja mitä tulee on vain huonolaatusta paskaa. Pari viikkoa ensimmäisistä puinneista huomattiinkin että satoa tulikin helvetisti ja hyvälaatuista, hintoja tiputettiin taas reippaalla kädellä.  :-\


 Köntys sai väännettyä rautalangasta, mitä olen koittanut selittää. ;)

Viimeksi muokattu: 15.10.15 - klo:11:21 kirjoittanut nisu

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19863
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Rapsi
Puintiajan alussa esim. ohran hinta pompsahti 155-euroon kun oletettiin ettei sitä saada tarpeeksi

Pompsahti, mutta ei itsellesi uskottelemastasi syystä. Hampurissa ja Rouenissa pomppasi +20 € viikolla 26, Puolassa saman verran viikolla 32. Sittemmin palasivat  kummassakin paikassa alas, enpä usko, että Maaseudun Tulevaisuuden tuomiopäivän ennustukset heiluttelivat millään tavalla noita euromarkkinoita. Eli tuollainen pompsahdus tapahtuu jonkinlaisena reaktiona alueelta toiselle, sadonkorjuun edistyessä, kyllä se rypsilläkin matif hinta on, ja pomppii ja nousee ja laskee meiltä kysymättä. Soijan ja rapsin tuotanto on kiivaassa kasvussa suurissa tuottajamaissa, eiköhän sekin ala näkyä kohta savikan hinnassa. No, täällähän ei ole huolta, 5 tonnia/ha , kukapa sitten rapsista enää enempää kuin vehnän hintaa tarvitseekaan ?

Itämerivähennys pysynyt ihan ennallaan muilla paitsi rukiilla tosiaan on itämerilisä; vähenemään päin sekin on.

-SS-

nisu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 380
Vs: Rapsi
  Ylivieskassa rehuvehnä 19 euroa tonnille parempi mitä eteläsuomessa, liekkö virhe Raision hinnastossa. ;)

Viljelijä

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Rapsi
 Viljan jalostajat pystyy painamaan kotimaiset hinnat tuonnilla, jos täällä nousee kohtuulliselle tasolle. Jos karjan kasvattajat vähenee ennustetulla vauhdilla, niin se vähentää kotimaista kulutusta.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12200
  • Virolaista kiitos!
Vs: Rapsi
Säästin agilinkin, joka oli virhe, tuli nimittäin talvehtineita ohria kuormaan jonkin verran paljon. Joten jonkinlaista kantapäänkautta opettelua tää vielä on. :D
Minkälainen annoskoko käytössä viljan hävittämiseen?