Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe MT 13.8 s.5 "Hömppäheinät liian houkuttelevia".  (Luettu 25565 kertaa)

timotej

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 977
Edellinen hallitus, nykyinen hallitus, edellinen hallitus. Joku voisi olla aikaansa edellä, ja syyttää seuraavaa hallitusta. Kun ne kuitenkin ryssii kaiken, niin turha edes yrittäa.  8)

Seuraava hallitus varmaan karsii tuosta sitten, kauanhan tuon kesti tulla päivälehtiin:

http://www.taloussanomat.fi/politiikka/2015/08/31/tama-joukko-maksaa-muita-vahemman-elakkeistaan/201511065/12

-SS-

Mielenkiintoinen otsikko, kun ajattelee, että itse ainakin maksan Myel-maksua lähes kolminkertaisella prosentilla sihen verrattuna, mitä minulta veloitetaan eläkemaksua palkkatyöstäni.

Tienaat myös TyEL - maksun "työnantajaosuuden" työlläsi.

Eli se, mihin artikkeli pyrkii kiinnittämään huomion, on se, miten työeläke-etuuksien maksatukset rahoitetaan, TyEL-järjestelmä rahoittaa itsensä, vaikkakin tuleville TyEL -polville velkaantumalla. MyEL-järjestelmä kuppaa valtiota eläke-etuuksien maksussa , tätä voisi sanoa myös piilomaataloustueksi.

-SS-

Myelin valtion pussilla käynti johtuu siitä, että maksajia on paljon vähemmän kuin eläkeläisiä. Jos meidän aktiiviviljelijöisen pitäisi maksaa kaikki eläkeläisviljelijöiden eläkkeet, siihen menisi koko maataloustulo. Kyllä yleisessä tyel-järjestelmässäkin joudutaan valtion pussille, jos siellä joskus syntyy samanlainen tilanne. Rahastointi kattaa vain pienen osan eläkevelvoitteesta sielläkin.

Puuppahousu

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 33
Onneksi menestyvät maajussit yhtiöittää tilansa ja samaan syssyyn siirtävät eläkevakuutukset pois MELA:sta. He siis kieltäytyvät tuesta itse ja näin tuki kohdentuu automaattisesti köyhille.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19928
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford

Myelin valtion pussilla käynti johtuu siitä, että maksajia on paljon vähemmän kuin eläkeläisiä. Jos meidän aktiiviviljelijöisen pitäisi maksaa kaikki eläkeläisviljelijöiden eläkkeet, siihen menisi koko maataloustulo. Kyllä yleisessä tyel-järjestelmässäkin joudutaan valtion pussille, jos siellä joskus syntyy samanlainen tilanne. Rahastointi kattaa vain pienen osan eläkevelvoitteesta sielläkin.

Tämähän on juuri rakennemuutoksen suurin apu ollut; laaja joukko käytännössä valtioneläkeläisiä, 70- ja 80-luvulla todellisia sotilaseläkkeiden tapaan varhaiseläkkeitä, on mahdollistanut uusien maanviljelijöiden ammattiin tulon ja tilakoon suurentamisen.

Saman ajan YEL-eläkeläiset yleensä saaneet pienemmän eläkkeen, juurikin tuon maksu %:n erisuuruuden takia, ovat pienentäneet eläketulon perustetta, ja näin itse poistaneet omasta eläkkeestään osan.

-SS-

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19928
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Onneksi menestyvät maajussit yhtiöittää tilansa ja samaan syssyyn siirtävät eläkevakuutukset pois MELA:sta. He siis kieltäytyvät tuesta itse ja näin tuki kohdentuu automaattisesti köyhille.

Tämä ainakin parantaa valtion maksutasetta, se pitää myöntää. YEL on paremmin itseään rahastoiva järjestelmä, vaikka ei sekään aivan täysin omavarainen.

-SS-

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19928
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Kyllä yleisessä tyel-järjestelmässäkin joudutaan valtion pussille, jos siellä joskus syntyy samanlainen tilanne. Rahastointi kattaa vain pienen osan eläkevelvoitteesta sielläkin.

Eipä taida. TEL - järjestelmässä ei ole YEL - järjestelmän mukaista valtion lisämaksuosuutta.

TEL järjestelmässä ensisijaisesti vastuut kannetaan yhtiöitten yhteisellä takauksella, jos korkoperuste pettää, voidaan poikkeuslailla syödä rahastoja voimakkaammin ( 1996) ja sitten jälkikäteen korottaa maksuperustetta.
Tosiasiahan on, että TEL ajan alussa maksut olivat pienimmilään 5 - 7 % palkkasummasta. Tätä harva on tullut ajatelleeksi.  Nyt maksut ovat jo 20% tai yli. Eli suurten ikäluokkien aikanaan tehty vajaa rahastointi sekä eläkeajan voimakas pidentyminen tulee nostamaan lähitulevaisuudessa tel-vakuutettujen maksuperusteen jopa 30%:iin, siitä lähtee toivottavasti vähitellen laskemaan ikäluokkien tasaantuessa.

-SS-

JösseJänis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2681

Työnantajani tienaa työnantajaosuuden työlläni. Toivottavasti. Sama tilanne silloin, kun olen itse toiminut työnantajana. Se on tietenkin totta, että Myel-järjestelmä on osa maataloustukea siinä, missä lomituskin. Eivätkä ne edes ole missään piilossa.

Ei ole ihan näin. Työnantaja tienaa omat yleiskulunsa ja voittonsa työlläsi. Työnantajan TyEL - maksu ei liity työnantajaan, vaan TyEL-eläkevakuutusyhtiöihin, joissa eläkevakuutusrahat ovat sijoitettuna, ja jotka maksattavat eläkkeet eläköityneille. Työnantaja vain pidättää sen ennen kuin maksaa "työnantajan eläkevakuutusmaksulla vähennetyn" bruttopalkan työläiselle.

On aikanaan tehty (poliittinen) päätös, jossa kaikille työssäkäyville pakollinen eläkevakuutus on laitettu työnantajan pidätettäväksi. Se siis voisi olla niin, että palkkasi on lähes 20% korkeampi, mitä se siis oikeasti onkin, mutta itse et pääse vaikuttamaan, missä vakuutusyhtiössä tai miten eläkevarojasi sijoitetaan. Myöhemmin lisätty työntekijän maksettava työeläkemaksu, se 5,5%, joka näkyy palkkakuitissasi, voidaan sopia maksettavaksi myös siten, että työnantaja maksaa sen, niin kuin sen työnantajankin osuuden. Tällöin kuitenkin työntekijän verotettava tulo nousee saman verran, mutta työntekijä voi vähentää sen lopullisessa verotuksessaan, niin kuin maanviljelijä MyEL ja yrittäjä YEL-maksunsa. Työnantajan maksuosuutta ei koskaan ole laskettu bruttopalkkaan veronalaiseksi tuloksi, ja se selvästi hämärtää sitä asiaa, että kyse on työntekijän rahasta, ei työnantajan rahasta.

Se, miksi työntekijän palkkakuittiin tuli näkyväksi tällainen pieni sa eläkejärjestelmän maksuosuudesta, on minulle tuntematon asia. Olisiko kyse ollut lamavuosien kriisitunnelman välittämisestä työntekijöille ? Se ei ainakaan selvennä työntekijän tai eläkkeensaajan tietoisuutta siitä, millä rahoilla työeläke maksettaisiin. Parempi ratkaisu voisi olla joko-tai, eli työnantaja maksaisi TyEL kokonaan, tai sitten maksaisi palkat bruttona, ja työntekijä maksaisi TyEL kokonaan.  Niin tai näin, yhteiskunta Suomessa vaatii, että ihminen ei tee itselleen huonoja päätöksiä, ja eläkevakuutus sen takia on pakollinen joka tapauksessa.

Joskus kun eläkevakuutusyhtiöiden rahastojen sijoitukset tekevät pörssiromahduksissa valtavia tappioita ja säästetty pääoma sulaa, silloin tulee ajatelleeksi, olisiko henkilökohtainen eläkesäästäminen vaikka kiinteistöjen, jalometallien ja ulkomaanvaluuttojen kannalta ollut parempi ratkaisu. Joka tapauksessa, kaikissa näissäkin vaihtoehtoisissa sijoitusmuodoissa se lopullinen eläke voisi olla melko vähäinen, taloudellisten mullistusten jälkeen.

Amerikoissa on joskus ollut tapana, että suuremmat yhtiöt perustivat omia säätiöitä, hoitamaan työläisten eläkkeet. Näitähän on mennyt konkurssiin ja eläkevarat haihtuneet. Suomessa valtio valvoo eläkeyhtiöitä, mutta koko yksityisten vakuutusyhtiöiden eläkevakuutukseen mukaan pääsy on ollut aikamoinen lehmänkauppa, jossa työnantajayritykset ovat olleet merkittävästi mukana neuvottelupöydässä. Työnantajat sumplivat lainsäätäjän kanssa asian niin, että saivat sopivasti pääomia ns. vakuutusmaksuluoton avulla, johon oli lakisääteinen oikeus, jos oli maksellut jonkun tietyn summan eläkemaksuja. (Uudempi nimi takaisinlainaus) Korkojen ja inflaation ollessa korkeat takaisinlainaussysteemi oli merkittävä osuus eläkeyhtiöiden sijoitusvaroista, ja merkittävä osa yritysten vakaampaa rahoitusta. 1990-luvun laman jälkeen takaisinlainausjärjestelmä putosi nopeasti vähämerkitykselliseksi, muiden finanssilaitoskorkojen laskun ansiosta.

Eläkevakuutusyhtiöt ovatkin siirtäneet vapautuneita sijoitusvaroja osakkeisiin ja kiinteistöihin, valtionlainojen ja tällaisten korkosijoitusten ohella. Kreikkakin taitaa edelleen olla monen tulevan eläkeläisen eläkesalkussa...  ::)

Mutta siis työnantajamaksuissa maksettu TyEL-maksu ei ole työnantajan rahaa. Ei ole koskaan ollut. Vaikka onkin veronluonteinen pakollinen maksu.

-SS-

Juu, ei tässä ei ole mitään epäselvää. Työnantajan maksuosuutta ei lasketa työntekijän palkkaan. Palkan lisäksi maksajan eli työnantajan pitää yrityksensä tuotoilla saada tämäkin maksu maksettua. Se kohdistuu työntekijän eduksi ja on tietysti osa työntekijän nauttimaa kokonaiskorvausta, mutta verokalenterissa sitä ei ole sisällytetty ansiotuloihin. Jos valtio ilmoittaa korottavansa työnantajan maksuosuutta, palkansaaja ei siitä kiukuttele. Jos työntekijän osuutta korotetaan...

Mutta ei se maatalouden järjestelmästä periaatteessa juurikaan poikkea. Myel-maksu voisi olla korkeampi, samoin suora maataloustuki, jolla se maksetaan. Nyt vain osa valtion maksamasta viljelijän palkasta on kanavoitu tätä kautta. Viljelijän kannalta se on sikäli hyväkin ratkaisu, että eläkejärjestelmä on hakattu lakikiviin toisin kuin alati muuttuvat tuet.

YEL-yrittäjiin verrattuna maajussi maksaa vähemmän, se on fakta. Kuitenkin tällaisten irrallisten asioiden poimiminen lehtijutuiksi ja raflaaviksi otsikoiksi on sangen kyseenalaista. Suurin osa lukijoista on työttömiä merkonomeja ja heillä on ankara itku siitä, kun upporikkaat maajussit tekevät kaksi viikkoa vuodessa töitä upouusilla traktoreillaan, ajavat uusilla mersuilla, asuvat ökykartanoissaan, eivät maksa veroja, pääsevä eläkkeelle 54-vuotiaana eivätkä maksa eläkemaksuja.

Kuitenkin keskivertojyväjemmari jatkaa työssään palkansaajaa kauemmin, siirtyy eläkkeelle sairaampana ja raihnaampana, saaa pienempää eläkettä ja on maksanut niistä tukiaisistaan veroa verrattomasti isommalla prosentilla kuin mitä työntekijän bruttopalkasta on vastaavaa maksua nipistetty. Yrittäjät harvemmin maajusseja kadehtivat. Itse en muista törmänneeni sellaiseen ilmiöön kertaakaan.

timotej

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 977
Kyllä yleisessä tyel-järjestelmässäkin joudutaan valtion pussille, jos siellä joskus syntyy samanlainen tilanne. Rahastointi kattaa vain pienen osan eläkevelvoitteesta sielläkin.

Eipä taida. TEL - järjestelmässä ei ole YEL - järjestelmän mukaista valtion lisämaksuosuutta.

TEL järjestelmässä ensisijaisesti vastuut kannetaan yhtiöitten yhteisellä takauksella, jos korkoperuste pettää, voidaan poikkeuslailla syödä rahastoja voimakkaammin ( 1996) ja sitten jälkikäteen korottaa maksuperustetta.
Tosiasiahan on, että TEL ajan alussa maksut olivat pienimmilään 5 - 7 % palkkasummasta. Tätä harva on tullut ajatelleeksi.  Nyt maksut ovat jo 20% tai yli. Eli suurten ikäluokkien aikanaan tehty vajaa rahastointi sekä eläkeajan voimakas pidentyminen tulee nostamaan lähitulevaisuudessa tel-vakuutettujen maksuperusteen jopa 30%:iin, siitä lähtee toivottavasti vähitellen laskemaan ikäluokkien tasaantuessa.

-SS-

Eläkemaksun prosentti on kaikissa järjestelmissä sama. Pienituloisille maanviljelijöille on annettu valtion maksama alennus. Se osuus on tietysti tukea, joka on aikoinaan vähennetty maataloustuotteiden hinnasta maataloustuloneuvotteluissa. Eli perimmiltään senkin ovat maksaneet maajussit.
Eläkemaksun prosentti ei siis vaihtele missään järjestelmässä sen mukaan, onko jossakin ammatissa paljon vai vähän eläkeläisiä suhteessa työllisiin. Näin ollen trendialat aina tukevat auringonlaskun alojen eläkkeitä. Myel ja yel eläkkeissä tuo on hoidettu valtion kautta, palkkaeläkkeissä eläkeyhtiöiden välillä. Takaporttina sielläkin on valtio.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19928
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Kyllä yleisessä tyel-järjestelmässäkin joudutaan valtion pussille, jos siellä joskus syntyy samanlainen tilanne. Rahastointi kattaa vain pienen osan eläkevelvoitteesta sielläkin.

Eipä taida. TEL - järjestelmässä ei ole YEL - järjestelmän mukaista valtion lisämaksuosuutta.

TEL järjestelmässä ensisijaisesti vastuut kannetaan yhtiöitten yhteisellä takauksella, jos korkoperuste pettää, voidaan poikkeuslailla syödä rahastoja voimakkaammin ( 1996) ja sitten jälkikäteen korottaa maksuperustetta.
Tosiasiahan on, että TEL ajan alussa maksut olivat pienimmilään 5 - 7 % palkkasummasta. Tätä harva on tullut ajatelleeksi.  Nyt maksut ovat jo 20% tai yli. Eli suurten ikäluokkien aikanaan tehty vajaa rahastointi sekä eläkeajan voimakas pidentyminen tulee nostamaan lähitulevaisuudessa tel-vakuutettujen maksuperusteen jopa 30%:iin, siitä lähtee toivottavasti vähitellen laskemaan ikäluokkien tasaantuessa.

-SS-

Eläkemaksun prosentti on kaikissa järjestelmissä sama. Pienituloisille maanviljelijöille on annettu valtion maksama alennus. Se osuus on tietysti tukea, joka on aikoinaan vähennetty maataloustuotteiden hinnasta maataloustuloneuvotteluissa. Eli perimmiltään senkin ovat maksaneet maajussit.
Eläkemaksun prosentti ei siis vaihtele missään järjestelmässä sen mukaan, onko jossakin ammatissa paljon vai vähän eläkeläisiä suhteessa työllisiin. Näin ollen trendialat aina tukevat auringonlaskun alojen eläkkeitä. Myel ja yel eläkkeissä tuo on hoidettu valtion kautta, palkkaeläkkeissä eläkeyhtiöiden välillä. Takaporttina sielläkin on valtio.

Kerro tuosta valtion takaportista TyEL-järjestelmässä lisää. Joka tapauksessa kertomasi mukaan MYEL siis on maataloustuloa eli nykyisellään kansallista maataloustukea, vaikka sitä julkisuudessa ja vertailuissa ei siksi lueta, juurikin epäedullisen vertailun välttämiseksi. Muualla maailmassa neuvotteluissa kyllä ulkopuolisena huomaavat selvästi, mistä on kysymys. Eläkeratkaisut eivät saisi olla politiikkaa vaan eläkevakuutus eläkevakuutuksena.

Valtiohan ei kanna TyEL-eläkemaksuja. Valtio ei myöskään niitä eläkkeitä maksa. Valtio ei myöskään yksin tein korottele mitään maksuosuuksia. Ne kyllä ovat lakisääteisiä työnantajan maksettavia maksuja, aivan samoin kuin pakollinen tapaturmavakuutus tai autoillessa liikennevakuutus. Kukaan ei mene sanomaan, että pakollinen liikennevakuutus olisi valtion perimä vero. Siispä TyEL ei myöskään ole sellainen. Se, mitä valtio ja julkinen sektori asiassa tekee, ne perivät samaa maksua sitten kuntaeläkekassaan, ja valtio pyrkii rahastoimaan valtioneläkkeitä samalla prosentilla. Vaikkakin nähtävästi ovat vuosittaisen budjettirahoituksen piirissä. Mutta palkatkin ovat valtion kukkarolla, myös eläkkeet. On melkoinen poikkeus yksityisten alojen eläkekassojen rahantuloon verrattuna. Eli verotusprosenteilla - ja verotuksella yleensä - julkinen valta järjestää eläkkeensä - ja maatalouseläkkeet, mutta yksityisen alan eläkkeet on maksettava yksityisellä rahalla, ja verovaroja sieltäkin kerrytetään paikkaamaan julkisen alan eläketarpeita. Työeläkkeiden - varsinkin suurien - tiukemmalla verotuksella myös paikataan nimenomaan julkisten eläkkeiden maksua.

Keskimääräinen työeläkemaksu on kaikissa työeläkeyhtiöissä sama, mutta kunkin työnantajan maksuun voi vaikuttaa eläkeyhtiökohtaiset asiakashyvitykset, työnantajan koko tai työnantajan työkyvyttömyyseläketapaukset. Työeläkemaksut lasketaan työntekijöiden palkkasumman perusteella.

Työeläkemaksu määritetään vakuutustoiminnan yleisen käytännön mukaisesti etukäteen kullekin vuodelle.

Työmarkkinakeskusjärjestöt neuvottelevat kunkin vuoden TyEL-maksun keskimääräisestä tasosta vuodeksi tai useammaksi vuodeksi kerrallaan. Neuvottelutuloksen pohjalta työeläkeyhtiöiden vakuutusmatemaatikkojen yhteinen työryhmä, Telan laskuperustejaos, tekee sosiaali- ja terveysministeriölle hakemuksen seuraavan vuoden maksun perusteista ja sosiaali- ja terveysministeriö vahvistaa ne. Työntekijän eläkelain suuruista palkansaajamaksua sovelletaan myös julkisen sektorin palkansaajilla.

Työeläkeyhtiöiden työeläkemaksu koostuu vanhuuseläkeosasta, työkyvyttömyyseläkeosasta, tasausosasta ja muista kuluista, muun muassa hoitokuluista eli työeläkevakuuttajien toimintaan ja vakuutusten hoitoon liittyvistä kuluista.


(Lainaus: Tela)

-SS-

timotej

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 977
Kansantalouden tilinpidossa lakisääteiset pakolliset eläkemaksut luetaan veroiksi, maksetut eläkkeet tulonsiirroiksi, eläkerahastot julkisiin varoihin ja eläkevastuut julkisiin velkoihin. Kyllä Suomen eläkejärjestelmä on puhdasta politiikkaa. Nythän kaavaillaan sisäistä devalvaatiota. Siinä alennetaan eläkemaksuja poliittisilla päätöksillä ja se korvataan alvin korotuksella. Alviakaan ei taida kukaan yksityinen voida kerätä.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19928
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Kansantalouden tilinpidossa lakisääteiset pakolliset eläkemaksut luetaan veroiksi, maksetut eläkkeet tulonsiirroiksi, eläkerahastot julkisiin varoihin ja eläkevastuut julkisiin velkoihin. Kyllä Suomen eläkejärjestelmä on puhdasta politiikkaa. Nythän kaavaillaan sisäistä devalvaatiota. Siinä alennetaan eläkemaksuja poliittisilla päätöksillä ja se korvataan alvin korotuksella. Alviakaan ei taida kukaan yksityinen voida kerätä.

Tämä onkin mielenkiintoinen asia. Useimmissa muissa yksityisen eläkevakuutuksen maissa näitä yksityisen sektorin eläkemaksuja ja rahastoja ei lueta kansantalouden tilinpitoon. 1990-luvulla Eurostat laitatti Suomen osalta ne kuulumaan, eläkeyhtiöiden keskinäisen "kollektiivisen vastuun" takia. Vaikka valtio ei ole tässä "kollektiivisessa vastuussa" mukana, vaan eläkeyhtiöt keskenään, on tämä jäänyt elämään sitkeästi täkäläisen julkisen talouden tilastoissa. Suomi olisi ilman kyseistä tulkintaa melkoisesti alempana euroalueen valtiontalouden vakaustilastoissa

Siksi myös Suomen tosiasiallinen julkinen velkaantuminen on jäänyt huomaamatta, koska yksityisen alan eläkerahastoja pidetään julkisina varoina, mitä ne ei vät ole.

http://www.uusisuomi.fi/raha/119146-vaiettu-totuus-suomesta-%E2%80%9Dhieman-kummallista%E2%80%9D

-SS-

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19928
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: MT 13.8 s.5 "Hömppäheinät liian houkuttelevia".
Koska Eurostat tilastoissa Suomi ei näy Kreikan tapaan velkaantuneena - mitä se oikeasti on - voi Valtio edelleen suruttomasti ottaa velkaa yksityisten alojen eläkerahastoja vastaan, niitä vakuutena käyttäen.

Aika v.ittumainen lähtökohta kestävyysvaje-keskusteluun, eikö ?

-SS-

Jutun Vintti

  • Vieras
Vs: MT 13.8 s.5 "Hömppäheinät liian houkuttelevia".
Koska Eurostat tilastoissa Suomi ei näy Kreikan tapaan velkaantuneena - mitä se oikeasti on - voi Valtio edelleen suruttomasti ottaa velkaa yksityisten alojen eläkerahastoja vastaan, niitä vakuutena käyttäen.

Aika v.ittumainen lähtökohta kestävyysvaje-keskusteluun, eikö ?

-SS-

Miten nuo tolkuttoman pitkät eläkejaaritukset liittyvät hömppäheinien liialliseen houkuttavuuteen?

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19928
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: MT 13.8 s.5 "Hömppäheinät liian houkuttelevia".
Tähän tultiin säästöistä maatalousbudjetissa; säästötarve koko maataloussektorilla, johon siis kuuluvat melan valtioneläkkeet, joita rahastoidaan lähinnä ulkomaanvelalla.

Eli jos maataloustukipotista tingitään, kummasta mieluummin tingitään, ei-viljelyn tukemisesta vai maatalousvaltioneläkkeistä. Vai kummastakin.

-SS-

timotej

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 977
Vs: MT 13.8 s.5 "Hömppäheinät liian houkuttelevia".
Koska Eurostat tilastoissa Suomi ei näy Kreikan tapaan velkaantuneena - mitä se oikeasti on - voi Valtio edelleen suruttomasti ottaa velkaa yksityisten alojen eläkerahastoja vastaan, niitä vakuutena käyttäen.

Aika v.ittumainen lähtökohta kestävyysvaje-keskusteluun, eikö ?

-SS-

Miten nuo tolkuttoman pitkät eläkejaaritukset liittyvät hömppäheinien liialliseen houkuttavuuteen?

Hömppäheinien viljelijät saavat eläkkeensä muualta, myelistä he on pääosin varmaan vapautettu. Heidän kannattaa vaatia mahdollisimman korkeita myel-maksuja elintarvikkeiden viljelijöiltä, jotta he saisivat kunnolliset verohelpotukset palkka- ym. tuloistaan.

Suomelle on selvä etu, että se ei näy tilastoissa velkaantuneena. Se saa lainaa paljon halvemmalla korolla sen ansiosta. Toki kestävyysvajeesta on silloinkin huolehdittava. Se ei näytä menevän kaikille perille.

Eläkkeensaajille suomalainen järjestelmä on kultakaivos, sillä se turvaa eläkkeiden tason. Australiassa asuva ystäväni kertoi menettäneensä suuren osan tulevasta eläkkeestä vuoden 2007 jälkeen oman eläkeyhtiönsä huonojen sijoitusten seurauksena.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19928
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: MT 13.8 s.5 "Hömppäheinät liian houkuttelevia".
MELA:

"MYEL-vakuutus on pakollinen maatilataloutta harjoittavalle viljelijälle, jolla on peltoa ja metsää vähintään viisi MYEL-hehtaaria ja vuotuinen MYEL-työtulo on vähintään 3 751,07 euroa (v. 2015).

Metsänomistaja vakuutetaan, jos hänellä on metsää vähintään viisi MYEL-hehtaaria. Tällöin metsää pitää olla Etelä-Suomessa vähintään 50 hehtaaria, Keski-Suomessa 75 hehtaaria ja Pohjois-Suomessa 100 hehtaaria."


Noin 8 ha peltoa näkyy tuottavan vakuutusmaksuvelvollisuuden.
On ollut isojakin hömppäviljelijöitä, joilla ei kuivuri käy joka vuosi
ollenkaan, vaikka myyntikasvivelvoite luomussa vähensikin
tällaista toimintaa. MYEL - maksut tulevat kuitenkin tulevat, vaikkei olisi
viljatiliä ollenkaan.

-SS-