Tää on joku eläväksi jäänyt legenda että raktorin painolla on merkitystä. ja siis varsinkin että sen pitää olla tietyn painoinen tehon suhteen. Kuitenkin kääytännössä on aina eduksi jos tyhjä veturi on niin kevyt kuin mahdollista. Jos tarvitaan painoa niin lisäillään painoja tarpeen mukaan. Kuitenkin nykyiset työkoneet ottavat usein paljon voimaa ulosottoakselista ja hydrauliikasta jolloin reserviä tarvitaan. Ylimääräinen paino ei ole kuin haitaksi sekä maalle että taloudelle.
Jos ei se omakotitalon kokoinen lietekärry tule perässä niin silloin kannattaisi miettiä vaikka hydraulista vetoa eikä kolmea tonnia painoa lisää veturiin.
Tämä on vähän sellainen juu-ja-ei juttu.
Mä olen vähän sitä mieltä että loppujen lopuksi on aika vähän suurta tehoa vaativia hommia joissa ei ainakin kohtuullista painoa kaivata. Tietysti joku hakkurin pyöritys on ellei sitäkin tarvitse saada työnnettyä vähän hankalampaankin paikkaan ja välillä avittaa hakeautoa... no jyrsimet ja sellaiset yksinään tietysti. Hinattavat niittokoneet kanssa, perhonen taitaa tarvita rautaa jo siihen ettei koko kone katkea :-). Äkeetkin johonkin rajaan saakka.
Mutta vaikka joku iso noukkari ottaakin pellolla tehot akselista, niin jo nousu tielle voi olla sellainen että höyhensarjalaiset jää siihen raapimaan. Tai peruutus kasan päälle tms. Eikä niihin ihan helpolla vetoa rakenneta.
Toinen ongelma on raskaiden kuljetusten tielaillisuus. Vaikka se 20+ tonnia tasamaalla perässä tuleekin niin laillinen se ei kevyen koneen perässä ole.
Isommat nostolaitekoneet (esim 5 teräinen paluuaura) vaativat vastapainoa. Voihan sitä siirtyä hinattaviin...
Tietysti kannattaa käyttää niin kevyttä konetta kuin voi, mutta ei tuolla 200 hv vaativassa luokassa kauheasti sellaisia puuhia minusta ole.. myös tavallisimmat urakoinnit tienhoidon tai maansiirron puolella yleensä sujuvat paremmin kun elopainoa on vähintään kohtuullisesti. Metsäpuolella on myös mukavaa jos nosturi on kiinni jossain paikallaan pysyvässä. Ei kai noilla möröillä mitään ruiskuja ja heinänpöyhimiä vedetäkään.
Sitten voidaan vielä keskustella siitä mikä on painava kone: onko se 6, 8 vai 12 tonnia... kaikkia näitä tapaa.